Presentatie Kortdurende psychologische behandeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Advertisements

WELKOM Presentatie ‘Depressie onder ouderen ’
Aanpak van slapeloosheid door de eerste lijn.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Depressie bij kinderen en jeugdigen
Inspirerende gedachten
De psychologie van communicatie
Zodra treedt u binnen in de wereld van de magie... van de magie...
Positieve psychologie Wat is het Wat je aandacht geeft, groeit Positieve emoties hebben zin Wij zijn allen ok Hoe in te zetten bij depressie?
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
TitelWorkshop: Mijn patient heeft stressklachten! Wat nu
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
INTERACTION DESIGN Week 6. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Soorten gedrag Modellen User interface Q & A.
15 november 2010 Judith Weiland & Geert Wichers
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Over enkele seconden kom je in een wereld vol magie...
Presentatie contactpersomemnetwerk
Stemmingsstoornissen
Carrousel, een schat aan hulpverleningsmogelijkheden
Ontwikkelingen in Depressiebehandeling
Begeleiding door de SPV
Presentatie Doorbraakproject Depressie 9 oktober 2008
Hoe gaat dat? Wat moeten wij doen? Tips om aan een project te komen
E health binnen Ingrid van Vuuren en Petra Tamis december 2013.
Als woorden....
Test je geheugen
18 november 2011.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Mindfulness.
Datum naam 1 datum plaats Depressie multidisciplinaire richtlijn CBO 2005 naam persoon.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Preek 1 Korintiërs 3: 1-23.
Aanpak problematisch gedrag
Depressie bij ouderen.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Gedragsproblemen bij kinderen
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Psychosociale begeleiding bij kanker
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Stromingen in de psychologie
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Rauw en troosten.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Dagdeel 3 conflicthantering
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
WELKOM Presentatie ‘Depressie onder ouderen ’
IBD en moeheid Jan H. Kleibeuker.
Depressie: een sterke emotie - ziekte
Gebrokenheid onder jongeren
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Psychiatrische ziekte en werk
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
E-learning, E-health & Domotica
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Oorcheck op het mbo 1 Over gehoor en gehoorschade
Gedragsproblemen en stoornissen
Transcript van de presentatie:

Presentatie Kortdurende psychologische behandeling Doetie Osinga GZ-psycholoog/eerstelijnspsycholoog Psychologenpraktijk “De eerste lijn”

Stelling “Als je naar een psycholoog gaat moet je vooral in je verleden graven”.

Graven in je verleden ? Belangrijk om een beeld te krijgen van dat verleden. Speelt een rol in wat je hebt geleerd over jezelf, de mensen en wereld om je heen. Leidt tot cognitieve schema’s, de cognitieve structuur waar binnen mensen functioneren.

Een laagje dieper dan de symptomen Cliënten hebben last van hun symptomen en willen die opgelost zien, zoals hun somberheid, vermoeidheid, de dip waar ze in zitten. Gaat om vinden van een balans in behandelen van symptomen en een laagje dieper te kijken waarom en hoe deze cliënt in een depressie terecht is gekomen

Symptomen waar je in de behandeling iets mee kunt. Verlies van plezier en interesse (activeren). Slaapklachten - slaaphygiëne Gevoelens van waardeloosheid en veel onterechte schuldgevoelens Terugkerende gedachten aan de dood.

Problemen in het hier en nu Krijgen aandacht, kunnen echter ook een goed aanknopingspunt zijn Want : Feit is dat niet persé de omstandigheden of problemen voor een depressie zorgen maar de manier waarop de cliënt er mee omgaat en erover denkt.

Cognitieve gedragstherapie G-schema Gedrag/coping (UCL) actief aanpakken van problemen palliatieve reactie vermijden/afwachten passief reactiepatroon Gevoelens beter leren hanteren Gedachten/denkfouten Selectief waarnemen Zwart-wit denken Gedachten lezen Cognitieve schema’s: Ben ik wel iets waard Ben ik wel geliefd

Wat aan te pakken? Kortdurend ( 8 of 12 sessies) dus kiezen : symptomen coping cognities en schema’s Zal meestal een combinatie zijn, aansluitend bij de thema’s die bij deze cliënt centraal staan.

Praktisch Op verwijzing van huisarts In basisverzekering 8 sessies In sommige extra pakketten 4 sessies extra Voor wie, m.n.: voor cliënten die in staat zijn hun eigen functioneren onder de loep te nemen, tot andere inzichten willen komen

We moeten wel een beetje graven, gaan niet onnodig wroeten. Stelling “Als je naar een psycholoog gaat moet je vooral in je verleden graven”. We moeten wel een beetje graven, gaan niet onnodig wroeten.