Rekenmethodes
Waar hebben wij op gelet Aansluiting Daltononderwijs Aansluiting bij de kerndoelen en Cito Aansluiting groep 2 naar 3 1 concreet doel per les Automatiseren en herhalen. Compacten Opbouw van de les
3 methodes Pluspunt Rekenrijk Alles telt
Pluspunt malmberg Methode uit 2009. Sluit aan bij de kerndoelen en Cito. 2 keer in de week instructie Opbouw is stapsgewijs, instructie, oefenen, toetsen, herhalen. 2 blokken oefenen, dan toetsen. 12 toetsen per jaar. Meer zelfstandig werken, meer oefenen en meer herhaling. Ook kleutermateriaal aanwezig, praatplaten. Automatiseren aan het begin van elke les. Met sprongen vooruit is geïntegreerd in de methode. Drie niveau’s, minimum, basis, plus. Compacten is weergegeven in de handleiding. Software aanwezig en mogelijkheid om digitaal te toetsen. In een les worden wel meerdere rekenproblemen aangeboden, maar duidelijk en in kleinere stappen. Taalgebruik is eenvoudig. Tweede helft van groep 8 systematisch herhalen voor het voorgezet onderwijs. 50 tot 60 minuten rekenen per dag.
Rekenrijk Noordhoff Methode uit 2009 Opbouw, iedereen krijgt instructie, verwerking is gedifferentieerd. Elke dag instructie 12 toetsen per jaar, moet gekopieerd worden. Elke les begint gezamenlijk. Kaartenbak met automatiseringsoefeningen. Geen kleutermateriaal aanwezig. Elke dag automatiseren en inoefenen. Zelfstandig werklessen op twee niveau’s. Geen compaten in handleiding. Software komt in 2012-2013 uit, eerste jaar krijg je dokterdigi erbij. (Voor alle vakken digibordsoftware, Nordhoff. Eén onderwerp en één strategie per les. Groep 8 krijgt voorbereiding op het voortgezet onderwijs. O.B. 30 tot 45 min rekenen, B.B. 60 minuten.
Alles telt ThiemeMeulenhoff Methode uit 2009. Opbouw 2 leerkrachtgebonden lessen, 3 zelfstandigwerklessen. Elke dag automatiseren (kwismeester) Elke les wordt samen afgesloten. 2 keer in de week instructie. 5 weken oefenen, 1 toetsweek incl. herhaling. 6 toetsen per jaar. Groep 1/2 ideeënmap. Methode is makkelijk te compacten. Heel veel aandacht voor de taal/woordenschat. 3 niveaus (maatschrift, werkschrift, plusschrift) 1 rekenprobleem per les. Lesboek is ook digitaal aanwezig voor op het digibord. Oefenmateriaal aanwezig op de software. Digitale toetsen is aanwezig, maatwerk wordt na de toets gelijk klaargezet. 50 minuten rekenen per les.
Opdracht Bekijk met je groepje de methode en noem 3 dingen die je opvallen. Middels een coöperatieve opdracht wisselen wij informatie naar elkaar uit wat ons opviel aan de methode.
Opdracht volgende vergadering Iedere groep geeft in de weken voor 2 november 2011 van elke methode 1 les. Belangrijk hierbij is dat alle leerkrachten experimenteren. In de vergadering van 8 november willen wij van elke leerkracht alle plus en minpunten van de methode bespreken. Daarom willen wij uiterlijk 3 november van iedereen zijn plus en minpunten ontvangen hebben per methode. Jullie kunnen deze punten mailen naar Jobke.