De Megapixel mythe Door Nico Van Damme. Een aantal parameters die de kwaliteit gaan bepalen Resolutie Korrel en ruis Dynamisch bereik Kleurkwaliteit Bewerkingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spoedcursus Fotografie
Advertisements

Langemark JH- De Flodder Fotografie
Beeldaspecten.
Digitale Onderwaterfotografie
Kijk, dit is opticus atrofie
Thema 6: Zintuigen.
De belichtingsdriehoek
DSLR camera Digital Single Lens Reflex camera. Digital Single Lens Reflex camera.
Vermogen Veel vermogen Zelfde locomotief in model, weinig vermogen.
Hoe werkt het Natural Coloring Systeem
Licht mengen.
PHOTOSHOP CS5 Licht en Kleur.
Gedeeltelijke terugkaatsing
FOTODIGITAAL
Inhoud 1. Matte Box 2. Camera Filters 3. Lens 4. Iris/Aperture/Diafragma 5. Sluitertijd/Shutter Speed 6. Sensor/Film Gain/ISO/ASA Beperkingen van sensor/film.
Kleur Begrippen klas 1 t/m 3.
Licht en schaduw Begrippen klas 1 t/m 3.
Kleuren van het spectrum. 2. van voorwerpen. 3. Einde.
Hoofdstuk 6 Propagatie matrices.
Bouw van het oog.
Kleuren Kleuren.
Natuurkundige aspecten van het oog
Verf mengen.
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW Voorjaar.
Digitale fotobewerking Seniorweb
Foto’s verkleinen woensdag 25 januari Foto’s verkleinen Foto’s zijn te verkleinen door middel van: resolutie aanpassen bijsnijden/uitknippen.
Kleuren, lenzen en breking
Marie-Louise Alblas Claire de Wit A2B
Kijk, dit is nachtblindheid
Kijk, dit is TRD.
Kijk, dit is staar.
Hoe werkt een telescoop?
Controle over de belichting
Duikboot Waarom brandt er ‘s nachts rood licht in een duikboot als er gevaar dreigt?
Kleurenleer Door Robert Goede.
Natuurkunde overal 3 HV Licht
KBC-Fotoclub Flitsen °2014.
Objectieven en hun werking
Maandag 18 november Licht & witbalans Avond fotografie – blauwe uurtje
Wat is licht? Licht is een expressievorm van energie die vrijkomt door het terugspringen een atoom naar een schil met een lager energieniveau. Licht.
H51PHOTOSHOP 1 Les 4 Hagar: Vullen. audiovisueel centrum meise 2 Overzicht Elementaire handelingen  Vullen  Patronen.
Een audiosignaal is een signaal dat informatie voor het hoorbare frequentiegebied bevat. Het woord audio is Latijn en betekent letterlijk ik hoor (van.
De overstap naar digitale fotografie 4 fases van digitale fotografie De opname De opname De bewerking De bewerking De afdruk De afdruk De archivering.
Opslag Formaten.
Natuurkunde Paragraaf 5.1 & 5.2 Gemaakt door: Martijn van den Berg
F O T O – O P D R A C H T.
In de regen Het fotograferen in de regen is vaak geen doel op zich, het kan je ook simpelweg overkomen Mogelijkheden: Waterplassen Reflecties Natte straten.
Beeldbewerking les 3. beeldbewerking 1.formaten (soorten bestanden) 2.dragers (media) 3.opdracht: foto’s bewerken.
Beeldbewerking.
Hoe werkt het Natural Coloring Systeem
Rineke Dijkstra, strandportretten (1992 – 1994)
Trouble shooting voor het printen. Reservoir: 1) Er zit een coating in het reservoir, zodat bij het printen geen materiaal aan het platform hecht en niet.
Hoofdstuk 6 ‘Licht’ Paragraaf 6.1 antwoorden.
Thema 6 Regeling en waarneming Bouw en werking van het oog
Paragraaf Zoek de definitie van de onderstaande begrippen: 1. Pupil: 2. Netvlies (retina): 3. Oogbol: 4. Gele vlek (macula): 5. Oogspieren: 6.
Oogonderdelen § Hoornvlies (cornea) 2. Oogwit ( harde oogrok) 3. Iris (regenboogvlies) 4. Ooglens 5. Glasvocht (glasachtig lichaam) 6. Netvlies.
Camera Raw. Wat is Raw Een opname formaat in de camera Keuze tussen jpg of raw.
Wat is licht? deeltje, want licht gaat in een rechte lijn (Newton) golf (Huygens), want er komen dingen voor die ook je ook bij watergolven ziet (buiging.
Bouw van het oog.
Het oog.
Vormgeving.
Kleur….
Licht en schaduw.
Vormgeving Roy de Bakker 3VTK.
Vormgeving.
Aquarium fotografie Ernö Dobronyi Ernö Dobronyi
LICHT – SPECTRUM EN KLEUREN ZIEN
Omzetting van kleur naar zwart wit
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
Oog A&F.
Transcript van de presentatie:

De Megapixel mythe Door Nico Van Damme

Een aantal parameters die de kwaliteit gaan bepalen Resolutie Korrel en ruis Dynamisch bereik Kleurkwaliteit Bewerkingen. Pixel en sensoromvang Lenskwaliteit.

Resolutie Is de mate van zichtbaar detail en scherpte. Het aantal pixels horizontaal x aantal verticaal uitgedrukt in aantal miljoen (Mega) pixels. Hoewel het aantal Megapixels in dit aspect meespeelt, is het zeker niet bepalend voor de kwaliteit van de foto’s.

Korrel en ruis Hoe meer pixels er op een oppervlak worden gepropt, hoe meer signaal en hitte dit genereert en des te heftiger de ruis wordt. Een foto met veel ruis zorgt voor grove kleurverlopen, waarbij allerlei gekleurde pixels opduiken die er in werkelijkheid niet zijn. Het gevolg is detailverlies. In het algemeen geldt: hoe hoger de lichtgevoeligheid (ISO), des te meer ruis.

Digitale ruis Voornamelijk bij donkere gedeelten vind je meestal ruis.

Dynamisch bereik Onder ‘dynamisch bereik’ verstaan we het aantal kleurtinten dat de beeldsensor kan onderscheiden. Sommige digitale camera’s hebben de neiging om een beeld met veel contrast (bijvoorbeeld een donkere omgeving met een fel licht) te vertalen in grote zwarte en witte vlakken (ook wel ‘blown highlights’ genoemd). Hier hebben analoge camera’s nog een voorsprong. Doch de betere (D-SLR) benaderen al heel dicht de analoge.

Blown highlights

Kleur kwaliteit Als het gaat om kleurkwaliteit loopt digitaal voor op analoog. Bayer-interpolatie, een techniek waarbij de kleuren worden herleid uit een aantal fotodiodes per pixel – meestal twee groen, een rood, een blauw Bayer-interpolatie

Het aantal bewerkingen. Een groot verschil tussen digitale compactcamera’s en D-SLR’s is de mate van bewerkingen. Bij alle camera’s wordt de beeldopname van de sensor namelijk bewerkt door een digitale processor. Bij de meeste compacts worden de opgenomen beelden nog behoorlijk bewerkt. Fabrikanten van D-SLR’s hebben er meestal voor gekozen om dergelijke bewerkingen niet of in veel mindere mate in hun camera’s in te bouwen. Daardoor zit er veel meer speling in het eindresultaat; uit een onbewerkt beeld (raw-modus) valt immers meer te halen dan uit een reeds bewerkte opname.

Pixel en sensoromvang Het aantal megapixels dat een sensor kan produceren wordt bepaald door de dichtheid van de pixels en de grootte van de sensor. Daarbij geldt: hoe groter de pixeldichtheid, hoe meer ruis. Dit heeft grote invloed op de signaal-naar-ruis- verhouding, ook wel SNR (Signal-to-Noise-Ratio) genoemd.

Enkele sensoren

Een overzicht Gesorteerd op pixelomvang in  m 2 (microns)

Door het beeld iets te verscherpen bij de Canon opname is nagenoeg geen verschil te merken tussen een 4 megapixel en een 8 megapixel.

Lenskwaliteit Door de lens gaat al het beeldmateriaal om een foto vast te leggen. De lens projecteert het beeld op de sensor waarbij de lichtstralen worden afgebogen. De afbuiging moet voor iedere kleur gelijkmatig gebeuren anders krijgt men chromatische aberraties. Achromatische lens toepassen. (2 golflengten – blauw violet en geel)

De apochromaat of ED lens Is de naam voor de lens die chromatische aberratie van 3 golflengten grotendeels opheft. Ze wordt vervaardigd met calcium fluoriet. Deze lenzen zijn echter zeer gevoelig voor temperatuur schommelingen. Worden bij Canon hermetisch afgeschermd. Nikor (lenzen van Nikon) heeft een nieuw procédé om apochromaat lenzen te vervaardigen. De zo genaamde ED-lens (Extra-low Dispersion) is meer stabiel en niet zo gevoelig voor temperatuur.