detaillistenpromotie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Business mapping Business model canvas.
Advertisements

Productdossier-Breechpocket
Marketingmanagement in een Europese KMO
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Bedrijfspresentatie Promavise
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
Marketingcommunicatiemix
Welkom. Verwachtingen Hoe groeien WELKOM ! VANDAAG >De beste distributeurs uit 50 landen zijn samen om een nieuw hoofdstuk in de Welding Industrial Distribution.
Holly Cheung, Mellissa Geustskens, Cindy de Gilder en Cleo Graaf klas Groen.
Commercialisatie Fietsen
4 P´s en 3 R-en MK01.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
commerciële presentatie
INFORMATIE PROMOTIE CONTACT AANPASSING ONDERHANDELEN
Cross Media.
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
H14 – Persoonlijke verkoop, verkoop-management en direct marketing
ELEMENTEN VAN DE PROMOTIEMIX
commerciële presentatie
detaillistenpromotie
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 1 Ken de (detail)handel
Verkopen en kassa H3 Service en klachten Ondernemer detailhandel.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Detailhandelsmarketing
Projectwijzer 8/9 H4 Promotieactiviteiten Middenkader Engineering.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
MARKETINGMIX.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Commercieel beleid 2 H4 Presentatie- en promotiebeleid Ondernemer detailhandel.
Marketing 5 havo.
detaillistenpromotie
functies detailhandel
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Verkoop en service Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Plaats- en Promotiemix Presentie. Vandaag De tijd tot 10 over 9 om nog te leren Daarna: 20 meerkeuzevragen > SO.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Verkoop en advies Hoofdstuk 3 Verkoopafhandeling.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Een goed product maken is niet genoeg …
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Hoofdstuk 11 (12) Distributiebeleid
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Presentatie en marketing
Nederland en de rest van de wereld
Nederland en de rest van de wereld
Verkoopt en handelt verkoop af
Logistieke werkzaamheden coördineren
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Transcript van de presentatie:

detaillistenpromotie de optimale promotiemix paragraaf 9.2 promotie gepland Retailmarketing hoofdstuk 9, paragraaf 9.2

? optimale promotiemix winkelformule WAT WIE HOE markt-positie assortiment doelgroep optimale promotiemix WAT WIE HOE winkelformule Retailmarketing hoofdstuk 9, paragraaf 9.2

? WAT prijsvoordeel dé goedkoopste dé beste service optimale promotiemix WAT prijsvoordeel dé goedkoopste dé beste service gemakkelijk te bereiken meerstuksaanbieding vakkundig advies dé beste koop milieuvriendelijk het WK-voetbal de Italiaanse week Bij de invulling van de promotiemix is de eerste vraag die beantwoord moet worden: “Wat wil ik als winkel communiceren?”. Kortom: wat is de boodschap? Wat de detaillist wil mededelen, zal per situatie sterk verschillen. Retailmarketing hoofdstuk 9, paragraaf 9.2

? WIE promotiedoelgroep marketingdoelgroep vaste klanten optimale promotiemix WIE vaste klanten nieuwe klanten potentiële klanten omwonenden plaatselijke overheid collega-winkeliers eigen werknemers leveranciers scholen milieugroepen/actiegroepen/ vakbonden promotiedoelgroep marketingdoelgroep Bij het “wie” zal bij de samenstelling van de promotiemix duidelijk de communicatiedoelgroep omschreven moeten worden. De detaillist zal dus de vraag moeten beantwoorden voor wie de boodschap bestemd is. De samenstelling van de communicatiedoelgroep heeft invloed op het middel (medium) dat ingezet kan worden om de boodschap over te brengen. Daarnaast zal de boodschap zodanig “verpakt” moeten worden dat deze begrijpelijk en helder overkomt bij de communicatiedoelgroep ofwel de promotiedoelgroep. Een detaillist heeft in de dagelijkse praktijk te maken met diverse, duidelijk van elkaar verschillende, promotiedoelgroepen. De promotiedoelgroep kan bestaan uit personen die wat in te brengen hebben bij de aankoop van een artikel. De marketingdoelgroep echter bestaat uit personen die het artikel zèlf gebruiken. Retailmarketing hoofdstuk 9, paragraaf 9.2

Retailmarketing hoofdstuk 9, paragraaf 9.2 promotiedoelgroep detaihandel consument pull-strategie consument fabrikant push-strategie tussenhandel De fabrikant heeft meerdere promotiedoelgroepen waarop hij zijn communicatie richt. Naast de consument bewerkt de fabrikant ook de tussenhandel (onder andere de detailhandel) met zijn promotieactiviteiten (= handelspromotie). Als een fabrikant zich met zijn promotie-uitingen richt op de consument, spreekt men van een pull-strategie. Is de fabrikantenpromotie gericht op de tussenhandel, dan spreekt men van een push-strategie. De fabrikant is erbij gebaat dat zijn artikelen door de groot- én detailhandel ingekocht worden. groothandel/detailhandel Retailmarketing hoofdstuk 9, paragraaf 9.2

? HOE verkoop-/adviesgesprek voorlichtingsbijeenkomst free publicity optimale promotiemix HOE verkoop-/adviesgesprek voorlichtingsbijeenkomst free publicity reclame verpakking displays direct mail/nieuwsbrief beurs/tentoonstelling brochure/folder prijs-/tekstkaarten demonstraties spaaractie Als duidelijk is wat de detaillist wil vertellen en voor wie de boodschap bestemd is, dan kan het meest geschikte communicatiemiddel gekozen worden. De vraag hoe de boodschap gecommuniceerd gaat worden, wordt door deze keuze beantwoord. Hierbij is een combinatie van middelen eerder regel dan uitzondering. Door de keuze van het meest geschikte medium of de meest geschikte media om de boodschap over te brengen, wordt de promotiemix samengesteld. Hierbij heeft de detaillist de keuze uit veel manieren. Retailmarketing hoofdstuk 9, paragraaf 9.2