Retailmanagement hoofdstuk 3, paragraaf 3.6.5

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het verhaal van de twee keien.
Advertisements

Deel 3 Groepen en teams.
Jongeren, natuur en mobiele telefoons
Introductiebijeenkomst
Meer resultaat met dezelfde mensen
Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
Leefstijlen algemeen extravert ego groep introvert enthousiast
Jezelf waarmaken Laat je ZIEN in je sollicitatiebrief Lezing voor Meppel United, 30 oktober 2013.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Praktische Organisatiepsychologie
Kenmerken van een goed team
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Coachen Nieuwe vlag...Oude lading? Oude wijn in nieuwe zakken?
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
De Bijzondere Dynamiek Van HH-teams
Een plant op de kaart zetten
Teamrolmanagement “In één ding moet je goed zijn, al het andere mag je als dilettant beoefenen.” (Bomans)
Managen en proces Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf managen en proces.
Performance management Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf beoordeeld worden.
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
Verlengde Instructie Groepen 3.
Workshop Kijk op Talent! Bert Goos Online Talent Manager.
Belbin Test Groep J.
Natuurgerichte intelligentie
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Projectmanagement BLOK C
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Samenwerken.
2005 gaat razendsnel voorbij. Nu moet je je gaan voorbereiden op 2006!
IPC Nederland.
BIJZONDERE KLANTVERHALEN. AGENDA 1. Opzet onderzoek Bijzondere klantverhalen 2. Klantprocessen en klantverhalen 3. Essenties van B2B cases 4. Emotioneel.
Leisure Cooker dag 7. Programma – Plenair: uitleg vandaag Nienke en David – 12.30: werken aan je profiel : lunch
Projectmanagement Hoofdstuk 1 en 2 Het project Roel Grit
Kijk op werk- en leiderschapstijlen
Ondernemen moet je doen
Niets is wat het lijkt.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI……………
Mentor … on the Move 22 en 23 februari SAMEN OPLEIDEN IN 3 BALO.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Goden in ieder van ons.
Goden aan het werk. 1. Zeus 1. Zeus God van de hemel én de aarde. Het domein van de wil en de macht, grote kracht (bliksem!), charisma en uitstraling.
Mini-onderneming Toelichting project Planning Teamverdeling.
LAAT JE EENS ZIEN! Persolog DISC gedragsprofiel © Toon Geluk.
Bruggenbouwer of brokkenpiloot? drs. Hans Leijtens 14 september 2006.
DISCDISC Meer inzicht in je gedragsfactoren en gedragspatronen!
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Laat jezelf ZIEN bij je sollicitatie
Een situatie uitgelegd vanuit ‘De Wereld van Verschil’
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Belbin presentatie ZESC
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Teamrollen voor teamcoaches
Kenmerken van een goed team
Werken in groepsverband
Kenmerken van een goed team
Samenwerken, dat kunnen ze wel
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Ik en het team Che Kristof 2018.
Deel 2 Training ESSENT – Team Peter Paul Schouwenberg
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Werken in een arbeidsorganisatie
In geval van gelijkwaardige kandidaten is het vaak lastig kiezen.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Succesvol Besturen Effectief leidinggeven aan je afdeling
En natuurlijk wat opdrachten uit het huiswerk
Kenmerken van een goed team
Transcript van de presentatie:

Retailmanagement hoofdstuk 3, paragraaf 3.6.5 leidinggeven Zelfsturende teams paragraaf 3.6.5 extra leerstof: teamrollen Retailmanagement hoofdstuk 3, paragraaf 3.6.5

negen teamrollen van… monitor teamspeler vormgever uitvoerder plant brononder-zoeker coördinator vormgever monitor teamspeler uitvoerder afronder specialist

p l a n t plant bron van creatieve ideeën zeer fantasierijk/originele oplossingen treedt buiten de gebaande paden onconventioneel onafhankelijk/wars van regels einzelgänger/verstrooid De ‘plant’, zogenoemd omdat hij ‘geplant’ is in elk team, is de bron van creatieve ideeën. Deze persoon is zeer fantasierijk en komt vaak met originele oplossingen. Hij treedt buiten de gebaande paden en is onconventioneel. Hij is onafhankelijk en trekt zich weinig aan van regels. Dit alles maakt hem wel een beetje een einzelgänger. Hij kan nogal verstrooid overkomen en mist soms aansluiting met de wensen van de omgeving. Retailmanagement hoofdstuk 3, paragraaf 3.6.5

brononderzoeker vriendelijke netwerker maakt snel contacten extravert, enthousiast en avontuurlijk generalist nonchalant De brononderzoeker is een vriendelijke netwerker, die zich gemakkelijk aanpast en snel contact maakt met mensen van buiten het team. Hij is steeds op zoek naar nieuwe kansen en mogelijkheden en voorziet het team van externe informatie. Hij is extravert, enthousiast en avontuurlijk, maar kan snel verveeld raken als het nieuwe er af is. Het is een generalist die nonchalant is met betrekking tot details. Retailmanagement hoofdstuk 3, paragraaf 3.6.5

c o ö r d i n a t o r natuurlijk leider bewaakt procedures oog voor teamcompetenties delegeren kalm/tolerant/aanjager De coördinator is de natuurlijke leider die procedures bewaakt, doelstellingen verduidelijkt en wensen samenvat. Hij heeft oog voor de verschillende competenties binnen het team. Hij houdt overzicht en kan de benodigde werkzaamheden goed delegeren. Hij is kalm en tolerant, moedigt aan, maar kan ook berekenend zijn in zijn poging alle neuzen één kant op te krijgen. Retailmanagement hoofdstuk 3, paragraaf 3.6.5

v o r m g e v e r prestatiegericht gaat uitdagingen aan energiek en extrovert driftkikker/provoceren andere kwetsen De vormgever heeft een sterke behoefte aan prestatie en succes. Gaat uitdagingen aan en weet ook anderen daartoe in beweging te krijgen. Deze persoon is energiek en extrovert, maar kan behoorlijk ongeduldig zijn als het niet lukt zoals hij wil en driftig reageren als hij wordt tegengewerkt. Heeft dan de neiging om anderen te provoceren en hun gevoelens te kwetsen. Retailmanagement hoofdstuk 3, paragraaf 3.6.5

m o n i t o r monitor logische analyse ideeën logische beoordeling ideeën weegt alles goed af kritisch overwogen beslissingen De monitor/beoordelaar is de persoon die alle ideeën logisch analyseert en beoordeelt. Hij beschikt over voldoende kennis om alle voors en tegens goed tegen elkaar te kunnen afwegen. Hij gebruikt zijn sterk ontwikkelde kritische intellect om tot overwogen beslissingen te komen. Retailmanagement hoofdstuk 3, paragraaf 3.6.5

t e a m s p e l e r emotionele steun behulpzaam/attent sfeerschepper veerkrachtig/tactvol/diplomatiek harmonie/evenwicht De teamspeler houdt de teamgeest erin en geeft emotionele steun aan teamleden. Hij is behulpzaam en attent. Is goed in het scheppen van sfeer en het vergroten van onderlinge verbinding tussen teamleden. Gebruikt veerkracht, tact en diplomatie in de benadering van collega’s en kan daarom met iedereen goed overweg. Hij is gevoelig, houdt van harmonie en evenwicht en vindt conflictsituaties lastig. Kan op zulke kritieke momenten moeilijk besluiten. Retailmanagement hoofdstuk 3, paragraaf 3.6.5

u i t v o e r d e r harde werker organisatietalent praktisch inzicht routinetaken moeite met nieuwe ideeën De uitvoerder is nodig om praktische en werkzame strategieën te plannen en die zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Het is een harde werker met organisatietalent en praktisch inzicht. Hij draagt zorg voor detail. Hij wil het liefst op zeker gaan en focust graag op routinetaken. Met nieuwe ideeën, die hun praktische nut nog niet hebben bewezen, heeft hij soms moeite. Retailmanagement hoofdstuk 3, paragraaf 3.6.5

a f r o n d e r detailplanning groepstaken perfectionist bewaakt kwaliteit/arbo moeite met delegeren rond zaken af De afronder zorgt ervoor dat de verschillende details van groepstaken goed worden ingepland. Hij voelt haarfijn aan wat er mis kan gaan en benadert dat zorgvuldig. Verder bewaakt hij de kwaliteit en de veiligheid en is goed in het afronden van zaken. Daarbij heeft hij oog voor fijne afwerking. Het is een pietje precies die zich druk kan maken over de kleinste dingen. Neigt naar perfectionisme en kan de uitvoering van taken daarom moeilijk uit handen geven.   Retailmanagement hoofdstuk 3, paragraaf 3.6.5

s p e c i a l i s t toegewijde vakman expert bijzonder vakgebied eenling blijft binnen eigen grenzen mijdt risico’s De specialist is een toegewijde vakman die het team verrijkt met zijn expertise. Hij is deskundig op een beperkt maar bijzonder vakgebied. Daar kan hij over uitweiden. Verder houdt hij zich meestal op de vlakte, want het is meer een eenling dan een teamplayer. Hij waagt zich niet zo graag buiten zijn specifieke vakgebied. Retailmanagement hoofdstuk 3, paragraaf 3.6.5

talenten van teamrollen d o e n d e n k e n w i l l e n v o e l e n talenten van de teamrollen Een handige manier om de teamrollen snel in de vingers te krijgen, is door te kijken naar de wijze waarop wij de werkelijkheid om ons heen zien. Daarin is de volgende vierdeling mogelijk waaraan acht van de negen teamrollen gemakkelijk zijn te koppelen. doen Uitvoerder en Brononderzoeker denken Plant en Monitor willen Vormgever en Coördinator voelen Afronder en Teamspeler Retailmanagement hoofdstuk 3, paragraaf 3.6.5

welke teamspeler ben jij? DOE DE BELBINTEST Laat de leerlingen teams formeren nadat ze de BELBIN-test gedaan hebben. Deze staat in het begeleidingsmagazijn van dit hoofdstuk. Als handout kunnen de leerlingen artikel 9 gebruiken van dit hoofdstuk Retailmanagement hoofdstuk 3, paragraaf 3.6.5