ken de detailhandel paragraaf 1.3 de bedrijfskolom

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vraag en aanbod.
Advertisements

Samenwerking tussen overheden
De marketingmixstrategie
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
Optimaliseren van het assortiment
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Handels- en Financiële Verrichtingen
TLV - Logistiek Wat is logistiek?.
Organisatie en beheer Week 1.
17. Concurentie. © 2009 Mr. J. Keizerwww.BedrijfenRecht2 Mededingingswet de Mededingingswet verbiedt: –kartels; –misbruik van een economische machtspositie;
Bedrijfskolommen en -sectoren
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
PRINCIPES VAN BEDRIJFSECONOMIE HOOFDSTUK 2
HAVO 5: Groei en inkomen Hoofdstuk 1: De vorming van inkomen
VWO 4: Vraag & aanbod Hoofdstuk 2: De producent: het bedrijfsleven
Presentatie Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 17.
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
De burgemeester van Delft en zijn dochter
Fase 1 Ken de (detail)handel
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
Basisboek Bedrijfseconomie (De Boer, Brouwers)
Hoofdstuk 19 Distributiebeleid
5.2 Hoe kom je aan die broek? Voordat een product in de winkel ligt gaat er veel werk aan vooraf. © Noordhoff Uitgevers
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Fase 1 Ken de (detail)handel
Detailhandel algemeen
Detailhandel algemeen
ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen spring in
Logistiek proces H2 Logistieke prestaties Logistiek teamleider.
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
Commercieel beleid 2 H2 Inkoopbeleid Ondernemer detailhandel.
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
Goederenstroom H1 Logistiek proces Logistiek supervisor.
functies detailhandel
Periode 1 Ken de (detail)handel
Detailhandel algemeen
Werken in een arbeidsorganisatie
Basisboek Marketing Hoofdstuk 4 Handel.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 5 De bedrijfskolom.
ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen systeem in verkoop
Assortiment dat wat er te koop is.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
expertles handelskanalen en inkoop-/verkoopprijs
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Bedrijfseconomie voor besturen ORG (Heezen) Hoofdstuk 1 Betekenis van de bedrijfseconomie Vijfde druk.
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie Voorstellen: Maurice Straatmans 2e graads Economie (AE/BE), Nijmegen (1993) 1e graads Bedrijfseconomie,
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
Hoofdstuk 6 Productie.
De productiestructuur
Inkoop. Inkoopplanning: Voorraadbeheer Hoe en wat en waar inkopen Voor een bepaalde tijd Bestellingen.
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Ontvangst en opslag Hoofdstuk 1 De logistieke sector.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 3 Handel en distributie.
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
13 oktober Hoofdstuk 2 Meer over logistiek en groothandel Teamleiders.
Distributiebeleid.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Week 1 (les 2) P&O.
Vmbo 2 economie Goede producten?
Economie en ondernemen
Presentatie en marketing
Experiment comparatieve kosten
Hoofdstuk 1 De logistieke sector
Werken in een arbeidsorganisatie
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Wat doet de groothandel?
Ontvangt en verwerkt goederen
Nederland en de rest van de wereld
Hoofdstuk 1 De logistieke sector
Transcript van de presentatie:

ken de detailhandel paragraaf 1.3 de bedrijfskolom verschillende branches

bedrijfskolom de bedrijfskolom bestaat uit ondernemingen die er samen voor zorgen dat een artikel de uiteindelijke consument bereikt Een bedrijfskolom bestaat uit ondernemingen, die er samen voor zorgen dat een artikel de uiteindelijke consument bereikt (de consument is geen onderdeel van de bedrijfskolom).

bedrijfskolom fabrikant groothandel detailhandel markt consument de bedrijfskolom bedrijfskolom fabrikant schakel markt groothandel detailhandel Als je de bedrijfskolom voorstelt als een ketting, dan zijn de ondernemingen in de bedrijfskolom de schakels. Tussen elke twee schakels zit een markt. Dat wil zeggen: tussen elke twee schakels wordt gehandeld. Elke schakel in de bedrijfskolom voegt aan de goederen waarde toe. De goederen worden namelijk steeds geschikter gemaakt voor de uiteindelijke consument. Dit heet toegevoegde waarde. Hoe verder een artikel in de bedrijfskolom is, des te waardevoller wordt het artikel. En met de waarde stijgt ook de prijs. consument

functie schakels productieschakels en handelsschakel de bedrijfskolom productieschakels en handelsschakel verzamelende of collecterende handel verdelende of distribuerende handel detailhandel

bedrijfstak de bedrijfskolom is een schakel in de bedrijfskolom, die in het voortstuwen van de goederen- stroom dezelfde functie heeft Zet je de bedrijfskolommen van verschillende artikelen naast elkaar, dan kun je overeenkomsten zien. Alle bedrijfskolommen beginnen met producenten. Alle bedrijfskolommen eindigen met de detailhandel. En in alle bedrijfskolommen zit er een groothandel tussenin. Die groepen ondernemingen (producenten, groothandel en detailhandel) heten bedrijfstakken. Zo zijn de verschillende winkels die schoenen verkopen onderdeel van de bedrijfstak detailhandel.

bedrijfstak detailhandel de bedrijfskolom bedrijfstak detailhandel groothandel fabrikant consument detailhandel detailhandel detailhandel bedrijfstak detailhandel

bewegingen in de bedrijfskolom verticale bewegingen horizontale bewegingen

de bedrijfskolom verticale bewegingen integratie er valt een schakel weg en de bedrijfskolom wordt korter differentiatie de bedrijfskolom wordt langer doordat er een schakel bijkomt De bedrijfskolom kan langer of korter worden. Als een schakel wegvalt en de bedrijfskolom wordt korter, dan wordt gesproken van integratie. Als de bedrijfskolom langer wordt, doordat er een schakel bijkomt, heet dit differentiatie. Differentiatie is het tegengestelde van integratie. Integratie en differentiatie zijn de verticale bewegingen in de bedrijfskolom

integratie de bedrijfskolom is een beweging in de bedrijfskolom, waarbij een bepaalde schakel de taken van één of meerdere boven- of ondergelegen schakels overneemt Zet je de bedrijfskolommen van verschillende artikelen naast elkaar, dan kun je overeenkomsten zien. Alle bedrijfskolommen beginnen met producenten. Alle bedrijfskolommen eindigen met de detailhandel. En in alle bedrijfskolommen zit er een groothandel tussenin. Die groepen ondernemingen (producenten, groothandel en detailhandel) heten bedrijfstakken. Zo zijn de verschillende winkels die schoenen verkopen onderdeel van de bedrijfstak detailhandel.

integratie vóór ná oerproducent oerproducent fabrikant fabrikant de bedrijfskolom detailhandel groothandel fabrikant oerproducent vóór detailhandel fabrikant oerproducent ná

differentiatie de bedrijfskolom is een beweging in de bedrijfskolom, waarbij activiteiten worden afgestoten naar een boven- of ondergelegen schakel in dezelfde bedrijfskolom. Zet je de bedrijfskolommen van verschillende artikelen naast elkaar, dan kun je overeenkomsten zien. Alle bedrijfskolommen beginnen met producenten. Alle bedrijfskolommen eindigen met de detailhandel. En in alle bedrijfskolommen zit er een groothandel tussenin. Die groepen ondernemingen (producenten, groothandel en detailhandel) heten bedrijfstakken. Zo zijn de verschillende winkels die schoenen verkopen onderdeel van de bedrijfstak detailhandel.

differentiatie vóór ná detailhandel fabrikant oerproducent de bedrijfskolom detailhandel fabrikant oerproducent vóór detailhandel groothandel fabrikant oerproducent ná

samenwerking leidt tot integratie de bedrijfskolom door samenwerking/fusies worden de detailhandels- ondernemingen steeds groter de detailhandelsondernemingen nemen steeds vaker zelf de grossiersfunctie over (integratie) Door samenwerking worden de Nederlandse detailhandelsondernemingen steeds groter. Hierdoor nemen de detailhandelsondernemingen steeds vaker zelf de grossiersfunctie over (integratie). De fabrikanten krijgen hierdoor steeds meer te maken met machtige blokken winkelorganisaties. Deze winkelorganisaties stellen eisen in de vorm van verpakkingen, eigen merken, leverings- en betalingsvoorwaarden en kwaliteiten. Door deze integratie in de distributiekolom worden grote besparingen bereikt. Artikelen worden voorbeprijsd en/of gecodeerd (streepjessymbool).De verpakkingen worden geschikt gemaakt voor directe verkoop op de winkelvloer. Er wordt gewerkt met omverpakkingen, waardoor transport en verwerkingskosten in de winkel zo laag mogelijk gehouden worden.

horizontale bewegingen de bedrijfskolom horizontale bewegingen specialisatie artikelgroepen afstoten en specialiseren in de overgebleven artikelgroepen parallellisatie artikelgroepen opnemen uit een andere bedrijfskolom Een winkelier kan besluiten om artikelgroepen uit zijn assortiment af te stoten. Hij gaat zich dan specialiseren in de overgebleven artikelgroepen. Hierdoor kan een nieuwe speciaalzaak ontstaan. Dit afstoten heet specialisatie. De winkelier kan ook besluiten artikelgroepen te gaan verkopen, die normaal in een andere branche verkocht worden. Hij gaat dan artikelgroepen verkopen uit een andere bedrijfskolom. Dit uitbreiden heet parallellisatie. Specialisatie en parallellisatie zijn de horizontale bewegingen in de bedrijfskolom.

specialisatie de bedrijfskolom is het afstoten van activiteiten binnen dezelfde schakel van de bedrijfskolom, die tot op dat moment door de winkelier worden verricht

specialisatie vóór ná de bedrijfskolom oerproducent oerproducent fabrikant groothandel detailhandel in damesmode oerproducent fabrikant groothandel detailhandel in herenmode fabrikant fabrikant groothandel groothandel detailhandel in dames- en herenmode

parallellisatie de bedrijfskolom is het uitvoeren van activiteiten die tot op dat moment niet binnen die branche worden verricht

detailhandel in vers-artikelen parallellisatie de bedrijfskolom vóór ná oerproducent fabrikant groothandel detailhandel in kaas oerproducent fabrikant groothandel detailhandel in groente oerproducent fabrikant groothandel detailhandel in vers-artikelen

de bedrijfskolom branchevervaging Bij sommige winkels is het oorspronkelijke assortiment niet meer herkenbaar. De winkelier is dan steeds meer artikelgroepen uit andere branches gaan opnemen. Dit wordt branchevervaging genoemd. Bij sommige winkels is het oorspronkelijke assortiment niet meer herkenbaar. De winkelier is dan steeds meer artikelgroepen uit andere branches gaan opnemen. Dit wordt branchevervaging genoemd. Het warenhuis is hiervan een voorbeeld. Parallellisatie heeft geleid tot nieuwe branches. Zo zijn de doe-het-zelfwinkels, de woonwinkels en de tuincentra door parallellisatie ontstaan