beeldaspect licht - toon

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dat wat de dingen zichtbaar maakt
Advertisements

Licht en schaduw.
Beeldaspecten.
Beeldaspect ruimte tonihorrevorts 2007.
Natuurkunde V6: M.Prickaerts
PERSPECTIEF RUIMTE OP EEN PLAT VLAK.
Beeld van Mandy Havers Famine (hongersnood)
brugklas ruimte en perspectief
Licht Voor het beste resultaat: start de diavoorstelling.
Kan je de schaduw in een simpele tekening construeren
Beeldende aspecten Vorm
Eindopdracht Fotografie (1ste periode) Analyse eigen foto’s
Licht.
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
Ruimte & ruimtesuggestie
Kleur Begrippen klas 1 t/m 3.
Licht en schaduw Begrippen klas 1 t/m 3.
Vorm en Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Kan je de schaduw in een simpele tekening construeren
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
Beeldende Aspecten LICHT
Beeldaspect RUIMTE. Beeldaspect RUIMTE Beeldaspect RUIMTE Beeldvlak Het beeldvlak is een plat oppervlak met een afbeelding erop. Een beeldvlak.
Opdracht ‘Rembrandt’ menu.
Thema: mijn schaduw verrast me
beeldaspect materie - textuur
De lens: Bekijk het vooral positief
Natuurkunde Zien en gezien worden
5.3 Schaduw en spiegelbeeld Marianne & Janine H2C
De lens: Bekijk het vooral positief
Dennis Bakker Kai Molendijk H2B
Licht (onderbouw) 1. Schaduw 2. Kleuren 3. De vlakke spiegel
Ruimte Opdracht 4.
oefenuurtje begrippen H3 V3: compositie licht kleur
Natuurkunde overal 3 HV Licht
2. Licht en zien pg. 13.
Licht Hoofdstuk 5 paragraaf 5.1 en 5.2
§ 5.3 Schaduw en Spiegelbeeld
Wat hebben we vorige week gedaan?
schaduwvorming met 1 puntlichtbron
Natuurkunde overal H2 Licht en geluid
10.3 Begrippen omtrent licht
OPTICA Deel 2 -lichtbreking.
Hoofdstuk 6 ‘Licht’ Paragraaf 6.1 antwoorden.
BEELDENDE ASPECTEN II 1 Vorm 2 Kleur 3 Compositie 4 Licht 5 Ruimte 6 Textuur 7 Lijn ARTi KUNSTBOEK THV DAL/Rvp.
Tekenen in zicht DEEL 2 HOOFDSTUK 4 Licht DAL/RvP 2014.
Zonder licht, is het donker! Dat geldt ook voor schilderijen. Als er geen licht is, dan is het schilderij een zwart vlak! Op een schilderij hoeft een.
Vorm.
Hoofdstuk 3 Licht en landschap
Hoofdstuk 3 Licht en landschap
Kleur….
Hoofdstuk 2 Licht en kleur.
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 4 Licht
Licht en schaduw.
ARTi KUNSTBOEK THV BEELDENDE ASPECTEN II 1 Vorm 2 Kleur 3 Compositie 4 Licht 5 Ruimte 6 Textuur 7 Lijn DAL/Rvp 2012.
LICHT.
Kunstwerken.
GRIEZELBOMEN Je loopt in het donker en bent verdwaald.
LICHT.
Beeldaspecten Opdracht Kunstkubus.
Terugkaatsing.
Licht deel 2.
Schaduw Licht Schaduw Licht Divergerende lichtbundel:
Licht Wat doet licht?.
H8 Licht Nova Licht en kleur.
Ruimtewerking Beeldaspect Ruimte.
Hoofdstuk Hoofdstuk 8 Licht Wat gaan we vandaag doen? Opening
Hoofdstuk 2 Stoffen Wat gaan we vandaag doen? Opening Nieuwe stof
Beeldende kunst: Onderdeel: tekenen
Transcript van de presentatie:

beeldaspect licht - toon tonihorrevorts 2007

De MATERIE (stoffelijke wereld) kun je zien, omdat er LICHT is, waar het GEZICHTSZINTUIG gevoelig voor is. De dingen die licht uit stralen, de LICHTBRONNEN, kun je verdelen in NATUURLIJKE en KUNSTMATIGE lichtbronnen. Elke lichtbron heeft een bepaalde LICHTSTERKTE en een bepaalde KLEUR. Het licht van een kaars is minder fel dan het kunstlicht op de brug in Sidney. Bovendien geeft het licht van een kaars een warme gloed en straalt het kunstlicht hier een koude kleur uit.

De zon straalt VERSPREID LICHT in alle richtingen uit, zodat alles overal goed zichtbaar wordt. In het theater wordt door middel van spots het licht in een bepaalde richting gestuurd (GEBUNDELD LICHT), om ergens de aandacht op te vestigen. VERSPREID LICHT GEBUNDELD LICHT Als de lichtbron te zien is zoals in het schilderij van Monet, dan spreken we van een ZICHTBARE LICHTBRON. Rembrandt heeft daarentegen gebruik gemaakt van een VERBORGEN LICHTBRON. ZICHTBARE LICHTBRON VERBORGEN LICHTBRON

Het CLAIR-OBSCUR is een werkwijze, waarbij door middel van een groot licht-donkercontrast een paar delen in de compositie helder verlicht worden en de rest in duisternis gehuld is. Op de foto van de Ierse kust lopen de TOONWAARDEN in grijstinten geleidelijk over van donker naar licht. In een tekening wordt de PLASTICITEIT (ruimtelijkheid) groter als de schaduw uit meerdere TOONWAARDEN (grijstinten) bestaat. Bij FEL TEGENLICHT zie je van het voorwerp alleen het SILHOUET. Daardoor lijkt de vorm platter. PLASTICITEIT SILHOUET

Omdat het licht een rechtlijnige beweging maakt, bevindt de LICHTZIJDE op het portret zich aan de kant waar het licht vandaan komt. Aan de rechterkant van het portret is de SCHADUWZIJDE te zien. Als een portret zowel van links en rechts belicht wordt door lichtbronnen dan zijn er TWEE LICHTZIJDEN te zien. De SCHADUWZIJDE bevindt zich in het midden van het portret De LICHTRICHTING (waar het licht vandaan komt ten opzichte van de waarnemer) bepaalt of er sprake is van MEELICHT, TEGENLICHT of ZIJLICHT. MEELICHT TEGENLICHT ZIJLICHT

Er bestaan twee SCHADUWSOORTEN: 1. De EIGEN SCHADUW is de schaduw, die op het belichte voorwerp zelf te zien is. 2. De SLAGSCHADUW is de schaduw, die van het belichte voorwerp op de grond of op een ander voorwerp te zien is. De VORM en de GROOTTE van de slagschaduw wordt bepaald door de PLAATS van de lichtbron ten opzichte van het voorwerp. lichtbron lichtbron eigen schaduw eigen schaduw slagschaduw slagschaduw < gebroken schaduw < kernschaduw Het gedeelte van de eigen schaduw dat bij een gebogen of bol voorwerp het donkerst is, wordt KERNSCHADUW genoemd. Als de slagschaduw op een vlak of voorwerp valt dat ONEFFEN of NIET PLAT is dan wordt de slagschaduw GEBROKEN.

lichtstraal lichtbron gebroken slagschaduw slagschaduw De slagschaduw van een voorwerp kun je met behulp van het lijnperspectief nauwkeurig construeren. Als de slagschaduw op een vlak of voorwerp valt dat ONEFFEN of NIET PLAT is dan wordt de slagschaduw GEBROKEN.

Giorgio De Chirico Caspar David Friedrich Felix Vallotton