Albert de Vos,ROC Zeeland, Projectmanager TSS Frans Kamp,ROC Westerschelde, Manager E-Learning Eduexchange 4 december 2007 Sessie 1 (11:45 - 12:30)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Wegwijs in de Europese mogelijkheden: EUROGUIDANCE, PLOTEUS, EUROMODULES… Tanja Biebaut & Jef Vanraepenbusch,
Advertisements

Digitaal toetsen met de itslearning app voor Quayn
Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren
Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal
ManagementStart.nl Het begin van zakelijk succes..
Van Methode Naar Methodiek
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Samen leren samen werken in de cloud
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Welkom bij de startbijeenkomst van Shape Up Maastricht.
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
MathUnited Wiskunde Dialoog- Nijmegen- 14 mei
DARE Wetenschappelijke communicatie in beweging Werkgemeenschap Informatiewetenschappen, 27 februari 2004 Lilian van der Vaart.
Wikiwijs Jan-Bart de Vreede Productmanager Wikiwijs / Manager Diensten.
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Nationale Kennisbank Basisvaardigheden Wiskunde Werkpakket Portaal Demonstrator Summiere impressie.
UBU en onderzoeksdata 23 april Agenda 1. Proefschriften plus 2. EJME 3.Dataverse.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
ECK 2 Mixen en matchen van leermateriaal
VO-content en ECK 12 april Ontwikke- len 2. Beschikbaar stellen 3. Vinden 4. Arrangeren 5. Gebruiken.
Pitch ECK-klantdag [12 april 2012]
Kennisobjecten kennisobjecten samen bouwen aan kennis.
18 december 2008Infodag Erasmus - Gent Study visits Magalie Soenen EPOS vzw.
1 MPZ Project Veilig werken met gevaarlijke stoffen in de zorg.
Portaal Taal en Rekenen & Wikiwijs Ontwikkelen, bewaren en delen met je collega’s John Hanswijk en William Buys.
DANS is een instituut van KNAW en NWO Data Archiving and Networked Services NARCIS: nationale portal van onderzoekinformatie Elly Dijk SURFacademy ‘CRIS.
SURF SiX Op reis door het land van uitwisselbaarheid en hergebruik.
Normen en standaarden voor elektronische leeromgevingen Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 30 maart 2004.
Leertechnologie standaarden in Nederland, resultaten en plannen Peter Sloep (OUNL / Fontys) Pierre Gorissen (SURF SiX / Fontys) 18 november 2003.
Onderwijsstandaarden
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
SCORM en Pierre Gorissen ELO-Team 27 januari 2004.
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
Samenwerking ROC, VO en bibliotheken
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Repository-demonstratie Waar doen we het allemaal voor?
Repository-demonstratie DB-ontwikkelingen, 24 mei 2007.
Datum Repositories RUG Johannes Nicolaï Universiteitsbibliotheek Afdeling Digitale Bibliotheekvoorzieningen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Stercollecties van VO-content
Stercollecties van VO-content. Vooraf Wie gebruikt er al digitaal leermateriaal in zijn lessen? Verwachten jullie dat het gebruik van digitaal leermateriaal.
Mobiele Training voor Thuis- en Gezondheidsverzorgers Voor Personen met Beperkingen en Ouderen LLP TR-LEONARDO-LMP.
HOGESCHOOL VHL, 9 SEPTEMBER 2014 Goed gejat! Het gebruik van open leermateriaal in je onderwijs Janina van Hees, projectmanager open en online onderwijs.
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Digitale Content: ontwikkelen, metadateren en uitwisselen PABO-studenten van CHN-Emmen Alle christelijke basisscholen in Emmen e.o. Educatieve Uitgeverij.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Hergebruik van onderwijsmateriaal ICTO-mjp innovatieproject 2008/2009 Jorien van de BeltFrits Salomons Bob SchoonbeekHenk van der Zijden Moniek DelfgouSiemen.
Keuzedeel Verdieping Software
Slim kopiëren en aanpassen 6 april 2017
Keuzedeel Verdieping Software
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
December 25, 2018.
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Wikiwijs saMBO Conferentie 18 & 19 januari.
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
LOREnet feb
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
Fijnmazig metadateren in Wikiwijs
Wikiwijs Maken materiaal in ELO’s
Transcript van de presentatie:

Albert de Vos,ROC Zeeland, Projectmanager TSS Frans Kamp,ROC Westerschelde, Manager E-Learning Eduexchange 4 december 2007 Sessie 1 (11: :30) De educatieve contentketen in haar volle praktische betekenis

Historie van het TSS project TSS Haalbaarheidsonderzoek 2005 TSS ECK 2006 TSS Connect IECK 2007 TSS European Repository Project Leonardo da Vinci Lifelong Learning

De TSS Community ELO/VLE onafhankelijk Opslaan van kennis (legacy filosofie) Halen van formele content (take principe) Delen van kennis (share principe) (Her)bewerken (shape principe) Copyright vrije educatieve content Zoeken en vinden van educatieve content Arrangeren van educatieve content Collaborative Learning Kenmerken

applications (portals, search pages, VLE, etc) metadata store KlasCement 2008 FENC U.K search engine OAI harvester repositories (IR, web sites, databases, etc) OAI-PMH SRU/SRW RSS/ATOM OAI-PMH It’s LearningPortfolio4U Edurep

Webbased leermateriaal doorloopt een proces van vijf stappen: Stap 1: ontwikkelen van materiaal en het juist opslaan van onder andere labels. Stap 2: beschikbaar stellen van leermateriaal uit de eigen databank via een label. Stap 3: kunnen zoeken en vinden van leermateriaal via de labels. Stap 4: arrangeren (selecteren en ordenen) van de materialen, zodat er relevante leerarrangementen ontstaan. Stap 5: het feitelijke leren: gebruiken van het leermateriaal door de lerenden.

Ontwikkelen

Ontwikkelen Word-plugin; Genereert interactieve educatieve content voor ELO; Aangepast aan contentzoekprofiel (metadata); Nederlandstalige versie; Leertijd per docent voor basisprincipes gem.1 lesuur; Automatisch SCORM en IMS voor vindbaarheid; Training gereed vanuit project; Speciale prijs Wimba Create voor TSS Community.

Beschikbaar stellen ELO onafhankelijk; Toegankelijk via Edurep; Bijdrage aan collectie van meer dan 250 FE Colleges U.K.; Voorbeeld van “best practice” uit U.K.; Meer dan lesuren aan content (Curriculum Development); Nederlandse infrastructuur en arrangeertools; E-Source (delen met andere scholen/opleidingen/docenten); Beoordelingsinstrumenten; Single Sign On (Open Passport); Etc. De TSS Repository

Vinden Zeeuws Digitaal Portfolio (Portfolio4U); Open Source ELO op basis van SAKAI; Zoekinterface in ZDP/ELO met koppeling Edurep; Bewaarfunctie in portfolio van gevonden content; Gereed voor Collaborative Learning. Via Portfolio

Vinden Veel VO-scholen werken met It’s Learning; Projectpartner Pontes scholengroep werkt met It’s Learning; Ontwikkeling It’s Learning Content Portal; Closed Source ELO; Zoekinterface in Content Portal met Edurep; Samenwerking met educatieve uitgeverijen; Samenwerking TSS; Delen van content binnen het It’s Learning portal. Via Content Portal

Arrangeren Wimba Create; TSS Repository Arrangeren in TSS met: Met Wimba create maak je in Word een Leerobject of een Learning Unit; Deze Learning Unit wordt op de repository bewaard en is gemetadateerd volgens het contentzoekprofiel. Met de arrangeertool van de TSS repository plaats je het object of leereenheid in een groter geheel: het leerdomein en geeft het een vindbare plaats in het curriculum;

Gebruiken Docenten leren binnen het TSS project om de educatieve content te bewaren op de repository; Deelnemers leren binnen het TSS project om gevonden educatieve content te bewaren op het portfolio; Docenten leren binnen het TSS project om leerobjecten, leereenheden en arrangementen te plaatsen van de repository naar de ELO en/of Portfolio. Docenten leren de beheersfuncties van de educatieve content keten binnen het eigen opleidingsgebied. In ELO en Portfolio

Gebruiken Alle leden van de TSS Community kunnen zelf bepalen op welke wijze de kennis/educatieve content wordt gedeeld. Als leerobjecten en/of leereenheden niet kunnen worden gedeeld door gebruikersrechten biedt de E-Source functie uitkomst. E- Source regelt de samenwerking binnen de TSS community. Voorbeeld: In E-Source

Titel plaatsen Presentatietitel De Europese Commissie heeft middelen beschikbaar gesteld om het TSS initiatief te introduceren in landen van de Europese Unie te starten met: België; Engeland; Roemenie; Nederland. Lifelong Learning Programme

Bedankt voor uw aandacht. Vragen?