Somatoforme stoornis Begripsbepaling (achtergrondinformatie):

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Café brein, Oss 14 juni. en Uden, 29 mei
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
KINDEREN EN JONGEREN MET NAH EN ONDERWIJS
Namen van de Abers die de presentatie geven.
EMDR bij autisme spectrum stoornissen (ASS) en bij verstandelijke beperking (VB) Zoek de verschillen.
Gedragsproblemen
VUmc Basispresentatie
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Psychodiagnostiek ten behoeve van PEN PD
Burn-out ? Wanneer is er sprake van een burn-out? Waaraan te herkennen ? Hoe vast te stellen ? Hoe kom je aan een burnout ? Hoe kom je er vanaf.
Cluster 4 gerelateerde problemen
LEVEN MET PROSTAATKANKER
Psychiatrische stoornissen bij patiënten met een lichamelijke aandoening Hanne Claeys.
Rouwverwerking bij jeugdigen
Angststoornis.
Onbegrepen lichamelijke klachten: Nijmeegse initiatieven
Stimuleren van zelf management bij gezinnen met NAH
Presentatie contactpersomemnetwerk
Angststoornissen 19 januari 2009 Yvonne Bijl.
PGB en LGF PGB: Ondersteuner van buiten de school, buiten de schoolboekhouding LGF: Docent/leerlingbegeleider eigen school en ambulante begeleider REC,
Mei 2002© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The NetherlandsEconomie & Handel Stress!
Ondersteuning bij leven met een beperking
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Ik heb iets van autisme of zo
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Amyloïdose: meer dan een diagnose!
PTSS (posttraumatische stress-stoornis)
Parkinsonverpleegkundige in de thuiszorg
Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn
Lyceum de Grundel Leerlingbegeleiding 2014/2015.  Overdracht  Informatie en afstemming  Continuïteit.
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Persoonlijkheidsstoornissen
Kinderteam Oosteinde Ina Alberts Willemien Fokke Jannie Oppedijk
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Saskia Purmer & Ying-Ha Tang Psychosomatische fysiotherapeuten
Omgaan met de gevolgen van trombose
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Omgaan met Chronische vermoeidheid
Naam: Siri Kruit med.hro.nl/krusr
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Leer kracht Workshop over competenties van
MS, denken en voelen (Naam org
L.O.K. Lichamelijk Onverklaarde Klachten Probus 1, 21 maart 2014.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
DE WEEK VAN DE PIJN 2016 “GEEF CHRONISCHE PIJN EEN GEZICHT“ 26 SEPTEMBER - 1 OKTOBER 2016.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Winnock Gabi van Eijk :Bewegingsdeskundige
Relevantie van DSM IV en DSM 5 criteria bij classificatie van patiënten met SOLK Nikki Claassen - van Dessel AIOTHO Vumc Amsterdam.
Ongrepen maakt onbemind Van ergernis naar uitdaging Dr. E.M. van de Putte, kinderarts-sociale pediatrie Cliniclowns 22 april 2016.
Maatschappelijke zorg 2
POP poli Traumatische partus
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Het raadsel pijn Passchier, J. (2006). Pijn. In: A.A. Kaptein, R.A.M. Erdman, J.B. Prins, H.B.M. van de Wiel (redactie) Medische Psychologie. Bohn Stafleu.
Depressieve leerlingen op het voortgezet onderwijs
Vereenvoudiging schema SOLK
Hoe omgaan met een “ Chronische Ziekte”
De Kleine Prins Expertisecentrum
Werken met verslavingsproblematiek. Les 1
Michael Groeneweg, kinderarts - MDL
en palliatieve terminale zorg
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Psychiatrische stoornissen
DE ONZICHTBARE GEVOLGEN VAN HERSENLETSEL
Duurzame verslavingszorg
Intensieve begeleiding

Parkinson en vermoeidheid
Transcript van de presentatie:

Somatoforme stoornis Begripsbepaling (achtergrondinformatie): Volgens het Zakwoordenboek der geneeskunde: Somatoforme stoornissen: lichamelijke verschijnselen waarvoor geen organische oorzaken of fysiologische mechanismen aantoonbaar zijn, en waarbij psychologische of sociale conflicten naar redelijkheid kunnen worden vermoed; synoniem: onbegrepen lichamelijk klachten; hiertoe behoren: conversie, hypochondrie, somatisatiestoornis, somatoforme pijnsootrnis en verstoorde lichaamsbeleving. Somatoforme aandoeningen Lichamelijke klachten of aandoeningen waarbij de patiënt zelf een psychische oorzaak uitsluit, daarvan niet wil weten en/of die hevig ontkent. In het algemeen zijn somatoforme klachten die de patiënt beschrijft ernstiger dan op grond van een lichamelijke ziekte zou mogen worden verwacht. Onderscheiden worden o.a.: - conversie-stoornissen: lichamelijke klachten die lijken op een bepaalde neurologische of andere aandoening met een psychologische oorzaak die door de patiënt wordt ontkent. - somatisatie-stoornissen: combinatie van lichamelijke klachten, zoals bijv. pijn, maag-darm-, neurologische en seksuele klachten –vaak in combinatie met angst en depressiviteit- waarvan de psychische oorzaak door de patiënt wordt ontkend. - hypochondrie: de patiënt is er op basis van bepaalde, vaak onduidelijke lichamelijke klachten van overtuigd dat hij/zij aan een ernstige ziekte lijdt en daar mogelijk dood aan zal gaan. Het woord "somatisch" betekent letterlijk: "het lichaam betreffende". somatisch ; met betrekking tot het lichaam Somatische problemen houden in: lichamelijke ziektes en hun verschijnselen. Een lichamelijke ziekte beperkt iemand in zijn normale functioneren en kan levensbedreigend zijn. Een gemeenschappelijk kenmerk van alle ziektes is dat ze symptomen hebben. Een verzameling symptomen die bij het zelfde ziektebeeld horen, heet een syndroom. Psycho-somatische klachten Uiteenlopende lichamelijke (soma = lichaam) verschijnselen, waaronder pijn, met een psychische oorzaak. Dit wordt in medisch-psychologische termen conversie genoemd. Overmatige gespannenheid (= stress), angst en ook inbeelding (= auto-suggestie) spelen daarbij vaak een grote rol. Een bijzondere vorm van psycho-somatische klachten is het opnieuw beleven van klachten waarvan men vroeger last heeft gehad maar inmiddels van is genezen. Hiertoe behoort ook het voelen van pijn aan lichaamsdelen of ledematen die operatief zijn verwijderd (= fantoom-pijn).

Agenda

Somatoforme stoornis Lichamelijke problemen, niet medisch verklaarbaar - hoofdpijn en buikpijn - vermoeidheid, zweten - misselijkheid en eetproblemen - plasproblemen - slik-en ademhalingsproblemen 7 tot 30 procent van de leerlingen tussen 8 en 18 jaar klaagt geregeld over pijn. Meestal gaat het over hoofd- of buikpijn. Vaak zijn er ook nog andere lichamelijke klachten als braken, misselijk worden, ademhalingsproblemen, darmspasmen, overmatig zweten, koude handen en voeten. Slechts bij één op tien kinderen met buikpijnklachten vindt de arts een lichamelijke oorzaak. Steeds meer leerlingen hebben lichamelijke (somatische) klachten zonder dat artsen een duidelijke ziekte vinden (psychisch). Ze functioneren minder meer op school.

Oorzaken Chronische ziekte of ongeval Schoolproblemen Angstproblemen: schoolfobie Sociale problemen Stress, traumatische ervaringen Instabiele thuissituatie Bij somatische problemen gaat het waarschijnlijk om een samenspel van erfelijke en omgevingsfactoren. Het uiten van lichamelijke klachten kan een manier zijn om hulp en aandacht van anderen te krijgen. Deze aandacht wordt wel ziektewinst genoemd. Kinderen van ouders met somatoforme problemen hebben een grotere kans ook deze problematiek te ontwikkelen; aangeleerd gedrag. Er zijn verschillende mogelijke oorzaken voor het ontstaan van psychosomatische klachten: - Stress kan bij leerlingen psychosomatische klachten veroorzaken. Problemen thuis (ernstige ziekte, huwelijksproblemen), hoge taakeisen op school (leerproblemen), maar ook de gewone gang van zaken op school (plagen en pesten, voortdurend de druk voelen om te presteren, altijd de beste moeten zijn) veroorzaken stress. - Leerlingen die thuis steeds hun gevoelens van angst en verdriet moeten onderdrukken («Doe niet zo flauw») lopen meer risico op stress en pijnklachten. - (Buik)pijn kan ook aangeleerd gedrag zijn. Sommige ouders besteden veel aandacht aan pijnklachten. Ze reageren overbezorgd, lopen naar de huisarts en ontslaan hun kind van onaangename verplichtingen (zwemmen, de turnles, spreekopdrachten, opruimen). Ze belonen het pijngedrag. Die pijn komt vlug terug.

Aanpak - pedagogisch Open cultuur Klachten serieus nemen Ziektewinst beperken, afleiden Zorg voor ontspanning Op zoek naar de oorzaak Afstemming school en thuis Wat doet u niet? De klachten afdoen als aanstellerij («Wees flink»). Ongeveer 1 op 3 kinderen met buikpijnklachten raakt er niet vanaf of ontwikkelt andere klachten. De leerling ontslaan van vervelende werkjes (spreekbeurt, toets), tenzij die voor hem écht te zwaar zijn. Wat doet u wel? Stel u bezorgd op. Ga op zoek naar wat de leerling met zijn gedrag wil vertellen. Registreer wanneer de klachten zich voordoen; hoe vaak en bij welke activiteit. Praat met de leerling. Wat zijn mogelijke stressfactoren (thuis en op school)? Zoek samen naar mogelijke oplossingen voor de problemen. Overleg met de ouders. Zij kunnen vertellen hoe de leerling thuis is. Schakel de schoolarts in als dat nodig is. PREVENTIE OP SCHOOL: negen tips Zorg voor een open cultuur op school. Leer leerlingen hun negatieve gevoelens (angstig, boos, onzeker) herkennen, leer ze ermee omgaan. Leerlingen die negatieve gevoelens onderdrukken hebben makkelijker pijn en lichamelijke ongemakken. Maak van leerlingen vaardige probleem-oplossers, vooral op sociaal vlak. Wie het gevoel heeft dat hij een sociaal probleem (en dat is meer dan een wiskundig vraagstuk) kan oplossen, heeft minder stress. Laat voelen dat niet alleen de prestaties tellen op school. Zorg voor genoeg ontspanning: uitstapjes, middagactiviteiten, verschillende werkvormen tijdens de les. Geef aandacht aan wat goed gaat. Toon wat de leerlingen al kunnen. Zorg dat elke leerling positieve aandacht krijgt. Stel reële eisen en houd rekening met de mogelijkheden en beperkingen van elk kind. Werk aan een warme klassfeer waar leerlingen zich goed voelen. Vertel duidelijk wat je verwacht van de leerlingen. Op school zijn er duidelijke regels. Zorg voor een open, eerlijke en snelle communicatie tussen ouders en school. Leerkrachten signaleren tijdig als er problemen zijn.

Aanpak - didactisch Interventies afhankelijk van oorzaak klachten Haalbare doelen stellen Succeservaringen Interventies afhankelijk van de oorzaak van de klachten. Enkele voorbeelden. Als een kind moeite heeft met rekenen en daardoor voor en tijdens rekenen steeds buikpijn heeft is het belangrijk om te werken aan spanningsreductie tijdens rekenen. Dit kan op verschillende manieren, bv aangepaste hoeveelheid werk Als de klachten worden veroorzaakt door een instabiele thuissituatie kan het helpen als het kind de mogelijkheid heeft om vertrouwelijk met iemand te praten. Bij sociale problemen is het raadzaam aandacht te schenken aan de sociale vaardigheden. Haalbare doelen stellen. Dat wil zeggen reële eisen stellen en vervolgens zorgen voor positieve bevestiging en ontspanning.

Externe hulp Schoolarts, huisarts De Bascule, cluster jeugd zorglijn emotionele stoornissen (somatoforme stoornissen) Somatoforme stoornissen De afdeling somatoforme stoornissen biedt hulp aan kinderen en jongeren waarbij lichamelijke klachten en psychiatrische problemen met elkaar verweven zijn. Het gaat om  kinderen en jongeren met (chronische) ziektes en psychiatrische problematiek of kinderen en jongeren met onbegrepen lichamelijke klachten. De Bascule behandelt kinderen en jeugdigen van nul tot achttien jaar met beschreven problematiek die vaak ook worden behandeld in het Emma Kinderziekenhuis/AMC afdeling kindergeneeskunde. De Bascule biedt zowel poliklinische behandeling als klinische consulten. De aanmeldingen voor deze afdeling verlopen via een apart traject omdat alleen kinderartsen en andere specialisten een cliënt kunnen aanmelden. Voor aanmeldingen kunnen specialisten contact opnemen met het secretariaat kindergeneeskunde, mevrouw C.A. van Doorn, telefoonnummer: 020-566 81 74.