Reünistenkring Communicatiewetenschap Liesbeth Hermans 21 juni 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Campagnes Rijksoverheid Feiten en beeldvorming
Advertisements

Hoestemtpeelenmaas.nl Waarom kiezers stemmen of thuisblijven en wat lokale politici daaraan kunnen doen Onderzoek van de Rekenkamercommissie Peel en Maas.
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Jongeren over politiek
Bonding and bridging Social media als platform voor nieuws en discussie in de multiculturele samenleving.
GOALS STRATEGIES MEASURES DASHBOARD ACTION PLAN (WHO, WHEN)
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Moderne Media Marketing, verkoop, distributie Sessie 7.
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
Onderzoek in het nieuws? Kansen en bedreigingen Chris Aalberts CEPHIR - 4 maart
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Spindoctoring in politiek Den Haag
Overheidsfinanciën College 1, 22 april 2008 Robert Inklaar
Faculteit Sociale Wetenschappen
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Cross Media.
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
Department of Marketing Faculty of Economics Het vangen van de ongrijpbare consument: Effectiviteit van multi-media campagnes Prof.dr Tammo H.A. Bijmolt.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
MEDMEC THEMA: Virtual Democracy. Elske Revelman de Vries Mail: Aanwezig: wo/do.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Stromingen en partijen
1/9 2/9 INHOUD Wat is een referendum precies? Wie zijn de kandidaten? Wat zijn de voordelen van zo’n burgemeestersreferendum? En wat de nadelen? Conclusie.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
25/09/2014 | pag. 1 PULSE Nieuwe media en het vergroten van het draagvlak voor ontwikkelingsamenwerking Leo Van Audenhove & Chris Vleugels.
Hoger Instituut voor de Arbeid Lanceringsdag Onderzoeksplatform Pulse Draagvlak Ontwikkelingssamenwerking Presentatie 27 november 2009 Onderzoeksinstituut.
Mentorschap uit de startblokken! Evaluatie Mentorschap Netwerk Nederland en de regionale stichtingen Mentorschap.
Parlementaire democratie Welk soort parlementaire democratie vind je nu in Nederland het beste?
Curacao Telebario “wij in de wijk”. Inleiding Maandag 26 april jl is een bijeenkomst georganiseerd met diverse instanties en instellingen/deskundigen.
Politieke Wetenschappen, KU Leuven
Politiek jargon Bingo.
Door Oscar & Jochem Door Oscar & Jochem.
Impact van veranderingen in de vergoeding voor hulp bij stoppen met roken sinds 2011 Prof. dr. Anton Kunst Afdeling Sociale Geneeskunde AMC, Universiteit.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Par 8 Opkomst van politieke partijen in de 19e eeuw
Using media Lisette Immink Pieter Versluis Anne Draper Tom Horn.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Conculegaruzie: de strijd om de peilingen Maurice de Hond Versus NOVA / Interview-NSS.
Staatsinrichting In Nederland.
Hoofdstuk 4 Nederland verzuild en verzorgd
Hoofdstuk 3: Parlementaire democratie
§2: politieke stromingen en partijen:
H3 Democratie in de 20 e eeuw Hoe hebben de rechtsstaat en parlementaire democratie zich ontwikkeld tussen 1920 en 1980?
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
Workshop christelijke politiek Gegeven door:. Doel van de avond Een objectief beeld van Nederlandse christelijke partijen en hun standpunten. Discussie.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Raadscommissie ruimte - 15 oktober 2014 Maatschappelijke effecten van grote projecten.
Negeren of Fêteren Media-aandacht voor partijen en issues tijdens de Statenverkiezingen van 2015 Niek Hietbrink Liesbeth Hermans Paperpresentatie etmaal.
Ontzuiling en secularisatie
Democratische rechtsstaat?
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Burgers, de media en pressiegroepen”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
Thema 3: De verzorgingsstaat
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Politieke besluitvorming.
Denkbeelden van jongeren over democratie
Les kiezen, politieke stromingen en partijen
H2 Op wie ga jij stemmen?.
Is de ledenpartij achterhaald?
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Reünistenkring Communicatiewetenschap Liesbeth Hermans 21 juni 2007

Werkzaamheden: CLUSTER STRATEGISCHE COMMUNICATIE Reünistenkring Communicatiewetenschap Onderwijs: Strategische communicatie (= functionele communicatie) doelgerichte en systematisch geplande communicatie Onderzoek: Politieke communicatie : Persuasieve strategieën die gebruikt worden in politieke campagnes Toegepast op : - Uitzendingen van politieke partijen in verkiezingstijd ( ) - Persberichten van politieke partijen en de resultaten in de nieuwsmedia - Campagne materiaal (oa. folders en affiches) verkiezingen 2006 Politieke on-line discussie groepen (onderzoek naar sociale netwerk structuren en de inhoud van deze discussiegroepen) Journalistiek: Longitudinaal onderzoek naar Internet gebruik van journalisten en de gevolgen voor de journalistiek

Politieke partijen proberen in hun verkiezingscampagnes via communicatiestrategieën kiezers/consumenten (doelgroep onderzoek/ontvangersonderzoek) te bereiken (bereikstudies) en te overtuigen (persuasieve strategieën) van hun politieke boodschap (inhoudsanalyse) met als uiteindelijk doel het winnen van stemmen. (effect studies) Introductie: CLUSTER STRATEGISCHE COMMUNICATIE Reünistenkring Communicatiewetenschap

Politiek: Verandering in relatie politiek en burger Media: Rol van de media in democratie Verandering medialandschap oa door de komst commerciële media Publiek: Individualisering en ontzuiling Achtergrond: Maatschappelijke ontwikkelingen CLUSTER STRATEGISCHE COMMUNICATIE Reünistenkring Communicatiewetenschap

Gecontroleerde publiciteit (oa verkiezingscampagnes) wordt belangrijker in politieke communicatie Verkiezingscampagnes worden professioneler (opkomst spin docters) Politieke communicatie meer gericht op kiezer als consument: Politieke Marketing Imago heeft een belangrijkere plaats ingenomen: Discussie rondom het verschuiven van aandacht inhoud versus persoon Gevolgen voor politieke communicatie: CLUSTER STRATEGISCHE COMMUNICATIE Reünistenkring Communicatiewetenschap

Centrale Onderzoeksvraag Welke persuasieve strategieën worden door Nederlandse politieke partijen gebruikt in de Zendtijd voor Politieke Partijen in verkiezingstijd, van 1963 tot en met 2003? Deelvragen: 1.Wat zijn de verschillen in het gebruik van de persuasieve technieken: personalisering, conflictstrategie, dramatisering en de productiekenmerken in de politieke televisiepot door de jaren heen? 2.In hoeverre heeft de politieke positie van een politieke partij invloed op het gebruik van persuasieve technieken en strategieën in de politieke televisiespot? 3.Wat is het verschil tussen Nederlandse politieke televisiespots en politieke televisiespots in andere democratische samenlevingen in de wereld? Persuasieve strategieën in politieke campagnes

Resultaten: Hier slechts vier sheets gepresenteerd: Personalisering (deelvraag 1) Productiekenmerken (deelvraag 1) Oppositie vs regeringspartijen (deelvraag 2) Internationaal vergelijk (deelvraag 4) Persuasieve strategieën in politieke campagnes

Personalisering Resultaten

productiekenmerken

Oppositie vs regeringspartij Resultaten OppositieRegering Inhoud spot Issues89%73% Image11%27% Spot gericht op Positief93%97% negatief5%0% n.v.t.2%3% Aanval in spot Aanval50%31% N =4430

Internationaal vergelijking: Resultaten Tabel 5.26 Inhoudskenmerken van de politieke televisiespots Internationaal (in percentages) VSFrDuItGBPoIsKoNL Inhoud spot issues image combinatie Spot gericht op positief3575n.v.t negatief6525n.v.t n.v.t N =

Conclusies: 1.Er zijn veranderingen (lichte toename) waarneembaar van het gebruik van persuasieve strategieën (personalisering, dramatisering en productiekenmerken; conflict niet), merendeel vanaf Oppositiepartijen en regeringspartijen verschillen (conform verwachtingen) in de gebruikte strategieën. 3.Internationaal vergelijk laat zien dat de Nederlandse spots ten aanzien van gebruik persuasieve strategieën behoudend zijn. Persuasieve strategieën in politieke campagnes

De sturing van de media agenda door politieke persberichten tijdens de verkiezingen van 2006 CLUSTER STRATEGISCHE COMMUNICATIE Reünistenkring Communicatiewetenschap

Onderzoeksvragen Op welke manier bieden politieke partijen tijdens de landelijke verkiezingen van 2006 hun ideeën in pers- en nieuwsberichten aan de media aan? In welke mate komt dit overeen met de wijze waarop er in het politieke nieuws over deze issues/personen/partijen wordt bericht? Reünistenkring Communicatiewetenschap CLUSTER STRATEGISCHE COMMUNICATIE

Aandacht voor partijen over tijd

Aandacht voor issues mediapersberichten

Samenhang tussen nieuwssoort en bron Inhoudelijk nieuws, Strategisch nieuws, Nieuwsmedia52,7%47,3%100% (n = 30652) Persberich- ten 65%35%100% (n = 3081) Totaal53,8%46,2%100% (n= 33733)

Som richting nieuwssoorten mediapersberichten

Besluit In persberichten meer aandacht voor inhoudelijk nieuws Oppositiepartijen (PvdA en SP) schetsen in persberichten een negatiever beeld van werkelijkheid Issues: PvdA veel issues, profilering VVD weinig profilering In persberichten uitsluitend aandacht voor succes