Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stage bij Technische Informatica
Advertisements

De zin en onzin van escrow
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Leer de namen van de noten 1
Project Software Engineering
Op het Zuyderzee College
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
Van idee tot digitaal materiaal
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Universiteit Twente meets SG Twickel Zoeken in grote tekstbestanden Mariëlle Stoelinga.
Stichting Techniekpromotie
Probleem gestuurd onderwijs
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Leer de namen van de noten 2
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
Persoonlijk worden.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Workshop contentstrategie
Inleiding Software Engineering
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
1 1.Wie durft er nog in een vliegtuig, trein of auto te stappen? 2. Profielwerkstukken: een aantal Informatica suggesties Herman Geuvers Institute for.
Informatica en Cyber Security studeren in Nijmegen
Research & Development 1 Tom Heskes Voorjaar 2006.
Research & Development 1 Tom Heskes, Erik Barendsen, Peter Lucas Voorjaar 2007.
Leiderverkiezing Olympus College 14 april 2008 David N. Jansen.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Universiteit Twente meets SG Twickel Zoeken in grote tekstbestanden
Richard J. Boucherie – Het antwoord of de vraag10 mei Het antwoord of de vraag.
Advanced Algorithms Groep: EII7AAb Studenten: Clermond de Hullu, Wiebren Wolthuis, Simon Wels en Maik Gosenshuis.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Regionale en Ruimtelijke Statistieken CBS
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Ruimtevaartquiz De Maan De.
1 Informatica Erik Poll Digital Security groep Radboud Universiteit Nijmegen.
1 Wie durft er nog in een vliegtuig, trein of auto te stappen? Over betrouwbaarheid van software Frits Vaandrager Institute for Computing and Information.
Model Checking en Betrouwbaarheid van Software Frits Vaandrager Institute for Computing and Information Sciences Radboud Universiteit Nijmegen.
Al doende leren training docenten
Schitterende Organisaties®
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
Enquête.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
Informatica studeren Een dag student 8 maart 2012.
Het werken met portfolio
De gezonde school en genotmiddelen
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
Leerlingen ontwikkelen apps
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
DEEL 1 LES 1 De basis Les 1 Enkele begrippen versie
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
‘Onze ideale school!’ Presentatie Koll Datum: 26 oktober 2010
4 Profielen C&M: Cultuur en Maatschappij E&M: Economie en Maatschappij
D GVBS Heiende Lokeren Christelijk opvoedingsproject 1.
Keuzevak in de Tweede Fase HAVO en VWO
Turing deel 2 Hoofdstuk 8 Programmeren met Java Objectgeoriënteerd programmeren, klasse Applet, variabelen (primitieve typen en referentie typen), arrays.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
Transcript van de presentatie:

Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem

Plan Waarom deze module? Introductie model checking Demo Uppaal Doelstelling en opzet cursus Ervaringen

Doelen Sprint-Up Project Inhoudelijke vernieuwing bèta-onderwijs Leerlingen beter beeld geven van wereld van bèta en techniek Studenten en junioronderzoekers kennis laten maken met leraarschap Leerlingen kennis laten maken met vervolgopleiding Informatica binnen het WO

Waarom Model Checking? Modelleren steeds belangrijker binnen Informatica Concurrency steeds belangrijker binnen Informatica Link met zowel toepassingen als theorie Link met actueel onderzoek Uitstekend tool beschikbaar: Uppaal

Hoe Maak Je Computers Betrouwbaar? Onze samenleving is totaal afhankelijk van computers Is ons vertrouwen in computers gegrond? Kunnen we betrouwbare systemen bouwen?

Onderzoek Radboud Universiteit Het bouwen van modellen Beschrijf relevante aspecten van systeem formeel (in wiskundige taal) Model checking Gebruik computer om alle toestanden van model te exploreren Model-gebaseerd testen Gebruik model om het systeem op goede manier te testen Doel Fouten (“bugs”) opsporen

Turing Award 2007 voor Model Checking

Wat is Model Checking?

Demonstratie Model Checker Zes vriendinnen hebben ieder een roddel. Ze bellen elkaar op. Wanneer twee vriendinnen elkaar spreken wisselen ze alle roddels uit die ze op dat moment weten. Hoeveel gesprekken zijn nodig voordat iedereen alle roddels kent?

Toestandsdiagram

Temporele Logica

Korstste Oplossing Model Checker voor EF “alle meisjes weten alle roddels”

Demo Uppaal

Toepassingen Model Checking Intel chips NASA DEEP SPACE 1 missie Stormvloedkering bij Rotterdam Copieermachines Radarsysteem voor auto’s ….

Doel Cursus Leerlingen leren werken met een model checker, in het bijzonder aanpassingen maken aan bestaande modellen, zelf eenvoudige modellen construeren, en gewenste eigenschappen van systemen formaliseren en uitrekenen met behulp van een model checker.

Opzet Cursus Acht van de twaalf lessen zijn practica waarbij leerlingen zelf aan de slag gaan met model checker Resterende vier lessen worden gebruikt voor inleidingen over betrouwbaarheid van software, model checking, Uppaal, en enkele gedistribueerde algoritmen Afsluitende toets

Voorbeelden Practica Geldautomaat Verkeerskruising Spoorwegovergang Mutual exclusion algoritme Het kiezen van een leider in een ring Rivier oversteek puzzels Scheduling problemen Alternating bit protocol

Ervaringen Meeste leerlingen vinden werken met Uppaal interessant en leuk Groep leerlingen Informatica divers! Kwaliteit Uppaal essentieel voor succes Samenwerking VO-WO essentieel voor succes

Ervaringen Leerlingen verrasssend goed in meedenken over oplossingen van concrete problemen Leerlingen hebben veel moeite met het omzetten van een informeel idee naar een formeel model

Interesse? Materiaal beschikbaar via www.cs.ru.nl/~fvaan/Olympus/ Wij helpen graag!