Performance paradoxes Vierde college Advanced course on governance.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Commercial off the shelf games in de klas
Advertisements

Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
GERICHT VERBETEREN VAN DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Vinden – Binden – Boeien door Maarten Verwer
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
Adaptieve Ondersteuning van Mens-Computer Teams Een Verkenning van het Gebruik van Cognitieve Modellen van Vertrouwen en Aandacht Peter-Paul van Maanen.
Do’s and Don’ts presentaties
De resultaatmanagement-paradox
Effectief Cultuurbeleid: Leren van Evalueren
Bunnik Beleid en Advies. Niet tellen maar wegen Over de zin en onzin van prestatieafspraken in de culturele sector.
Logica in al zijn zin en waanzin.
1 Solvency II “Beyond the waves” DNB Solvency II Seminar Gerard van Olphen 10 December 2009.
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne.
Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair,
Onderwijspsychologie
Inburgering in Vlaanderen
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
4. Drank, seks en vreselijke katers
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Theo Bachet HEAO BI MIT 1997 BPMIT 2008.
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Wat is theater -verbeelde handeling -fictieve tijd en plaats -één of meer toeschouwers.
Als meedoen pijn doet Lessen voor bestuur en beleid van 8 jaar onderzoek naar burgerinitiatieven Sociaal debat Binnenlands Bestuur 24 oktober 2013 Evelien.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
Maatschappijwetenschappen
Opbrengsten van onderwijs
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
Keuze van de VMBO leerling
Invloed van de energetische prestatie op de woningwaarde
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Het associatedegreeprogramma in de Beleidsregel doelmatigheid 2014
Management Accounting Management Control
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Voor al die dagen dat het tegenzit.
Herman Baartman1.  Samenhang  Onderscheid  huiselijk geweld en kindermishandeling  kindermishandeling en seksueel misbruik 2Herman Baartman.
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Hoorcollege 4 Bespreking casus 2 (supermarkt).
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Regelgeving over continuïteit! NBA Standaard 570: over “Verantwoordelijkheden van de accountantStandaard Het is de verantwoordelijkheid van de accountant.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Resultaatsgericht Management in het Hoger Onderwijs Adelien Decramer Faculteit Economie en Bedrijfskunde - Universiteit Gent ‘De bedreigde beleidsruimte.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie De postinitiële scholingsmarkt SER-ontwerpadvies in hoofdlijnen, maart 2012.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Nieuwe toezichtsvisie alsmede ervaringen uit empirisch onderzoek.
Alternatief voorstel erfpacht conversieregeling
Eigenaarschap voor kwaliteit
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Governance in Sociale Zekerheid
Duaal DuPont/ Genencor Brugge
§2.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
Transcript van de presentatie:

Performance paradoxes Vierde college Advanced course on governance

Promises of accountability Verantwoording is counterpart van toezicht “Verantwoording verbetert prestatie” is geinstitutionaliseerde mythe Nader te onderzoeken als sociaal mechanisme: gegeven condities K zal een actor X doen vanwege M met kans p

Condities 1 Account giving onderscheiden van accountability Account giving: reporting, mitigating, reframing Reporting: administrative and financial (performance indicator-rapporten hebben beide elementen) Mitigating: excuses and justifications, but also apology “sorry-democratie”, en tenslotte acknowledged shame: “boetekleed”

Condities 2 Reframing: account giver seeks to control the situation by reframing (voorbeeld: onderhandelen is geen of-of maar win-win-game)

Handeling x Onderscheid in focus: productie/competentie/resultaten/ productiviteit

Energiegevende factor M Cognitief,integratief, sociale interactie, rationele keuze Maar wat is het in concrete situatie? De toekomstige noodzaak tot verantwoording disciplineert maar inspireert maar zelden: de leer van de strategische dreiging doet opgeld

Kritiek 1 Het is wel vreemd dat de respons van de principal aan wie verantwoording wordt afgelegd geen relevante variabele is Immers, verantwoording is een supergame, want wordt steeds weer herhaald De logica van de herhaling is zeer complex, en daarin is de aard van de respons van de principal belangrijk

Kritiek 2 Het onderscheid tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie lijkt in het artikel geen rol te spelen Ook geen aandacht voor impact van verantwoording: als je bekostiging direct afhankelijk maakt van meting prestaties, zullen de prestatie-indicatoen veel sneller perverteren

De hbo fraude 1 Hoger onderwijs in NL vanaf jaren 80 bekostigd volgens output afgestudeerde: Budget= €ψ ( 4,5 maal het aantal afgestudeerden plus 1,5 maal het aantal studiestakers )

De hbo fraude 2 In jaren 90 begonnen werkgevers te betalen voor gespecialiseerde programma’s, vooral in hbo Leverde in zekere zin dubbele bekostiging op; werd bij ambtelijke brieven toegestaan Uni’s op zoek naar studenten die elders al eind gevorderd waren: bijv. afgestudeerden hbo

De hbo fraude 3 Officieuze understanding dat departement een oogje toekneep; was niet “ erg “ want macrobudget stond toch vast Er zoemde wel wat tussen instellingen, maar niet in het openbaar Totdat er iemand echt ging frauderen met fictieve studenten

De hbo fraude 4 Kwestie barstte open als een etterend gezwel Huis te klein, veel fatsoensrakkerij van de zijde van parlement en minister Aantal bestuurders van hogescholen ontslagen Commissie na commissie met veel tam tam en juridische vorderingen, waarna processen

lessen Gestolde regeling bewoog niet mee met exogene dynamiek Eerste orde leerprocessen aan de zijde van instellingen verwaarloosd door departement Alle accountants en rekenkamer faalden gedurende tien jaar