Governance, control en vrijheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GERICHT VERBETEREN VAN DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS
Advertisements

Het Burgerarrest Het burgerarrest moet voldoen aan de volgende voorwaarden: - Er is sprake van een strafbaar feit - Er is sprake van een verdachte - Er.
INSTITUTIONALISERING
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Publieke en private sfeer
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Ketenmanagement in de publieke sector, in het bijzonder in de sociale zekerheid 23 januari 2006 door: Roel in’t veld.
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Besturen zonder bestuur
Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007.
Van tweeluik naar driehoeken
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Gedrag in organisaties, 10e editie
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
Dertig jaar na Uniser-affaire
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
In de frontlinie tussen hulp en recht
Rechtvaardigheid, conflict en emancipatie
1 Vereniging voor Pensioenrecht Studiebijeenkomst 28 september 2004 Wie houdt toezicht op het bestuur van een pensioenfonds? Mr. P.P. de Koning Voorzitter.
Universiteit Utrecht Managen van netwerken (1) Albert Meijer Utrecht School of Governance 19 april 2012.
Governance: oude wijn in nieuwe zakken?
TOEZICHT in publieke en private sector Zevende college Inleidende course governance
TOEZICHTHOUDERS IN DE PUBLIEKE SECTOR Verbreding van verantwoording Derde College Advanced Course on Governance
Performance paradoxes Vierde college Advanced course on governance.
Vermijding erosie verantwoordelijkheid
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Risico-samenleving en verkeersveiligheid Symposium 27 november 2013 door roel in ‘t veld
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
WORKSHOP 1) Reflectie op legitimatie corporatiesector en 2) legitimatiescan 1) door Derk Loorbach (DRIFT) 2) door Paul Doevendans (Atrivé) en Derk Windhausen.
NVAG Nascholing Sectie Beleid 2 december 2014
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Van tweeluik naar driehoeken
Governance sociale huisvesting in de EU VTW 24 juni 2014 Rudy de Jong.
Hoofdstuk 3: Parlementaire democratie
§2: politieke stromingen en partijen:
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
BCBG Workshop Corporate Governance en Compliance Door Jean Frijns.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Opsomming Gebruik de knoppen op het Start-lint in de sectie ‘Alinea’. REIN HAGENAARS Bestuurder Wonen Noordwest Friesland Lid algemeen bestuur Aedes Lid.
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
Toekomst gegevensuitwisseling in de Sector Werk & Inkomen Bijeenkomst Manifestgroep 4 februari 2015.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
10 jaar VCO Cor Jan Dasselaar - voorzitter VCO. Trust is a Must 10 jaar VCO Ontwikkeling Compliance functie Belastingbetalers houden financiële instellingen.
Multiple politica Tegendemocratie Vertegenwoordigende democratie
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Privatiseringstendensen binnen de veiligheidszorg:
GOVERNANCE AS THE GOVERNING OF THE COMMONS
Sociaal werk in een veranderende samenleving
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
Doen wat nodig is! Onze zoektocht naar eigentijds verantwoorden Mohamed Acharki, Maartje de Kruijf Dordrecht, 24 januari 2018.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Posters voor in het geschiedenislokaal
Human Resources Accounting
Netwerkcorruptie Nationaal Compliance Congres 2017
Politieke veranderingen in het bindingsvraagstuk
van Lef en Lof naar Schade en Schande
Toezicht op Goed Bestuur bij IGJ Toezichtfestival maart 2019
§ 10.1 Industriële revolutie
“De vertaalsector zou verder
Transcript van de presentatie:

Governance, control en vrijheid Een provocerende uiteenzetting door roel in ‘t veld Eerste bijeenkomst geavanceerde leergang governance 2007

inhoudsopgave De macrocyclus rond maatschappelijke instituties Toespitsing op governance De ontwikkeling van Nederland De ontwikkeling van Curacao Is er hoop?

Macrocyclus maatschappelijke instituties Institutie is betekenis gevend systeem Samenleving bestaat uit instituties en mensen Instituties kunnen organisaties zijn ( rk kerk of de nationale staat) maar niet iedere organisatie is een institutie en ook regelsystemen zijn instituties Veelal over instituties gedacht in termen van statica, maar dynamiek is dominant

Institutionele dynamiek Opkomst en ondergang van instituties, bijvoorbeeld koningschap, kolonialisme, communisme Dynamiek veroorzaakt door interne en externe oorzaken Interne pervertering onvermijdelijk als gevolg van botsing tussen stolling en reflexiviteit Ook exogene dynamiek stuit op stolling

Cultuur van Cultuur van de publiek domein markt Geen winstbejag salaris is genoeg eer is belangrijk het dienen van het algemeen belang staat centraal deceive for the sake of the task zorg dat je niet op onwaarheid bent te betrappen pessimisme is normaal zorg voor fatalistische blik Winststreven is driving force rentabiliteit is belangrijk gaan voor je eigenbelang is legitiem contract = contract wees betrouwbaar tegenover duurza-me relaties calculeer risico’s optimisme is “must” maakbaarheid is verondersteld

governance Gouverneren is gewoon besturen Besturen is doelgericht beïnvloeden Zelfbestuur vanuit autonome positie was ooit uitgangspunt in gewone primitieve wereld High trust samenlevingen opgebouwd op basis van institutionalisering vertrouwen, vooral in onderwijssysteem e.d.. Regelsystemen die daarbij horen zijn geleidelijk verstatelijkt, van dwang voorzien en verbonden met geweldsmonopolie

Institutionele dynamiek Regelsystemen zijn bij hun ontstaan gebaseerd op actuele waarden: bijvoorbeeld, ons stelsel van sociale zekerheid is in de jaren 60 geschapen op basis van altruïstische waarden Samenleving ontwikkelt door, onder meer op basis van percepties van werking van regelsysteem: in casu wao gebruikt als superieure werkloosheidsvoorziening door calculerende actoren Gevolgen: erosie altruïsme en verlies van vertrouwen in werking van systeem Verlies effectiviteit en beleidsaccumulatie, leidend tot crisis: dan dramatische ingreep

Centrale hypothese Voor aantal governance- concepten waaronder toezicht geldt een analoge dynamiek, dus voorspellingen: Geleidelijke uitholling governance als institutie Crisis onvermijdelijk tenzij tijdig onderkend

Governance waarden Checks and balances centraal in besturing, dus rond bevoegde actor steeds een of meer toezichthouders Toezien schept vertrouwen bij alle betrokkenen rond onder toezicht gestelde Toezien verhoogt performance van onder toezicht gestelde Dus transactiekosten samenleving door toezicht omlaag

Governance als prothese Prothese begrip van Sloterdijk: verhouding tot institutie: prothese is niet (zoals institutie) de maatschappelijke expressie van de deugd, maar het artefact dat de deugd overbodig maakt: het kinderdagverblijf is vervangend moederschap Formalisering van integriteit, bijvoorbeeld in de vorm van een gedragscode, vernietigt integriteit als deugd Governance is een prothese voor deugdzaamheid (en vernietigt dus mogelijk deugdzaamheid)

Immunisering als levenswijze Omgang met risico's van de soort die in onze samenleving dominant is (complex): Anticipatie Adaptatie en mitigatie Veerkrachtontwikkeling Immunisering (bijvoorbeeld door strenge standaarden voor boekhouding en verantwoording) Protheses immuniseren

Sedert 9-11 en enron Imposante gebeurtenissen hebben veel control-achtige ontwikkelingen gelegitimeerd Veiligheidsstrevingen aan de macht, met opoffering van andere waarden Gedogen niet langer gedoogd Disciplinering alom

Vraagteken Waren voornoemde gebeurtenissen oorzaak of aanleiding? Ontstond er daardoor een nieuwe dominante coalitie? Economische belangen van betrokken sectoren aanzienlijk, van accountant tot spion

De positie van Nederland In private sector gewoon meedobberen met de mondiale ontwikkeling Immunisering van bestuurders en toezichthouders en accountants tot gevolg In publieke sector soortgelijke ontwikkeling maar bovendien structurele trend democratie in de richting van monocentrische opvatting

Democratie-ontwikkeling Inde wereld twee theoretische hoofdvarianten: monocentrisch en pluricentrisch Monocentrisch: meerderheidsregel domineert, dus parlement is baas van de staat, dus minister verantwoordelijk aan parlement, dus verticale verhoudingen Pluricentrisch: checks and balances dominant, dus machtenscheiding, dus trias politica, dus ook horizontale verhoudingen Nederland heeft pluricentrische traditie, maar die staat onder grote druk als gevolg van beweging politiek in de richting van personalisme en mediacratie

Bureaucratie-ontwikkeling NL Control op de troon als gevolg van angst voor schandalen (mooi voorbeeld zgn hbo-fraude) Innovatie komt onvoldoende van de grond vanwege risicomijding Kosten toezicht en kwaliteitszorg schrikbarend hoog Inhoudelijkheid verdwijnt geleidelijk

Governance publieke sector NL Te onderscheiden externe en interne governance Externe governance betreft de relatie tussen ministerie en zelfstandige organisatie in de publieke sector Interne governance betreft tenminste de relatie tussen de organen van de zelfstandige orgnaisatie

Externe governance Ministerie oefent langs tal van wegen massieve gedetailleerde invloed uit: Regelgeving vaak extreem gedetailleerd Concessie of licentie met plancyclus Benoemingen RvT en RvB Financieel regime Inspectie en accountancy Incidenten Goedkeuring iedere strategische beslissing Uitzonderingen: in sommige sectoren domineert streven naar autonomie, vaak gemengd met marktwerking, en vindt geleidelijke vergroting van vrijheid plaats

Recente ontwikkelingen Pogingen tot afschaffing relatief zelfstandige overheidsorganen, zoals zbo’s, en inkadering in hierarchischer verband op grond van kaderwet Legitimatie vooral gevonden in bezuinigingen

Gevolgen externe governance Dominantie verticale relatie Vaak onvoldoende aandacht voor overige stakeholders Hoge transactiekosten Innovatie gecompliceerd Traagheid Afhankelijkheid van politieke modes

Interne governance RvT ex lege intern toezichthouder, maar mede schildfunctie tgo ministerie Tevens eis van empathie met positie minister, ook als minister geen reciprociteit betracht Daardoor verhouding tussen RvB en RvT ook complexer dan normaal Recent ook pogingen ondernomen om RvT te elimineren en invloed te verkleinen

vrijheid Discretionair vermogen vaak noodzakelijk geacht voor topkwaliteit Disciplinering via governance en control vaak gemotiveerd door noodzaak tot beëindiging oneigenlijke privileges elitaire professionals Op achtergrond waarschijnlijk ook steeds de legitimiteit van de sturende instanties aan de orde, die inhoudelijk geen partij zijn

Governance publieke sector Curacao Proces van fragmentatie Nederlandse Antillen in volle gang Legitimeert wellicht ook grote veranderingen in publieke organisatie eiland Groeiende nadelen van het niet gelijk opwerken met governance elders, zoals botsingen over benoemingen

Is er hoop 1? Inzicht in de noodzaak van deugden zal herstellen zodra de pervertering via de protheses voldoende opvallend is De nadelen van de low trust samenleving zullen als een loden last gaan drukken Maar…….. de instituties en het sociaal kapitaal die noodzakelijke voorwaarden voor high trust vormen zijn niet op korte termijn herboren

Is er hoop 2? In sommige sectoren lijkt het mogelijk om geleidelijk tot ontspanning te komen, vooral als die sectoren zich in de luwte van de politiek bevinden Verstandige toezichthouders beseffen dat zij dienen te opereren met de intentie van zelfverdwijning: een verbeterende onder toezicht gestelde krijgt geleidelijk minder toezicht Maar…. het vlees is zwak

Tot slot De wal keert het schip maar dat zegt niets over de hoogte van de schade Soms bezwijkt de wal onder de last van het schip