Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006
Overzicht strategieën (1) Multicomponentenbeleid in sectoren, lokale acties en campagnes Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Sociale vaardigheden in het secundair onderwijs
Overzicht strategieën (2) Begeleiding van jonge, experimenterende alcohol- of druggebruikers Zelfhulpgroepen voor familieleden van mensen met een alcohol- of drugprobleem Terugvalpreventie voor mensen die behandeld zijn voor problemen met alcohol of drugs
Beleid in sectoren, lokale coördinatie en campagnes (1) School –Voldoende middelen voor uitvoering –Klare rolverdeling (school, CLB, CGG…) –Normatief kader nodig –Voorbeeldfunctie personeel en ouders –Steun directie cruciaal –Autonomie school vs algemene regels
Beleid in sectoren, lokale coördinatie en campagnes (2) Bedrijven –Vragen bedrijf vooral bij acute problemen –Motivatie algemeen preventiebeleid = laag –Sensibiliseren en draagvlak = hard nodig –Invalshoek kosten & winst = interessant –Sociale partners: aantonen belang werknemers –Voldoende aansluitende hulpverlening nodig
Beleid in sectoren, lokale coördinatie en campagnes (3) Jeugdwerk –Strategie wordt momenteel al uitgevoerd –Uitbreiden naar tabak –Samenwerking met lokale overheden –Twijfels haalbaarheid
Beleid in sectoren, lokale coördinatie en campagnes (4) Lokale acties en campagnes –Lokale besturen moeten spil zijn, provincie coördineren en ondersteunen –Campagne moet altijd actoren betrekken –Investering op Vlaams niveau is te klein –Nood aan bruikbare lokale cijfers –Alcohol niet vergeten als thema
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Ingeschreven in eindtermen Duidelijke vraag vanuit scholen en positieve reacties achteraf Strikte uitvoering vaak niet mogelijk Tweedaagse training voor volledig team is een hoge investering Sociale vaardigheden taak van drugpreventie?
Sociale vaardigheden in het secundair onderwijs Ingeschreven in eindtermen, ook T, A & D Investering = hoog Volledig curriculum nodig (alle jaren) Duidelijke normatieve boodschap nodig Voorbeeldfunctie ouders en personeel
Begeleiding van jonge, experimenterende gebruikers (1) Duidelijke rolverdeling nodig tussen school, ouders, huisarts, CLB, CGG… Verschil tussen signaaldetectie, doorverwijzing en hulpverlening Wanneer groepsbegeleiding, wanneer individuele begeleiding?
Begeleiding van jonge, experimenterende gebruikers (2) Betrekken van de ouders, ook ouders die geen Nederlands kennen Hoe het experimenteergedrag detecteren? Hoe een onderscheid maken tussen de verschillende soorten gebruikers?
Zelfhulpgroepen familieleden (1) Aanbod bestaat al, maar is te klein Door iedereen ervaren als nodig Meer zicht nodig op factoren die zelfhulpgroepen sterk maken Groepen met begeleiding door professional mogelijks effectiever
Zelfhulpgroepen familieleden (2) Begeleiding door lotgenoten heeft unieke meerwaarde Aanbod verankeren in de hulpverlening Aanbod ook voor families van gebruikers die niet in behandeling zijn
Terugvalpreventie Strategie niet loskoppelen van globale behandeling