4e IPCC Rapport Een visie vanuit de wetenschap Henry Hooghiemstra, UvA-IBED Workshop: Het IPCC na 2007 ? 10 oktober 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MENINGSVERSCHILLEN IN DE KLIMAATWERELD
Advertisements

Vitamine G Voordracht Klankbordgroep beleid maart 2206 Vitamine G: effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid.
Hoofdlijnen  Biodiversiteit Hoofdlijnen Natuurrapport 2007  Verstoringen/bedreigingen  Duurzaam gebruik.
KLIMAATVERANDERING Na deze les moet je weten:
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Weer en klimaat in de VS.
Klimaatverandering in het Zuidoosten aanvechten Plaatselijke Presentator & Organisatie Logo van de partner.
Hoofdstuk 4 Azië en globalisering (voortdurend proces van wereldwijde economische, politieke en culturele integratie)
DE OPWARMING VAN DE AARDE
Marcel Crok | De staat van het klimaat Presentatie voor minister Kamp van EL&I | Woensdag 9 januari 2013 | Den Haag Is er een klimaatprobleem?
Les 5 - Klimaatsysteem van Köppen
Toekomst van de Randstad
Hoofdstuk 2 Aarde: klimaatzones en landschappen Paragraaf 6 en 7
Zo begin je tegenwoordig een presentatie over het klimaat.
Geologische tijdschaal
Mastercourse Klimaatverandering en Verwoestijning
Mastercourse Klimaatverandering en Verwoestijning
Mastercourse klimaatverandering en verwoestijning
Mastercourse klimaatverandering en verwoestijning
Klimaatsysteem van Köppen
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Studium Generale, Maastricht, 1 oktober 2007 Is het waar dat de mens het klimaat verandert? het klimaat verandert? Rob van DorlandKNMI.
Weer en klimaat Paragraaf 6 en verder.
Nr. 1 Hoe klimaatverandering de natuur van de rijkswateren verandert Marjolijn Haasnoot m.m.v. Marcel Ververs Harm Duel. Frans Klijn. Nathalie Asselman.
Ecosystemen simuleren in de klas Yuri Matteman De Praktijk Caspar Geraedts Vrije Universiteit NIBI-onderwijsconferentie 11 januari 2013.
Hoofdstuk 1 Extern systeem en klimaatzones Paragraaf 11 t/m 14
Temperatuur reconstructie door Mann et al.
De zomer van 2003 Teken van klimaatverandering? Prof. Dr. G.J. Komen KNMI.
5.3 verschillen in klimaten
HOOFDSTUK 5 NATUURLANDSCHAPPEN
KLIMAATSYSTEEM VAN KÖPPEN
Domotica beleid en inzet VWS
Het IPCC na 2007? KNMI, 10 oktober Doel van deze middag Terugblik, vooruitblik Brainstorm over proces en producten van het IPCC Veranderende omstandigheden.
Ruimte voor de Rivier 3 Klimaatverandering.
2.4: veranderend klimaat.
Planning. Planning Vandaag Uitleg 3.2 (15 min.) Proefwerk terug & bespreken (kort) (15 min.) Klimaatjagers kijken (20 min.)
U wordt beoordeeld! Zeggenschap van onderzoekers over kwaliteitsevaluaties Frans van Steijn FWO Colloquium De Leefwereld van de Onderzoeker Brussel 9 december.
1 vmbo-T/havo 2 klimaat, §2 en 3
Väder- och Klimatförändringar
1 havo/vwo 2 klimaat, §2, 3 en 4.
EU-scoping study Biodiversiteitscampagne Belangrijkste conclusies.
Met oog op klimaat en de toekomst. ICOS kenmerken Geïntegreerd Observatiesysteem voor de Koolstofkringloop In preparatory phase; ERIC in 2012 Lange termijn.
De Menselijke Maat De aarde over jaar
3 havo Klimaatverandering § 2
Albert Klein Tank 14 November 2009 Klimaatscenario’s: wat staat ons te wachten?
1 VWO Hoofdstuk 2 Klimaat § 2-5
Soorten landschappen in de wereld
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
‘Crosscutting concepts’ in de lerarenopleiding Harrie Eijkelhof Projectleider ECENT Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Invloed klimaatverandering op waterhuishouding Texel Marcel Boomgaard 5 maart 2015.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
De zomer van 2030 Gerbrand Komen Bart van den Hurk Frank Selten Geert Lenderink Albert Klein Tank © KNMI 2004.
NME, Den Haag, 12 oktober 2009Klimaatverandering Rob van DorlandKNMI.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Albert Klein Tank en de projectgroep klimaatscenario’s van het KNMI Scenario’s voor klimaatverandering in Nederland.
AARDE 3/4 vmbo 4 Weer en klimaat § 2-4. Het weer Weer Atmosfeer Toestand van de atmosfeer op een bepaald moment op een bepaalde plaats Luchtlaag die om.
Regen in de woestijn.
Vakdidactiek Aardrijkskunde Leren & Instructie 1 Vakdidactisch Lastig; Opdracht 1 Derek de Jong,
Landschapszones en klimaat
Thema 2 blok 1 Op zoek naar voedsel.
Koud Gematigd Droog Warm Kisangani Ligging: D.R. Congo Afrika Ki Ki.
Na de laatste ijstijd: het Holoceen
Klimaatverandering& Landbouw
De kaart van Freek Voor op je kamer!.
Duurzaam ondernemen.
Samenvatting Hoofdstuk 2
3.7 Amazonia: de betekenis (SE)
Köppen klimaat systeem
Transcript van de presentatie:

4e IPCC Rapport Een visie vanuit de wetenschap Henry Hooghiemstra, UvA-IBED Workshop: Het IPCC na 2007 ? 10 oktober 2007

Welke achtergrond drijven mijn overwegingen ? biologie (paleo-ecologie; dynamiek ecosystemen; biodiversiteit) en aardwetenschappen (klimaatverandering, gebergtevorming, paleo- oceanografie) integratie terrestrisch en marien (multiproxy) reconstructies van tropische ecosystemen (Amerika, Afrika) van zeer droog (savanne, woestijn) tot zeer nat (regenwoud), en van laagland tot hoog montane ecosystemen (bergbossen, alpiene graslanden)

Wanneer? Waardoor?

Snelle toename van delta 14 C (abrupte afname zonne-activiteit) en grote verandering veenmos-soorten op Subboreaal-Subatlanticum overgang

Afname van aantal huidmondjes bij toename van CO 2

CO 2 stijging volgt temperatuur toename; Wagner et al., 1999 in Science

-snelle ontwikkelingen in de aardwetenschappen: klimaat is dynamisch (decade-schaal) en ecosystemen reageren snel -effecten van klimaatverandering op bewoning zijn altijd aanwezig geweest: verandering is de norm, ook in het heden en de toekomst -klimaat is een lange-termijn fenomeen, maar denken op langere tijdschalen is het publiek niet gewend -Een aanzienlijk deel van de informatiestroom wordt nauwelijks een duiding meegegeven

Afwezigheid van “duiding” leidt tot misvattingen en foutieve vragen: is klimaat stabiel / veranderlijk ? is snelheid voorspelde/geprojecteerde klimaatverandering uniek ? is biodiversiteit in gevaar vanwege het klimaat ? vele antwoorden liggen in het paleo-archief

Wat is de norm ? menselijke norm > 1 generatie culturele norm > enkele eeuwen landschaps norm > enkele millennia / Holoceen Kwartair geologische norm > ijstijden (15% van de tijd heeft interglaciale condities: regenwoud+; koraalriffen+; droogbos-; alpienegraslanden-) diep-geologische norm (>Plioceen/ >5Ma): de vergelijking gaat in toenemende mate mank

IPCC discussie vs. maatschappelijke discussie: Energievraagstuk > de maatschappij beslist (uitputting energiedragers; geo-politiek) Milieuvraagstuk > de maatschappij beslist (kwaliteit leefomgeving; hernieuwbaar / zuinig; behoud van verschillende diversiteiten) Klimaatvraagstuk > autonome natuurlijke variabiliteit met menselijke invloed. Hoeveel ? de hamvraag ! grote diversiteit aan meningen

? ? ?

Vorming van wetenschappelijk inzicht verloopt zelden via concensus, maar is een strijdtoneel van opinies die moeten rijpen. IPCC Rapport is een mega-”review paper” (actuele stand van de wetenschap). Rijp en groen vormt thans teveel de basis van maatschappelijk beleid.

K.R. Briffa, 2000 in QSR Gemiddelde groei van jaarringen van temperatuurs-gevoelige soorten op het Noordelijk halfrond

Journal of Climate 18: Er zijn veel meer hoge-resolutie curves nodig voor een betrouwbare reconstructie ‘ Hockey stick’

van halfwoestijn naar steppe

Plotselinge toename bevolkingsdichtheid in Tuva

Verspreidingskaart van de kultuur van de Scythen Klimaatverandering was gunstig voor de Scythen: bevolkingsexplosie en migraties.

Huidige voorlichting heeft een te groot sensatie- gehalte en leidt onvoldoende tot inzicht. Een betere duiding van gebeurtenissen en wetenschappelijke resultaten is voor het publiek cruciaal. Een taak voor.... # IPCC, universiteiten, onderzoekinstituten van KNAW/NWO, vakverenigingen # PCCC, KlimaatKeuken (InnovatieNetwerk), ministeries, KNMI # media

KNMI: belangrijke publieksvoorlichtende taak. Dus een “conservatieve” houding vereist ? Universiteiten & Onderzoekinstituten: “cutting edge” onderzoek. Moeten vooral stenen in de vijver kunnen gooien ! Geen vooroordelen: alle beargumenteerde opinies zijn welkom ! KNAW: vooral evaluatie van onderzoek en onderzoekstructuren > richtinggevend aan beleid. Hoe onafhankelijk ? NWO: onderzoek financieel faciliteren op basis van vooral wetenschappelijke criteria

Conclusies (1): Onderzoek klimaatverandering is nog onevenwichtig: modellen > < datareeksen veel scenario-studies over effecten > < weinig scenario studies over mechanismen (versterkingsmechanismen, +/- terugkoppelingen zijn nog weinig begrepen)

Conclusies (2): IPCC rapport geeft waardevolle synthese van inzicht maar te weinig synthese van uitzicht op nieuw onderzoek. Aandacht moet vooral gaan naar onbegrepen delen van het klimaatsysteem Kyoto Protocol positief effect: natuur heeft waarde & negatief effect: milieubeleid verworden tot handel; implementatie geschiedt kritiekloos; op lange termijn zijn effecten twijfelachtig

Conclusies (3): Voorlichting publiek kan / moet v éé l beter: maak verschil tussen weer en klimaat maak onderscheid tussen energie-, milieu-, en klimaatbeleid melden van records geeft geen inzicht en dient alleen de sensatie (media) maak verschil tussen voorspellingen, scenario’s en projecties geef gebeurtenissen een duiding mee