Echt klassiek! Tijd van Grieken en Romeinen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Blok 2 Grieken en Romeinen
Advertisements

Verhoudingen tussen joden en christenen in de eerste eeuw
Samenleving en cultuur
Tijd van Grieken en Romeinen
Paragraaf 2.3 Geloven en weten..
Pax Romana 30v.Chr tot 192 na Chr..
The shortest history of Europe
De opkomst van het christendom
Het West Romeinse rijk valt uiteen
De opkomst van het christendom
Romeinen in Noord-West Europa
Wat gaan we vandaag doen?
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
2.5 Goden en heiligen Kenmerk:
Kenmerk 7: De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 18: De Germaanse cultuur.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 8: Romeinen en Christenen.
Kenmerk 8: De ontwikkeling van het jodendom en het christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten Les 7: ontwikkeling van het jodendom en.
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
De ontwikkeling van Het Christendom..
Les 16: De Grieken zijn niet gelijk.
De ontwikkeling van het Christendom
Paragraaf 2.4 Vorige les: Romeinen en Germanen Deze les:
Jodendom en christendom
2. VAN POLIS TOT KEIZERRIJK.
Het Christendom.
Het Christendom Paragraaf 8.
1 opdracht 2 a. Ze was koningin van Egypte (51-30 v. Chr.). b. Sinds de verovering van Egypte door Alexander de Grote (332) maakte Egypte deel uit van.
De Romeinen en het christendom
Jagers en verzamelaars: voor 3000 v Chr
Tijd van Grieken en Romeinen
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
DE KLASSIEKE OUDHEID De groei van het romeinse imperium, waardoor de grieks- romeinse cultuur zich door europa verspreidde.
Tijd van Grieken en Romeinen
DE KLASSIEKE OUDHEID DE ONTWIKKELING VAN HET WETENSCHAPPELIJK DENKEN EN HET DENKEN OVER BURGERSCHAP EN POLITIEK IN DE GRIEKSE STADSTAAT.
Paragraaf 4.3 De cultuur van het rijk.
DE KLASSIEKE OUDHEID De ontwikkeling van het jodendom en christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten.
Een nieuw geloof: het christendom
Een Christelijke samenleving
Geschiedenis Proefwerk oefenen.
De Romeinen (500 v. C. – 476 n. C.) Deel 1: de invloed van de Romeinse beschaving op onze cultuur (pp. 2-3)
Welke religies zijn er in dit gebied ontstaan?
Jagers, verzamelaars, boeren en stedelingen
Terugkoppeling vorige les. Uitleg met filmpje. Opdracht.
H2 De tijd van Grieken en Romeinen
Van polis tot keizerrijk
Les 13 Wat gaan we doen? 1.S.O. 2.Terugkoppeling vormentaal. 3.Uitleg. 4.Opdrachten. 5.Afsluiting.
§4 Christendom in Europa
1VWO Hoofdstuk 3: de Grieken.
H2.1 De Griekse Democratie
H2.3 Joden en Christenen Grieken en Romeinen.
4.4 De Opkomst van het christendom. Wat gaan we doen? Een messias in Judea De joodse opstand Het optreden van Jezus Rome wordt christelijk Een populaire.
Tijdvak 2 De tijd van Grieken en Romeinen Paragraaf 2.2 Het Romeinse Rijk.
Tijd van Grieken en Romeinen v.Chr. – 500 na Chr.
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Blok 2 Grieken en Romeinen
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Tijdvak 2 De tijd van Grieken en Romeinen
Hoofdstuk 2 Grieken en Romeinen.
Thema 2 – les 3 Een nieuw geloof.
Woord weg Omdat (argumenten) 1 Autarkie Agrarisch-urbane samenleving
Goed voorbereid naar de Pabo!
Hoofdstuk 2 Grieken en Romeinen.
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
Hoofdstuk 2 Grieken en Romeinen.
Blok 2 Grieken en Romeinen
Kenmerk 7: De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 18: De Germaanse cultuur.
§2.1 Van stad tot wereldrijk
§2.3 De opkomst van het christendom
Romulus sticht Rome in 754 v. Chr.
Transcript van de presentatie:

Echt klassiek! Tijd van Grieken en Romeinen (Oudheid, 3000 v. Chr. – 500 na Chr.) Toelichting docent: Tijdvak (Grieken en Romeinen) versus periode (Oudheid). Cleopatra, nakomelinge van een Macedonische veldheer en minnares van Romeinse generaals, als schakel tussen de cultuur van Mesopotamië en Egypte en de wereld van Grieken en Romeinen.

Kenmerkende aspecten De ontwikkeling van filosofie en wetenschap en het nadenken over de rol van de burger in de samenleving. Klassieke vormen in beeldende kunst en architectuur. De groei van het Romeinse Rijk, waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde. Het contact tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germanen van Noordwest-Europa. De ontwikkeling van de eerste monotheïstische godsdiensten: jodendom en christendom.

Athene: democratie, filosofie en wetenschap Kenmerkend aspect: De ontwikkeling van filosofie en wetenschap en het nadenken over de rol van de burger in de samenleving Toelichting docent: Akropolis: hoogte boven Athene met tempels gewijd aan goden, die grote rol speelden in leven van de Grieken (mythen ter verklaring van natuurverschijnselen en het lot van individuele mensen). Maar de Akropolis keek ook uit op een levendige stad, waar – ten gevolge van de economische ontwikkeling – een nieuwe bestuursvorm (democratie), nieuwe manieren van denken (filosofie) en de wetenschap tot bloei kwamen.

Praten, praten, praten: de Atheense democratie De Griekse stadstaten (poleis) kenden verschillende regeringsvormen. In Athene ontstond de democratie. Sofisten gaven les in debatteren en het houden van redevoeringen. Er werd veel gediscussieerd over politiek en burgerschap. Toelichting: Perikles spreekt tot verzamelde kunstenaars, dichters en filosofen; schilderij van Philipp von Folz uit 1853 Vraag: Waarom vervult in een (directe) democratie de retorica zo’n vooraanstaande rol?

Een filosofische zoektocht naar de waarheid Toelichting: Schilderij: A. Bouguereau, De wroeging van Orestes. Voor functie in verhaal, zie boek, pp. 45-46. Vragen: Tegen wie ging Sokrates in door niet met woorden te willen spelen, maar de waarheid te willen achterhalen? Hoe heten de verhalen waarin goden een belangrijke rol spelen en het handelen van de mensen bepalen? Namen van enkele andere filosofen?

De geboorte van de wetenschap Ziekten werden lang toegeschreven aan de goden. Offers aan Asklepios, de god van de geneeskunde, moesten genezing brengen. Met Hippokrates (ca. 460-380 v.Chr) begint de medische wetenschap. Deze zoekt naar natuurlijke verklaringen. Toelichting: Medische wetenschap als voorbeeld van bredere wetenschappelijke ontwikkeling Afbeelding: Asklepios. Standbeeld uit de zeventiende eeuw.

De klassieke vormentaal De Romeinen imiteerden de Griekse klassieke vormentaal, maar er waren ook verschillen. Ontdek ze! Kenmerkend aspect: Klassieke vormen in beeldende kunst en architectuur Toelichting: Links: Romeinse kopie van de doryforos (speerdrager) van Polykleitos (ca. 440 v. Chr.) Rechts: borstbeeld van Marcus Porcius Cato Het gaat natuurlijk om twee geheel verschillende beelden; de verschillen betreffen de stijl: de Grieken wilden ideale schoonheid uitbeelden, de Romeinen waren realistischer: alle plooien en rimpels in Cato’s gelaat zijn zichtbaar.

Een volk van veroveraars Toelichting: Kenmerkend aspect: De groei van het Romeinse Rijk, waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde De docent kan een verklaring geven voor de expansie, de verschillende fases belichten, en een verband leggen tussen de veroveringen en de overgang van republiek naar keizerrijk.

En een volk van bruggenbouwers Door een imperium te stichten verspreidden de Romeinen de Grieks-Romeinse cultuur. Dit is nu o.a. nog zichtbaar in: de Romaanse talen (bijv.: Spaans, Frans, Roemeens); het recht; overgebleven bouwwerken. Toelichting docent: Pont du Gard (1e eeuw): onderdeel van een 41 km lang aquaduct bij Nîmes. De brug is 49 m hoog en 273 m lang. Over het onderste deel loopt een weg, helemaal bovenin de waterleiding. Vraag: wat zegt het over de Romeinen dat zij – naast uiteraard tempels, thermen en amfitheaters – vooral aquaducten, bruggen en wegen bouwden?

‘Barbaarse’ tegenstanders Tijdens hun veroveringen kwamen de Romeinen in aanraking met de Germanen. Hevige veldslagen waren het gevolg. Soms zegevierden de Germanen, bijvoorbeeld in 9 na Chr. in het Teutoburgerwoud. Andere keren wonnen de Romeinen, zoals deze overwinningszuil bewijst? Kenmerkend aspect: Het contact tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germanen van Noordwest-Europa Toelichting: Zuil van Marcus Aurelius, opgericht door zijn zoon Commodus rond 193 om de overwinningen van zijn vader op de Germanen (die de Donau-limes hadden doorbroken) te herdenken. In werkelijkheid slaagde Marcus Aurelius er na enkele overwinningen niet in de Germanen terug te drijven over de Donau, en stond hij toe dat zij zich als hulptroepen in de grensprovincies vestigden. De docent kan uitleggen dat de Romeinen de Germanen als onbeschaafde barbaren zagen, maar ook bewondering hadden voor hun moed. Germanen waren daarom gewild als hulptroepen. Tenslotte zouden Germaanse stammen koninkrijken stichten op het gebied van het West-Romeinse Rijk, terwijl Germaanse soldaten in 476 de laatste keizer afzetten.

Wederzijdse beïnvloeding Toelichting: Links: Askist van Simpelveld: een voorname dame laat zich begraven op Romeinse wijze. Rechts: Wijgeschenk van een Romeinse soldaat aan de Germaanse God Magusanus, gelijkgesteld aan Hercules

Een verbannen volk Het Jodendom was de eerste godsdienst waarin er sprake was van monotheïsme Na een aantal opstanden tegen de Romeinen werden de joden uit Jeruzalem verdreven en begon de Diaspora Kenmerkend aspect: De ontwikkeling van de eerste monotheïstische godsdiensten: jodendom en christendom Toelichting: de docent kan vragen wat monotheïsme ook al weer is en wat de menorah (zevenarmige kandelaar) uit de beeldbron symboliseert. De illustratie is een detail uit de triomfboog van Titus, die in 70 na Chr. na het neerslaan van de eerste opstand de tempel liet plunderen en afbreken. Na het neerslaan van de tweede opstand van 132 werden de joden definitief uit Jeruzalem verbannen.

Een vervolgde godsdienst Het Christendom ontstond als een joodse sekte. Eerst waren er onder de aanhangers veel armen, vrouwen en slaven. Ondanks de vervolgingen verspreidde het nieuwe geloof zich snel. Toelichting: de docent kan vragen stellen over de betekenis van het teken: X (Ch) en P (R), de eerste letters van Christus. Rechts: mozaïek uit de 6e eeuw Vraag: waarom bestonden de vroegste aanhangers vooral uit deze klassen?

Een vervolgde godsdienst In 312 kwam er een eind aan de vervolgingen, toen keizer Constantijn de Grote zich liet dopen. De doop van Constantijn kan de opstap vormen tot een mooi verhaal over de reden waarom de keizer zich volgens christelijke schrijvers tot het christendom zou hebben bekeerd.

Koppige ‘heidenen’ “Rome werd verwoest door de verschrikkelijke en gewelddadige inval van de Goten onder aanvoering van koning Alarik. De aanbidders van de vele valse goden - die wij doorgaans heidenen noemen - begonnen in hun wens de christelijke religie de schuld te geven, heviger dan ooit de ware God te beschimpen” Uit: Augustinus, De Stad Gods Toelichting: Een priesteres offert aan een heidens godheid op een kunstwerk rond 400 gemaakt in opdracht van twee belangrijke Romeinse families: de Nicomachi en de Symmachi. Nadat Theodosius I het christendom tot staatsgodsdienst had gemaakt, bleef er veel verzet onder aristocratische families, die de oude Romeinse waarden en goden verdedigden. Blijkens het citaat van Augustinus gaven ze de christenen ook de schuld van de teloorgang van de Romeinse macht.