VMBO in Beweging Brandenberg een gezonde school!!! Alle leerlingen actief!!!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Gezonde leefstijl DOiT programma DOiT op school Ouders en DOiT Inhoud presentatie.
Advertisements

Lessenserie gericht op gezonde leefstijl
Cursus B-Fit coach Dag 1.
VMBO in Beweging Studiedag Bruggen Slaan 11 feb 2011
Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Presentatie UNICEF.
Sport en WMO: Kwetsbare groepen
Ontwikkeling van een leefstijlinstrument voor speciaal voortgezet onderwijs en praktijkonderwijs NCVGZ 3 april 2013 Ineke Vogel, Dick Butte, Petra.
Creatieve opwarmingen Niveau 1
Agenda 1. Project “VMBO in beweging”: Waarom? 2. Waar staan we? 3. Wat willen we bereiken (korte termijn)? 4. Acties schoojaar Wat willen.
Door Jenny, Anni, Bas en Roel
Wereldgezondheidsdag
Workshop Leefstijlinterventies
Gezondheid en leefstijl in krachtwijken: een verkenning
Gezondheid en leefstijl in krachtwijken:
Voortplanting en Ontwikkeling
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
Voeding en bewegen!.
Het Terneuzen Geboorte Cohort
Beweging en gezonde voeding voor kinderen
Vmbo in beweging Waarom? Wat is het? Doel Wat gaan we doen? Wij doen mee.
Active ageing.
Datum Naam school Naam presentator
Vele kinderen zijn te dik. Kinderdag verbijven hebben invloed op wat de kinderen eten. De begeleiders sporen dan ook aan de ouders te stimuleren voor.
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Overgewicht in deelgemeente Feijenoord Gea Schouten Afdeling Monitoring en onderzoek 8 februari 2011.
De jeugd in beweging.
Stichting Visible Results
GROEP 7 Leon, Dayzer & Soraya. De opdrachtgever Het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport Zij richten zich op: volksgezondheid, overgewicht,
Het scholenprogramma Jump-In Inspiratieworkshop ABC onderwijsadviseurs 8 september 2014.
Hoorcollege 3 Overgewicht Diabetes Jelle Wijma
Beweegprogramma voor mensen met DIABETES MELLITUS TYPE II
Voeding en kinderen.
Doel: Met deze presentatie worden docenten geïnformeerd over DOiT en worden zij enthousiast gemaakt om met de methode aan de slag te gaan. Door de praktische.
Presentatie Leefstijltraining.
EETSTOORNISSEN.
Alcohol, roken en opvoeding
Van cijfers naar kennis
 Ontmoetingsdag Fit in West 13 november Netwerk Fit in West  Korte terugblik:  Ontstaan  Doel.
Nick Linnenbank
Op zoek naar antwoord.
Wijkanalyse Steenwijkerland 17 oktober Waarom een wijkanalyse? Omdat: Populatie basis vormt voor samenwerking/afstemming. Zowel tussen zorgaanbieders.
Informatie over gezondheidsrisico’s Hebben mensen hier iets aan? Ja Begrip van huidige gezondheid en verwachte gezondheidsproblemenBegrip van huidige.
Gezondheid telt! in Boxmeer Kernboodschappen voor lokaal beleid M van Bon-Martens en M Rutten 22 maart 2007.
Verhoogd risico, hoe leg je dat uit? Communicatie over cardio-metabool risico Dr. Liesbeth Claassen (i.s.m. Dr. Olga Damman)
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
TEST BRON VWA START DE TEST Taak 3 Samen kom je verder!
Stoornis/beperkingen Eetstoornissen en obesitas: Les 2
Anatomie en Fysiologie
Jong geleerd is oud gedaan
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Motorische ontwikkeling
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Risicofactoren bij gezondheid en ziekte
Gezondheid en leefstijl
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Overgewicht, diabetes en gezonde voeding
Welvaartziekten Obesitas
Welvaartziekten Ondergewicht
Les 1: Bewegen en inspanning
Bij HM Sportmassage ben je in vertrouwde handen!
Welvaartziekten kanker
JUIST GYM.
Gezond en ziek.
JUIST GYM.
Gezond en ziek.
Bewegen legt de basis voor de totale ontwikkeling
Ongezond gedrag: de rol van het recht VGR, 12 april 2019
Gezond en ziek.
Transcript van de presentatie:

VMBO in Beweging Brandenberg een gezonde school!!! Alle leerlingen actief!!!

We weten wat gezond is !!!

We weten wat ongezond is!!!

In Nederland is het aantal dikke kinderen afgelopen twintig jaar verdubbeld. Volgens de gezondheidsraad is 1 op de 7 kinderen te dik. Minstens 30 % van de te dikke kinderen raken hun overtollige kilo’s nooit meer kwijt en blijven dus als volwassenen ook zwaarlijvig. Overgewicht is echter slecht voor de gezondheid en dus een serieus probleem. Het kan namelijk hart- en vaatziekten en andere gezondheidsproblemen, zoals kanker, diabetes en gewrichtsproblemen veroorzaken. Er zijn zelfs deskundigen die het schadelijk effect van ongezonde voeding al gelijk stellen aan dat van roken. In 2001 stierven wereldwijd zo’n 56 miljoen mensen. 60 % Daarvan overleed aan niet overdraagbare ziekten, zoals hart- en vaatziekten en kanker. De belangrijkste risicofactoren voor deze niet overdraagbare aandoeningen zijn roken, een ongezond eetpatroon, alcoholmisbruik en een gebrek aan beweging. Naast de somatische problemen zijn er nog de psychische problemen. ‘Hé dikke, jij mag niet meedoen want je kan ons toch niet bijhouden’… Kinderen kunnen onderling erg gemeen zijn tegen elkaar. Hierdoor ontwikkelen veel dikke kinderen een minderwaardigheidscomplex. Soms zit er een psychische eetstoornis achter. Ongeveer 8 op de 1000 tienermeisjes kampt daarmee, soms boulimia, maar meestal anorexia nervosa. De leeftijd van meisjes met deze stoornis wordt steeds lager. Artikel Wageningse prof. Dr. Katan

Waarom dan toch ongezond gedrag? Gedragsverandering gebeurt niet omdat een ander dat wilt ………….. Je moet het zelf willen……….  Project “ De Gezonde School”

Project “De Gezonde School” Leefstijl Verzorging Biologie Nederlands Kunst Lichamelijke Opvoeding(Sport en Bewegen)

Voeding Alcohol en drugs Roken Bewegen

MOTORISCHE ONTWIKKELING LEERLINGEN BRANDENBERG

“Meten is weten”. Start voor een gezonde leefstijl. Beginsituatiemeting. Vaststellen ontwikkelingsniveau van de motoriek Vaststellen lichamelijke kenmerken ( BMI, uithoudingsvermogen). Vaststellen beweegtijd per week. Resultaat Motorisch lichamelijk rapport voor elke leerling. Indeling in les L.O. naar basis, vervolg, gevorderde en zorg leerling

Testen Stilstaan Springen – kracht Springen – co ö rdinatie Stuiten Balanceren in beweging Klimmen Rollen Vangen

Aantal leerlingen met achterstand 08/ 09 Klas1B11B21B31K11K21K31TG1totaal% ≥ 2 jaar % ≥ 1 ‹ % ≥ 0 ‹ % ‹ % totaal / 10 KlasB1aB1bB1cK1dK1eK1fTG1htotaal% ≥ 2 jaar % ≥ 1 ‹ % ≥ 0 ‹ % ‹ % totaal

Acties Alle leerlingen worden getest Vragenlijst over sporten en bewegen 10% meer leerlingen laten voldoen aan de beweegnorm Leerlingen helpen bij het zoeken naar een sport die bij hun past Stimuleren dat leerlingen met de fiets naar school komen Motorische remedial teaching voor leerlingen met achterstand