Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed Waarom? de aanleiding Rol van de docent Wat gebeurt al op je school? in kaart brengen Wat ga je inzetten? materialen, ook ict Doelgroepen, ook rekenzwakke leerlingen Rekenbeleid Aansluiting: Instroom, doorstroom, uitstroom Hoe meet je?, visie, toetsen, welke en waarom Voorbeelden van rekenbeleid op scholen Wie gaat het betalen taakuren, extra geld (57) Visie en concepten? past aanpak bij de school Plaats binnen school? steun directie, langdurig Plan maken en invoeren Wat is je didactiek?
Hoe organiseer je het? Model 1 Model 2 Model 3 Model 4 Periode 1 Rekentoets afnemen bij wiskunde Remediërend Kleine groep verplicht Model 2 Rekentoets Afnemen bij wiskunde, extra uur Extra uur Model 3 Extra aandacht bij mentoraat Extra aandacht bij wiskunde Extra aandacht bij aardrijkskunde Extra aandacht bij biologie Model 4 Advies Vrijwillig
Organisatie op vmbo Klas 1 Klas 2 Klas 3 Klas 4 BB KB Model 1 Model 2 Rekentoets Elke klas 1 uur rekenen per week, hele jaar: breuken, procenten, verhoudingen Elke klas 1 uur rekenen per week, hele jaar Onderhoud bij wiskunde, wiskunde verplicht Iedere leerling volgt wiskunde BB: Groep 1 volgt dit voor rekentoets, geen examen wiskunde Groep 2: doet examen wiskunde en rekentoets 2F Leerling volgt wiskunde BB: doel rekentoets 2F Of Leerling volgt wiskunde KB: doel examen wiskunde KB en rekentoets 2F Model 2 Kleine groep remediërend Onderhoud bij allerlei vakken