Essent Rinus van Tol SEPA Quality Assurance Manager bij Essent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Migratie naar SEPA Bernard Juffermans Programmamanager SEPA Nederland 249 dagen te gaan Sepa Seminar VNO-NCW en MKB-Nederland Herkenbosch 28 mei 2013 De.
Advertisements

Relaties Contractmanager (Presentatie Peter Streefkerk)
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Overgaan op IBAN en SEPA: wat betekent dat concreet voor Nederland?
Enigma Payments Consulting
Welke stappen moet u zetten om op tijd gereed te zijn? Voorlichtingsbijeenkomst MKB Nederland Helvoirt 12 juni 2012 Gaston Aussems.
Over op SEPA: Eén Europese betaalmarkt
1 Migratie naar SEPA nog “slechts” 485 dagen te gaan Den Haag, 4 oktober 2012 Bernard Juffermans Programmamanager SEPA Nederland.
Pensioenfondsen en SEPA Welke support geven de banken?
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
Elektronisch factureren in de Uitzendbranche Hans Derksen (Adecco) en Dennis Krukkert (TNO) 9 september 2009.
De toekomst van de betaalinstrumenten
1 Kennisplatform Administratieve Software ECP-ECN 11 februari 2010 Frans van Beers - NVB SEPA Migratie in Nederland.
Een korte introductie…. Wanneer u zich op onze business to business website registreert, ontvangen we hiervan direct een melding.
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Onze aanpak van de SEPA-migratie Seminar SEPA-migratie Pensioenfondsen 23 januari 2013 Hubert Baars Programmamanager.
Kans of bedreiging? SEPA DACT Treasury Beurs 11 november 2011
Ineke Bussemaker Den Haag voorzitter Stuurgroep SEPA 4 oktober 2012 Overgang naar SEPA samenwerking van bedrijf, software leverancier en bank.
Rabo CharityDesk Samenbrengen van mensen en kennis
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Interest Groep 1 Voorbereiden op de Praktijk De Nederlandsche Bank Piet Mosch NIOC 8 april 2011 Disclaimers Presentatie op persoonlijke titel Chinese muur.
SEPA: Europa gaat over op IBAN
Break the bank link Jan Vermeer Johan van Beijeren 12 november 2010.
DACT 2012 SEPA pioniers aan het woord 9 november 2012 Willem Dokkum, ING Global Head of Sales PCM.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
De Nederlandsche Bank Eurosysteem Tijdig meebewegen met SEPA biedt ondernemers voordelen! Jacqueline Rijsdijk Seminar MKB-Nederland SEPA, e-factureren,
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Hoe ver is de pensioensector bij de overgang naar SEPA? Mirjam Plooij DNB Programmabureau SEPA SEPA-seminar pensioenfondsen 23 januari 2013 De Nederlandsche.
André den Hollander SEPA-middag pensioenfondsen.
Grip op ICT door grip op architectuur
Risico’s SEPA implementatie bij Dyade Dienstverlening Onderwijs
Het Nederlandse onderwijs:
22 maart 2012 Meerjarenbeleid AV De Spartaan Evaluatie beleid Bepaling doelstellingen (wenselijke situatie) Alternatieven en haalbaarheid.
Presentatie NGI BI Bijeenkomst
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
SEPA Programma APG Ed Geurts Programmamanager SEPA NFS SEPA Seminar Pensioenfondsen 23 januari 2013.
Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent
DBS Talent & Salaris voor PIM klanten
1 Welkom Loe Hameleers Gerard Maeijer. 2 ERP systemen zullen een ingrijpende verandering ondergaan ERP systemen zullen een ingrijpende verandering ondergaan.
Elektronische berichten in de Uitzendbranche 2 juni 2010.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
De juridische context van de digitale factuur.
EMVI in de digitale praktijk
De SEPA-migratie in de praktijk; het Belgisch verhaal Amsterdam, 30 mei 2012 Jan Vermeulen SEPA Program Officer Nationale Bank van België.
A. Vaes Brussel, 30 mei 2006 De Belgische aanpak.
ArchiValue: de APG-Case
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
digitale werkplek voor medewerkers met Office 365
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Elektronisch factureren: de volgende stap in online zaken doen Datum 14 september 2006.
Business Intelligence in Credit Management Noordwijkerhout, 24 maart 2011 Dennis van Essen | EMEA Sales.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Crobeco & Eulis 2 Cross Border Electronic Conveyancing -Project van ELRA: Europese bewaarders (registratieautoriteiten) -24 lidstaten.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Transaction Banking Infrastructure Manager EMEA
KNVI Congres Introductie BI.
Kans of bedreiging? SEPA DACT Treasury Beurs 11 november 2011
Business Informatie management / Functioneel beheer middag
Inhoud Train the Trainer Wat is ERP? MS Dynamics NAV.
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Business Informatie management / Functioneel beheer middag
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 18 januari 2018.
Business Informatie management / Functioneel beheer middag
Stap drie bij projecten
Transcript van de presentatie:

SEPA @ Essent Rinus van Tol SEPA Quality Assurance Manager bij Essent 17 april 2012

Ervaringen vanaf de werkvloer, plannen en uitvoeren, waar loop je tegenaan, zijn er valkuilen, wat gaat eenvoudig, wat niet?

Uit een RWE-Essent presentatie voor senior management: SEPA implementation is a must do, as not complying would lead to full termination of receipt of incoming payments and inability to fulfil payment obligations. Therefore execution of the SEPA Programme is a matter of business continuity. SEPA is a must do and we have to start now Noot: Het nationaal migratieplan gaat uit van een migratie van grootzakelijke incassanten per 1 juli 2013!

Onderwerpen Grijpt in op vele systemen en processen Ervaring met migratie crediteuren betalingen via SCT en XML20022 Raming omvang migratie Te maken keuzes Programma opzet Essent Issues waar tegenaan gelopen Lessons learned sofar

Systemen geraakt door SEPA Klanten/debiteuren systemen (masterdata, automatische reconciliatie, registratie incassomachtigingen) ERP systemen (debiteuren, crediteuren, masterdata, automatisch boeken) Electronic Banking systemen Bankcommunicatiesystemen Communicatiesystemen met Clearing Houses Treasurysystemen Tradingsystemen Communicatiesystemen met buitenlandse moeders en/of partners Ondersteunende toepassingen, bijv. eigen bouwsels in Excel

Processen geraakt door SEPA Aanmelden, wijzigen en beëindigen leverancier-klantrelatie Invoeren, wijzigen en beëindigen klant-leverancier-relatie Invoeren, wijzigen en uitdiensttreding medewerker Factureren Betalen van crediteuren Incasseren en excasso Uitbetalen salarissen Digitaal factureren en betalen Communiceren met klanten, leveranciers en medewerkers Alle processen die documenten aanmaken waarop het rekeningnummer vermeld is …………..

Ervaring met migratie naar SCT Essent is eind maart 2011 gemigreerd naar SCT crediteuren betalingen via SCT en XML20022 Dat ging niet zonder slag of stoot Het is belangrijk dat de proceseigenaren van de relevante systemen, de beheerders van de diverse databases, IT inclusief architecten en service providers actief betrokken zijn Testen, testen, testen en niet alleen IT maar ook functioneel Sluit SLA’s af ook met IT service providers en de bank(en)

Raming omvang migratie (1) Migratie is duur! Op een bijeenkomst van de Dutch Association of Corporate Treasurers op 11 november vertelde UWV in een presentatie dat het hen ruim €8 miljoen had gekost Migratie kost veel tijd: Uit periodiek onderzoek door PWC onder bedrijven: 9% van de bedrijven heeft een impact analyse gemaakt 46% daarvan raamt meer dan 50.000 uren te besteden Essent werkt aan PIDs; ruwe schatting nu op circa € 10mln.

Raming omvang migratie (2) Bron: Presentatie Electrabel, 19-1-2012 Big Billers SEPA bijeenkomst NBB Doorlooptijd 1 jaar; gestart met pilot; daarna big bang; was early mover Adviezen: niet onderschatten, <9 maanden lijkt te scherp Kijk wat je op voorhand kunt doen, bijv. data dump NBB naast eigen master data leggen Denk vooral na te over de processen Opmaken betalingsbestand bij SDD is meer is dan gewoon een XML bestand aanmaken (door verschil tussen first en recurrent wat niet gewoon teller is maar waarbij je ook de R-berichten in beschouwing dient te nemen, beslissing over hoe je bestanden samenstelt,…) Houdt vast aan principe: klant heeft altijd gelijk en betaal terug bij minste vraag van klant (e.v.t. aanvraag nieuwe incassomachtiging) Kies tijdig 1 bank die je bij het hele proces begeleidt belang van testen- voor de 1ste maal in België is er een echte end-to end test gebeurd met de banken.

Te maken keuzes Systemen of Product marktcombinaties Gaan voor een Big Bang voor de gehele onderneming of gefaseerd: Per business unit\bedrijfsonderdeel? Wat klaar is implementeren Nu ook al CAMT of dat later Compliance, of compliance én proces verbeteringen Aanleveren bij Service provider zoals Equens of bij de bank Gaan wij voor 1 juli 2013 of eerder?

Programma structuur bij Essent

Issues waar tegenaan gelopen (1) Het ontbreken van de E-Mandate mogelijkheid per 1-2-2014 is door Energieleveranciers met steun van o.a. Nederlands Verbond van Verzekeraars, Vewin en VNO-NCW in de vergadering van de TSFN als een belangrijk issue gekwalificeerd Onduidelijkheid over betalingsverwerking in duale periode Voorstel (alternatieven voor) Acceptgiro, inclusief planning Alternatief voor hash totals Onduidelijkheid hoe banken omgaan met uitvoering consumentenbeschermingsmaatrelen (verschillende geluiden) (Buitenlandse) softwareleveranciers lijken niet dezelfde sence-of-urgency te hebben

Issues waar tegenaan gelopen (1) Timing, afstemming met RWE AG en Opco’s België en Duitsland specifieke aspecten (afwijkende timing, omgang nicheproducten en specificaties vrije velden) Samenloop met Nieuwe Marktmodel Samenloop nieuwe Warmtewet Samenloop andere RWE en Essent projecten G-Rekening Versie XML 20022: 2 of 3? Wanneer en hoe over naar nieuwe standaard voor bulk bestanden XML-ISO 20022 IT architectuur

Issues waar tegenaan gelopen (2) Nieuwe reconciliatie instellingen/software Wanneer over naar nieuwe standaard voor dagafschriften CAMT 52 en 53 i.p.v. MT940/942 Gescheiden bestanden voor eerste incasso en herhaalde incasso Vormvoorschriften voor incassomachtigingen en registratie daarvan Telefonische incassomachtigingen mogen niet meer zondermeer Keuze aanlevering bulk via bankcommunicatiesystemen zoals Access Direct of direct bij Clearing Houses

Lessons learned sofar Het is moeilijk focus te krijgen voor iets dat gezien wordt als “alleen maar” IBAN, zeker als SEPA business case negatief is Zorg dat het niet gezien wordt als “alleen” IT issue Zorg voor commitment van senior management Praat veel met je banken en softwareleveranciers over je programma en zorg voor een overleg structuren Onderschat de ontoegankelijkheid van Rule Books niet; het venijn zit ook hier in de details en de uitvoering daarvan door o.a. banken Verwacht niet dat alles Europees standaard wordt Volg de ontwikkelingen ook op social media, user groups, SEPA fora Geloof niet zonder meer SEPA ervaringen van externen (ervaring SDD in Nederland is vrijwel nihil)

Don’t worry be happy