Bouwdag Ouderenzorg: Innovatie: van beheersen naar stimuleren ► Innovatie van produkten en diensten, want steeds meer marktwerking! ► Innovatie van managementstijl,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is strategisch leren?
Advertisements

Ondernemende Netwerken. Een ondernemend Netwerk 1937: The Nature of the Firm Ronald Coase.
Menno Karres Lead Auditor
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
 Evolutie • Familiebedrijf °1948, derde generatie • 50 winkels • Omzetgroei van 294% (63.500/21.600); • Marge + 3%, EBITDA X 5, tewerkstelling.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Startbijeenkomst Maatschappelijke Innovatie
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
#KM2.0 BIJEENKOMST 4 IN CREA #KM2.0 4 e bijeenkomst CREA.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
27 januari 2011.
Inleiding tot management en organisaties
PLATO™-Intensief- Leadership
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
IIM Information Infrastructure Management
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
'Employer Branding vanuit HR perspectief' e-recruitment seminar 29 november 2007 Henri Verlinden.
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
© de vries business consultancy, 2008
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Bases of Competition Shift
Nieuwe Wat? Van idee naar uitvoering – HNW in de praktijk II hoorn.nl.
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
We all want to change the world “You say you want a revolution! Well, you know We all want to change the world” =AqC_Gma221M.
Nike Supply Chain Management
Creative Dialogue Arnhem 18 maart 2011 Leidinggeven aan het vrijmaken van creatief potentieel van een team.
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Iedereen is context driven!
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
#KM2.0 BIJEENKOMST 3 IN OBA. 2 Intro: het muizenhuis en delen onderzoeksvragen Ervaringen uitwisselen KIP congres en blogs Theorie: trends en ontwikkelingen.
C USTOMER A DVOCACY T HE C USTOMER C ONNECTION 28 januari 2009 NICOLETTE WURING.
How to manage the process to design -> migrate -> integrate -> run -> evolve! An always-on internet infrastructure Gerard van Draanen IT Architect, HP.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
NorthgateArinso Nederland. Kernwaarden NGA "Onze opdrachtgevers worden ondersteund door mensen die niet alleen weten wat het is om in een bepaalde regio.
Business en IT Consulting
Minor Project- en Programmamanagement
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Middel Management Martin Doolaard Praat mee via #seminarISBW.
Innovatie komt uit mensen Michel De Bosschere President Nashuatec/NRG Benelux Vice-President Ricoh company NINTES-experience.
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
De Betekeniseconomie.
Ondernemende Netwerken
Les 1: Brainstorm en kennismaken
ECOLAB; GEDREVEN DOOR ONZE MENSEN
Presentatie bedrijfsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Vreugde Joy.
Dynamic Architecture What about you?
Jannes Huisman Senior coach
Mixed-Signal Design Engineer
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Middel Management Martin Doolaard Praat mee via #seminarISBW.
Transcript van de presentatie:

Bouwdag Ouderenzorg: Innovatie: van beheersen naar stimuleren ► Innovatie van produkten en diensten, want steeds meer marktwerking! ► Innovatie van managementstijl, want planning & control werkt niet bij professionals! Mathieu Weggeman, Apeldoorn, 22 juni 2005

Bases of Competition Shift KnowledgeLabor Land Capital (Arthur Andersen, 1997) Information era Agricultural era Industrial era

Innovatie, de belangrijkste concurrentiefactor in advanced economies In de advanced economies is iedereen bezig om het product of de dienst van de ander zo snel mogelijk obsoleet te maken door een: - goedkoper, - beter, - mooier, - kleiner, - lichter, - gebruiksvriendelijker, - plezieriger, - duurzamer, - minder bijwerkingen vertonend, - multi-functioneler, - geïntegreerder, - nauwkeuriger, - betrouwbaarder alternatief te ontwikkelen.

DYNAMIEK IN DE ADVANCED ECONOMIES Casino Society (Castells, 1998) toename snelheid DESTEPA- ontwikkelingen toename complexiteit van interacties Kenniswerkers op de vloer missie, visie, collectieve ambitie efficiency ÈN innovatie leergelegenheid

Sturen op efficiency èn innovatie BUSINESS-DRIVEN STRATEGYENOPTION-DRIVEN STRATEGY (korte termijn oriëntatie)EN(lange termijn oriëntatie) Management of OperationsENManagement of Opportunities gericht op efficiencyENgericht op innovatie (routinewerk)EN(improvisatiewerk) horizontale regelsystemen (richtlijnen, protocollen, procedures): bieden hier vaak ondersteuningwerken hier vaak belemmerend

GENERIC STRATEGIES 1.Professional en service Leadership focusing on continuous renewal of services based on state-of- the-art knowledge (me-first; management of opportunities; productfocus; differentiation) 2.Operational Excellence and Cost-Leadership focusing on providing a well-balanced products/services-mix with an optimal combination of price, quality and comfort (me-too; management of operations; process-focus) 3.Customer Intimacy focusing on providing complete solutions for well-selected groups of customers (Treacy & Wiersema, 1995)

INNOVATIE EN SUCCES Innovatiedefinitie Onder een innovatie verstaan we de succesvolle introductie van iets nieuws: - een nieuw product of een nieuwe dienst in de markt - een nieuw intern proces waarmee een product of dienst gemaakt wordt. Een innovatie is succesvol: - als de NPV over de life-cycle van de innovatie positief is - of als de onderneming er relatief veel van geleerd heeft voor toekomstige innovaties

DIFFERENT KINDS OF INNOVATIONS Innovations Product innovationsProcess innovations In goodsIn servicesTechnologicalOrganizational (Edquist, Hommen & McKelvey, 2001) Bestaan er ook markt innovaties?

MARKTINNOVATIE IS DE TREND huidige produkten, diensten nieuwe produkten, diensten huidige, bekende markt INTENSIVERING - kwaliteitsverbetering - efficiencyverbetering PRODUKT- DIVERSIFICATIE PRODUKT INNOVATIE nieuwe markt MARKTONTWIKKELING MARKTINNOVATIE RISKY BUSINESS - venturing - new business development - open innovation TPGcc: logistiekGezondheidszorginstellingen (“Sneller Beter”) VN: World Food Program P & Gcc: reiniging; detergents Ontwikkelingslanden: waterzuivering Disneycc: funbelastingdienst Artiscc: gedragsbiologieOnderwijs

Bouwdag Ouderenzorg: Innovatie: van beheersen naar stimuleren ► Innovatie van produkten en diensten, want steeds meer marktwerking! ► Innovatie van managementstijl, want planning & control werkt niet bij professionals! Mathieu Weggeman, Apeldoorn, 22 juni 2005

DE BOODSCHAP VOOR KIO’S Het “slechte” nieuws: professionals zijn niet te managen door het opleggen van regels en procedures of door het toepassen van informatiesystemen (Mintzberg, 1979) Het “goede” nieuws: het energieniveau van professionals is een functie van de mogelijkheid zichzelf te identificeren met de “values” (hogere doelen) van de organisatie Vaak uitgedrukt in een “mission statement” of collectieve ambitie

Dominant managementparadigma: planning & control met behulp van verticale regels en procedures -balanced score card - werkvoorschriften en protocollen - tijdschrijfsystemen - aan- en afwezigheidsregistraties - vakantiekaarten - afdelingsbudgetten - begrotingsrealisatieoverzichten - groepsplannen - voortgangsrapportages - functioneringsgesprekken - reisaanvraagformulieren - reisdeclaratieprocedures - inkoopbonnen en verantwoordings- richtlijnen - regels voor het bezoeken van congressen, symposia, studiebijeenkomsten - regelingen voor het ontvangen en begeleiden van bezoekers - richtlijnen voor het spreken met de pers - sleutelprocedures - tekenbevoegdheden - parkeer(plaats)regelingen - arbo-rapportages - salarissystemen met toepassingsaanwijzingen - normgetallen voor aantal boeken, kopieën, secretaressen, cateraars e.d. per f.t.e. - kerstkaart verzendingsprocedures - macro’s voor brieven, verslagen, rapporten, slides - taakomschrijvingen - meldingsprocedures voor van alles en nog wat - relatiemanagement richtlijnen - kwaliteitsrichtlijnen en ISO 9000-circussen - procedures voor het ‘leegschudden van het hoofd’ in databases

Wet van Pareto ofwel: 80/20 regel De hoeveelheid bepalende objecten in een sociologische verzameling is doorgaans gering. Het merendeel van de objecten is over het algemeen relatief onbelangrijk. Deze bewering volgt globaal een patroon. Voorbeelden 80% van de klachten komt van 20% van de klanten 20% van de medewerkers van een vrijwilligersorganisatie doen 80% van het werk 80% van de problemen van een manager worden veroorzaakt door 20% van de medewerkers 80% van de weerstand tegen verandering komt van 20% van de medewerkers 20% van de beleidsnota bevat 80% van het nieuws met 20% van de oplossingen, wordt 80% van de problemen opgelost

Het Nieuwe Leiderschap in KIO’s: - participatief ontwikkelen van een collectieve ambitie - het vermogen hebben om mensen te inspireren - door er te zijn en door goed te communiceren en te motiveren - door outputduidelijkheid te geven (3 KSF’s: SL-OE-CI) - door te functioneren als hitteschild voor de ruis van ‘boven’ - door een gezaghebbende, maar dienende, bescheiden attitude A leader is best when people barely know he exists, not so good when people obey and acclaim him, worse when they despise him. But a good leader, who talks little, when the work is done, his aim fulfilled, they will say: We did it ourselves. Lao Tse, 600 BC

DE BREUKER-VAN ‘T HEK FORMULE VOOR PROFESSIONELE KWALITEIT (gebaseerd op jarenlange ervaring) I x P K = E I = inspanningen P = professionaliteit (= deskundigheid x sociaal-communicatieve vaardigheden) E = ego (natuurlijk getal; optimum voor ‘het westen’: 1,1 => 0,1 = ikke)

DE BOODSCHAP VOOR KIO’S Het “slechte” nieuws: professionals zijn niet te managen door het opleggen van regels en procedures of door het toepassen van informatiesystemen (Mintzberg, 1979) Het “goede” nieuws: het energieniveau van professionals is een functie van de mogelijkheid zichzelf te identificeren met de “values” (hogere doelen) van de organisatie Vaak uitgedrukt in een “mission statement” of collectieve ambitie

SHARED VALUES GENEREREN SYNERGIEZOEKEND SAMENWERKINGSGEDRAG “The key message to managers of professionals is: create meaning! Help your subordinates to find the excitement in their work. Doing this is the key to quality and productivity” (Maister, 1985) Personal values Organizational values Shared values

HET GROTE MISVERSTAND ITEMWAT MEDEWERKERS BELANGRIJK VINDEN: WAT MANAGERS DENKEN DAT MEDEWERKERS BELANGRIJK VINDEN: Interessant werk15 Waardering en bevestiging28 Betrokkenheid310 Arbeidszekerheid42 Goed salaris51 Promotie- en groeimogelijkheden63 Goede arbeidsomstandigheden74 Persoonlijke loyaliteit86 Tactvol optreden werkgever97 Hulp bij problemen109 BRON SYSTEMATICA (Management Team, 2 november 2001)

Vermogen als functie van ambitie FantasieSucces Stille kracht Rust Hoog Laag onvoldoende genoeg collectieve ambitie Middelen: kennis, budget, capaciteit Eerst X

STELLING Zonder een op shared values gebaseerde collectieve ambitie, wordt de organisatie op den duur een eilandenrijk waar bureaucratie welig tiert en passie ver te zoeken is.

Bouwdag Ouderenzorg: Innovatie: van beheersen naar stimuleren ► Innovatie van produkten en diensten, want steeds meer marktwerking! ► Innovatie van managementstijl, want planning & control werkt niet bij professionals! Mathieu Weggeman, Apeldoorn, 22 juni 2005

EIGENSCHAPPEN EN KWALITEITEN VAN EEN GOEDE CEO: De ‘bedrijfsleider’ van een industriële onderneming moet: 1 Zijn medewerkers weten te kiezen. 2 Zijn inzichten op hen weten over te brengen en hen inspireren tot intense samenwerking. 3 Financier zijn, vooral in abnormale tijden. 4 Juridisch inzicht hebben. 5 Technisch inzicht bezitten (om de concurrentie het hoofd te bieden en vóór te zijn). 6 Groot gevoel voor tact en rechtvaardigheid hebben. 7 Zorg dragen voor zijn medewerkers, en voor hun ontspanning en hun onderwijs. 8 Tijdig beslag weten te leggen op grondcomplexen en bouwplannen kunnen beoordelen. 9 Flexibel zijn in tijden van crisis. 10Het managen/ondernemen niet als een taak zien maar als een sport. (Anton Philips bij de uitreiking van zijn eredoctoraat aan de Handelshogeschool te Rotterdam in 1928)

(samenvatting) Nieuw, innovatie bevorderend leiderschap is: - Voortdurende exegese van de collectieve ambitie - Er zijn (presence) met gepaste bescheidenheid - Vieren van successen; eren wie ere toekomt - Geloven in de mensen die aan je zijn toevertrouwd; - Stuur op output; geef speelruimte en regelcapaciteit, plan & controleer niet te veel - Leermogelijkheden en uitdagingen bieden - Assertief optreden naar mensen die desondanks niet meer goed zijn in hun vak - Hitteschild willen zijn voor de ruis van boven En blijven leren, liever op de Rietveld of Jan van Eyck academie, want op een business school leer je al deze dingen niet. “Successful and creative people have a deep interest in various art forms” Csikszentmihalyi, 1996