Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008.
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Ledenbijeenkomst Prestatie-Indicatoren Opvang Stichting Federatie Opvang Amersfoort, 8 februari 2012.
Prestatie-indicatoren voor de opvangsector
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Verwachtingen van consumentenorganisaties Bijeenkomst Meten van klantervaringen in de zorg Iris van Bennekom Directeur NPCF 24 april 2007.
Het gebruik van cliëntervaringen bij kwaliteitsbevordering
Prestatie-Indicatoren GGZ en VZ
Evidence Based Management
Kwaliteit is ook kwantiteit
De CQ-index in vogelvlucht
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
De kracht van de ervaring
© Significant Meten met de CQ-index Klantervaring telt, 24 april 2007, Rotterdam.
1 september ’14 Patienten ervaringen enqueteren Chiel Bos Zorgverzekeraars Nederland.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Presentatie van resultaten van de CQ- index Diana Delnoij 20 maart 2008.
CQ en empowerment. Joop Gillissen, directeur DVN 24 april 2007.
24 april 2007 Klantervaring telt ANBO voor 50-plussers.
meten - weten - verbeteren - meten - weten -
Begeleidingsplannen GGZ
Trimbos-instituut De Consumer Quality Index Stand van zaken Bob van Wijngaarden Studiedag Het Binnenste Buiten 26 maart 2008.
PRESTATIE-INDICATOREN “Waarom moeten we er wat mee en hoe dan?” Gerrie Schmitz, Kompaan en de Bocht, 8 februari 2012.
KNOV-praktijkaccreditering
Afdeling Revalidatiegeneeskunde
Presentatie MijnGGD voor GGD NL
‘ActiZ geeft kleur aan de zorg’ 12 mei 2009 Rohina Raghoebier, senior beleidsadviseur.
Informatiebijeenkomst informatiemodel AMW oktober 2007.
Congres Cliëntenraden en zorginkoop
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
SAN Uniforme Verantwoording Eerstelijns diagnostiek Relatiebijeenkomst Zorgverzekeraars – SAN 27 mei 2015 Sanne van Rumpt SHO Centra voor medische diagnostiek.
Website Kwaliteit Cliëntenraadpleging 2014 en 2015 De Zorggroep laat onderzoek doen naar de ervaringen van haar cliënten met de zorg- en dienstverlening.
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Fact pack GGZ NHN_Jko1.pptx VGZ Curatieve GGZ Sep 11.
Kwaliteit meetbaar maken en verantwoorden Inspectie voor de Gezondheidszorg drs. Jenneke van Veen Algemene leden vergadering VGN 27 juni 2006 Hoofdinspecteur.
Benchmark gehandicaptenzorg 2006 Financiële Bouwsteen, Gapanalyse en meer…. Marcel Dopper VGN.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen ALV 23 juni 2011.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Brancheaanpak DCMR Met inzicht meer effect Marinus Jordaan.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Kwaliteit Verbetercyclus
Tellen en vertellen Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteit: Terug naar de kern
Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
De zorg verandert, het toezicht verandert mee
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De Zorgstandaard Integrale Geboortezorg
Inspectie Justitie en Veiligheid
Onderzoeksproject Service’
Transcript van de presentatie:

Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam

2 Waar gaat het om komende jaren Van aanbodsturing naar vraagsturing Verantwoorde zorg, van kwaliteit van zorg -> kwaliteit van leven Actieve cliënt en familie, regie en zelfbeschikking Vraag naar nieuwe vormen van zorg en ondersteuning, kleinschaligheid Ondernemerschap om beter in te spelen op vraag cliënt en veranderingen in beleid en (cliëntvolgende) financiering

3 Bij ondernemerschap: opvatting en ervaring cliënt cruciaal Om zorg en ondersteuning te kunnen bieden die aansluit bij vraag en voorkeur van de cliënt Periodiek bespreking met cliënt en familie: zorg / leefplan Goede dagelijkse communicatie cliënt – verzorgenden, “JA-CULTUUR”! Samenwerking met cliëntenraad Systematische meting cliëntervaring

4 Meting van ervaringen cliënt met CQ index Sector V & VT heeft CQ index tot standaard verkozen Eenheid van taal en eenheid van instrument Van tevredenheid cliënt naar ervaring cliënt levert meer informatie voor verbetering Aansluiting op normen voor verantwoorde zorg Onderdeel van toetsingskader verantwoorde zorg, samen met registraties op zorginhoudelijke onderwerpen

5 Toetsingskader verantwoorde zorg Ieder jaar registraties op zorginhoudelijke onderwerpen, bv decubitus, medicatie, ondervoeding Iedere 2 jaar cliëntenraadpleging met CQ Index door onafhankelijke geaccrediteerde bureaus Uitkomsten in de vorm van prestatie indicatoren in publieke domein

6 Functie van het toetsingskader en CQ Index Governance, interne sturing, benchmark Gerichte kwaliteitsverbetering, ism cliëntenraad Gesprekken binnen teams en afdelingen Verantwoording via jaardocument Consumenteninformatie, kwaliteitskaart op Kiesbeter.nl

7 Waar zijn we nu CQ Index gereed en uitgetest bij 120 zorgorganisaties Ervaringen met instrument positief! Implementatie gestart, informatie in jaardocument over 2007 Gesprekken met ZN en zorgkantoren over benutten uitkomsten bij zorgcontractering Kwaliteitskaarten van 250 V&V en groot deel thuiszorg op Nieuwe versie kwaliteitskaart met CQ informatie in de zomer gereed, Utrechtse zorgorganisaties eerst.

8 Centrum Klantervaring Zorg Protocollering en toezicht op uitvoering cliëntenraadpleging Accreditatie van bureaus voor uniforme uitvoering Doorontwikkelen van cq index