Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ LEREN JONGEREN BIJ IN HUN EERSTE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Advertisements

Drie mythen over flexibele werknemers Gastcollege SZW Congres Den Haag, 25 maart 2013 Arjan Heyma.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ MAKEN VLAAMSE JONGEREN DE OVERGANG.
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
De samenstelling van de loonkloof
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Overzicht Inkomen en armoede bij Belgische ouderen, vergeleken met hun leeftijdsgenoten in buurlanden Niet-monetaire indicatoren van de levensstandaard.
Overscholing onder schoolverlaters Enkele bevindingen
Hans De Witte, Eddy Omey, Dieter Verhaest
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
Sharon Baute Dr. Katia Levecque Prof. Dr. Ronan Van Rossem
Seminarie SSL - 26 november 2010
VLAAMSE WERKBAARHEIDSMONITOR
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
Wie vindt vlug een eerste (permanente) job? Dieter Verhaest Hogeschool-Universiteit Brussel (HRRG), Universiteit Gent (SHERPPA) Elsy Verhofstadt Hogeschool.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ HOE ZOEKEN EN VINDEN VLAAMSE.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24/02/2011.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Vinden jongeren een baan die.
Je ziet niet wat je ziet Selectievertekening in de meting van onderwijsongelijkheid en -effectiviteit Ides Nicaise Anna D’Addio Steven Groenez (HIVA,
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
Psychotherapie bij ouderen
Cultuurparticipatie bij jongeren
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24-25/02/2011.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Van basisschool tot arbeidsmarkt:
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
De loonverschillen tussen mannen en vrouwen: decompositie Tom Vandenbrande (HIVA) m.m.v. Sem Vandekerckhove, Caroline Vermandere, Luc Sels, Jeroen Delmotte.
Sanne Deweerdt 1BaSWA  Waar? Zorghotel Heilig Hart te Kortrijk  Wat? Introductie nieuw personeel optimaliseren  Hoe? Via powerpoint  Wie? Nieuw poetspersoneel.
Over de gevolgen van werkloosheid en jobonzekerheid voor het welzijn
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Ethnicity, gender and entrepreneurship
het nieuwe loopbaandenken voorbij Brussel 9 oktober 2014
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
Robotisering en de arbeidsmarkt
VanDoorneHuiskes en partners 11 november 2004 Loopbanen van vrouwelijke en mannelijke geowetenschappers SYMPOSIUM GENDERDYNAMIEK IN DE GEOWETENSCHAPPEN.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Psychologisch contract
Inleiding  Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie  Helft allochtonen wel succesvol  Waarom lukt het de 1 wel en de andere.
HBO-Monitor en NAE: Wat kan je daarmee als onderwijsinstelling?
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Waarom zijn migranten minder vaak lid van een vakbond? Maria Kranendonk en Paul de Beer.
De seksuele start Timing en kenmerken van de eerste keer, en verbanden met de latere seksuele loopbaan Dra. Katrien Symons Prof. Dr. Mieke Van Houtte Dr.
IBO Individuele beroepsopleiding. DE IBO Individuele beroepsopleiding Individuele Beroepsopleiding in de Onderneming: - opleiding van de CURSIST in de.
De ultieme flexicurity tool? Deeltijd-WW Dimitris Pavlopoulos (VU) Katja Chkalova (CBS en UvA)
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
23 juni 2017.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
3 maatregelen Doelgroepvermindering voor jongeren
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Kansarmoede in de kleuterschool
De maakindustrie in Midden-Limburg
Research Centre for Education and the Labour Market
Research Centre for Education and the Labour Market
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Werken in Vlaams-Brabant
Transcript van de presentatie:

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ LEREN JONGEREN BIJ IN HUN EERSTE BAAN? Walter Van Trier Dieter Verhaest Eddy Omey Studiedagen SSL Leuven, 24-25/02/2011 Sessie C2 Bijdrage 1

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, STRUCTUUR VAN DE UITEENZETTING  Waarom is ‘opbouw van vaardigheden tijdens de initiële arbeidsloopbaan’ belangrijk (er dan vroeger?) ?  Hoe meet men (meestal) ‘bijleren tijdens de eerste baan’?  Wat zijn de belangrijkste vaststellingen?  Analyse 1: Welke relatie is er tussen de verschillende componenten van bijleren in eerste job?  Analyse 2: Welke relatie bestaat er tussen formeel onderwijs en de opbouw van vaardigheden tijdens de eerste baan?  Analyse 3: Welke factoren bepalen dat jongeren tijdens hun eerste baan (meer) bijleren (dan anderen)?  Algemene conclusies Studiedag SSL - C2/1: Bijleren

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ ANALYSES GEBASEERD OP  VERHAEST, Dieter, OMEY, Eddy (2010), The Measurement and Determinants of Skill Acquisition in Young Workers’ First Jobs, Economic and Industrial Democracy, vol.31 n°1, pp  VERHAEST, Dieter, OMEY, Eddy (2009), The relation between formal education and skill acquisition in young workers’ first job, Brussel (HUB- Research Paper, augustus 2010)  VAN TRIER, Walter (2010), Leren jongeren bij tijdens hun eerste baan? En zo ja wat?, in: Jan VRANKEN, e.a. (eds.), Armoede en sociale uitsluiting. Jaarboek Armoede 2010, Leuven: Acco, pp Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren3

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ WAAROM AANDACHT VOOR ‘BIJLEREN’?  ‘Employability’/‘Levenslang leren’/‘Elders verworven competenties’  Empirisch onderzoek: belang van ‘ervaring’ en ‘anciënniteit in lonen (Mincer-vergelijkingen)  Sterke verschillen in participatie aan opleidingen binnen de werknemersgroep met grotere participatie door hoger opgeleiden  Heckman-model van productie van vaardigheden  Potentieel risico op toenemende ongelijkheid Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren4

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren5 DEEL 1 HOE MEET MET ‘BIJLEREN’?

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, HOE MEET MEN ‘KLASSIEK’?  Klassiek: indirect via ‘jaren ervaring’ en/of ‘jaren anciënniteit in de job’  Indicatoren van participatie aan ‘on-the-job-training’  Geven weinig zicht op en onderschatten dus informeel leren  Meten opbouw van vaardigheden slechts indirect  Maken geen onderscheid tussen verschillende vormen van vaardigheden (bv. algemene of specifieke vaardigheden  Bevraging van werknemers zelf Studiedag SSL - C2/1: Bijleren

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ HOE MEET SONAR? (a)  Indirecte meting via participatie aan opleidingen in het kader van de job  Formele opleiding buiten het bedrijf  Formele opleiding binnen het bedrijf  Informele opleiding door collega of supervisor  Informeel ‘leren door afkijken’  Informeel ‘leren door te doen’ Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren7

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ RESULTATEN INDIRECTE METING Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren8

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ HOE MEET SONAR? (b)  Directe meting via (allesomvattende?) (subjectieve) indicator voor bijleren van vaardigheden in de eerste baan  “Heeft u in uw eerste job een aantal nieuwe vaardigheden geleerd die u tevoren niet bezat?”  “Zo ja: Zijn deze vaardigheden te gebruiken a) enkel in de job die u toen uitoefende, b) ook in gelijkaardige jobs, maar dan bij andere werkgevers, c) ook in andere jobs dan uw eerste job?” Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren9

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ RESULTATEN DIRECTE METING Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren10

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren11 DEEL 2 EERSTE ANALYSE: IS ER EEN VERBAND TUSSEN DE VERSCHILLENDE VORMEN VAN BIJLEREN ?

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ CORRELEREN VORMEN VAN BIJLEREN? Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren12

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, EERSTE ANALYSE: DRIE VRAGEN Studiedag SSL - C2/1: Bijleren  Welke kenmerken van individuen verhogen de kans op participatie in opleiding?  Welke kenmerken van individuen verhogen de kans op de opbouw van vaardigheden?  Welke opleidingen hebben de grootste invloed op de opbouw van vaardigheden?

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ EERSTE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (1)  Formele opleiding vormt slechts een gedeelte van het totale pakket  Sommige types van informele opleiding zijn complementair met formele opleiding; andere werken eerder als substituut  De determinanten van informele (en totale) opleidingsparticipatie zijn niet dezelfde als deze van participatie aan formele opleidingen. Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren14

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, EERSTE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (2) Studiedag SSL - C2/1: Bijleren  Analyse onderscheidt drie grote categorieën van determinanten:  Gelijkaardig effect: lager opgeleiden, vrouwen, tijdelijke contracten en arbeiders in algemeen minder deelname  Slechts beperkt effect op bepaalde vormen van participatie: deeltijds werken, starten via tewerkstellingsmaatregel, anciënniteit  Tegengestelde effecten: wie werkt in kleine bedrijven, bedienden in de privé en jongeren met een niet-westerse afkomst compenseren minder formele met meer informele opleiding

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ EERSTE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (3) Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren  Opleidingsindicatoren meten slechts deel van tijd besteed aan opbouw van vaardigheden; incorporeren effectiviteit van proces van vaardighedenverwerving niet.  Incidentie van verwerven van bijkomende vaardigheden is lager dan de incidentie van deelname aan opleidingen.  Karakteristieken van werknemers en banen die het verwerven van vaardigheden bepalen zijn grotendeels dezelfde als deze die deelname aan opleidingen bepalen.

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ EERSTE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (4) Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren  Effectiviteit van de opleiding verschilt sterk per type.  Al doende leren en formele opleidingen buiten het bedrijf lijken de meest effectieve vaardighedenproducenten.  Naast type van opleiding hangt de effectiviteit ook af van de onderwijsachtergrond van de werknemer.  Een hoger niveau van formeel onderwijs vermindert de opbrengst van extra formele opleidingen, maar versterkt het effect van al doende leren.

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ EERSTE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (5)  Kleine minderheid zegt enkel niet draagbare vaardigheden te hebben bijgeleerd.  Doorsnee mening is dat vooral geformaliseerde opleidingen tot bijleren van draagbare vaardigheden aanleiding geven, informele opleidingen enkel tot bedrijfsspecifieke vaardigheden. Gegevens bevestigen dit beeld niet  Al doende leren, vooral in combinatie met een hoog niveau van formeel onderwijs heeft een substantiële impact op verwerven van algemene vaardigheden. Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren18

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ EERSTE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (6) Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren19  Indien geen rekening gehouden met duur van de opleiding  Alle types van opleiding hebben positieve invloed op de opbouw van vaardigheden  De types van opleiding met de sterkste impact zijn formele opleiding buiten het bedrijf en learning by doing  De invloed van learning by doing blijft overeind indien enkel rekening gehouden wordt met de opbouw van algemene vaardigheden  Indien wel rekening gehouden met duur van de opleiding  Impact van een week formele opleiding is groter dan impact van een week learning by doing

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren20 DEEL 3 TWEEDE ANALYSE: WELKE RELATIE IS ER TUSSEN HET GEVOLGDE FORMELE ONDERWIJS EN BIJLEREN TIJDENS DE EERSTE BAAN ?

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, TWEEDE ANALYSE: SIMPEL BEELD Studiedag SSL - C2/1: Bijleren

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ TWEEDE ANALYSE: WERKWIJZE (1)  Afhankelijke (of te verklaren) variabele  Participatie in formele opleidingen  Participatie in informele opleidingen  Aantal formele opleidingen  Verwerven van bijkomende vaardigheden  Verwerven van bijkomende draagbare of algemene vaardigheden  Verwerven van bijkomende algemene vaardigheden Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren22

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ TWEEDE ANALYSE: WERKWIJZE (2)  Onafhankelijke (of verklarende) variabelen:  Onderwijsniveau gemeten als aantal jaren onderwijs  Onderscheid tussen algemene en beroepsgerichte opleiding o ASO = algemeen o BSO, DBSO en VIZO = beroepsgericht o TSO en HO = specificatie hangt af van aantal maanden stage – Beroepsgericht indien minstens drie maanden stage  Onderscheid tussen drie effecten van het onderwijsniveau o Globaal effect van het scholingsniveau o Effect van het vereiste scholingsniveau van het beroep o Effect van over- en onderscholing Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren23

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ TWEEDE ANALYSE: WERKWIJZE (3)  Controle variabelen  Cohorte  Geslacht  Niet-westerse afkomst  Leeftijd  Werkervaring tijdens onderwijs  Regio van tewerkstelling  Bedrijfssector  Contracttype  Percentage tewerkstelling  Anciënniteit Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren24

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ TWEEDE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (1) GLOBALE EFFECTEN VAN HET ONDERWIJSNIVEAU  Hoger opleidingsniveau leidt tot  hogere kans op formele en informele opleiding  hogere kans op verdere opbouw van vaardigheden  Effect van het opleidingsniveau is hoger indien algemene opleiding  Participatie in informele opleiding  De opbouw van algemene vaardigheden Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren25

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ TWEEDE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (2) EFFECTEN TUSSEN BEROEPEN  Grotere kans voor hoger opgeleiden om tijdens hun eerste baan nieuwe vaardigheden te verwerven, omwille van geselecteerd in beroepen die meer additionele opbouw van vaardigheden vereisen.  Meest uitgesproken effect voor de opbouw van bedrijfsspecifieke vaardigheden.  Minder groot effect op het verwerven van algemene vaardigheden, maar afhankelijk van de aard van de opleiding.  Jongeren met meer jaren algemeen vormend onderwijs lijken, in vergelijking met technisch of beroepsgericht onderwijs, eerder in beroepen te worden geselecteerd die verdere opbouw van algemene vaardigheden vereisen. Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren26

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ TWEEDE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (3) EFFECTEN BINNEN BEROEPEN  Hangt van type mismatch en verschilt naar type vaardigheden.  Ondergeschoolden: tekort aan formeel onderwijs niet aangevuld met grotere opbouw van vaardigheden op de job o zij verwerven minder jobspecifieke en transfereerbare vaardigheden dan adequaat geschoolde werknemers in dezelfde jobs.  Overgeschoolden: substitueren teveel aan formeel onderwijs door minder additionele algemene en transfereerbare vaardigheden te verwerven.  Gegeven de negatieve tussen-beroepen effecten hebben overgeschoolde werknemers ook kleinere kans op verwerven van bijkomende vaardigheden dan adequaat geschoolde werknemers met een gelijke onderwijsachtergrond.. Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren27

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren28 DEEL 4 DERDE ANALYSE: Welke factoren maken dat (sommige) jongeren (meer) bijleren (dan anderen) tijdens hun eerste baan?

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ DERDE ANALYSE: WERKWIJZE (1)  Sonar-gegevensbank C76_78(23-26)  Oorspronkelijke steekproef: 6017 eenheden  Waarvan 5517 met een eerste job voor leeftijd van 26 jaar  En 4723 zonder missings op één van de gebruikte variabelen  Let wel: categorie ‘onbekend’ ingevoerd voor bepaalde variabelen  Binaire logistische regressies  Risico (of kans) op niets bijleren  Kans op bijleren van draagbare vaardigheden  Kans op bijleren van ruim draagbare vaardigheden Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren29

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ DERDE ANALYSE: WERKWIJZE (2)  Geslacht  Sociale afkomst  Etniciteit  Onderwijsniveau moeder  Jobniveau vader  Statuut vader  Onderwijsloopbaan respondent  Niveau diploma bij intrede arbeidsmarkt  Parcours door secundair onderwijs  Zelfevaluatie resultaat einde secundair onderwijs  Stage gevolgd of niet  Specificiteit opleiding  Karakteristieken van de baan  Horizontale match  Verticale match  Karasek-type  Contracttype  Deeltijds of niet  Karakteristiek van het bedrijf  Bedrijfsgrootte  Sector Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren30

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ DERDE ANALYSE: WERKWIJZE (3) VERSCHILLEN MET VORIGE ANALYSES  Variabele ‘onderwijs’ niet ‘lineair’ (= aantal jaren onderwijs), maar opgedeeld in categorieën  Introductie van variabelen die ‘menselijk kapitaal’ of ‘signaal voor werkgevers’ beter capteren  Geen rekening gehouden met invloed vormen van ‘on-the-job- training’  Wél met karakteristieken van baan en bedrijf Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren31

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ DERDE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (1) Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren32

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ DERDE ANALYSE: VASTELLINGEN (2) Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren33

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, DERDE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (3) Studiedag SSL - C2/1: Bijleren  Mannen lopen kleiner risico om niets bij te leren en hebben grotere kans om draagbare en algemeen bruikbare vaardigheden bij te leren dan vrouwen  Wie een eerste baan aanvat met een lager onderwijsniveau loopt een groter risico om niets bij te leren en ook een kleinere kans om draagbare of algemeen bruikbare vaardigheden bij te leren  Blijven deze vaststellingen nog gelden na controles voor baankarakteristieken?  JA – maar baankarakteristieken ook belangrijk

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ DERDE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (4)  Wie niet in een ‘actieve’ job terecht komt, loopt groter risico om niets bij te leren en heeft een kleinere kans om draagbare of algemeen bruikbare vaardigheden bij te leren.  Tussen de andere types van jobs is er niet echt heel veel verschil inzake bijleren  Niet enkel jobtype, maar ook aard van de ‘match’ is van belang  Overgeschoolden (ondergeschoolden) lopen een groter (kleiner) risico om niets bij te leren dan adequaat geschoolden. Idem voor bijleren draagbare vaardigheden.  Resultaten voor horizontale mismatch zijn veel minder eenduidig Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren35

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ DERDE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (5) Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren36  Aard van het arbeidscontract is duidelijk van belang  Deeltijds werken lopen groter risico om niets bij te leren dan voltijds werkenden  Uitzendwerkers een groter risico dan wie loopbaan begint met contract onbepaalde duur  Tewerkstellingsmaatregelen !?!  Geen statistisch significant verband voor bedrijfsgrootte. Waarom?

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren37 DEEL 5 ALGEMENE CONCLUSIES

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ ALGEMENE CONCLUSIES  Informele vormen van bijleren hebben een aanzienlijk aandeel in de opbouw van vaardigheden.  Wie meer onderwijs genoten heeft voor hij aan de arbeidsloopbaan begint, zal in de eerste baan relatief meer bijleren.  Proces van verwerven van vaardigheden is complementair aan (en geen substituut voor) formeel onderwijs. Formele opleidingen lijken substituut voor formeel onderwijs; informele opleidingen eerder complementair.  Aard van eerste baan waarin men terecht komt, evenals adequaatheid van opleiding is niettemin van (bijna even) groot belang.  Starten in eerste baan als ‘overschoolde’ blijkt geen goede manier om via verwerven van vaardigheden terug aan te pikken als adequaat geschoolde. Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren38

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, En tenslotte … BEDANKT VOOR DE AANDACHT !!! Voor meer informatie: Studiedag SSL - C2/1: Bijleren