Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ LEREN JONGEREN BIJ IN HUN EERSTE BAAN? Walter Van Trier Dieter Verhaest Eddy Omey Studiedagen SSL Leuven, 24-25/02/2011 Sessie C2 Bijdrage 1
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, STRUCTUUR VAN DE UITEENZETTING Waarom is ‘opbouw van vaardigheden tijdens de initiële arbeidsloopbaan’ belangrijk (er dan vroeger?) ? Hoe meet men (meestal) ‘bijleren tijdens de eerste baan’? Wat zijn de belangrijkste vaststellingen? Analyse 1: Welke relatie is er tussen de verschillende componenten van bijleren in eerste job? Analyse 2: Welke relatie bestaat er tussen formeel onderwijs en de opbouw van vaardigheden tijdens de eerste baan? Analyse 3: Welke factoren bepalen dat jongeren tijdens hun eerste baan (meer) bijleren (dan anderen)? Algemene conclusies Studiedag SSL - C2/1: Bijleren
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ ANALYSES GEBASEERD OP VERHAEST, Dieter, OMEY, Eddy (2010), The Measurement and Determinants of Skill Acquisition in Young Workers’ First Jobs, Economic and Industrial Democracy, vol.31 n°1, pp VERHAEST, Dieter, OMEY, Eddy (2009), The relation between formal education and skill acquisition in young workers’ first job, Brussel (HUB- Research Paper, augustus 2010) VAN TRIER, Walter (2010), Leren jongeren bij tijdens hun eerste baan? En zo ja wat?, in: Jan VRANKEN, e.a. (eds.), Armoede en sociale uitsluiting. Jaarboek Armoede 2010, Leuven: Acco, pp Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren3
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ WAAROM AANDACHT VOOR ‘BIJLEREN’? ‘Employability’/‘Levenslang leren’/‘Elders verworven competenties’ Empirisch onderzoek: belang van ‘ervaring’ en ‘anciënniteit in lonen (Mincer-vergelijkingen) Sterke verschillen in participatie aan opleidingen binnen de werknemersgroep met grotere participatie door hoger opgeleiden Heckman-model van productie van vaardigheden Potentieel risico op toenemende ongelijkheid Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren4
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren5 DEEL 1 HOE MEET MET ‘BIJLEREN’?
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, HOE MEET MEN ‘KLASSIEK’? Klassiek: indirect via ‘jaren ervaring’ en/of ‘jaren anciënniteit in de job’ Indicatoren van participatie aan ‘on-the-job-training’ Geven weinig zicht op en onderschatten dus informeel leren Meten opbouw van vaardigheden slechts indirect Maken geen onderscheid tussen verschillende vormen van vaardigheden (bv. algemene of specifieke vaardigheden Bevraging van werknemers zelf Studiedag SSL - C2/1: Bijleren
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ HOE MEET SONAR? (a) Indirecte meting via participatie aan opleidingen in het kader van de job Formele opleiding buiten het bedrijf Formele opleiding binnen het bedrijf Informele opleiding door collega of supervisor Informeel ‘leren door afkijken’ Informeel ‘leren door te doen’ Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren7
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ RESULTATEN INDIRECTE METING Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren8
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ HOE MEET SONAR? (b) Directe meting via (allesomvattende?) (subjectieve) indicator voor bijleren van vaardigheden in de eerste baan “Heeft u in uw eerste job een aantal nieuwe vaardigheden geleerd die u tevoren niet bezat?” “Zo ja: Zijn deze vaardigheden te gebruiken a) enkel in de job die u toen uitoefende, b) ook in gelijkaardige jobs, maar dan bij andere werkgevers, c) ook in andere jobs dan uw eerste job?” Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren9
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ RESULTATEN DIRECTE METING Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren10
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren11 DEEL 2 EERSTE ANALYSE: IS ER EEN VERBAND TUSSEN DE VERSCHILLENDE VORMEN VAN BIJLEREN ?
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ CORRELEREN VORMEN VAN BIJLEREN? Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren12
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, EERSTE ANALYSE: DRIE VRAGEN Studiedag SSL - C2/1: Bijleren Welke kenmerken van individuen verhogen de kans op participatie in opleiding? Welke kenmerken van individuen verhogen de kans op de opbouw van vaardigheden? Welke opleidingen hebben de grootste invloed op de opbouw van vaardigheden?
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ EERSTE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (1) Formele opleiding vormt slechts een gedeelte van het totale pakket Sommige types van informele opleiding zijn complementair met formele opleiding; andere werken eerder als substituut De determinanten van informele (en totale) opleidingsparticipatie zijn niet dezelfde als deze van participatie aan formele opleidingen. Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren14
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, EERSTE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (2) Studiedag SSL - C2/1: Bijleren Analyse onderscheidt drie grote categorieën van determinanten: Gelijkaardig effect: lager opgeleiden, vrouwen, tijdelijke contracten en arbeiders in algemeen minder deelname Slechts beperkt effect op bepaalde vormen van participatie: deeltijds werken, starten via tewerkstellingsmaatregel, anciënniteit Tegengestelde effecten: wie werkt in kleine bedrijven, bedienden in de privé en jongeren met een niet-westerse afkomst compenseren minder formele met meer informele opleiding
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ EERSTE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (3) Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren Opleidingsindicatoren meten slechts deel van tijd besteed aan opbouw van vaardigheden; incorporeren effectiviteit van proces van vaardighedenverwerving niet. Incidentie van verwerven van bijkomende vaardigheden is lager dan de incidentie van deelname aan opleidingen. Karakteristieken van werknemers en banen die het verwerven van vaardigheden bepalen zijn grotendeels dezelfde als deze die deelname aan opleidingen bepalen.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ EERSTE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (4) Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren Effectiviteit van de opleiding verschilt sterk per type. Al doende leren en formele opleidingen buiten het bedrijf lijken de meest effectieve vaardighedenproducenten. Naast type van opleiding hangt de effectiviteit ook af van de onderwijsachtergrond van de werknemer. Een hoger niveau van formeel onderwijs vermindert de opbrengst van extra formele opleidingen, maar versterkt het effect van al doende leren.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ EERSTE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (5) Kleine minderheid zegt enkel niet draagbare vaardigheden te hebben bijgeleerd. Doorsnee mening is dat vooral geformaliseerde opleidingen tot bijleren van draagbare vaardigheden aanleiding geven, informele opleidingen enkel tot bedrijfsspecifieke vaardigheden. Gegevens bevestigen dit beeld niet Al doende leren, vooral in combinatie met een hoog niveau van formeel onderwijs heeft een substantiële impact op verwerven van algemene vaardigheden. Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren18
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ EERSTE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (6) Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren19 Indien geen rekening gehouden met duur van de opleiding Alle types van opleiding hebben positieve invloed op de opbouw van vaardigheden De types van opleiding met de sterkste impact zijn formele opleiding buiten het bedrijf en learning by doing De invloed van learning by doing blijft overeind indien enkel rekening gehouden wordt met de opbouw van algemene vaardigheden Indien wel rekening gehouden met duur van de opleiding Impact van een week formele opleiding is groter dan impact van een week learning by doing
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren20 DEEL 3 TWEEDE ANALYSE: WELKE RELATIE IS ER TUSSEN HET GEVOLGDE FORMELE ONDERWIJS EN BIJLEREN TIJDENS DE EERSTE BAAN ?
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, TWEEDE ANALYSE: SIMPEL BEELD Studiedag SSL - C2/1: Bijleren
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ TWEEDE ANALYSE: WERKWIJZE (1) Afhankelijke (of te verklaren) variabele Participatie in formele opleidingen Participatie in informele opleidingen Aantal formele opleidingen Verwerven van bijkomende vaardigheden Verwerven van bijkomende draagbare of algemene vaardigheden Verwerven van bijkomende algemene vaardigheden Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren22
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ TWEEDE ANALYSE: WERKWIJZE (2) Onafhankelijke (of verklarende) variabelen: Onderwijsniveau gemeten als aantal jaren onderwijs Onderscheid tussen algemene en beroepsgerichte opleiding o ASO = algemeen o BSO, DBSO en VIZO = beroepsgericht o TSO en HO = specificatie hangt af van aantal maanden stage – Beroepsgericht indien minstens drie maanden stage Onderscheid tussen drie effecten van het onderwijsniveau o Globaal effect van het scholingsniveau o Effect van het vereiste scholingsniveau van het beroep o Effect van over- en onderscholing Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren23
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ TWEEDE ANALYSE: WERKWIJZE (3) Controle variabelen Cohorte Geslacht Niet-westerse afkomst Leeftijd Werkervaring tijdens onderwijs Regio van tewerkstelling Bedrijfssector Contracttype Percentage tewerkstelling Anciënniteit Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren24
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ TWEEDE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (1) GLOBALE EFFECTEN VAN HET ONDERWIJSNIVEAU Hoger opleidingsniveau leidt tot hogere kans op formele en informele opleiding hogere kans op verdere opbouw van vaardigheden Effect van het opleidingsniveau is hoger indien algemene opleiding Participatie in informele opleiding De opbouw van algemene vaardigheden Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren25
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ TWEEDE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (2) EFFECTEN TUSSEN BEROEPEN Grotere kans voor hoger opgeleiden om tijdens hun eerste baan nieuwe vaardigheden te verwerven, omwille van geselecteerd in beroepen die meer additionele opbouw van vaardigheden vereisen. Meest uitgesproken effect voor de opbouw van bedrijfsspecifieke vaardigheden. Minder groot effect op het verwerven van algemene vaardigheden, maar afhankelijk van de aard van de opleiding. Jongeren met meer jaren algemeen vormend onderwijs lijken, in vergelijking met technisch of beroepsgericht onderwijs, eerder in beroepen te worden geselecteerd die verdere opbouw van algemene vaardigheden vereisen. Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren26
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ TWEEDE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (3) EFFECTEN BINNEN BEROEPEN Hangt van type mismatch en verschilt naar type vaardigheden. Ondergeschoolden: tekort aan formeel onderwijs niet aangevuld met grotere opbouw van vaardigheden op de job o zij verwerven minder jobspecifieke en transfereerbare vaardigheden dan adequaat geschoolde werknemers in dezelfde jobs. Overgeschoolden: substitueren teveel aan formeel onderwijs door minder additionele algemene en transfereerbare vaardigheden te verwerven. Gegeven de negatieve tussen-beroepen effecten hebben overgeschoolde werknemers ook kleinere kans op verwerven van bijkomende vaardigheden dan adequaat geschoolde werknemers met een gelijke onderwijsachtergrond.. Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren27
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren28 DEEL 4 DERDE ANALYSE: Welke factoren maken dat (sommige) jongeren (meer) bijleren (dan anderen) tijdens hun eerste baan?
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ DERDE ANALYSE: WERKWIJZE (1) Sonar-gegevensbank C76_78(23-26) Oorspronkelijke steekproef: 6017 eenheden Waarvan 5517 met een eerste job voor leeftijd van 26 jaar En 4723 zonder missings op één van de gebruikte variabelen Let wel: categorie ‘onbekend’ ingevoerd voor bepaalde variabelen Binaire logistische regressies Risico (of kans) op niets bijleren Kans op bijleren van draagbare vaardigheden Kans op bijleren van ruim draagbare vaardigheden Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren29
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ DERDE ANALYSE: WERKWIJZE (2) Geslacht Sociale afkomst Etniciteit Onderwijsniveau moeder Jobniveau vader Statuut vader Onderwijsloopbaan respondent Niveau diploma bij intrede arbeidsmarkt Parcours door secundair onderwijs Zelfevaluatie resultaat einde secundair onderwijs Stage gevolgd of niet Specificiteit opleiding Karakteristieken van de baan Horizontale match Verticale match Karasek-type Contracttype Deeltijds of niet Karakteristiek van het bedrijf Bedrijfsgrootte Sector Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren30
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ DERDE ANALYSE: WERKWIJZE (3) VERSCHILLEN MET VORIGE ANALYSES Variabele ‘onderwijs’ niet ‘lineair’ (= aantal jaren onderwijs), maar opgedeeld in categorieën Introductie van variabelen die ‘menselijk kapitaal’ of ‘signaal voor werkgevers’ beter capteren Geen rekening gehouden met invloed vormen van ‘on-the-job- training’ Wél met karakteristieken van baan en bedrijf Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren31
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ DERDE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (1) Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren32
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ DERDE ANALYSE: VASTELLINGEN (2) Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren33
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, DERDE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (3) Studiedag SSL - C2/1: Bijleren Mannen lopen kleiner risico om niets bij te leren en hebben grotere kans om draagbare en algemeen bruikbare vaardigheden bij te leren dan vrouwen Wie een eerste baan aanvat met een lager onderwijsniveau loopt een groter risico om niets bij te leren en ook een kleinere kans om draagbare of algemeen bruikbare vaardigheden bij te leren Blijven deze vaststellingen nog gelden na controles voor baankarakteristieken? JA – maar baankarakteristieken ook belangrijk
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ DERDE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (4) Wie niet in een ‘actieve’ job terecht komt, loopt groter risico om niets bij te leren en heeft een kleinere kans om draagbare of algemeen bruikbare vaardigheden bij te leren. Tussen de andere types van jobs is er niet echt heel veel verschil inzake bijleren Niet enkel jobtype, maar ook aard van de ‘match’ is van belang Overgeschoolden (ondergeschoolden) lopen een groter (kleiner) risico om niets bij te leren dan adequaat geschoolden. Idem voor bijleren draagbare vaardigheden. Resultaten voor horizontale mismatch zijn veel minder eenduidig Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren35
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ DERDE ANALYSE: VASTSTELLINGEN (5) Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren36 Aard van het arbeidscontract is duidelijk van belang Deeltijds werken lopen groter risico om niets bij te leren dan voltijds werkenden Uitzendwerkers een groter risico dan wie loopbaan begint met contract onbepaalde duur Tewerkstellingsmaatregelen !?! Geen statistisch significant verband voor bedrijfsgrootte. Waarom?
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren37 DEEL 5 ALGEMENE CONCLUSIES
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ ALGEMENE CONCLUSIES Informele vormen van bijleren hebben een aanzienlijk aandeel in de opbouw van vaardigheden. Wie meer onderwijs genoten heeft voor hij aan de arbeidsloopbaan begint, zal in de eerste baan relatief meer bijleren. Proces van verwerven van vaardigheden is complementair aan (en geen substituut voor) formeel onderwijs. Formele opleidingen lijken substituut voor formeel onderwijs; informele opleidingen eerder complementair. Aard van eerste baan waarin men terecht komt, evenals adequaatheid van opleiding is niettemin van (bijna even) groot belang. Starten in eerste baan als ‘overschoolde’ blijkt geen goede manier om via verwerven van vaardigheden terug aan te pikken als adequaat geschoolde. Leuven, Studiedag SSL - C2/1: Bijleren38
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Leuven, En tenslotte … BEDANKT VOOR DE AANDACHT !!! Voor meer informatie: Studiedag SSL - C2/1: Bijleren