Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SS/-Conferentie 24-25 februari.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

De arbeidszorgmedewerker in Vlaanderen in beeld - enkele cijfers Globaal beeld van 'de arbeidszorgmedewerker' 2012 (algemene cijfers, profiel, context)
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Steunpunt SSL Conferentie 2011.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Toepassingen op regressie
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie 24 & 25 februari.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
1 Toelichting OBPWO 06.00: De beginsituatie van leerlingen in het eerste leerjaar B van het secundair onderwijs Rianne Janssen Faculteit Psychologie en.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Intuïtie of onderzoek? Een.
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24/02/2011.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Brussel nader onderzocht
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag ‘Gebruik onze databanken!’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Conferentie van het Steunpunt SSL februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Van basisschool tot arbeidsmarkt:
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Steekproef Wajong aangevraagd in 2003 of 2004 Wajong vanwege lichamelijke aandoening/beperking – lichamelijke aandoening als eerste cascode Exclusie ‘Geen.
Op reis naar een dierentuin
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
BLOK 4 JONGE KINDEREN IN ATYPISCHE ONDERWIJSTRAJECTEN:
Voorspellers van woordenschatontwikkeling in peuters
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Wisselstroom 24/02.
Informatie avond leerjaar 4
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
WAT IS MANTELZORG?.
Transcript van de presentatie:

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SS/-Conferentie februari 2011Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SS/-Conferentie februari 2011Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière Jonge kinderen in atypische onderwijstrajecten: voorspellers en effecten Els gadeyne, Patrick Onghena & Pol Ghesquière

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SS/-Conferentie februari 2011Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière Probleemstelling Onderwijsvertraging in het Vlaamse basisonderwijs: aantallen en trajecten Politiek rond zittenblijven internationaal Internationaal onderwijsonderzoek over vertraging: instroom en effecten Onderwijsvertraging na de derde kleuterklas in Vlaanderen: verantwoord?

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ DEELSTUDIE 1 Voorspellers van atypische onderwijsloopbanen na de derde kleuterklas SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Doorstroming na K : 3596 kinderen referentiesteekproef / geboren in 1997 / eerste keer K3 SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Onderzoeksvragen Wie stroomt naar waar door: Verschillen in kindkenmerken? Verschillen in gezinskenmerken? Extra ondersteuning in K3? Verschillen in klas- of schoolkenmerken (cf. ratio van niet-doorstroming)? SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Predictoren op kindniveau 1.Taal en wiskunde in K3 SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Predictoren op kindniveau 2. Psychosociaal functioneren in K3 SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Predictoren op kindniveau 3. Geslacht SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière 65% 45% 51%

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Predictoren op kindniveau 4. Geboortemaand BO K3 BR L1 SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Predictoren op gezinsniveau SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière Thuistaal enkel Ndl: Opleiding moeder: L1 > K3-bis, BO, BR (vb. hoger onderwijs: 44% versus 16%, 15% en 3%) Betrokkenheid op school: L1 > K3-bis, BO, BR (tot 1 SD)

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Voorspelling van het traject Logistische regressies (AV=traject; OV=combinaties van kind- en gezinskenmerken) Pseudo-R² L1 vs. niet-L1 (2 groepen) K3-bis vs. BO vs. BR (3 groepen) Leerprestaties Psychosociaal Kind demogr Gezin.09 Alles samen SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Schoolse oriëntering SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière 2. Verschillen tussen scholen? Weinig variantie in de doorstromingsratio tussen klassen of scholen

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Besluiten deelstudie 1 Voorspelling van wel of niet doorstromen versus voorspelling van het atypische traject: verschillende factoren! (functioneren versus achtergrond) K3-bis  BO  brugklas jongerpsychosoc.  anderstalig betrokk. Ou.  jongens opleiding Mr  extra hulp  Ndl-talig betrokkenh. Ou.  extra hulp  Ondanks veel en relevante voorspellers: nog relatief veel onverklaarde variantie Geen verschillen in leer winst tussen wel en niet doorstromers? SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Doorstroming: schoolbeleid (subjectiviteit? proportioneel criterium? transparantie?) versus onderwijsbeleid… Extra ondersteuning in K3 als voorwaarde? Kansen versus risico’s Onderzoek naar predictie van doorstroming wordt pas relevant in functie van effecten Implicaties deelstudie 1 SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ DEELSTUDIE 2 Korte-termijneffecten van atypische loopbanen bij 6- tot 8-jarigen SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Onderzoeksvragen Verband tussen (atypisch) onderwijstraject en wiskundeprestaties na K3 en na L1 Verband tussen atypisch onderwijstraject en psychosociaal functioneren na K3 en na L1 Rekening houdend met beginscores Rekening houdend met andere beginverschillen  Doorstroming versus atypisch  Atypische groepen onderling SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Onderzoeksgroep K3: L2: 85% L1: 11.4% BO: 2.8% ??: 0.7% L3: 0.1% L1: 92.8% K3bis: 3.9% BO: 2% BR: 1% SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Instrumenten & methode Instrumenten Wiskundevaardigheden: SiBO-toetsen Psychosociaal functioneren: SiBO-leerlingvragenlijst lkr Covariaten: beginscores, geslacht, geboortemaand, SES, thuistaal, thuissteun, Raven, andere functioneringsdomein Methode: verschillen berekenen tussen ‘ruwe’ groepsgemiddelden gecorrigeerd voor beginscores gecorrigeerd voor een reeks beginverschillen SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Wiskundeprestaties 1. Ruwe groepsgemiddelden R² 30% vs. 7% R² 46% vs. 11% SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Wiskundeprestaties 2. Gecorrigeerde groepsgemiddelden correctieInterpretatieR² Beginscore 0304, Doorstr.-AtypischBO & BR & K3bis < D , Doorstr.-AtypischBO & L1 < D , enkel atypischBO = BR > K3bis , enkel atypischBO < L Allerlei 0304, Doorstr.-AtypischBO & BR & K3bis < D , Doorstr.-AtypischBO & L1 < D , enkel atypischBO = BR > K3bis , enkel atypischBO < L vergelijkbaar! SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Psychosociaal functioneren Doorstr. vs. atypischEnkel atypisch ProsociaalAT<D /BO<K3BO<L1 AgressiefAT<D/ /// HyperactiefAT<D BO<K3,BRBO<BRBO<L1 AsociaalAT<D/ /BO<BR,K3/ welbevindenAT<D/ /// ZelfvertrouwenAT<D /BO<K3/ CoöperatiefAT<D//// OnafhankelijkAT<D BO<BRBR<K3 WerkhoudingAT<D BO<BR// 1. Ruwe groepsgemiddelden Atypisch < Doorstr. BO ↓ SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Psychosociaal functioneren Doorstroming vs. atypischEnkel atypisch Correctiebeginscoreallesbeginscorealles Schaal Prosociaal=K3>D== Agressief=AT<DBR>D===== Hyperact.==AT>D ==== AsociaalBO<D<BRL1<DBR,K3>D=BO<AT= = Welbev.K3>DL1<DBO,K3>DBO>D==== Zelfvertr.=AT<DBO,K3>DAT>DBO<K3=AT<K3= Coöper.=BO,BR>D== Onafh.K3>D=AT>D=BO<K3BO>L1BR<K3BO>L1 Werkh.K3>DAT>D=BO>K3 2. Gecorrigeerde groepsgemiddelden omgekeerd! wisselend SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Besluiten deelstudie 2 1. ‘Invloed’ van het onderwijstraject op wiskunde Gestage toename van groepsverschillen Beginscore verklaart veel; andere beginverschillen niet Traject als laatste variabele toevoegen: relatief kleine toegevoegde waarde 2. ‘Invloed’ van het onderwijstraject op psychosociaal functioneren Afname van groepsverschillen Toevoeging van beginmaten: verhouding keert om Invloed van perspectief van de leerkracht? SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Implicaties deelstudie 2 Nood aan Vlaams onderzoek op langere termijn (midden – eind lager onderwijs: SiBO) Bijstelling van de onderwijsdoorstromingspolitiek? visie op Vlaams niveau opleiding en bijscholing intensieve vormen van ondersteuning Maar: ook risico’s aan verbonden? SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière