Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SS/-Conferentie februari 2011Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SS/-Conferentie februari 2011Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière Jonge kinderen in atypische onderwijstrajecten: voorspellers en effecten Els gadeyne, Patrick Onghena & Pol Ghesquière
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SS/-Conferentie februari 2011Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière Probleemstelling Onderwijsvertraging in het Vlaamse basisonderwijs: aantallen en trajecten Politiek rond zittenblijven internationaal Internationaal onderwijsonderzoek over vertraging: instroom en effecten Onderwijsvertraging na de derde kleuterklas in Vlaanderen: verantwoord?
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ DEELSTUDIE 1 Voorspellers van atypische onderwijsloopbanen na de derde kleuterklas SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Doorstroming na K : 3596 kinderen referentiesteekproef / geboren in 1997 / eerste keer K3 SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Onderzoeksvragen Wie stroomt naar waar door: Verschillen in kindkenmerken? Verschillen in gezinskenmerken? Extra ondersteuning in K3? Verschillen in klas- of schoolkenmerken (cf. ratio van niet-doorstroming)? SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Predictoren op kindniveau 1.Taal en wiskunde in K3 SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Predictoren op kindniveau 2. Psychosociaal functioneren in K3 SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Predictoren op kindniveau 3. Geslacht SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière 65% 45% 51%
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Predictoren op kindniveau 4. Geboortemaand BO K3 BR L1 SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Predictoren op gezinsniveau SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière Thuistaal enkel Ndl: Opleiding moeder: L1 > K3-bis, BO, BR (vb. hoger onderwijs: 44% versus 16%, 15% en 3%) Betrokkenheid op school: L1 > K3-bis, BO, BR (tot 1 SD)
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Voorspelling van het traject Logistische regressies (AV=traject; OV=combinaties van kind- en gezinskenmerken) Pseudo-R² L1 vs. niet-L1 (2 groepen) K3-bis vs. BO vs. BR (3 groepen) Leerprestaties Psychosociaal Kind demogr Gezin.09 Alles samen SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Schoolse oriëntering SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière 2. Verschillen tussen scholen? Weinig variantie in de doorstromingsratio tussen klassen of scholen
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Besluiten deelstudie 1 Voorspelling van wel of niet doorstromen versus voorspelling van het atypische traject: verschillende factoren! (functioneren versus achtergrond) K3-bis BO brugklas jongerpsychosoc. anderstalig betrokk. Ou. jongens opleiding Mr extra hulp Ndl-talig betrokkenh. Ou. extra hulp Ondanks veel en relevante voorspellers: nog relatief veel onverklaarde variantie Geen verschillen in leer winst tussen wel en niet doorstromers? SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Doorstroming: schoolbeleid (subjectiviteit? proportioneel criterium? transparantie?) versus onderwijsbeleid… Extra ondersteuning in K3 als voorwaarde? Kansen versus risico’s Onderzoek naar predictie van doorstroming wordt pas relevant in functie van effecten Implicaties deelstudie 1 SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ DEELSTUDIE 2 Korte-termijneffecten van atypische loopbanen bij 6- tot 8-jarigen SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Onderzoeksvragen Verband tussen (atypisch) onderwijstraject en wiskundeprestaties na K3 en na L1 Verband tussen atypisch onderwijstraject en psychosociaal functioneren na K3 en na L1 Rekening houdend met beginscores Rekening houdend met andere beginverschillen Doorstroming versus atypisch Atypische groepen onderling SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Onderzoeksgroep K3: L2: 85% L1: 11.4% BO: 2.8% ??: 0.7% L3: 0.1% L1: 92.8% K3bis: 3.9% BO: 2% BR: 1% SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Instrumenten & methode Instrumenten Wiskundevaardigheden: SiBO-toetsen Psychosociaal functioneren: SiBO-leerlingvragenlijst lkr Covariaten: beginscores, geslacht, geboortemaand, SES, thuistaal, thuissteun, Raven, andere functioneringsdomein Methode: verschillen berekenen tussen ‘ruwe’ groepsgemiddelden gecorrigeerd voor beginscores gecorrigeerd voor een reeks beginverschillen SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Wiskundeprestaties 1. Ruwe groepsgemiddelden R² 30% vs. 7% R² 46% vs. 11% SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Wiskundeprestaties 2. Gecorrigeerde groepsgemiddelden correctieInterpretatieR² Beginscore 0304, Doorstr.-AtypischBO & BR & K3bis < D , Doorstr.-AtypischBO & L1 < D , enkel atypischBO = BR > K3bis , enkel atypischBO < L Allerlei 0304, Doorstr.-AtypischBO & BR & K3bis < D , Doorstr.-AtypischBO & L1 < D , enkel atypischBO = BR > K3bis , enkel atypischBO < L vergelijkbaar! SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Psychosociaal functioneren Doorstr. vs. atypischEnkel atypisch ProsociaalAT<D /BO<K3BO<L1 AgressiefAT<D/ /// HyperactiefAT<D BO<K3,BRBO<BRBO<L1 AsociaalAT<D/ /BO<BR,K3/ welbevindenAT<D/ /// ZelfvertrouwenAT<D /BO<K3/ CoöperatiefAT<D//// OnafhankelijkAT<D BO<BRBR<K3 WerkhoudingAT<D BO<BR// 1. Ruwe groepsgemiddelden Atypisch < Doorstr. BO ↓ SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Psychosociaal functioneren Doorstroming vs. atypischEnkel atypisch Correctiebeginscoreallesbeginscorealles Schaal Prosociaal=K3>D== Agressief=AT<DBR>D===== Hyperact.==AT>D ==== AsociaalBO<D<BRL1<DBR,K3>D=BO<AT= = Welbev.K3>DL1<DBO,K3>DBO>D==== Zelfvertr.=AT<DBO,K3>DAT>DBO<K3=AT<K3= Coöper.=BO,BR>D== Onafh.K3>D=AT>D=BO<K3BO>L1BR<K3BO>L1 Werkh.K3>DAT>D=BO>K3 2. Gecorrigeerde groepsgemiddelden omgekeerd! wisselend SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Besluiten deelstudie 2 1. ‘Invloed’ van het onderwijstraject op wiskunde Gestage toename van groepsverschillen Beginscore verklaart veel; andere beginverschillen niet Traject als laatste variabele toevoegen: relatief kleine toegevoegde waarde 2. ‘Invloed’ van het onderwijstraject op psychosociaal functioneren Afname van groepsverschillen Toevoeging van beginmaten: verhouding keert om Invloed van perspectief van de leerkracht? SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Implicaties deelstudie 2 Nood aan Vlaams onderzoek op langere termijn (midden – eind lager onderwijs: SiBO) Bijstelling van de onderwijsdoorstromingspolitiek? visie op Vlaams niveau opleiding en bijscholing intensieve vormen van ondersteuning Maar: ook risico’s aan verbonden? SS/-Conferentie februari 2011 Atypische onderwijstrajecten Gadeyne, Onghena & Ghesquière