Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Advertisements

Hype of Noodzaak? J. Wolfgram en Freek Dessing
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Steunpunt SSL Conferentie 2011.
De zin en onzin van social media SNF JAARDAG 7 NOVEMBER 2011.
Portfolio’s voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april 2011 Bea Edlinger & Willibrord Huisman IOWO Tekeningen Eva Huisman De dia’s in deze PPT zijn.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie 24 & 25 februari.
Ketenzorg Zorggroep Ketenzorg KIS Medicatie Discussie ROHA 2011.
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de belangstelling en de specifieke begaafdheid op de studiekeuze Ellen Deprez en Jan Van Damme.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ HOE ZOEKEN EN VINDEN VLAAMSE.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Intuïtie of onderzoek? Een.
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24/02/2011.
Informatie avond groep 8
13 december ZijActief Koningslust Kerstuitstapje Streekmuseum de Locht Foto’s en powerpoint R. Verstraten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Leren met effect “Taaltuin”
Wat is de rol van ICT bij organisatieontwikkeling van scholen?
Leren met meer effect I en II
Presentatie VSC,De toekomst van de technische arbeidsmarkt IV, Dossier Duyvis, 19 maart 2013 p. 01/12 Dossier Duyvis Best practice.
31 mei Lectoraat Transportveiligheid Kennistafel Transport 31 mei 2011 Nils Rosmuller.
University of Applied Sciences
TELEFONEREN MET SKYPE 11/01/2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag ‘Gebruik onze databanken!’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Conferentie van het Steunpunt SSL februari 2011
Hoe gaan andere onderwijssystemen met zwakke leerlingen om
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SS/-Conferentie februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24-25/02/2011.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Van basisschool tot arbeidsmarkt:
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
"Ongestoord voort" Ede 21 april 2004 Leren spellen S limme oefeningen en het bevorderen van het spellingbewustzijn Anna M. T. Bosman KU Nijmegen
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Excursie BOLCHRYSANT ZijActief Koningslust Foto’s en Powerpoint Riet Verstaten.
Zelfstandige revalidatie met behulp van RGBd-videoanalyse Michiel Van den Berghe - 23 december
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Taaltuin Twente “Leren met meer effect”. 1 april 2009.
Informatie- avond groep 6
Full Cost model ITG objectief totale kosten kennen van activiteiten verantwoording financierders zelfde opdracht/420 pers./600 stud./117 doctorandi/52.3.
BEGAAFDHEID EN PEDAGOGISCH – DIDACTISCHE AANPAK
Uitslag Enquete 2011 Noord Deurningen. Enquete 2001 De vorige enquête is gehouden in juli Het doel was om een actueel beeld te krijgen hoe de inwoners.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Kinderbibliotheek Oosterwei Gouda
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Kwaliteitsbeleid.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Verschillen tussen scholen en klassen
Lokaal overlegplatform Gent Basisonderwijs algemene vergadering maandag, 12 juni 2006.
Beter Onderwijs Nederland
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.
Experten in de derde graad Proefproject
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar
Wat is coöperatief leren?
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Rendementsverbetering derde klas MBO niveau 4
PABO 4 TMS BCDE model.
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Transcript van de presentatie:

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee Leerkrachteffectiviteit in het eerste leerjaar: wat doet ertoe? Tinneke Boonen Jan Van Damme Patrick Onghena 1

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee Theoretische achtergrond  Leerkrachten kunnen een verschil maken voor het leren van hun leerlingen  Een grote waaier aan leerkrachtvariabelen werd reeds onderzocht  MAAR: (nog) geen consensus over welke leerkrachtvariabelen er (het meeste) toe doen 2

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 1. Theoretische achtergrond Conferentie SSL - Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee Achtergrond Diploma Ervaring Bijscholing … Opvattingen Doelmatigheidsbeleving Arbeidssatisfactie Schoolfunctioneren … Didactisch handelen Instructietijd Didactische werkvormen Vakdidactische activiteiten … Palardy en Rumberger (2008) onderzochten het effect van 3 categorieën van leerkrachtvariabelen op leerlingprestaties in het eerste leerjaar in V.S. DOEL: dit model testen in de Vlaamse onderwijscontext

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 2. Onderzoeksvragen 1.Welke leerkrachtvariabelen hebben een effect op de leerlingprestaties voor wiskunde, technisch lezen en spelling in het eerste leerjaar? 2.Wat doet er het meeste toe in de klas: de achtergrond van leerkrachten, hun opvattingen over onderwijs en leren of hun didactisch handelen? Conferentie SSL - Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 3. Data en methode  SiBO-project: L1  Dataset: 3476 leerlingen uit 196 klassen en 111 scholen  Afhankelijke variabelen: prestaties wiskunde, technisch lezen en spelling einde L1  Controle voor: -voorafgaande prestaties wiskunde en taal (begin L1) -leerlingvariabelen (SES, geslacht en etniciteit) -klascompositie (voorafgaande prestaties, SES, % minderheden) Conferentie SSL - Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 3. Data en methode  Achtergrondvariabelen leerkrachten diploma ervaring bijscholing  Opvattingen van leerkrachten doelmatigheidsbeleving arbeidssatisfactie leren als een actief proces opvatting over intelligentie opvatting over kansarmen schoolfunctioneren relaties tussen leerkrachten attitude t.o.v. ouders Conferentie SSL - Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 3. Data en methode  Didactisch handelen instructietijd (tijd wiskunde en taal, huiswerk) didactische werkvormen ( oa. groeperingsvormen, differentiatie, …) vakspecifieke activiteiten (oa. cijfers herkennen, optelsommen, letterherkenning, lezen van globaalwoorden, …)  Multiniveau regressieanalyse om de onderzoeksvragen te beantwoorden  Aparte analyses voor wiskunde, technisch lezen en spelling Conferentie SSL - Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 4. Resultaten Leerkrachten doen ertoe!  Kleine tot matige leerkrachteffecten op leerlingprestaties  Effecten wiskundeprestaties > prestaties technisch lezen en spelling Conferentie SSL - Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 4. Resultaten Achtergrond van leerkrachten Conferentie SSL - Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee WiskundeTechnisch lezen Spelling Ervaring0.26 Bijscholing-0.08 Noot. Enkel statistisch significante effecten worden getoond.

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 4. Resultaten Opvattingen van leerkrachten Conferentie SSL - Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee WiskundeTechnisch lezen Spelling Arbeidssatisfactie0.09 Opvatting over kansarmen 0.05

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 4. Resultaten Didactisch handelen van leerkrachten Conferentie SSL - Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee WiskundeTechnisch lezen Spelling Hoeveelheden schatten0.07 Sorteren0.06 Klassikale instructie taal0.06 Niveaulezen Verhaalmateriaal Individueel werken taal-0.08 Peer teaching taal-0.05

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 4. Resultaten Vergelijking van de effectgroottes van de 3 categorieën van leerkrachtvariabelen relatieve belang Conferentie SSL - Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee WiskundeTechnisch lezen Spelling Achtergrond0.34 Opvattingen Didactisch handelen

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 4. Resultaten Conferentie SSL - Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 5. Conclusies en discussie  Kleine tot matige leerkrachteffecten op prestaties voor wiskunde, technisch lezen en spelling in het eerste leerjaar  Grotere leerkrachteffecten voor wiskundeprestaties dan voor prestaties technisch lezen en spelling (↔ Palardy & Rumberger, 2008)  Didactisch handelen van leerkrachten vertoont grootste associatie met prestaties, uitgezonderd voor wiskunde  suggereert: via o.a. training en mentorschap kan er gewerkt worden aan het didactisch handelen en de effectiviteit van leerkrachten Conferentie SSL - Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Voor meer informatie: Conferentie SSL - Van basisschool tot arbeidsmarkt: de overheid coacht mee Leerkrachteffectiviteit in het eerste leerjaar: wat doet ertoe? Tinneke Boonen Jan Van Damme Patrick Onghena