Hoe gaan andere onderwijssystemen met zwakke leerlingen om

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“ZITTENBLIJVEN” EEN ZINVOLLE ONDERWIJSPRAKTIJK?
Advertisements

 Precaire levensomstandigheden  Slechte huisvesting  Geen/beperkte gezondheidszorg  Werkloosheid: geen/beperkte inkomen  “zwart”/illegaal werk Situatie.
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Informatieavond 22 april 2013
DE INTERNATIONALE MOTORRIJTUIG- VERZEKERINGSKAART
Loopbanen in het Secundair Onderwijs (LiSO)
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Hoofdstuk 1A: Europeanen
ACTIEF OUDER WORDEN? VRIJWILLIGEN! Kathy Louagie Stafmedewerker Vlaamse Ouderenraad.
Internationale mobiliteit
Regiopartnerschappen Schoolbesturen internationaliseren in samenwerking met scholen en andere organisaties in de omgeving Judith Dayus-Brouwer.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
KRINGEN 1 Module 2: Bedrijfshuishouding SEPA. KRINGEN 1 Module 2: Bedrijfshuishouding Inleiding: betalingen buitenland!  Op reis: cash en debetkaarten.
Mag ik u voorstellen ....
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Topografie nakijken ! Topografie leren !.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Intuïtie of onderzoek? Een.
Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Een loopbaan in het onderwijs
Frederic Mes – B1 Wim Marynissen – B1
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Reeks 1 Reeks 2 STOP TEST Je kennis van de Europese landen !
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Individuele Leerlingenmobiliteit Comenius Monitoringdag 4 mei 2011, Alden Biesen.
ETAP - KAHO Laboratorium voor lichttechnologie 22 oktober 2007.
Welkom !.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Hoe een alternatieve aanpak voor zittenblijven implementeren Anneloes Vandenbroucke & Goedroen Juchtmans.
Conferentie van het Steunpunt SSL februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
België Bulgarije Cyprus Denemarken Duitsland Estland Finland Frankrijk
Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Italië 1973
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Groepje van: Marieke, Lars, Tobias, Anouk N, Maritha & Lisa
Actieonderzoek instructietafel.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Aanpak Onderwijsbeleid Stad Antwerpen
Studiereis Finland. Dagblad Trouw, onderwijssysteem.
Wisselstroom 24/02.
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Internationalisering Europese doelstelling: 20 % van de studenten een internationale ervaring! 1 e Master: Erasmus –3 maanden –In het 1 e semester –Beurs.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Duid het juiste land aan
Vrij verkeer Mohamed Ait-Baali Miki Zivkovic Min Lan Zhuo 2 juni 2010.
GENDER in het basisonderwijs Doorbreking van seksestereotiepe beelden Cocky Booy 22 maart 2010 Hanzehogeschool Groningen.
Informatie Stages IFMSA-Nijmegen Op stage met IFMSA-NL Klinische meeloopstages Onderzoeksstages Aanmeldingsprocedure Inhoud.
KU Leuven, Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie I.s.m. Departement Onderwijs & Vorming Sarah Gielen Kim Bellens Barbara Belfi Jan Van Damme.
Waarom zijn migranten minder vaak lid van een vakbond? Maria Kranendonk en Paul de Beer.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Experten in de derde graad Proefproject
Europa Mijn thuis.
Topografie Landen van Europa.
Op sneeuwklas in Zwitserland
Scandinavië.
Zittenblijven in het basisonderwijs: leerlingen, scholen, argumenten, alternatieven Geert Driessen | Bianca Leest Lia Mulder | Tineke Paas | Twan.
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
SAMEN TOT AAN DE MEET
Doubleren.
Nederland en de rest van de wereld
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Hoe gaan andere onderwijssystemen met zwakke leerlingen om Hoe gaan andere onderwijssystemen met zwakke leerlingen om? Alternatieven voor zittenblijven Barbara Belfi, Heidi Knipprath, Bieke De Fraine & Mieke Goos Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -Evaluatie

1. Inleiding Vaststelling In elk onderwijssysteem zijn er leerlingen die het moeilijker hebben op school (prestaties en/of psychosociaal) Verschillende onderwijssystemen gaan hier op een andere manier mee om

Studie Dupriez en collega’s (2008) 1. Inleiding Studie Dupriez en collega’s (2008) Model 1 = scheidingsmodel tracking in SO zittenblijven in BaO en SO Vlaanderen, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland Model 2 = ‘à la carte’ integratiemodel gemeenschappelijk curriculum tot en met 16 jaar binnenklasgroepering in BaO flexibele niveaugroepering per vakgebied in SO Groot-Brittannië, Verenigde Staten, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland

Studie Dupriez en collega’s (2008) (vervolg) 1. Inleiding Studie Dupriez en collega’s (2008) (vervolg) Model 3 = uniforme integratiemodel gemeenschappelijk curriculum tot en met 14, 15 of 16 jaar zittenblijven in BaO en SO Zuid-Europese landen (o.a. Frankrijk, Spanje en Portugal)

Studie Dupriez en collega’s (2008) (vervolg) 1. Inleiding Studie Dupriez en collega’s (2008) (vervolg) Model 4 = geïndividualiseerde integratiemodel leerjaaroverstijgend onderwijs één-op-één begeleiding looping onderwijs in kleine klassen Zweden, Noorwegen, Finland en IJsland

de kleinste leerlingenverschillen op het gebied van prestatieniveau, SES en klasklimaat worden geboekt door onderwijssystemen die behoren tot Model 4

1. Inleiding Onderzoeksvraag Welke elementen maken dat de Scandinavische onderwijssystemen zo’n effectieve systemen zijn voor de leerkansen van zwakke én sterke leerlingen?

2. Basiselementen Model 4 Leefklimaat Didactiek Organisatie Evaluatie

Basiselement 1 = Leefkimaat 2. Basiselementen Model 4 Basiselement 1 = Leefkimaat een positieve en stimulerende relatie tussen school/leerkracht enerzijds en leerlingen en ouders anderzijds via werken aan positieve leerkracht-leerlingrelatie ouderbetrokkenheid extra-curriculaire activiteiten

Basiselement 2 = Organisatie 2. Basiselementen Model 4 Basiselement 2 = Organisatie leerjaaroverstijgende initiatieven zoals leerjaaroverstijgende klassen multileerjaarklassen looping kleinere klassen extra onderwijskundig personeel in de klas student tutoring

Basiselement 3 = Didactiek 2. Basiselementen Model 4 Basiselement 3 = Didactiek differentiatie via coöperatief leren peer tutoring leren met behulp van ICT

Basiselement 4 = Evaluatie 2. Basiselementen Model 4 Basiselement 4 = Evaluatie curriculumgebaseerde evaluatie via het gebruik van leerlingvolgsysteem

Onderzoeksgebaseerde interventiestrategieën ! 2. Basiselementen Model 4 Onderzoeksgebaseerde interventiestrategieën ! Deze basiselementen worden steevast in de onderzoeksliteratuur aangehaald als meest effectieve interventiemethoden bij leermoeilijkheden Alternatieven voor zittenblijven in Vlaanderen ?

Bedankt voor uw aandacht! Suggesties? Bedenkingen? Barbara.Belfi@ped.kuleuven.be Bieke.DeFraine@ped.kuleuven.be