Hoe gaan andere onderwijssystemen met zwakke leerlingen om Hoe gaan andere onderwijssystemen met zwakke leerlingen om? Alternatieven voor zittenblijven Barbara Belfi, Heidi Knipprath, Bieke De Fraine & Mieke Goos Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -Evaluatie
1. Inleiding Vaststelling In elk onderwijssysteem zijn er leerlingen die het moeilijker hebben op school (prestaties en/of psychosociaal) Verschillende onderwijssystemen gaan hier op een andere manier mee om
Studie Dupriez en collega’s (2008) 1. Inleiding Studie Dupriez en collega’s (2008) Model 1 = scheidingsmodel tracking in SO zittenblijven in BaO en SO Vlaanderen, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland Model 2 = ‘à la carte’ integratiemodel gemeenschappelijk curriculum tot en met 16 jaar binnenklasgroepering in BaO flexibele niveaugroepering per vakgebied in SO Groot-Brittannië, Verenigde Staten, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland
Studie Dupriez en collega’s (2008) (vervolg) 1. Inleiding Studie Dupriez en collega’s (2008) (vervolg) Model 3 = uniforme integratiemodel gemeenschappelijk curriculum tot en met 14, 15 of 16 jaar zittenblijven in BaO en SO Zuid-Europese landen (o.a. Frankrijk, Spanje en Portugal)
Studie Dupriez en collega’s (2008) (vervolg) 1. Inleiding Studie Dupriez en collega’s (2008) (vervolg) Model 4 = geïndividualiseerde integratiemodel leerjaaroverstijgend onderwijs één-op-één begeleiding looping onderwijs in kleine klassen Zweden, Noorwegen, Finland en IJsland
de kleinste leerlingenverschillen op het gebied van prestatieniveau, SES en klasklimaat worden geboekt door onderwijssystemen die behoren tot Model 4
1. Inleiding Onderzoeksvraag Welke elementen maken dat de Scandinavische onderwijssystemen zo’n effectieve systemen zijn voor de leerkansen van zwakke én sterke leerlingen?
2. Basiselementen Model 4 Leefklimaat Didactiek Organisatie Evaluatie
Basiselement 1 = Leefkimaat 2. Basiselementen Model 4 Basiselement 1 = Leefkimaat een positieve en stimulerende relatie tussen school/leerkracht enerzijds en leerlingen en ouders anderzijds via werken aan positieve leerkracht-leerlingrelatie ouderbetrokkenheid extra-curriculaire activiteiten
Basiselement 2 = Organisatie 2. Basiselementen Model 4 Basiselement 2 = Organisatie leerjaaroverstijgende initiatieven zoals leerjaaroverstijgende klassen multileerjaarklassen looping kleinere klassen extra onderwijskundig personeel in de klas student tutoring
Basiselement 3 = Didactiek 2. Basiselementen Model 4 Basiselement 3 = Didactiek differentiatie via coöperatief leren peer tutoring leren met behulp van ICT
Basiselement 4 = Evaluatie 2. Basiselementen Model 4 Basiselement 4 = Evaluatie curriculumgebaseerde evaluatie via het gebruik van leerlingvolgsysteem
Onderzoeksgebaseerde interventiestrategieën ! 2. Basiselementen Model 4 Onderzoeksgebaseerde interventiestrategieën ! Deze basiselementen worden steevast in de onderzoeksliteratuur aangehaald als meest effectieve interventiemethoden bij leermoeilijkheden Alternatieven voor zittenblijven in Vlaanderen ?
Bedankt voor uw aandacht! Suggesties? Bedenkingen? Barbara.Belfi@ped.kuleuven.be Bieke.DeFraine@ped.kuleuven.be