Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: een training voor opvoeders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

Dia 1 Module 1: kennismaking.
Gemeenteberaad Jeugdwerk
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Module 8: voor jezelf zorgen
Module 5: omgaan met gevoelens en gedrag
Module 3: begrijpen van de effecten van een trauma
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Module 6: verbindingen en herstel
Programma van de workshop
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Welkom bij de 4e workshop over:
Pleegzorg.
Bewustwordingsworkshop
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen
Hogescholen in Dialoog
Module 7: hoe je een pleitbezorger van je kind wordt
Woord van Leven Mei 2011.
Traumasymptomen bij pleegkinderen en hun impact op het pleegzorgproces
De psychologische gevolgen van detentie voor kinderen
Welkom bij de 4e workshop over:
Welkom op onze thema-avond
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Morele ontwikkeling en opvoeding
Titel Van de Dia’s Hier kunt u uw bericht kwijt. Het lettertype is Calibri en de letter grootte is 28. Gebruik maximaal 8 regels per dia Gebruik niet meer.
Samenwerken Werken in Teams.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
Volksuniversiteit Zwolle
Inhoud deelsessie Samenwerking Kenniscentrum Zelfhulp en Ervaringsdeskundigheid (KZE) en RIBW Midden-Brabant Toelichting per project: Herstelkaartjes Herstelcoach.
 Wie heeft er hyves?  Hoe vaak zit je er op?  Schelden op Hyves hoort er nu eenmaal bij, iedereen doet dat, ik ook.
De Academie voor Mindful Teaching presenteert:
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Klinische les en begeleiden verzorgenden
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Groepsdynamiek 1.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Welkom op onze ouderochtend
Wjk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Rauw en troosten.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Wat hebben we vanaf onze kinderjaren opgebouwd in het netwerk van ons denken? Liefde of afwijzing? Liefdesbanden of angstbanden?
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
[Voeg eigen informatie over uw gemeente en/of de collecte toe]
Hartelijk bedankt voor uw inzet let op: Op het parkeerterrein bij de toren zijn er extra paaltjes geplaatst, let hier vooral op tijdens het parkeren en.
Samen bouwen aan een passend, veilig en duurzaam traject
Ismaël God hoort Bericht vanuit de hemel aan de aarde: God hoort.
Stabiliseren en behandelen van chronisch getraumatiseerde kinderen doe je zelf Door Arianne Struik.
DISSOCIATIE SESSIE 3.
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Schuld en schaamte SESSIE 15.
Terugkombijeenkomst na drie maanden
Onterechte overtuigingen
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Combinatietraject relatieverslaving en codependentie
Congres ‘Nare jeugdervaringen’
Transcript van de presentatie:

Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: een training voor opvoeders Dia 1 Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: een training voor opvoeders Welkom.

Welkom Wie verzorgen de cursus? Wat is het schema? Dia 2 Welkom Wie verzorgen de cursus? Wat is het schema? Waar zijn de toiletten?

Elkaar leren kennen (groepsactiviteit) Dia 3 Elkaar leren kennen (groepsactiviteit) Wie zijn we? Waarom zijn we hier? Wat hopen we te leren?

Waarom een traumatraining? Dia 4 Waarom een traumatraining? Veel kinderen die uit huis zijn geplaatst, hebben traumatische ervaringen opgedaan. Kinderen brengen hun trauma’s met zich mee naar het pleeggezin, gezinshuis of adoptiegezin. Een trauma heeft een diepgaande invloed op gedrag, gevoelens, relaties en wereldbeeld van een kind.

Waarom een traumaworkshop? (vervolg) Dia 5 Waarom een traumaworkshop? (vervolg) Het trauma van een kind heeft ook invloed op ons: uitputting van mededogen; pijnlijke herinneringen; secundaire traumatisering. De effecten van een trauma, op kinderen en op ons, kunnen een plaatsing verstoren.

Uitspraak Sam (pleegouder): Dia 6 Uitspraak Sam (pleegouder): ‘Niemand heeft de impact van een trauma op het leven van een kind echt aan mij uitgelegd. Ik wilde dat ik eerder al meer over trauma had geweten.’

Wat gaan we leren? Module 1: kennismaking. Dia 7 Wat gaan we leren? Module 1: kennismaking. Module 2: verschillende soorten trauma. Module 3: de gevolgen van trauma. Module 4: een veilige plek creëren.

Wat gaan we leren? (vervolg) Dia 8 Wat gaan we leren? (vervolg) Module 5: omgaan met gevoelens en gedrag. Module 6: verbindingen en herstel. Module 7: hoe je een pleitbezorger wordt van je kind. Module 8: voor jezelf zorgen.

Afspraken Als iemand spreekt, luisteren de anderen. Dia 9 Afspraken Als iemand spreekt, luisteren de anderen. Meningsverschillen mogen er zijn. Respecteer ieders bijdrage en ervaringen. Als een onderwerp of activiteit je een onprettig gevoel geeft, neem dan gerust een time-out.

Dia 10 Gevoelsthermometer