Meten is zweten Bespiegelingen over online-panelonderzoek bij medewerkers en studenten Vic Damoiseaux en Anneke de Jongh Woudschoten Conferentiecentrum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SW-uitvoeringsorganisaties over Wsw-indicatiestelling door CWI
Advertisements

Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
De Profile Selector 2 april 2017.
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Edushock leerfestival
Handen en voeten aan Doelmatigheid Cursus Kosten Baten Waterbeheer Robert van Cleef tel.: Mail: 6 oktober
Inwonergericht werken door middel van Servicenormen
Digitale Studiemaatjes
Echte monitoring Waarom? Goede prioriteiten stellen,
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
De Utrechtse Servicenormen
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Sylvia v/d Pal en Maaike Beltman
Benchmark afhandeling Zaanstad.
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Resultaten enquête tuchtwet
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Welkom bij de presentatie van het
De kracht van HBSoftware
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Standaard Kosten Model (SKM) meting FAVV Aleydis Kestens Februari 2007 Federaal Agentschap voor.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
“Toekomstbestendig Vrijwilligersbeleid”
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Presentatie projectgroep Inleiding Duurzaam Bouwen
Interventies door de Nationale ombudsman Christine Zegveld en Walter van den Berg 12 januari 2011.
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon.
Start kennispraktijknetwerk Vraag- en aanbodanalyse
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Implementatie Normblad 8002
Workshop bejegening en informatievoorziening
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
GIS-coördinator in Westerlo
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon 26 mei 2014, werkconferentie Innovaties in het sociale domein.
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
‘zaaksgewijs’ Gerry de Vaan 11 November Programma -De route van Waalwijk naar zaaksgewijs werken -Tijdsduur -Vragen of opmerkingen?
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Even bijpraten… Jan Bartling 30 januari 2015 In vogelvlucht langs de belangrijkste thema’s.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Programma 6 oktober uur Welkom uur Doel en achtergrond KBW uur Het instrument KBW uur Oefenen met de beslisboom.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
Social work Week 2.
WAAROM GOED NIET GOED GENOEG IS. Een niet tijdrovende werkwijze brengt kwaliteitszorg dichterbij.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
6 oktober 2016 Winnet stedelijk water Stand van zaken 6 oktober 2016 Werkgroep stedelijk water Winnet.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Onlinehulptoepassingen in OCMW’s
Tevredenheidsonderzoek 2017
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Betrokken ouder, tevreden ouder
Transcript van de presentatie:

meten is zweten Bespiegelingen over online-panelonderzoek bij medewerkers en studenten Vic Damoiseaux en Anneke de Jongh Woudschoten Conferentiecentrum Zeist, 9 november 2005

Inhoud Online-onderzoek Studentenmonitor Medewerkerspanel Conclusie: meten = zweten

Online-onderzoek Snel Relatief voordelig Klantvriendelijk Precies en betrouwbaar Computer gestuurd (routing) Projectietechnieken (beeld en geluid) Geen administratieve rompslomp Hoge respons Snelle doorlooptijd Beperkte nadelen: bestand / bepaalde groepen moeilijk bereikbaar

Panel onderzoek Uitnodiging Registratie: verzamelen van achtergrondkenmerken Geselecteerde doelgroepen Hoge respons Incentives Snel en flexibel inspelen op actuele situatie Ontwikkelingen monitoren en trends volgen Effectiviteit van beleid in kaart brengen Bruikbaar voor bijna alle soorten onderzoek Panels: studenten, medewerkers, alumni

Studentenmonitor Aanleiding: Inspraak en medezeggenschap Doelstelling: - Kwaliteit van voorzieningen verbeteren - Inventariseren: “wat er leeft en beweegt”, suggesties, behoeften

Aanpak - Universiteitsbreed tevredenheidsonderzoek - Welke factoren bepalen de tevredenheid? - Alle voorzieningen - belangrijkheid - frequentie van gebruik - tevredenheidsscore

Belangrijkste Standaard ICT-voorzieningen Bibliotheek Begeleiding Infrastructuur onderwijsproces informatievoorziening leefomgeving: de stad Maastricht

- via e-mail bestand 4. Werving: - eerste jaars via introductie – activiteiten - thans ± 1300 studenten - incentives Uitvoering: Oorspronkelijk: 3x p.j. tevredenheidsmeting 3x thema-onderzoek (Studenten Service Centrum) Thans: 1x p.j. tevredenheidsmeting 2x thema-onderzoek “X”-maal flash-onderzoek

Succesfactoren Frequente metingen (minstens 4 x per jaar) Feedback over resultaten Korte, krachtige vragenlijsten Laten zien dat je er iets meedoet Incentives (Irisscheque, Bioscoopbon, Boekenbon)

Medewerkerspanel Kader: Programma Verbetering Bedrijfsvoering (INK-model) Aanpak: Naar analogie van de Studentenmonitor

- doel van het onderzoekspanel Werving: 1. Brief CvB: - doel van het onderzoekspanel - noodzaak - verwachtingen 2. Registratie / verificatie - achtergrondvariabelen (functie, dienstverband, etc.) 3. Deelname 20% - Streven in 2006 30%

Stap 1: Paraplu-onderzoek onder alle panelleden over de satisfactie van de dienstverlening Alle dienstverleners + alle faculteits- en onderwijsbureaus Op afdelingsniveau middels inventarisatie

bijv. Administratief Service Centrum Secretariaat Salarisadministratie Debiteurenadministratie Crediteurenadministratie Beheer Administratieve toepassingen Archivering Centrale postkamer Project Administrateurs

Paraplu-onderzoek contact gehad met dienst ? contact met welke afdelingen / voorzieningen ? hoe frequent ? hoe belangrijk voor functioneren ? tevredenheid met verschillende afdelingen (5-puntsschaal) waarderingsscore van de dienst (rapportcijfer) suggesties ter verbetering

Stap 2: Verdiepingsonderzoek Per faculteit / dienstverlening nadere analyse resultaten paraplu-onderzoek verdiepingsonderzoek n.a.v. tevredenheidsmeting vervolgonderzoek in kader van Verbetering Bedrijfsvoering Stap 3: Werkbelevingsonderzoek voorjaar 2006

Succesfactoren Duidelijke informatie over doel en noodzaak van het onderzoek Korte, krachtige vragenlijsten (max.25) Alléén zaken bevragen die beleidsrelevant zijn Adequate feedback van onderzoeksresultaten Alleen onderwerpen, die van toepassing zijn op respondent incentives

Tot slot: Onderzoek heeft consequenties: meten = zweten Hard werken: Belofte maakt schuld. Je moet “iets” met de resultaten gaan doen: zichtbare verbeteringen aanbrengen. Angst / belang: Directeuren, decanen, afdelingshoofden moeten met de billen bloot: Hoe “scoor” ik in vergelijking met andere diensten? Welke consequenties heeft dat (benchmarken). Oplossing: Betrouwbaar, transparant en eenvoudige werkwijze.