Les 2 groep 7 leerdoel Je leert om de uitkomst van een som te schatten, zodat je snel en handig kan rekenen. Wat weet je hier al van? Waarom is het handig.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H20:Voorraadwaardering
Advertisements

Procenten Als je deze uitleg stap voor stap volgt, kun je na afloop prima rekenen met procenten Elke keer als je klaar bent met lezen, klik je op een toets.
…of de schrik van alle verpleegkundigen
- Hoe noem je uitkomsten?
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
H 44: Investeringsselectie
Rekenen Cito M5 oefenen.
Rekenen Cito M6 oefenen.
H 27: Kostprijs bij homogene productie.
Overheidsinterventie 2
Les voor groep 6 Geen instructietafel, want deze les is voor iedereen die niet precies meer weet hoe de staartdeling ook al weer ging en/of er meer van.
Goedemorgen.
Vandaag hebben we het over :
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Omzet.
Ronde 1: aan het werk gaan.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
De toets data 2kb juni 2kc juni 2kd 20 juni 2ke 17 juni   2ma 19 juni
Les voor groep 7 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Kosten produceren - vervolg
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Les voor groep 8 Voor de overige kinderen: Ronde 1 pak een kaart.
Les voor groep 7 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
REKENEN.
inkoopprijs – verkoopprijs winst – verlies
II. Rekenen tot 1000.
De Lorenzcurve In deze les wordt uitgelegd hoe de Lorenzcurve werkt.
Quiz Raad de gewichten.
Optellen en aftrekken tot 100 TE + E = TE mb
H 36 (Havo)/H 43 (Vwo): Rentabiliteit
Samenvatting Wat moet je leren/ oefenen? Heel hoofdstuk 2
Lesplanning – paragraaf 7 blz. 38
Afschrijving aanschafprijs : levensduur kapitaalgoedlevensduuraanschafprijsjaarlijkse afschrijvingen oven8 jaar € 8000 A ijskast6 jaar B € 300 frituur.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Lesplanning Binnenkomst Intro Nakijken 1.4
Lesplanning Binnenkomst Intro Vragen huiswerk
Lesplanning – paragraaf 7 blz. 38 Binnenkomst Intro Vragen huiswerk Uitleg docent Zelfstandig werken, met radio?? Afsluiting van de les. Lokaal verlaten.
Vraagje: Is deelbaar door 2? En door 3? En 4? En 6?
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
Opgave blok 3 les 9 opg 2 opdrachtenboek.  Regel 1: Hoeveel heb ik te verdelen?  Trek de twee bekende getallen van elkaar af.  Vind je het lastig om.
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
Doel: persoonsvormen in de t.t.
Goedemorgen.
Les voor groep 7 Pak je schrift en potlood en kom naar de instructietafel
Les 4 groep 6 leerdoel: Je kunt cijferend optellen.
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Goedemorgen.
Les voor groep 7 Geen instructietafel, want deze les is voor iedereen die niet precies meer weet hoe de staartdeling ook al weer ging en/of er meer van.
Goedemorgen.
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Ronde 1: aan het werk gaan.
Les 2 groep 8 leerdoel: Je kunt werken met een verhoudingstabel.
Les voor groep 6 Pak je schrift en potlood en kom naar de instructietafel
Les 1 groep 7 2 leerdoelen: Doel 1:
Les 1 groep 6 leerdoel: Doel 1:
Les 1 groep 8 leerdoel: Inzicht hebben in de betekenis, plaats, structuur, waarde hele getallen en kommagetallen Wat weet je hier al van? Waarom is het.
Uitleg Russisch delen.
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
Standaard-bewerkingen
Vergelijkingen oplossen
De bordjes methode 8 x a Het bordje
VERHOUDINGEN.
Handig rekenen & Cijferen Breuken
Schaalberekeningen Hoofdstuk 1 Australië.
€ 160 Nu 25 % korting ! 25 % van 160 = 160 – 40 = X € 120.
Deelbaarheid.
Rekenen met verdeelsleutels
Exponentiele groei en procenten En weer een opdracht uit het huiswerk.
Exponentiele toename en afname
Werkwoordspelling Doel: persoonsvormen in de t.t..
Transcript van de presentatie:

Les 2 groep 7 leerdoel Je leert om de uitkomst van een som te schatten, zodat je snel en handig kan rekenen. Wat weet je hier al van? Waarom is het handig dat we dit leren? Wanneer ga je dit gebruiken?

Hoeveel is het ongeveer Hoeveel is het ongeveer? Schat het in honderdtallen (grote getallenafronding) 407 + 391 = 800 205 + 394 = …… 109 + 594 = …… 112 + 285 = …… 112 + 585 = …… 244 + 251 = …… 521 + 348 = …… 158 + 175 = …… 235 + 299 = …… 834 + 70 = …… 148 + 258 = …… 543 + 261 = ……

Rond af (grote getallenafronding): 30.570 69.400 890.979 110.020 987.800 9.000.006 87.806.505 30.570 + 69.400 ≈ 890.979 + 110.020 ≈

Plofsommen: spelletje

Nu de deelsommetjes…. Vraagje: is 235 716 deelbaar door 2. En door 3 Nu de deelsommetjes….. Vraagje: is 235 716 deelbaar door 2? En door 3? En 4? En 6? Geen probleem, een kind kan de was doen.

Rekentruukjes: Een getal is deelbaar door... als... 2 als het een even getal is (als het eindigt op 0, 2, 4, 6 of 8) 3 als de som van de cijfers deelbaar is door 3 813 geeft “8+1+3” = 12, en is dus deelbaar door 3 212 geeft “2+1+2” = 5, en is dus NIET deelbaar door 3 4 als de 2 laatste cijfers deelbaar zijn door 4 720 geeft “20”, en is dus deelbaar door 4 350 geeft “50”, en is dus NIET deelbaar door 4 5 als het getal eindigt op een “0” of een “5” 25, 450, 6000 enz... 6 6 als het getal zowel deelbaar is door 2 als door 3, 342 is deelbaar door 2 en 3, dus ook deelbaar door 6 813 is niet deelbaal door 2, en in dus NIET deelbaar door 6 9 als de som van de cijfers deelbaar is door 9 675 geeft “6+7+5” = 18, en is dus deelbaar door 9 213 geeft “2+1+3” = 6, en is dus NIET deelbaar door 9 10 als het getal eindigt op “0” 20, 350, 54000 enz... 25 als het getal eindigt op “00”, “25”, “50” of “75” 125, 375, 500, 4750 enz... 50 als het getal eindigt op “00” of “50” 250, 700, 63150, 250000 enz... 100 als het getal eindigt op “00” 200, 3500, 48000 enz... 1000 als het getal eindigt op “000” 2000, 45000, 120000 enz...

Om te kunnen schatten, moet je bovendien de percentages van sommige breuken uit het hoofd leren! Hoeveel is 3/4? Hoeveel procent is 3/5? Dit moet je zo kunnen opdreunen!

Evaluatie : Evaluatie: Is het doel gehaald? Waar moet je met deze opdracht rekening mee houden? Wat heb je geleerd? Wat ging er goed? Wat ging er niet zo goed? Vooruitblik: Bij het toepassen verschillende bewerkingen met geld is het handig om de uitkomst eerst te schatten voordat je het werkelijke bedrag uitrekent.