Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Het uitvoeringsmodel voor pensioenregelingen
De PW is door het parlement aangenomen …………nu………… Kansen grijpen in de uitvoering
Wat willen we bereiken? Behoud van solidariteit én brede deelname in de tweede pijler. Optimaal inspelen op de kansen die de Europese financiële markt biedt.
De verplichtstelling De verplichtstelling is een instrument om solidariteit en brede deelname te bereiken. Het is geen doel op zich.
Hoe “beschermen” we de verplichtstelling? Taakafbakening, waaronder: Productafbakening Domeinafbakening Mededingingsvoorschriften in de Wet Bpf 2000 Referentiekader Staatsen (voor een deel)
De huidige beschermingsconstructie voor de verplichtstelling gaat het niet houden en is ongewenst geworden.
De discussie over het uitvoeringsmodel In 2003 komt de IORP-richtlijn tot stand. De Richtlijn vormt een “eerste stap”. Is bij verdere stappen het uitvoeringsmodel wel houdbaar? En dan met name de verplichtstelling?
Europees beleid Bij verdere stappen lijkt de domeinafbakening onhoudbaar.
Diverse ontwikkelingen raken uitvoeringsstructuur (I) Pensioenmarkt is een groeimarkt. Diverse landen spelen daarop in. Boekhoudregels zijn katalysator voor dynamiek.
Div. ontwikkelingen raken uitvoeringsstructuur (II) Nederlandse fondsen zoeken samenwerking. Productontwikkeling en individualisering zetten fondsen aan tot nadenken over de bestuurs- structuur (PGGM en ABP). Fondsen wensen meer vrijheid (positionpapers VB/Opf/UVB). Kamer rekent ZZP’ers onder de tweede pijler.
De motie Mosterd dwingt ons tot actie vóór 1 april 2007.
Probleemstelling Combineer verplichtstelling met een optimaal benutten van de kansen op de markt en speel in op de ontwikkelingen die zijn gesignaleerd.