Algemene Beoordelingsmethodiek voor stoffen en preparaten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
2) Toelichting ABM Waarom gebruiken ? Wat is het ? Wanneer komt het ?
Advertisements

Minisymposium kwaliteit puinbreken
Bodemsanering vml. PDM-terrein bewonersbijeenkomst 31 oktober 2007 Jelco van der Meulen Dirk Tijdeman saneringsonderzoek.
Kwaliteit emissiemetingen in Nederland Rol van InfoMil
Filmpje voor servicedesk
Instrument en methodiek Door projectgroep NFU (Anke, Ellen, Els, Roel)
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
Overheidsstimulans in Energiebesparing Seminar ‘Noodzaak en rendement van Isolatie’ ter gelegenheid van 75 jaar VIB Frank Hartkamp vrijdag 15 september.
Een gestructureerde manier van rapporteren en analyseren
Bodemsanering vml. PDM-terrein bewonersbijeenkomst 27 juni 2007
bedrijvenvereniging Weststad/ De Wijsterd 25 maart 2014
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Workshop NeR: Controleren van luchtemissies (3.7)
REACH Registratie, Evaluatie en Autorisatie en beperkingen van Chemische stoffen Mirjam van der Meer.
Bodemregelgeving en risico’s Victor Dries. Opbouw –Preventie –Preventie faalt –Het verleden –Saneringsplicht –Informatie-opbouw –Risico-evaluatie –Ernstige.
Algemene beoordelingsmethodiek voor stoffen en preparaten
ABR en ABM Actief Bodembeheer Rijntakken en Maas
Beoordelingsmethodiek
Toelichting op het schema
Unie van Waterschappen DE ABM: VAN BOEMELTREIN…...
16 september 2003 Workshop ABR/ABM bevoegd gezag ABRActief Bodembeheer Rijntakken Vastgesteld Van kracht.
Actief Bodembeheer Maas (ABM)
3) ABM in relatie tot beleidsontwikkelingen Achtergrond regelgeving Ontwikkelingen Rode draad Betekenis voor ABM.
Het nieuwe Besluit Bedrijfsbrandweren status en ontwikkelingen
MEMORANDUM 60 & CERTIFICEREN BRANDVEILIGHEID
Emissieregistratie in stroomgebiedbeheerplannen
Presentatie Integrale vergunningverlening
“Stoffenplein” naar een nieuwe, ‘brede’ Stoffen-Community op Internet? Landelijke Stoffendag; Amersfoort, Jeroen Terwoert, Tammo ter Hark
Emissie-inventaris water en Waterkwaliteitsmodellering
Wat er is te meten… Agnes van Zoelen. Hoogheemraad van Schieland en de Krimpenerwaard Portefeuille Waterkwaliteit Bestuurslid AQUON Bioloog Laboratoriumervaring.
Grondwatersanering ‘Ophoven’ te Sittard-Geleen
MIRA-infodag studies luchtkwaliteit 5 april 2011
Systeemgericht toezicht “In a nutshell”
Onbekend maakt onbemind De Milieudienst Midden-Holland.
Wettelijke verplichtingen inzake milieu en andere vergunningen
Nieuwe wijze van overleg met de gebruikers van het RR Christiane Rouma
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Zelfcontrole door agrarische bedrijven: samen beschouwd.
Emissies ruimtelijk verdeeld
Probleem- en risico analyse handhaving
19.30 Opening door gedeputeerde Marten Wiersma Presentatie over de vergunning en vragen Presentatie toezicht + handhaving en vragen Presentatie.
Goederenverwerking H20 Milieu Manager Handel.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Wet milieubeheer (Wm). Wm algemeen Aanbouwwet Bevat algemene regels Algemene integrale wet Samengesteld uit ondermeer de Hinderwet en delen van andere.
Seveso III /BRZO 2015.
Milieu: nu en in de toekomst Milieubalans 2006 Milieuverkenning 6 Beoordeling maatregelenpakket Toekomstagenda Milieu.
Presentatie rapport Een majeure opdracht Overijssel als opdrachtgever voor de BRZO-omgevingsdienst 28 oktober 2015.
Bestemmingsplannen Proces Jan Pieters. Wat is een bestemmingsplan? Een plan waarin de bouw- en gebruiksmogelijkheden van gronden en bouwwerken vastliggen.
Millingerwaard en Waalwaard Verplaatsing De Beijer Commissie Ruimtelijke Ordening en Water 9 januari 2013 Patricia van Eijndthoven / Jan van Dooren Projectleiders.
Manifest Gezonde Leefomgeving
OZHZ Gemeenschappelijke regeling gemeenten en provincie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Natte Koeltorens 1.
Alternatief voor geluidnormering bedrijven?
Wanneer heb ik met Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) te maken?
Thema-avond Chemours en DuPont
De circulaire economie van kunststof: van grondstoffen tot afval
Van beleid tot regelgeving
Energieopslag in de bodem Bevoegd gezag Wet milieubeheer en warmte/koude opslag 11 december 2006 Hans Leenknegt.
VAN MAATSCHAPPELIJKE BETEKENIS
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
"sizzen is neat, mar dwaen is in ding"
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
Structuurvisie ‘Windenergie op land’
Toelichting onderzoek productiewater NAM
Scheikunde 1.5. Stoffen om ons heen (microniveau)
Kwaliteit emissiemetingen in Nederland Rol van InfoMil
Transcript van de presentatie:

Algemene Beoordelingsmethodiek voor stoffen en preparaten Vandaag over de ABM, vastgesteld door CIW in mei 2000 In voorjaar algemene workshops geweest, nu wellicht toch enige (onvermijdelijke) overlap Niet alles zal vandaag de revue passeren Een blik in de keuken

Eventjes nog.... Waarom eigenlijk? Alle stoffen ca. 100.000 Onbekende stoffen effecten Gegevens bepalen in lab Stoffen met informatie Eventjes het waarom van ABM er zijn zeer vele stoffen, meer dan 100.000 stoffenaanpak: per stof gegevens (o.a. effecten op waterorganismen) in lab vaststellen daar komen normen uit zo beschermen wij het water maar dat is alleen nog maar voor de ons bekende stoffen (metalen, bestrijdingsmiddelen etc). Er bleef echter veel onbekend op gebied van waterbezwaarlijkheid van vele stoffen Beleid Normen Maatregelen Oppervlaktewater

A B M: helpt mee met zoeken puzzelstukjes Daartoe is de ABM ontwikkeld om op een eenduidige wijze met beperkte gegevens toch inzicht te krijgen in de waterbezwaarlijkheid van stoffen, maar ook van preparaten. De ABM is niet de oplossing voor al uw problemen maar helpt mee met het ontwarren van een ingewikkeld web. De basis voor de ABM is de Wvo en het emissiebeleid, daarnaast is voor het vaststellen van de criteria dankbaar aangesloten bij de internationale regelgeving. Met name de Europese stoffenrichtlijn en de Europese preparatenrichtlijn. helpt mee met zoeken puzzelstukjes

Kader waterketen 1 ABM 2 3 aanpak stoffen-aanpak effecten (TEB) afvalwater producten oppervlaktewater diffuse bronnen lucht/bodem zuivering waterketen proces ABM aanpak 1 2 3 stoffen-aanpak preventie emissies bekende stoffen effecten (TEB) toets emissies alle stoffen emissie/immissie toets immissies stoffen (effecten) Wanneer we kijken naar de waterketen: van stof - proces- product, afvalwater en diffuse bron 3 manieren van aanpak: stoffen, effecten, emissie immissie ABM hoort bij stoffenaanpak, grijpt in op begin van keten

Plaats ABM in vergunningverlening werkveld ABM suggesties saneringsinspanning: BBT BUT IT 1) waterbezwaarlijkheid van stoffen 2) hoeveelheid van stoffen De keuze van maatregel/vergunning, wordt bepaald door 1) waterbezwaarlijkheid 2) hoeveelheid stoffen 3) bekendheid bedrijf/situatie ABM richt zich alleen op waterbezwaarlijkheid 3) kennis/overleg met bedrijf keuze maatregel vergunning

Wie doet wat? In CIW-kader zijn ook afspraken gemaakt over wie op welk moment wat met de ABM moet doen Daartoe is een procedure ontwikkeld die er als volgt uit ziet

PROCEDURE Producent/leverancier Controlerende instantie Worst-case verzoek Controlerende instantie Worst-case Beperkte set Volledige set Gebruiker Resultaat beoordeling + plaats productdossier Idealiter ziet de procedure er als volgt uit: De producent/leverancier voert de toetsing ingevolge de ABM uit en geeft het resultaat en achterliggebnde informatie door via de bedrijfsketen aan de gebruikers die het op hun beurt weer kunnen gebruiken om het bevoegd gezag te informeren. Het bevoegd gezag kan vervolgens een besluit nemen en informeert de omgeving. Echter leveranciers en producenten van preparaten (mengsels) willen de exacte samenstelling van hun product niet openbaar maken vanwege concurrentie. In internationale jurisprudentie is ook vastgelegd dat dat niet hoeft, juist vanwege het feid dat men zijn geld verdient met een geheime samenstelling (als we allemaal weten wat er exact in Pokon zit kopen we veel goedkoper de ingredienten en mengen zelf) Daarom is de mogelijkheid gecreeerd om een beperkte set aan gegevens te mogen leveren. Daarbij is echter zowel vanuit het bedrijfsleven als van de overheid geroepen om CONTROLE. Dit punt is nu bij VROM, zij zullen dit (laten) regelen. Bevoegd gezag Maatwerk Besluit Info omgeving

Wanneer gebruiken? Op welk moment wordt de ABM gebruikt. In principe is deze bruikbaar voor zowel de vergunningverlening als de handhaving. De vergunningverlener zal de ABM veelal gebruiken bij de totstandkoming van een (nieuwe) vergunning terwijl de handhaver deze zal gebruiken bij handhaving van een bestaande vergunning. Daarbij kun je ook denken aan het toetsen van voor de handhaver onbekende producten etc.

Wvo Informatie Maatregelen Toetsen Wanneer we spreken over de WVOvergunningverlening dan is het proces van vergunningverlening schematisch weer te geven met drie stappen. Vergaren van informatie Vaststellen van maatregelen Toetsen van de restlozing De ABM bevindt zich in de fase van informatie vergaren Toetsen

Emissiebeleid Bbt + IT But + IT IT Sanerings- inspanning Milieubezwaar C IT Nog even in schema gezet het emissiebeleid Horizontaal de waterbezwaarlijkheid, verticaal de inspanning Laatste (zwarte) balkje: stoffen waarvoor vergaande doelstelling geldt of gaat gelden zoals bijvoorbeeld stoffen die in OSPAR verband zijn/worden aangewezen en de prioritair gevaarlijke stoffen in KRW Milieubezwaar Bbt = Beste bestaande technieken But = Best uitvoerbare technieken IT = Immissietoets

Wat is het? De ABM is een stroomschema gebaseerd op stofintrinsieke eigenschappen Het resultaat van het doorlopen van het schema is een mate van waterbezwaarlijkheid en een suggestie saneringsinspanning. De ABM geeft geen inzicht in de te nemen maatregelen. De basisinformatie kan wel gebruikt worden voor het inschatten van een te nemen maatregel en kan als basis dienen bij het toetsen van de restlozing (emissie/immissie).

Het schema Schema voor stoffen (pag 58) Toelichting (pag 55) Schema voor preparaten (pag 63) Toelichting (pag 59) Indien de beoordeling over een preparaat (mengsel) gaat, eerst de stofinfo invoeren, waarna samenstelling leidt tot indeling preparaat. Criteria overgenomen van de preparatenrichtlijn

Informatie (Volledige set) Stoffen Resultaat beoordeling Zwarte lijststof Carcinogeen Mutageen Acute toxiciteit Biologische afbreekbaarheid Log P of BCF Oplosbaarheid Preparaten Resultaat beoordeling Samenstelling preparaat Per stof de stofgegevens Indien de leverancier/producent er geen moeite mee heeft een volledige dataset te overhandigen (niet te verwarren met een compleet stoffendossier) dan zijn dit de gegevens die aan het bevoegd gezag worden overhandigd Zie ook brochure

Informatie (Beperkte set) Stoffen Resultaat beoordeling Plaats productdossier Preparaten Resultaat beoordeling Naam en globale hoeveelheid in preparaat van: Zwarte lijst-stof Carcinogene stof Mutagene stof Componenten die er aan bijdragen dat preparaat aanpak A krijgt Plaats productdossier Indien de optie beperkte set wordt gekozen zal het bevoegd gezag in ieder geval over de volgende gegevens moeten beschikken. Zie eveneens brochure

Toelichting op het schema voor stoffen (1) Afbraakproducten Toepasbaar voor anorganische stoffen R-zinnen (R45/46 – R50-53) Ondergrenzen (additieven) Zwarte-lijststoffen Het schema is toepasbaar voor producten, halffabrikaten en afbraakproducten In principe geschikt voor organische stoffen, voor anorganische stoffen is het tevens toepasbaar onder de volgende aannames, gemakkelijk afbreekbaar ja Log Pow> 3,0 nee. Het is bekend dat een aantal stoffen zeer wel kunnen bio-accumuleren, echter voor de meest bezwaarlijke anorganische stoffen is reeds beleid (zwarte lijst, watertkwaliteitsdoelstellingen) zodat deze annames milieuhygienisch verantwoord zijn. Indien bij het invullen van de ABM geen basisgegevens zijn, maar wel bijvoorbeeld R-zinnen, dan kan het schema in omgekeerde volgorde3 worden doorlopen, zodat toch in enige mate inzicht in de soort stoffen wordt verkregen Er hoefgt geen rekening te worden gehouden met stoffen (additieven/onzuiverheden) wanneer hun gewichtspercentage lager is dan de ondergrens in de tabel (pag 56), veelal 0,1 of 1 % Zwarte lijststoffen hierop wordt op de lijst van 132 stoffen gedoeld

Toelichting op het schema voor stoffen (2) Acute toxiciteit Afbreekbaarheid Bio-accumulatie Oplosbaarheid Van nature voorkomend in oppervlaktewater Facultatief onderzoek Aanvullend wetenschappelijk bewijs Over acute toxiciteit, afbreekbaarheid en bio-accumulatie zal Marcel?corine nader ingaan Oplosbaarheid, stoffen die emulgeren en/of mengen worden beschouwd als niet oplosbaar Van nature voorkomend in oppervlaktewater: momenteel allen sulfaat en chloride worden als zodanig beschouwd. Facultatief onderzoek: in schema staan enkele blokjes blauw/grijs gekleurd, indien gegevens ontbreken volgt de nee-route. Je zopu het kunnen beschouwen als een laatste ontsnappingsmogelijheid om te komen tot een andere mate van waterbezwaarlijkheid. Aanvullend wetenschappelijk bewijs: producent/leverancier krijgt de mogelijkheid om aan te tonen dat de te verwachten lange-termijn effecten niet zullen optreden.

Wie vertelt wat? Zoals ook in de inleiding al genoemd zijn er afspraken gemaakt rondom de implementatie van de ABM

CIW Producenten/ Handel/ Branches Bureaus - Nieuwsbrief Emissies - www.wateremissies.nl - Klankbordgroep - Steunpunt Emissies Producenten/ Handel/ Branches Bureaus - Rapport - Brochure - CD ROM - evt. presentatie Bevoegd gezag (aanspreekpunt) - Specialisten workshop Bevoegd gezag Wvo (algemeen) - Rapport - Brochure - Workshop Aangesloten leden Zoals in dit schema staat aangegeven heeft CIW de producenten/leveranciers al generiek ingelicht, zijn er algemene workshops gehouden voor heyt Wvo bevoegd gezag en op dit moment worden de trainingen voor specialisten gehouden. Het bevoegd gezag heeft daarna tot taak de vergunninghouders in hun gebied te informeren maar ook het WM bevoegd gezag, daar waar nuttig en noodzakelijk. Hierbij kan gedacht worden aan het houden van workshops of introductie van de ABM tijdens vooroverleg of in regulier overleg Wm/Wvo. Daarnaast blijft het Steunpunt Emissies paraat voor vragen. De nieuwsbrief zal gebruikt worden als informatiebron, maar ook de website van het Steunpunt, inclusief een discussiegroep. Na afloop van deze serie workshops zal bekeken worden op welke wijze invulling kan worden gegeven aan een klankbordgroep. Bedrijven (Wvo, Wm) - Regionale voorlichting door Wvo bevoegd gezag - Rapport - Brochure - CD ROM Wm bevoegd gezag - Regionale voorlichting door Wvo bevoegd gezag - Rapport - Brochure