Mozaiek Digitaal kluisje

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Exxellence Group Maarten van der Hoek.
Advertisements

Ontdek het nieuwe werken voor klant en bestuur via een integraal zaaksysteem 17 november 2011 Rob van Agteren.
Op de kaart Het Amsterdamse complement van Google Ad van der Meer Unitmanager Geo-informatie, DPG.
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
I-active : demo. Inloggen in I-active De startpagina Menubalk Snelfunctie.
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
Digitale dienstverlening
Zaakgericht Werken.
  Beginpagina Introductiescherm met informatie over de gebruiker, de organisatie- onderdelen waar de gebruiker lid van is en de openstaande acties. Menustructuur.
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
GFO-Zaken Corné Dekker, informatie-architect e-government
PreSoft [relatiebeheer] Het centraal beheren van relaties en contactgegevens is de basis voor veel dagelijkse werkzaamheden. PreSoft [relatiebeheer] is.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Erasmus Universiteit, 20 mei 2005
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Benchmark afhandeling Zaanstad.
Zaaktypecatalogus Kwaliteit en Vraaggericht.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Benchmark september 2006 Michal Kleinhans Christel Koman
Het beïnvloeden van succes
E-Team 2006 Vergunningverlening & Handhaving De keten gedigitaliseerd E-government innovatie Andere Overheid V&HV&H Mark Voogd, Ton Mol, Leo de Jong 6.
E-Government Innovatie met ICT Antilianen Mark Voogd April 2006.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Het van innovatie Gemeente Dordrecht Henk Wesseling & Mark Voogd PMO Amsterdam 2003.
E-Government Papier De Implementatie Fase AD 28 Februari Mark Voogd.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team mei 2004 E-Government GIS What’s in it for you? 24 mei 2004.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Implementatie Normblad 8002
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Medewerkers portal/ KCC4all t. o. v
KCC4ALL.
Enterprise Document Management Fase
WapliX CRM New generations of applications. Wat is WapliX CRM?  Contact Information Management Organisaties, contactpersonen en projecten worden beheerd.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Implementatie Mijn Overheid Berichtenbox bij gemeente Almere
Buro Asohr BV Advies, Opleiding en Training © Buro Asohr BV \ Kruisherenstraat 5 \ 5401 ZS \ Uden \ Tel: \ Fax: \
Jos Arends Kiezen voor een MidOffice. Hoe kies je een MidOffice uit? Telt Nederland echt 20 verschillende zaaksystemen?? Van visie naar vieze voeten De.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Social intranet Donderdag 19 november Even voorstellen… Erica van de Veen Communicatiemedewerker Gemeente Putten 2.
Agenda-slide. Starten met het Figlo Platform Figlo Manager instellingen.
21 juni 2016 Omgevingsloket online: wijzigingen korte en lange termijn Marleen Koot, Maarten Lindenhovius & Sandhia Hoelas InfoMil RWS Leefomgeving.
Quick Reference Guide Plandix versie 2.0 Plancoördinatie.
Stand van zaken organisatieontwikkeling Voorbereidende raadsvergadering 7 december 2011.
Openbaar Lichaam Bonaire
Aanvraagproces AMIF.
Rogier Kleinekoort 8 november 2005
INSTRUCTIE SPELER VOLG SYSTEEM SDCP
Digitaal Stelsel Omgevingswet Een Ketenuitdaging
Handleiding NODR Schade App
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Stap drie bij projecten
Transcript van de presentatie:

Mozaiek Digitaal kluisje Corné Dekker, informatie-architect e-government Gemeente Den Haag, 5 januari 2005

Toekomstige ontwikkelingen momenteel is van alle aanvragen die via www.dordrecht.nl binnenkomen, de status en doorlooptijd bekend straks moet dit voor alle zaken het geval zijn, te beginnen met het postkanaal (gebaseerd op GFO-Zaken) alle relevante documenten van een zaak in één zaak-dossier (in de midoffice)

Wat is een zaak ? “een samenhangende hoeveelheid werk waarvan kwaliteit en doorlooptijd bewaakt moet worden” denk aan: “Post ter afhandeling”

Voorbeelden van een zaak Geïnitieerd door burger of bedrijf: behandelen van een aanvraag vergunning verstrekken van een paspoort afhandelen van een melding of klacht verstrekken van informatie op aanvraag Geïnitieerd door gemeente zelf: controleren van een café op naleven voorwaarden vergunning

E-government architectuur

Gegevensmagazijn bevat kopieën van gegevens uit backoffice-administraties gebaseerd op GFO-Basisgegevens basisregistraties: natuurlijke personen, niet-natuurlijke personen, adressen, gebouwde objecten, grond objecten, kadastrale objecten, medewerkers afspraken met bronhouders geometrie tbv kaartfunctionaliteit

EGEM prioriteit Gegevensmagazijn kom tot één gemeentelijk basismodel, gebaseerd op het GFO-Basisgegevens, afgestemd op de landelijke basisregistraties (samenhang !) betrek hierbij een kleine groep gemeentelijke koplopers: Den Haag, Amsterdam, Voorst, Dordrecht lever ook per database-omgeving een technisch model ontwikkel webservices op dit model Joost van Stiphout lijkt dit op te pakken ihkv vervolg rapport marktverkenning midoffice

Berichtencentrale Oracle Interconnect tussen FO (WIS) en MO tussen MO en BO (Centric) EGEM-werkgroep Openen Gemeentelijke Backoffice Applicaties ambitieniveau 1: koppelen, maakt niet uit hoe ambitieniveau 2/3/4: koppelen d.m.v. (gemeentelijke) standaarden

Koppelvlakken en adapters

FO-MO-BO adapters

EGEM werkgroep OGBOA Dordrecht vanaf begin voorkeur voor ambitieniveau 1 pas na een jaar zag meerderheid werkgroep in dat ambitieniveau 2/3/4 niet haalbaar was oplossing Centric niet ideaal Dordrecht gaat kiezen tussen Centric-oplossing en screen-scraping maar heeft voorkeur voor webpack stored-procedures als adapter

Webpack stored-procedures Centric

Waarom GFO-Zaken ? verbeteren dienstverlening (bewaking doorlooptijden, teruggeven status) verbeteren interne bedrijfsvoering (managementrapportages) effectievere handhaving (wat speelt er allemaal rond een bedrijf of object) integratie kanalen (post, balie, telefoon, website) integratie keten

Werkgroep GFO-Zaken geïnitieerd door VNG gestart eind 2002 vertegenwoordigers gemeenten: vlissingen, den haag, amsterdam, dordrecht vertegenwoordigers leveranciers: procura, pinkroccade, centric zomer 2004 overgedragen aan beheerder EGEM

Publicatie werkgroep GFO-Zaken pdf-versie op www.egem.nl

Het GFO-Zaken Geeft basisinformatie over: lopende en afgesloten zaken, de status van elke zaak, het subject dat een verzoek tot de zaak heeft gedaan, het subject dat betrokkene is bij een zaak, de actor die verantwoordelijk is voor de behandeling, evt. aan de zaak gekoppelde objecten, evt. het betrokken adres.

Datamodel GFO-Zaken Verzoek Subject Beschikking Verblijfs object Overeen- komst Kadastraal object Actor Zaak Organisato- rische eenheid Adres Status Betrokkene Medewerker Stap

Status - Stap status is gericht op de aanvrager en generieke management-informatie (CRM) stap is gericht op de behandelende afdeling(en) (WFM) het aantal stappen is over het algemeen fors hoger statussen dienen altijd chronologisch te worden doorlopen (kunnen “n.v.t.” worden verklaard)

Reikwijdte GFO-Zaken

Implementatie Dordrecht E-government documenten project Papier-Passé: transparantie internetkanaal ook realiseren voor het postkanaal van élke zaak álle relevante documenten in één zaakdossier emailberichten eenvoudig op te nemen in zaakdossier gericht op ruim 100000 klanten en 1600 medewerkers

dienstverlening bedrijfsvoering Waarom registreren ? cultuur-historisch onderzoek verantwoording bedrijfsvoering dienstverlening de klant centraal: van buiten naar binnen

Reikwijdte implementatie

Model Zaak-Dossier-Documenten

Zoekmogelijkheden Op basis van: trefwoorden/kenmerken object subject (“klantendossier”) adres geometrie (“klik op de kaart”)

Zaken koppelen aan basisregistraties T.b.v. klantbeheer en handhaving: alle zaken m.b.t. één bedrijf (klant-dossier) alle zaken m.b.t. één adres (adres-dossier) alle zaken m.b.t. één gebouw (gebouw-dossier) inclusief alle relevante documenten basis voor digitaal kluisje klanten (mijnDordrecht.nl)

Relatie met DSP

Gevolgen voor het Web-Intake-Systeem Van de drie componenten: producten/formulieren intakes/zaken documenten (aanvraag,ontvangstbevestiging) kunnen de laatste twee als zelfstandige component worden ingezet

Zaak- en dossiercomponent indien gewenst los van het Web-Intake-Systeem

Web-Intake-Systeem indien “opgeknipt”

Scan/postintake toegevoegd

Webformulieren oude & nieuwe stijl webformulieren oude stijl zorgen er voor dat zaken en documenten op de vertrouwde manier in het Web-Intake-Systeem worden opgeslagen (status-mogelijkheden opslaan bij formulier) webformulieren nieuwe stijl zorgen er voor dat zaken worden opgeslagen in het zaken-systeem en documenten in het dossier-systeem (status-mogelijkheden opslaan in zaak-toepassing)

Uitbreiding Web-Intake-Systeem (web-intake-systeem in groen weergegeven)

Doelstelling Papier-Passé 1.) post digitaal + 2.) documenten op intranet Niet alle post zal digitaal worden aangeleverd, en dat zal geleidelijk worden ingevoerd Makkelijker om documenten op intranet te zetten dan nu.

Post digitaal Nu: handmatige bezorging (langzaam) raadplegen papieren dossiers (DIV) routering o.b.v. organisatie-indeling geadresseerden ontvangen poststuk één-voor-één Straks: - digitale bezorging (snel) raadplegen digitale dossiers (intranet) routering o.b.v. werkproces / zaaktype geadresseerden ontvangen poststuk tegelijk Routering tijdrovend en hier vooral winst in distributie Opvragen van poststukken nu in fysiek archief, later op intranet. 80/20 % regel en transformatie Organisatie onderhavig aan veranderingen, werkproces veel minder Brug met WIS Om dit te realiseren moeten de werkprocessen gerealiseerd worden (ZTG) en daar komen we voor langs.

Documenten op intranet Nu: documenten in verschillende omgevingen (novell, backofficesysteem, div-dossier, email-berichten) alle vergunningen bedrijf x? documenten komen meerdere keren voor welke versie van document? lastig plaatsen document op intranet moeilijk zoeken en vinden Straks: document in één omgeving (ook email-berichten) alle vergunningen bedrijf x! document komt nog maar één keer voor altijd laatste versie van document! makkelijk plaatsen document op intranet makkelijk zoeken en vinden Minder versnippering bij digitale opslag zoals naar je G of H-schijven. Werkplek beheer: opslag en toegankelijk maken (beheer) en distributie van documenten (url) nu zelf Nu: onduidelijk of men van een document de meest recente versie raadpleegt Straks: standaard wordt altijd de meest recente versie van een document getoond

de naam voor het nieuwe systeem waarmee we gaan werken MOZAIEK m id o ffice zaken i nformatie e n k ennis de naam voor het nieuwe systeem waarmee we gaan werken

Wat is een zaaktype ? “een proces waarvan kwaliteit en doorlooptijd bewaakt moet worden” er wordt momenteel geïnventariseerd welke zaaktypen (DSP-werkprocessen) de gemeenten kent

Per zaaktype wordt vastgelegd welke afdeling is verantwoordelijk? wie mag zaken inzien of behandelen? welke statussen gaan we de aanvrager terugmelden? wat zijn de mogelijke resultaten? welke documenten zijn relevant of zelfs verplicht? welke kenmerken zijn relevant of verplicht? aan welke registraties (personen, bedrijven, adressen) kan of moet worden gekoppeld? wat zijn de DSP-kenmerken?

Inventarisatie per zaaktype (1)

Inventarisatie per zaaktype (2)

Inventarisatie per zaaktype status

Inventarisatie per zaaktype resultaat

Verbeterde registraties Bij elke statuswijziging en bij het afhandelen van een zaak wordt gecontroleerd: is het dossier compleet (bevat het dossier de verplichte documenten)? zijn de verplichte kenmerken ingevoerd? zijn de verplichte koppelingen (personen, bedrijven, adressen, etc) gelegd?

Voordelen van elke afgeronde zaak is het dossier altijd compleet van elke zaak is bekend welke personen, bedrijven, adressen het betreft voorbeeld m.b.t. handhaving: men krijgt inzicht in álle zaken (alle vergunningsaanvragen) m.b.t. een bepaald bedrijf, inclusief de bijbehorende dossiers (alle vergunningen) voorbeeld m.b.t. klantbeheer: mijnDordrecht.nl

Status zaak via internet (m.b.t. kanalen e-loket en post) huidige status uitleg status verstreken doorlooptijd evt. opschorting evt. verlenging uitleg doorlooptijd uiterste datum documenten uit het dossier (DigiD ?)

Taakbak het overzicht met zaaktypen en openstaande zaken wordt de taakbak genoemd (signalering nieuwe zaken en statuswijzigingen evt. via GroupWise) selecties mogelijk: bepaalde status door medewerker in behandeling genomen door eerstelijns toegewezen op basis van kenmerk

Taakbak op intranet startpagina

Fasering zaken in de midoffice Per kanaal: fase 1: webintakes (web intake systeem) fase 2: post/fax/email (functionaliteit Mozaiek) fase 3: balie/telefoon

Informatie en Kennis alle medewerkers kunnen straks mappen aanmaken en hierin documenten beheren de documenten zijn direct beschikbaar via het intranet men kan zich abonneren, zodat men op de hoogte blijft bij wijzigingen in een map of document functionaliteit vervangt op termijn huidige intranet + novell-schijven G+S

Inbak elke medewerker en elke afdeling krijgen standaard een map: de medewerkermap en de afdelingsmap onderdeel van deze map is de inbak in de inbak verschijnen o.a. de gescande poststukken “ter kennisname” (signalering evt. via GroupWise) vanuit de inbak kan men documenten in dossiers en/of mappen plaatsen of doorsturen naar collega’s (Mozaiek-Mail)

Inbak op intranet startpagina

Postintake-proces schema

Samengevat: de zaak centraal ! Ook als het proces nog niet in kaart is gebracht ! management-informatie geeft op elk moment het totaal-overzicht m.b.t. álle zaken (CRM) management-informatie signaleert processen die aandacht behoeven (WFM) Ook als er nog geen geautomatiseerde koppeling met de BO mogelijk is ! geen extra werk, straks minder werk

Omschrijving BRA Den Haag één systeem realiseren, waarin de burger via extranet (CDS) inzicht kan krijgen in de transacties die hij bij de gemeente heeft lopen en de status hiervan. Baliemedewerkers (telefonisch en fysiek) kunnen eveneens met behulp van deze werkomgeving burgertransacties initiëren. wordt in Dordrecht gerealiseerd met Mozaiek

Inhoud digitaal kluisje (1) inzicht in eigen zaken en zaakdossiers reageren n.a.v. een bestaande zaak (met mogelijkheid om document aan zaakdossier toe te voegen)

Inhoud digitaal kluisje (2) inzicht in eigen gegevens in het gegevensmagazijn mutatieverzoek indienen m.b.t. deze gegevens (leidt tot een zaak !) integratie met webformulier

Inhoud digitaal kluisje (3) inzicht in eigen kluis-gegevens email-adres, telefoonnummer, correspondentie-NAW ? mutatiemogelijkheid integratie met webformulier

Inhoud digitaal kluisje (4) beheer abonnement-gegevens nieuwsbrieven, thema’s, bekendmakingen signalering via e-mail, sms of via het kluisje resultaten abonnementen

Beveiligingsniveau digitaal kluisje BZK zegt: ga starten met deze functionaliteit en gebruik DigiD (mail Kees Keuzenkamp aan Den Haag en Dordrecht) Maar is beveiligingsniveau DigiD toereikend ? DigiD zou uitgebreid moeten worden (bv met registratie mobiel nummer t.b.v. sms-authenticatie)

Meer informatie www.dordrecht.nl/e-government c.dekker@dordrecht.nl