E-Government Dordrecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe ontstond dit initiatief ?
Advertisements

Prestatie-indicatoren voor de opvangsector
Records management en informatie-architectuur
Workshop 6: Multichanneling
Digitale dienstverlening
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
GFO-Zaken Corné Dekker, informatie-architect e-government
01/01/2008 Burgerwaarderings- onderzoek 2009 Gorcumse meetlat Raadsbijeenkomst 10 maart 2009.
E-Team 2003 E-Government II Project GIS Projectaanpak Arjan Kloosterboer Projectleider 10 januari 2003.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Mark Voogd 24 Mei Boxtel Dienstverlening, ICT en efficiency; In de Drechtsteden regio Het advies op hoofdlijnen.
Basisregistratie Grootschalige Topografie Contactmiddag GBKN-Zuid 18 november Ad Balemans
Debat BB ICT samenwerking Equalit 14 februari 2013
BAG - WOZ, planning en commitment
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Motivatie van de professional Willy Limpens
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 29 juni 2005 Den Haag.
Titel presentatie Bill Nolten Dienst Basisinformatie
Het Europees Sociaal Fonds
Adobe formulieren : stand van zaken.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Het beïnvloeden van succes
E-Team 2006 Vergunningverlening & Handhaving De keten gedigitaliseerd E-government innovatie Andere Overheid V&HV&H Mark Voogd, Ton Mol, Leo de Jong 6.
E-Government Innovatie met ICT Antilianen Mark Voogd April 2006.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Het van innovatie Gemeente Dordrecht Henk Wesseling & Mark Voogd PMO Amsterdam 2003.
E-Government Papier De Implementatie Fase AD 28 Februari Mark Voogd.
E-Team mei 2004 E-Government GIS What’s in it for you? 24 mei 2004.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Zichtbare Zorg Voor zichtbare kwaliteit van zorg
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Implementatie Normblad 8002
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Medewerkers portal/ KCC4all t. o. v
Citymarketing Hilversum 2006
GIS-coördinator in Westerlo
De case Oostkamp.
Digitaal mei 2014.
Digitalisering en flexwerken bij de gemeente Emmen
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
Beleidsinformatie Jeugd
Nike Supply Chain Management
Insights & Essentials Willem van Putten
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Nieuwbouw zwembad BIO 9 april Doel van de presentatie Informatie verstrekking over: Projectorganisatie. Stand van zaken project /planning. Stichtingskosten.
Stand van zaken organisatieontwikkeling Voorbereidende raadsvergadering 7 december 2011.
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
Samenwerking waterbeheerders
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Vergunningenmanagement
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

E-Government Dordrecht Hans Visser, Projectleider E-Loket Mark Voogd Informatieadviseur/ Projectmanager E-Government Sector publieksdiensten, 17 december 2002

Inleiding Doel(en) van de presentatie Bewustwording E-Government Bespreken globale aanpak 2003 (met name E-Loket) Sturing en Samenwerking E-Team en Sector publiek

Wat is eigenlijk het probleem? De maatschappij verandert, Dordrecht een moderne organisatie? Zijn we een betrouwbare, beschikbare, transparante, vraaggerichte, efficiënte en effectieve overheidsorganisatie? ICT als enabler, voldoende benut?

Op weg naar een volwaardige E-Gemeente, 2005? Contactmoment Projectdefinitie fase II, in MJB conferentie en AD Bespreking Sectordirectie Fase II College besluit Speerpunt , Voor kwaliteit is E overdracht naar beheer Gereed fase I, Bewustwording Bestuur en SMT Start fase II projectorganisatie Start E-Gov I Jan 2003 Nov 2002 Sept 2002 Okt – november 2002 Aug 2002 Sept 2001 NU Maart 2001 Op weg naar een volwaardige E-Gemeente, 2005?

INHOUD 1 Inleiding 2 E-Government 2001 – 2002 (Stand van zaken) 3 Strategische visie op E-Government 4 Planning 2003 (Uitbreiding E-Loket en E-government II) 5 Sturing E-Government Concern 6 Doelstelling Sector publiek 7 Relaties andere ICT projecten 8 Doorlooptijd intakes 9 Vragen/ discussie/ vervolg

Stand van zaken sector publiek

Visie op E-Government Vraaggerichte dienstverlening en ketenintegratie Mid-office en webdiensten

Oude (huidige)situatie Aanbod gericht! Klant Product Front Systemen Processen Personen Back-office Meervoudige registraties, het zelfde gegeven!

Ontwikkeling Elektronische dienstverlening

Mid-office nieuwe structuur Front-office MID-OFFICE Webservices DWH Back-office

Rol E-Team (informatiemanagement) Zorgdragen voor een strategisch toepasbare infrastructuur/ architectuur. De voorbeelden, producten en diensten worden gebruikt voor de ontwikkeling van gestandaardiseerde, schaalbare toepassingen. Ondersteuning bij de invoering van toepassingen vanuit een klantbenadering (advies en uitvoering)

Wat gaan we doen? E-Government fase II Wat past in de lijn van de ontwikkeling?

Mid-office. theoriestudie en kwaliteitskader. Geografische informatie Mid-office theoriestudie en kwaliteitskader Geografische informatie kwaliteit v/d administratieve gegevens, ondersteuning dienstverlening d.m.v. geografische kaarten DCM (document en contentmanagement) Doc. Registratie, Doc. database, Doc.management Workflowmanagement Intranet portals, gebruiksvriendelijkheid, webwerken, telewerken, flexplekken, managementinformatie! E-loket integratie verticaal-horizontaal, bekendheid, Proactieve- dienstverlening, beschikbaarheid

Samenwerken vanuit een vraaggerichte benadering Projectorganisatie E-Government II Werknemers (intern – extern) Beheer nieuwe systemen tijdens projecttermijn ook in het E-Team! Stuurgroep onder leiding van AD Rol van de sectordirectie Jaarplan onderdeel E-Government Marap onderdeel E-Government Actieve bijdrage (meedenken) Werknemers toewijzen aan de projecten Sturing naar vraaggericht werken Herverdeling van resources! (efficiency)

Aanpak Sector publiek (2 sporen) Uitbreiding E-Loket (transactie) op basis van voorstel “structureel beheer en verdere uitbreiding E-Loket” Ontwikkeling; Identificatie bedrijven, Bereikbaarheid en gebruik E-Loket Pro-actieve dienstverlening Integratie back-office Voorbereiding op E-vraaggerichte dienstverlening (OLD2002)

Uitbreiding E-Loket Minimaal 100 Extra webformulieren concern Sector publiek (??) per afdeling (??) Hoe?: o.b.v. Checklist E-Team Wie?: Afdelingen i.s.m. E-Team Sturing?: Sector MT Definitie/ planning?: 1 februari 2003 Realisatie?: 31 december 2003 Een 8 voor interne klanttevredenheid (medewerkers, webwerkers) Hoe?: intranetonderzoek (webformulieren) Wie?: E-Team i.s.m. SGB Wanneer gereed 31-12-2003 60% bekendheid in de stad Hoe: Gebruik bestaande kanalen (bestaande formulieren en folders, Doorlopend Ook ontwikkeling communicatie algemeen Een 7 voor externe klanttevredenheid Hoe?: Servicemeter en Panelonderzoek Eind 2 e kwartaal, eind 4e kwartaal, 1e kwartaal 2004 Wie?: E-Team en SGB

Ontwikkeling Identificatie bedrijven (op basis van PIN procedure GBA) Wie?: BEL, BUZA en E-Team Eerste opzet bedrijvenloket (portal op dordrecht.nl), inventarisatie externe partijen (keten) Wie?: Afdelingshoofden i.s.m. E-team Afhankelijkheid van externen (o.a.KvK) Subsidie mogelijkheden (provincie) PKI experiment ondernemers (E-Team i.s.m. lijn)

Ontwikkeling Bereikbaarheid en gebruik E-Loket Campagne E-Loket (1e kwartaal 2003) Wie?: E-Team i.s.m. VEB en afdelingshoofden (verspreiding) Internetzuilen onderzoek (februari 2003) Wie?: E-team (en SGB) Eventuele realisatie op basis van rapport SGB gereed eind 2003 Internetcorner stadswinkel Wie?: E-Team i.s.m. coördinatie stadswinkel en ID

Ontwikkeling Pro-actieve dienstverlening Voorbeeld = BUZA (paspoorten en rijbewijzen) Wie?: afdelingshoofden doen een voorstel op basis van ondersteuning en advies E-team (checklist) Denk aan verlenging vergunningen (OOV) Afdelingen doen een voorstel 1e kwartaal 2003 Realisatie eind 2003 (E-Team i.s.m. afdelingen) Streven = 25% van de mogelijkheden in 2003

Ontwikkeling Integratie Back-office Maatwerk bij grote winst (bv uittreksel GBA) Wie?: afdelingen doen voorstel op basis van checklist E-Team Planning gereed 1e kwartaal 2003 Realisatie eind 2003 Afhankelijkheid Centric, push d.m.v. Verkoop WIS en bijdrage aan GFO-Zaken Realisatie = nog onduidelijk

Vraaggerichte dienstverlening Als vervolg op OLD 2002 Voorstel Bewustwording patroonherkenning (cultuur) Inventariseren en bespreken procesafhankelijkheden op basis van concrete voorbeelden (workshop’s) Afdelingen nemen het initiatief en geven het voorbeeld! WIS als leidraad (thema’s en gebeurtenissen) Aanpassing AO (over de grenzen heen, maar wel op hoofdlijnen) Ook is.m. andere sectoren (bv. kapvergunning) Basisregistratie personen en bedrijven (mid-office)! 2004 verticale integratie en CRM?

Relaties andere E-Government projecten Mid-office/ GIS BEL, SO en VG als voorbeeld (externe projectleiding) Inventarisatie 2e helft 2003 OOV (vergunningen) PBW WIJKEN (voorzieningen) SGB (Sociografisch onderzoek?) WIJKTAKEN (meldingen?) Bouwen en Wonen (vergunningen) Document en contentmanagement (DCM) Digitaliseren 5 kritische bedrijfsprocessen Concern (OOV?) Relatie JUDOC! Definitiefase 1e kwartaal 2003 (externe projectleiding)

Ten slotte……. de doorlooptijd van intakes Dynamische webpagina’s (Management informatie) Bespreken in de MARAP Omgaan met normoverschrijding (signaleert E-Team aan directie?) (bespreking in MT-overleg?) E-Afdeling v/d maand = geen overschrijdingen

EIND