Marc Verschuren bedrijfsanalist Directie Klantenservice “ De klant als medewerker” kanaalsturing & digitale communicatie
Wat is de IB-Groep? Een Zelfstandig Bestuur Orgaan (ZBO) die namens de overheid wetten en regelingen uitvoert, met name op het gebied van onderwijs. Hoofdkantoor in Groningen en 14 servicekantoren en 8 service balies in het land. Er werken ongeveer mensen, ongeveer fte.
Wat doet de IB-Groep? Verstrekken van studiefinanciering en tegemoetkoming in de schoolkosten Innen van studieschulden en lesgelden Uitgeven van de OV-studenten kaart Onderwijsnummers verstrekken en beheren Organiseren van examens Aanmelding en loting voor eerstejaars studenten Uitvoering inburgeringsexamen Coördinatie National Europass Centre (NEC)
Communicatiekanalen Telefonie voice response, agenten Papier formulieren, brieven, brochures Balie 22 servicekantoren en -balies Internet en website
Kanaalsturing ongestructureerdgestructureerd agentgerelateerdvoice response whit webforms browsen f.a.q. informatie- en transactiediensten
Beoogde effecten van kanaalsturing Minder -brieven -formulieren -herhalingsverkeer aan de telefoon Meer -internethits - -on-line wijzigingen Stabilisering -baliebezoek
Webformulieren Opgeleverd april alleen “telefonische” wijzigingen -SSL beveiliging en identificerende vragen -applicatie op openbaar deel van de website -distributie via Kana Response -handmatige verwerking, papieren archivering
wijzigingen via webformulieren -adressen -samenstelling (studie-)financiering -einddatum (studie-)financiering -woonsituatie
Wijzigingen via webformulieren
veelgestelde vragen huidige vorm operationeel vanaf juni ongeveer 350 antwoorden -automatische top10 -meerdere zoekopties toekomstige ontwikkelingen -nieuwe zoekoptie: natural language search -koppeling met Kana Response
Vraag & antwoord per maand
Mijn IB-Groep Opgeleverd in juni klantgegevens achter beveiliging -17 uur per dag inzage in eigen gegevens -12 verschillende systemen -maximaal 7 tabbladen -meer verschillende webformulieren -geen medewerker meer nodig voor statusvragen
mijn ib-groep toegang: correspondentienummer en wachtwoord beveiliging: SMS-bericht met toegangscode uitgangspunt: iets hebben en iets weten
Gebruik Mijn IB-Groep
Aantal on-line wijzigingen
Nieuwe ontwikkelingen IB-Groep Documents on line berichten voor studenten via de website i.p.v. papier Digitaal aanvragen Studiefinanciering Pro-actief mailen naar klanten Doorontwikkeling knowledgebase (selfservice)
Nieuwe ontwikkelingen Online uitwisseling ketenpartners o.a SVB, RBD, GBA Studielink, samenwerking met HO Invoering Burger Service Nummer Overdracht SMS authenticatie aan DigiD Persoonlijke Internet Pagina
De cijfers
Telefonische aankiezingen
Beantwoordingen door medewerkers
Formulieren
Baliebezoek
Webformulieren
Vraag & antwoord
Internetbezoek
Klanttevredenheid 2003, 2004 en 2005
Contactgegevens Marc Verschuren Bedrijfsanalist, Directie Klantenservice Informatie Beheer Groep Postbus LG Groningen