Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

Programma Introductie Casusbespreking Tips Afsluiting.
Lotgenotencontact.
Communicatief gedrag + / -
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Leiderschap.
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Richtlijnen voor een vervullende liefdes relatie
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
CONFLICTEN EN CONFLICTHANTERING
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Opvoeden van drukke kinderen
Leven in Verbondenheid
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 14 OMGAAN MET CONFLICT
Mei 2002© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The NetherlandsEconomie & Handel Stress!
Optimaliseer de communicatie Begrip geeft opening tot samenwerking.
Congres 23 mei Simone Kalff en Marion Uitslag Directors HU-Mediation.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Help! Verzuim voorkomen
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Leidinggeven H1 Taken teamleider Logistiek teamleider.
Leidinggeven H1 Taken leidinggevende Logistiek supervisor.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
gespreksvaardigheden
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Verschillende rollen en stijlen
Dagdeel 3 conflicthantering
CONFLICTEN Communicatie en gastheerschap jaar 3. Wat is een conflict? Een spanning, die ontstaat als  de doelen waarnaar gestreefd wordt,  de waarden.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ruzie maken… een vak apart !?
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
als er conflicten dreigen
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Executieve functies Marije Ruben.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Loopbaan en burgerschap les 2
Gesprekstechnieken Les 4.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Gesprekstechnieken Les 3.
Leidinggeven voor eerste verkoper
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Taken Teamleider
Omgaan met verschillen
Loopbaan en burgerschap les 3
Omgaan met verschillen
Hoofdstuk 2: Taken teamleider
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77

Conflict? Een conflict is: wanneer 2 partijen die afhankelijk van elkaar zijn of iets van elkaar nodig hebben: Elkaar de schuld geven van een probleem Emotioneel van streek zijn en elkaar hun frustaties voor de voeten werken Minder presteren door gebrek aan samenwerking, omdat het gedrag van de ene partij gevolgen heeft voor het werk van de andere partij

Conflictaanjagers en conflictremmers Conflictaanjagers: verergeren het conflict - niet naar elkaar willen luisteren - de ander (verbaal) aanvallen - persoonlijk worden - eigenwijs op eigen standpunt blijven staan Conflictremmers: verzwakken het conflict - Goed naar de ander luisteren - Vanuit je zelf praten - Je beperken tot het onderwerp - Innemen van een neutraal standpunt

Gevolgen van een conflict Negatief Boosheid Woede Ziekte (burn out) Positief Oplossen door te overleggen Extra bereid om er voor te gaan Leerzaam Ga zo effectief mogelijk om met conflicten: conflicthantering Goed: dan weer goede sfeer op het werk! Schat in wat voor soort conflict het is - Welke methoden zijn er om het conflict op te lossen?

Soorten conflicten

Verdelingsconflict: verdeling van zaken waaraan meerdere mensen behoefte hebben (geld goederen werk…. Bijv. Scheiding) Persoonlijk conflict: tussen personen door karakters, overtuigingen, waarden/normen) Zakelijk conflict: tussen collega’s over met een leverancier (onduidelijkheid over taken, bevoegdheden, afspraken niet duidelijk) Zakelijk conflict Machtsconflict: Wie heeft het voor het zeggen?

Verloop van een conflict

Fase 4: manifeste fase Passief verzet: Als je het ergens niet mee eens bent, daar niks over zegt maar dit wel in je gedrag laat zien. Door bijv. Dingen niet te doen, te laat komen, negeren Actief verzet: Wanneer je openlijk in opstand komt. Ingrijpen van boven- of buitenaf is nodig. (stakingen)

Conflicthanteringsstijlen Ontlopen Toedekken Forceren Confronteren Compromis

Ontlopen Ontlopen is effectief als: het onderwerp niet belangrijk genoeg is je meer informatie wilt hebben voordat je iets doet je de al aanwezige emoties wat wilt laten bedaren je (nog) geen kans ziet om het conflict op te lossen.

Toedekken Toedekken is effectief als: bewaren van de goede sfeer erg belangrijk is je niet per se je doel hoeft te bereiken en je kunt toegeven dat je ongelijk hebt het onderwerp voor de ander belangrijker is dan voor jou.

Forceren Forceren kan effectief zijn als: er geen tijd is om veel aandacht te besteden aan het conflict er vervelende maatregelen noodzakelijk zijn om het bedrijf te ‘redden’ je overtuigd bent van je gelijk en zeker weet dat actie nodig is om vooruitgang te boeken.

Confronteren Confronteren is effectief als: de uitkomst van het conflict voor beide partijen heel belangrijk is samenwerking nodig is de inzet en de medewerking van alle betrokkenen groot zijn.

Compromis Een compromis is alleen effectief als: de tijdsdruk groot is en de partijen moeten blijven samenwerken er snel een tussenoplossing moet komen, en er daarna verder wordt gezocht naar een definitieve oplossing.

Conflicthanteringsstijlen forceren confronteren heel doelgericht compromis ontlopen toedekken weinig doelgericht weinig relatiegericht heel relatiegericht