Geschiedenis & Reflectie Popmuziek Dicky Gilbers Say it loud I'm black and I'm proud
1. Introductie; Bronnen van Pop 2. Rock ‘n’ Roll, Payola, Brill Building 3. Merseybeat, Opkomst van The Beatles 4. British Invasion, Ontwikkeling Beat 5. Blues Rock; The Rolling Stones 6. Opkomst van de Soul: Motown & Stax 7. Soul: ontwikkelingen in Van Mods tot Hard Rock (+ Nederpop) Overzicht Cursus G&R Popmuziek 1
1. Motown vs. Stax 2.Stax (deel 2): Aretha Franklin, King Curtis, Booker T., etc : einde eerste (optimistische) periode van de soul 4.Bronnen Funk: James Brown, Sly & The Family Stone 5.Soundtrack Soul 6.Motown (deel 2) 7.Phillysoul: O’Jays, Three Degrees, Billy Paul 8.Disco: Anita Ward, George McCrae, Amii Stewart, etc. 9.Vergeten soul Overzicht 7 e les
Soul wordt in de jaren 50 en 60 de optimistische tegenhanger van de blues; het zwarte antwoord op de inmiddels blanke R ‘n’ R Vorige les: Soul Solomon Burke James Brown
Soul: de doorbraak naar een blank publiek Niet behandeld Motown Soul: Mary Wells; David Ruffin; Shorty Long; Contours; Kim Weston; Tammi Terrell; Spinners; Elgins; Isley Briothers; etc. Niet behandeld Stax Soul: James Carr; Eddie Floyd; Don Covay; Joe Simon; Clarence Carter; Joe Tex; Carla Thomas; etc.
Commerciële Soul uit Detroit: Hitsville U.S.A. Streng regiem Tamla/Motown (deel 1) Berry Gordy zwarte muziek die aanslaat bij een groot blank publiek The Sound of Young America
Rauwe Soul uit Memphis: Soulsville U.S.A. Grote artistieke vrijheid Stax/Volt Estelle Axton & Jim Stewart
1962: Jim Stewart was niet onder de indruk van Hey Hey baby Ontdekker Joe Galkin vroeg toen of Otis ook nog een ballad mocht proberen These Arms of Mine Mr. Pitiful Respect I've Been Loving You Too Long Try a Little Tenderness (hoogtepunt) The Rolling Stones coverden hem vaak Invloed op veel muzikanten, van Paul Rodgers tot Peter Gabriel Otis Redding Steve Cropper Booker T. & The M.G.’s Misschien wel de grootstse ballad-zanger uit de pophistorie King of Soul
: Monterey popfestival: Otis Redding breekt door bij blank publiek :laatste opname: The Dock of the Bay : Vliegtuig met Redding & The Bar-Kays stort neer in het meer van Monona in Wisconsin na zijn dood: (Sittin’ on) The Dock of the Bay Grootste hit Hard to Handle I've got Dreams to Remember Otis Redding 68
Sweet soul music Funky Street People sure act funny protégé van Otis Redding verdwijnt na de dood van Otis van het toneel Woont tot zijn dood (november 2003) in Gelderland Arthur Conley Kroonprins
Huisorkest van Stax; ze namen vooral op in overgebleven uurtjes/minuten van opnamesessies Green onions Soul Dressing Soul limbo Time is tight I want you Melting pot Booker T. & The M.G.’s Al Jackson: levende metronoom vermoord door inbreker? Officieel wel, maar zijn vrouw had hem in juli van dat jaar al in zijn borst geschoten Hart van Stax
Never loved a man ( the way I love you) (Shannon) Ted White - Ken Laxton ruzie Do right woman (Penn/Moman)Penn Respect (Redding) (vgl. Otis ‘macho’ ) Chain of fools (Covay) 1 akkoord! Ain’t no way (Carolyn Franklin) Cissy Houston Think (Franklin/White) I say a little prayer (Bacharach/David) Aretha Franklin The Queen of Soul; Na mislukt te zijn bij CBS (60-66): Muscle Shoals; met producer Wexler
De eerste elpees ( ) voor Atlantic zijn juweeltjes In de jaren vervalt ze tot mainstream soul Aretha Franklin Zussen Carolyn (ain’t no way) en Erma Franklin staan in de schaduw van Aretha
Coasters - Yakety Yak (beroemde sax-riff) Soul serenade Ode to Billie Joe I was made to love her (Stax interpretatie van Motown song) Groove me musical director voor Aretha Franklin vrijdag 13 augustus 1971: voor zijn huisdeur in zijn hart gestoken. 37 jaar. King Curtis (Ousley)
Begonnen als zangeres van The Springfields Solo vaak overgeproduceerd werk (teveel violen), maar prachtige stem: I close my eyes and count to ten Neemt één elpee op met de muzikanten uit Memphis, een juweeltje: Dusty in Memphis Son of a preacher man Dusty Springfield Blanke soul
Producer van o.a. The Box Tops (The Letter ) (Mede-) Componist van songs als Do right woman - Aretha FranklinAretha The Dark end of the street - James Carr Out of left field - Percy Sledge Don’t give up on me - Solomon Burke maakt in 1994 prachtige come-back met solo-CD Tournee met oude maatje Spooner Oldham Dan Penn James Carr Componist
1965 moord op Malcolm X 1968 moord op Martin Luther King einde van de eerste optimistische soul-golf; meeste hit-artiesten verdwijnen; soul wordt grimmiger Nina Simone - Backlash Blues James Brown - Say it loud zelfs Motown: Edwin Starr - War Marvin Gaye - What’s going on 1968 Martin Luther King Nina Simone
The American Dream Papa’s got a brand new bag I got you (I feel good) It’s a man’s man’s world (goed bedoeld, maar toch) Cold sweat Say it loud I'm black and I'm proud Sex machine Funk: James Brown Maceo Parker Maceo & Melvin America’s Soul brother #1; The Creator; The Godfather of Soul; Mr. Dynamite; The Minister of the New New Superfunk; The Hardest Working Man in Showbusiness 1928-
geniale gek Dance to the music b-kant: I want to take you higher Stand Thank you b-kant: Everybody is a star Family affair lp-track: Spaced Cow Boy Funk: Sly & the Family Stone Sly (jaloers?) wist alle bassporen en speelt ze zelf in Leider: Sylvester Stewart Larry Graham: uitvinder slapping bass; krijgt erg veel aandacht 1944-
Theme from Shaft (soundtrack) Black Moses Soundtrack soul: Isaac Hayes 1971 Producer bij Stax (Sam & Dave)
Move on up Superfly (soundtrack) The Pusherman (soundtrack) raakte verlamd nadat een lichtmast tijdens een optreden op hem viel Soundtrack soul: Curtis Mayfield
componist van It’s all over now 1 e hit voor de Stones Harry Hippie (b-kantje) Across 110th street (soundtrack) Put something down on it I wanna make love to you Teardrops Soundtrack soul: Bobby Womack (Quizvraag: Wie jatte dit arrangement -zonder credits- voor zijn wereldhit ?) Antwoord: Erfgenamen van Sam Cooke
Let’s stay together Here I am (come and take me) Take me to the river covers door Tina Turner Talking Heads sterke soul, maar de muzieksoort is na 1968 niet meer dominant Soulbewerking van Beat-muziek: Al Green
Intussen bij Motown Detroit Commadores Rick James vgl. MCHammer Temptations Lionel Ritchie Jackson 5 Beginnen als Sly & The Family Stone-epigoontjes: I want you back 69
contractverlengingen met Gordy: Wonder & Gaye willen meer artistieke vrijheid Motown na 1971 Stevie WonderMarvin Gaye
What’s going on (politiek) Let’s get it on(sensueel) laatste hit: Sexual Healing (sony) ruzie met papa (dominee) Marvin Gaye
You are the sunshine of my life Superstition Don’t you worry ‘bout a thing You haven’t done nothing speelt bijna alle instrumenten zelf introductie clavinet in soul (funk) latin invloeden Stevie Wonder Producer (epic) Minnie Riperton - Loving you in de knop gebroken 1975
I wish Pasttime paradise As creatieve uitbarsting: de sgt. Peppers van de jaren 70 daarna lijkt zijn talent opgedroogd Stevie Wonder 1976
Begin jaren 70 lopen veel artiesten weg bij Motown bij Motown: Help me make it …...through the night na Motown: Midnight train to Georgia Gladys Knight & The Pips
Gepolijste soul uit Philadelphia Kenny Gamble & Leon Huff nemen hegemonie van Motown over plus een aantal van hun artiesten: o.a. The Jacksons maar ook van Stax bijv.Wilson Pickett Philly Soul (rond 1973) O’Jays The Three Degrees Billy Paul Philadelphia International Harold Melvin & The Blue Notes Verwant: Barry White
Simpele beat: Kick op 1 en 3 Snare op 2 en 4 vaak syncopische hi-hat Disco Begint als simpele undergroundmuziek Dansbaarheid is het enige dat telt
Anita Ward - Ring my bell Jesse Green - Nice and slow K.C. and the Sunshine Band - That’s the way I like it George McCrae - Rock your baby Moments & Whatnauts - Girls Amii Stewart - Knock on wood (vgl. Stax Eddie Floyd ) Verder: Boney M.; Baccara; Carl Douglas; Shirley & Company; Foxy; Village People; Gibson Brothers; Jim Gilstrap; etc. Alle rauwe randjes eraf (waar hebben we dat meer gehoord!), maar wel basis voor latere dance, techno & hiphop Commerciële Disco Veel eendagsvliegen; producersmuziek
Saturday Night Fever Staying Alive Night Fever BeeGees 10 jaar eerder: To love somebody Commerciële Disco 77 67
producersmuziek Donna Summer (producer Giorgio Moroder) - I feel love Gloria Gaynor - I will survive (remix) Labelle - Lady Marmalade Commerciële Disco 77 79
Chic Le freak I want your love Sister Sledge - We are family producers duo Nile Rodgers & Bernard Edwards († 1996) wordt ook ingehuurd om de carrière van 60’s artiesten nieuw leven in te blazen Diana Ross - I’m coming out (ze vond deze mix te ruig voor haar publiek) Er is ook uitstekende Disco Chic
Fout image; vulgair; raps, veel rotzooi, maar daartussen pareltjes: It hurts so good loving arms Bijna vergeten soul uit 70’s 1973 Millie Jackson 1975
Walk away (slecht opgenomen, maar prachtig zangwerk) I'm gonna tear your playhouse down I can’t stand the rain covers door Emotion (disco) Humble Pie (hard rock) Graham Parker & The Rumour (new wave) Paul Jones (80’s commercieel) Ann Peebles
Richard Tee Steve Gadd Eric Gale Cornell Dupree Gordon Edwards 1976 Afrader voor pianisten en drummers: Instructievideo voor pianisten Stuff te horen op o.a. “One Trick Pony” (1980) - Paul Simon “Stingray” (1976) - Joe Cocker Stuff