Agressiehantering en het ombuigen van weerstanden M. Overdijk en C. Nusselder
veiligheid medewerker veiligheid klanten
Analyse veiligheidsprobleem Beleid Vroegsignaleren Risicotaxatie Bejegening Deskundigheidsbevordering Professionele norm/begrenzing Randvoorwaarden fysieke omgeving
Behaalde resultaten project agressiecoach verbaal verzet verbaal dreigend dreigend gedrag materiaal fysiek klein fysiek groot Zelfbe-schadi-ging seksueel dreigend totaal 1ste helft 124 18 22 63 13 5 3 9 255 2de helft 73 15 59 4 183 197 36 37 122 17 10 6 438
Behaalde resultaten ACT
Wat is agressie ????
100 Frequentie 100 Extreem geweld ( Gijzeling ) Fysieke agressie Agressie schaal 100 Extreem geweld ( Gijzeling ) Fysieke agressie Verbale agressie Non verbale agressie Conflict Communicatie 100 Frequentie
een of meerder partijen binnen het communicatie proces Communicatie gaat over in conflict als, een of meerder partijen binnen het communicatie proces de norm(en) van een ander partij, al dan niet bewust, overschrijd(en).
Judo principes Heb respect voor je tegenstander Wees zorgvuldig Omarm de weerstand van je tegenstander
Hoe krijg je het voor elkaar om weerstand om te buigen zodanig dat er vrijwillige medewerking komt ??
Pas een GREEP toe ! G gerichte vraag R reden / context E extra opties E eindvoorstel P passend ingrijpen
Voor de GREEP zijn er de aannames waar men zich van bewust moet zijn om de geest leeg te maken
Als je er voor kiest om gemanipuleerd te worden, kun je al niet meer gemanipuleerd worden