Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Kleuterschool De Zevensprong
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
3-jarigen in het basisonderwijs
Realisatie kindcentrum
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ontwikkelingstraject kinderen
Pastoraal op school.
Adaptief onderwijs.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Een gezamenlijke uitdaging!
Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Implementatie HGD/ HGW
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
you want to see in the world!
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht samenwerken
Autonomie in de derde graad
Pass’t Montessorionderwijs ?
Deel anders, mijn organisatie
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Burgerinitiatieven.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Word kapitein van je project Doe ook mee !
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Het coachende functioneringsgesprek
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Project: pedagogisch werken in de wijk.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
GO! Campus De Vesten Herentals
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
het katholiek basisonderwijs
Merkbare vaardigheden
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Team charter Instrument.
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014

Gelukkige kinderen - Kies voor hun talent - YouTube

Wat is OLB nu weer?  de begeleiding van traject dat een kind doorheen het onderwijslandschap in de richting van de arbeidsmarkt aflegt  optimaliseren van onderwijskansen EN betere voorbereiding op de arbeidsmarkt  alle kinderen in staat stellen tot een actieve, bewuste zelfsturing van hun keuzeproces en hen aanzetten tot het nemen van persoonlijke verantwoordelijkheid voor hun keuzes = leren kiezen (wie ben ik, wat wil ik, wat kan ik?)

Wat is een optimale OL? Optimale onderwijsloopbaan  = een kind dat zichzelf maximaal kan realiseren naar talenten, mogelijkheden en persoonlijkheid  = een kind dat opgroeit en toegroeit naar een job die aansluit bij zijn/haar talenten en zo maximaal kan participeren in de arbeidsmarkt

Wat is de rol van school en ouders? -> Ouders en leerkrachten worden coach van kind om: - te helpen kiezen, - talenten te ontdekken - talenten te versterken

Wat er reeds gebeurd is …  Opstartvergaderingen met kernteam + CLB + PBD- warm contact  Theoretisch luik rond OLB  Hanteren Kijkwijzer  Eerste stap matrix invullen  Rond elk scharniermoment  Wat doet de school al  Reeds verkorte vorm van brainstorm acties  Door de stappen te doorlopen, voelt het kernteam zelf aan waar er nog verbetering mogelijk is of welk het ‘hot item’ op school is  HGW-gehalte zeer duidelijk  Stappen uit de Kijkwijzer aanvullen

Wat de kernteams nu doen …  Draagkracht bij het team ontwikkelen bv. item op teamvergadering, opstart werkgroep, matrix in team invullen, …  Sneuveltekst rond OLB uitschrijven op basis van de Kijkwijzer  Brainstorm rond mogelijke acties rond gekozen scharniermoment

Gemotiveerd verslag - is nu in try-out - dan evaluatie en verspreiding onder deelnemende scholen voor try-out - daarna in druk - handleiding voor de school - flyer voor ouders met uitleg

En het secundair?  Contacten gelegd met  De Wingerd  Wispelberg  Bert Carlier (GON)

Volgend schooljaar  Andere scholen?  Secundair? -> verlengingsaanvraag project wordt ingediend

Even stilstaan …  Schrijf bij elke letter van het alfabet een woord dat:  jullie aan OLB/talenten doet denken,  dat jullie al doen op school rond OLB/talenten,  dat jullie wensen te doen rond OLB/talenten  Overleg met je collega’s rond OLB en talentenontwikkeling

Positief? Interessant om alles op een rijtje te zetten met de betrokken partijen: Schooleigen visie groeit HGW gehalte duidelijk Belang inzien van OLB Besef dat alles verbonden is aan OLB

Aanzet tot visieontwikkeling Visie rond OLB, talentenontw, overzitten, versnellen, onderwijs op maat, … groeit Interesse in talentenontwikkeling stijgt Ideeën om talenten in de kijker te zetten Erkenning van talenten bij kinderen Reikhalzend uitkijkend naar GV Kindgesprekken Oudergesprekken Belang van ouderbetrokkenheid

Samen maken we mogelijk wat kinderen een voorspoedige toekomst biedt, binnen hun talenten, interesses en vaardigheden!!! Super en inspirerend om te ervaren!

Identikit!