Workshop inhoud en beleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Martijn Bijleveld.
Advertisements

Netwerk contactpersonen COE 14 november 2013
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2012 • Wat? • Hoe? • Waar? • Wanneer? • Diploma? • Vragen?
Actualiteit Actuele ontwikkelingen Alet van Leeuwen MBO Taalcoach Academie 3 februari 2012.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Taal en rekenen in het mbo
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
Pilot dyscalculie mbo 27 januari 2014 Utrecht.
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Juni 2010 College voor Examens 1 ICT bij de COE’s Nederlands en Rekenen: techniek en logistiek Juni 2010 Paul Schuitman.
Klik om het opmaakprofiel van de modelondertitel te bewerken Digitale examinering bij het Clusius College Werkconferentie Examineren taal en rekenen 8.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Instellingsexamens taal en rekenen Handreiking bij keuzes
Taal en rekenen in beweging!
Projectweek.
WAK-2 Voortgang ontwikkeling toetsing 1. Regiegroep Visiedocument en projectplan zijn goedgekeurd. 2.
Computer Based Testing een ‘rijkere’ vorm van toetsing?
Centraal ontwikkelde examens t & r
Diagnostische toetsen voor het MBO
1 PILOT REKENTOETS VO 2012 Henny Tax Cito flitsbijeenkomsten rekenen voortgezet onderwijs september 2011.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
FLITSBIJEENKOMSTEN PILOT REKENTOETS VO 2013 September en oktober 2012 Maaike Beuving.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Pilot rekentoets VO Evaluatiebijeenkomst met examensecretarissen
EXAMEN en UITSLAG PER Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) Het SE is het gemiddelde van de rapporten van de 3 e en 4 e klas Het Centraal.
Informatieavond VO 13 september 2010.
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
De computer bij de centrale examens
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Meten is weten ( in rekenonderwijs ) Etalageconferentie “Over rekenen gesproken”
Informatieavond leerjaar 4
Ouderavond groep
Welkom.
Informatiebijeenkomst Facet
Facet IN HET MBO Frank Malherbe (Rijn IJssel) Loes Vegter (CvTE)
Wet- en regelgeving taal en rekenen
Onderwerpen presentatie
Informatie avond leerjaar 4
Overzicht implementatie
Welkom bij de evaluatiebijeenkomst van de rekentoetsafname maart 2015, met examensecretarissen vo 14 april 2015, Domstad Utrecht.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
De rol van de examencommissie in instellingsoverstijgende toetsen
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Deltion College Zwolle.  Jan Kruijs  Rekencoördinator sector T&V  Rekenmeester  Examen coördinator schooljaar Rekenexamens vanaf cohort.
Toelatingstoetsen-pabo De processtappen Hanneke Bouwmans.
Expertiseteam ToetsenbankCRETA 13 november 2013 Agnes de Boer (Cito), Marjan Versluis (Wellantcollege) en Alex van Essen (Toetsplaza)
Expertiseteam ToetsenbankCRETA 8 oktober 2012 Agnes de Boer (Cito), Marjan Versluis (Wellantcollege) en Alex van Essen (Toetsplaza)
Uitgeverij Malmberg Presentatie Wouter Westerkamp.
Informatiebijeenkomst Facet
Informatiebijeenkomst Ce mbo
Betrouwbaarheid examinering
Transcript van de presentatie:

Workshop inhoud en beleid Actuele ontwikkelingen Workshop inhoud en beleid Werkconferentie Pilotexamens taal en rekenen Jetske Woudstra Rianne Reichardt

Workshop Terugblik pre-pilots (ochtend) Evaluatiegegevens Uitwisseling Vooruitblik pilotexamens (middag) Periodes Doelgroep Voorbereiding + handreiking draaiboek Welke onderzoeksvraag wil je beantwoord hebben met de pilotexamens? Dit zijn de zaken waar we het in het ochtend en middaggedeelte van deze workshop over gaan hebben. Uiteindelijke doel: Hoe bereid je je voor op de pilotexamens in 2012 en 2013? In de workshop vanuit je rol als contactpersoon/beleidsmedewerker. Laatste deel van de dag samen met de andere betrokkenen vanuit je instelling. We proberen op de laatste vraag antwoord te krijgen. 2

Terugblik pre-pilot Evaluatie Analyse resultaten van de afname (Cito) Verslag procedure normering en bepalen voorlopige cesuur (Cito) Enquêtes: studenten, docenten, examencoordinatoren, IT-deskundigen Evaluatiebijeenkomst met vertegenwoordigers instellingen Evaluatiegesprek met JOB (april) Evaluatie op 4 manieren: Analyse resultaten: Beleidsrapportage op basis van de gegevens die vooraf ingevuld moesten worden: Steekproeven -> gewogen gemiddels bijvoorbeeld voor: sector, bol/bbl, leeeftijd, vooropleiding, armoedecumulatiegebieden, jongen/meisje etc. Niet altijd ingevuld dus valt er nog niet veel te zeggen. Wel duidelijk dat als het goed ingevuld wordt dat dan relevante conclusies getrokken kunnen worden. Moet dus bij de pilots goed opgelet worden!!!!! Normering en cesuurbepaling: Eerst voorlopige cesuur ook omdat nog maar weinig deelnemers onderwijs hebben gehad op basis van de referentieniveaus. Procedure: Standaardsetting. Daarnaast ankeritems (items die eerder afgenomen zijn, bijv. in de diagnostische toetsen) die het mogelijk maken de daar gehanteerde cesuur te extrapoleren naar de pilotexamens. Op basis hiervan: 3 stappen Technisch normeringsadvies op basis van toets en itemanalyse en vergelijking met ‘ijkpunten’ Bespreking in vaststellingscommissie van items die mogelijk problematisch waren -> inhoudelijk normeringsadvies van de vaststellingscommissie Besluit van CvE over voorlopige cesuur. Voorlopig want het is een éérste bod. Daarnaast is er een vaardigheidsschaal opgesteld die het mogelijk maakt om beide versies van het pre-pilotexamen te equivaleren. Enquetes – volgende sheets 3

Terugblik pre-pilot Enquête deelnemers taal Deelnemers over taal Lezen van teksten op scherm nogal lastig 43% liever examen op papier Examen is te doen, niet moeilijk en niet makkelijk Lessen Nederlands sluiten niet aan bij het examen Wens: mogelijkheid om teksten te vergroten Technische onvolkomenheden: knipperende balk bij scrollen Klachten over afnamecondities op school Valt verder niet veel over te zeggen. Ruim 800 deelnemers hebben enquête ingevuld. Waar mogelijk aangeven wat er eventueel meegedaan wordt. (Met Jetske overleggen) 4

Terugblik pre-pilot Enquête deelnemers rekenen Deelnemers over rekenen 43% vond niet kunnen terugbladeren vervelend, 27% heel vervelend Men vond het leeswerk niet te veel Woordgebruik niet te moeilijk 45% liever een toets rekenen op papier Grote meerderheid geen lessen rekenen gehad als voorbereiding op het examen; rekenen is/was geen expliciet onderdeel van de opleiding. Idem als bij taal 5

Terugblik pre-pilot Enquête docenten Docenten over pre-pilot examens 56% denkt dat deelnemers moeite hebben met het digitale karakter 55% denkt dat deelnemers bij rekenen moeite hadden met het niet kunnen terugbladeren 44% vindt dat deelnemers niet genoeg tijd hadden Toelichting op gebruik correctiemodule niet duidelijk Niet meer dan 5 minuten nodig voor correctie per kandidaat Haperingen bij de filmpjes (luistervaardigheid) Traagheid van de rekenmachine Tja, wat valt er nog meer over te zeggen….. 6

Terugblik pre-pilot Uitwisselen ervaringen Rol contactpersonen Samenwerking betrokkenen Voorbereiding deelnemers Beschikbare hulpmiddelen Evaluatie Ervaringen deelnemers Ervaringen docenten Leerpunten/tips Jetske het lijkt me dat jij het hier over gaat pakken. Eerst kijken of de mensen die er zitten met ervaring zich herkennen in wat wij nu hebben besproken. Dan kom ik na de pauze weer met de volgende sheet. Of denk jij er anders over nav ons telefoongesprek net? 7

Vooruitblik pilotexamens Spreiding periodes Deelnemers pilotexamens 3F Condities en opschaling Deelnemers pre-pilot 2F Voorbereiding op (pre-)pilots Na de pauze begin ik hier weer mee. 8

wanneer 1e periode: 2e periode: Week 3 Week 4 Week 5 Week 6 Pre-pilot 2F Rekenen 3F Taal 3F 2e periode: Week 23 en 24 (vanaf 04-06 t/m 16-06): rekenen 3F Week 24 en 25 (vanaf 11-06 t/m 23-06): Nederlandse taal 3F

Wie (pilots) mbo-4 studenten gestart na 01-08-10 in laatste of voorlaatste jaar van opleiding 2011-2012 (1e pilotjaar, mbo-4) 2012-2013 (2e pilotjaar, mbo-4) = generale repetitie! Let op opschaling (zie planningsinstrument) Cohort 2010 Cohort 2011 2e jaars (2+3-jarig) 1e jaars (1+2-jarig) Cohort 2010 Cohort 2011 Cohort 2012 3e jaars (3+4-jarig) 2e jaars (2+3-jarig) 1e jaars (1+2-jarig)

hoe Condities: 1e pilotjaar: kandidaat doet taal en rekenen, geen herkansing 2e pilotjaar: kandidaat doet taal en/of rekenen in 1 periode, mogelijkheid tot herkansing Opschaling: Geen beperking aan aantallen deelnemers 2e pilotjaar is generale repetitie ook qua verwacht aantal te examineren kandidaten

Wie pre-pilot 2F Studenten mbo 2 en mbo 3 in hun laatste opleidingsjaar Nog geen aanpassingen voor dyslexie! Geen beperking aan aantallen wel steekproef (dus gegevens over kandidaten invullen!!)

Vooruitblik pilotexamens Waarom meedoen? Voorbereiding via: Voorbeeldexamens Handreiking draaiboek – usb-stick Bij waarom meedoen benadrukken dat als er serieus aan deelgenomen wordt: 1 je beter voorbereid bent als het straks om het echie is. 2 je krijgt zich op waar je als school staat; hoe doen jullie studenten het? 3 het voor het ministerie mogelijk is om beleid te maken op de definitieve invoering, bijv. rond zorggroepen (bbl, niveau 1, handicaps). Voorbeeld examens zijn nu beschikbaar. In mei/juni evaluatiebijeenkomsten. Handreiking draaiboek – usb-stick. Laten zien. Eventueel doorlopen met de deelnemers. Ja wordt uitgereikt, maar we moeten het erover hebben wat ze daarmee kunnen doen. Jan Paul zal hier ont 13