Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

“In balans” met sociale netwerken
Op koers met het Zelfmanagementkompas
Kwetsbaarheid bij ouderen frailty
Welkom bij Leefstijl.
WRAP Wellness Recovery Action Plan Annette Furnemont Saskia Storimans
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Wordt de patiënt door ICT ondersteund in het vervullen van zijn behoeften(zijn leefwereld)? Wouter Meijer 4C-able BV.
Logical Framework Approach
Oplossingsgericht coachen
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
CPN 6 oktober 2011 Marianne Volleberg GZ/ neuropsycholoog
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Stimuleren van zelf management bij gezinnen met NAH
Video Zelfmanagement Je krijgt wat Je hebt wat Je moet er mee leren leven Zelfmanagement is de balans vinden tussen wat de ziekte van je vraagt en hoe.
Reflectie gesprek Vandaag als voorbereiding op Nieuw examineren.
Active ageing.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
UITLEG PARAGRAAF 4.2 Klas: 2M5.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
CanDo Coaching.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Visie & Strategie.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Onderzoeksvaardigheden 3
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Do’s & dont’s coachen Ex gedetineerden Inburgering Langdurig werklozen Hangjongeren studenten.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Psychosociale aspecten bij niertransplantatie/ nierdonatie Gemmy Peters Medisch Maatschappelijk Werk Transplantatiecentrum UMC St Radboud September 2005.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Filmpjes
Reflecteren.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Lonneke Schijvens Programma coordinator RSB. Bewegen? Ja, natuurlijk! Missie Onbeperkt Sportief: zorgen dat mensen met een beperking structureel meer.
Evaluatie Cursus.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Wat is nou D&P -Kennismaking met het bedrijfsleven -Algemene kennis en vaardigheden -Professionele kennis en vaardigheden -Loopbaanoriëntatie en –ontwikkeling.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Verdieping Timemanagement
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Coping.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
LOB zeven stappen naar succes
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Ergotherapie bij de ziekte van Parkinson
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Denken en doen.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden? Caroline van Heugten, Marcel Post, Siska de Rijke

Eigen regie en stimuli voor zelfredzaamheid: waarom? Adaptieve taken nodig Goede zelfzorg om de ziekte onder controle te houden Vermijden van lichamelijke ontregelingen Op weg naar een bevredigend dagelijks leven Door zelf management Maar: dit is gericht op chronische aandoeningen

Methode: pro-actieve coping Zelf management Zelf De juiste handelingen Op de juiste tijd Plannen En ook uitvoeren Methode: pro-actieve coping

Stappen zelf management Welk doel wil ik bereiken? Wat is er nodig om dat te kunnen bereiken? Wat staat het bereiken in de weg? Wat moet ik veranderen om het doel te kunnen bereiken Onderneem actie! Wat is het resultaat?

Ingredienten zelf management Probleem oplossende vaardigheden Doelen stellen Effectieve communicatie met anderen Proactief opstellen Gezonde leefstijl Leuke activiteiten ondernemen

Zelf management Eigen regie Actieve coping Self-efficacy Mastery ……. Maar er is meer….. Zelf management Eigen regie Actieve coping Self-efficacy Mastery …….

Hoe en wat na hersenletsel? Minder nadruk op onder controle houden van de ziekte Minder nadruk op lichamelijke ontregelingen

Hoe en wat na hersenletsel? Is er voldoende inzicht in de eigen situatie, mogelijkheden en beperkingen? Is er voldoende initiatief om zelf aan de slag te gaan? Kan de betrokkene zelf doelen stellen? Kan de betrokkene zelf plannen? Kan de betrokkene eigen gedrag monitoren?

Hulpvraag leren stellen Doelen leren stellen Oplossingen leren vinden Groepseducatie NAH Hulpvraag leren stellen Doelen leren stellen Oplossingen leren vinden Aan oplossingen werken Maak gebruik van de groep Geef huiswerk

Hulpvragen leren stellen We hebben het nu over… Hoe is dat voor jou, heb je hiermee te maken Is dit voor jou belangrijk Hoe was dit voor het letsel Is dit veranderd Zie je zelf problemen, ben je ontevreden Wat zou je willen veranderen

Je wilt dus …veranderen Wat is voor jou een wenselijke situatie Doelen leren stellen Je wilt dus …veranderen Wat is voor jou een wenselijke situatie Hoe kun je dat bereiken Wat zijn je eigen mogelijkheden Is de verandering haalbaar

Oplossingen leren vinden Verzin zoveel mogelijk oplossingen om je doel te bereiken Heb je al een oplossing in gedachten Heb je al een oplossing geprobeerd Welke oplossing kies je Welke stappen ga je nu nemen Bijvoorbeeld informatie verzamelen, hulp vragen aan xx

Aan oplossingen leren werken Wat ga je nu doen Wat is je plan Wat ga je concreet aanpakken Waar en met wie Wanneer Wanneer wil je erop terugkomen in de groep

Zelf management bij gezinnen met NAH NAH heeft chronisch karakter Familieleden worden ook getroffen Doelen samen stellen Inzicht van de patiënt mogelijk verminderd Stimuleren van actieve copingstijlen Aanleren van probleem oplossende vaardigheden

Dank voor uw aandacht!