Selectie van honours studenten binnen Saxion Hogescholen ORD, 29, 30 en 31 mei 2013 Selectie van honours studenten binnen Saxion Hogescholen Janina Banis-den Hertog MSc Universiteit Twente (Prof. dr. A.J. Groen) Lectoraat Strategisch HRM Saxion (Dr. ir. M.J. van Riemsdijk)
Overzicht Aanleiding Onderzoeksdoel(en) Onderzoeksdesign Onderzoeksvragen Onderzoeksvraag Eerste resultaten Promotie Praktijk
Aanleiding "People can be divided into three groups: Those who make things happen, those who watch things happen, and those who wonder what happened." Nicholas Murray Butler (1862-1947) – Nobel Peace Prize winner
Aanleiding Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in de vraag: Waarom zitten sommige mensen achterover en laten dingen over zich heen komen en waarom zoeken anderen naar kansen? Waarom zijn sommige altijd bezig met hun toekomst en proberen ze deze bewust te beinvloeden. Dit heeft natururlijk met veel factoren te maken waaronder milieu waarin je opgroeit intelligentie en de kansen die je krijgt. Maar toch is er iets anders wat er voor zorgt dat je zelf kansen creëert. Verschil tussen Kim en mij.
Onderzoeksdoel(en) De rol van creatief en proactief gedrag onderzoeken in honours onderwijs en de voorspellende waarde van proactieve persoonlijkheid bewijzen (falsificeren)
Onderzoeksdesign
Onderzoeksvragen Op welke eigenschappen verschillen de geselecteerde honours studenten van de reguliere bachelor studenten? Welke kenmerken voor het ontwikkelen van proactief en creatief gedrag hebben de 13 honours programma’s? Welke eigenschappen van studenten voorspellen creatief en proactief gedrag in honours programma’s? Welk effect hebben honours programma’s op het proactieve en creatieve gedrag van studenten? Wat is de relatie tussen succes in honours programma’s en creatief en proactief gedrag?
Relevantie Honours onderwijs relatief nieuw Weinig ervaring met en kennis van creatief en proactief gedrag in onderwijs Veel bekend in arbeids-en organisatiepsychologie
Relevantie Graag succes bevorderen Betrouwbaar en objectief de beste studenten selecteren Meer grip grijpen op het effect van honours onderwijs
Onderzoeksvraag Op welke eigenschappen verschillen de geselecteerde honours studenten van de reguliere bachelor studenten? Oftewel: zijn de juiste studenten geselecteerd.
Tabel 1 Zeven schalen uit de selectietool met voorbeeld items en betrouwbaarheid scores op basis van het huidige onderzoek
Eerste resultaten Tabel 2 Gemiddelden en standaarddeviaties van de honours (N=48/47) en niet-honours studenten (N=116)
Discussie Proactieve studenten melden zich niet aan voor honours programma’s Honours rogramma’s hebben niet goed geselecteerd Elke student kan een honours student zijn (worden) Honours student verschilt niet (voldoende) van reguliere student
Contact Working paper, open source: http://goo.gl/ScTqh JaninaBanis J.h.banis@saxion.nl