Step up to Saxion. Aantrekkelijk werk voor jonge baanzoekers Jongeren uit het vmbo, mbo en hbo over hun voorkeuren voor werk Stephan Corporaal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Mijn stage bij Hamers Bv.
Het samen verschillend doen
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Social media gebruiken om een baan te vinden
T.R.O. doelstelling Doelstelling ?.
Mijn stage bij Dusseldorp Naam: hans kerkhof Klas: 5c Jaar: 2003 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ.
Mijn stage bij:Fit-Car Center Rosales Naam: Miralem Klas: 5B Jaar: 2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Aantrekkelijk werk voor jonge baanzoekers
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Mijn stage bij antonuishof Naam: sharon van neijhof Klas: bruin Jaar: 2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Mijn stage bij kiffen Naam: eddy Klas: 5b Jaar: 2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Mijn stage bij de horeca “La Paz” Naam: *Dannie mol Klas: *5a Jaar: *2004 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Mijn stage bij Conelgro Naam: ali ozturk Klas: 4c Jaar: 2003 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij de koekoek
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
‘Een Spraakmakend Project’
Mijn stage bij ijssel technologie
Naam: Linda Griffioen. Klas: 5D Jaar: 5e
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Mijn stage bij * Naam: * Klas: * Jaar: * Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je stage.
Landal GreenParks Naam: Jeffrey Finke Klas: 5a Jaar: 2004/2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ.
Mijn stage bij Davo Naam: Ronald van der Wal Klas: 4B Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ.
bloemendal Naam: Monique Balster Klas: 5B Jaar: 2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Mijn stage bij Naam: Klas: Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je stage loopt.
Mijn stage bij Albert Heijn Naam: Jessica Klas: 5c Jaar: 2004\2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Mijn stage bij de kruimelkring Naam:elke noordman Klas:4aJaar:2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Mijn stage bij De Leiboom (afdeling technisch onderhoud) Naam: Hansie voortman Klas: 5c Jaar:2002 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen.
Mijn stage bij Aarnink kunststoframen kozijnen Naam: Bram Klas: 4 c Jaar: 2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar.
Mijn stage bij het flierefluit Naam: chantal kobus Klas: 4a Jaar: 2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Mijn stage bij het grotehuis het is een bejaardentehuis Naam: Elke Klas:4a Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ.
Mijn stage bij impress bedrijfskantine Naam: cedela Klas: 5b Jaar: 2007/2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar.
Naam: tammy schreuder Klas:4a Jaar:2010/2011
Naam: Aylin Klas: 4a Jaar: 2010/2011
Mijn stage bij Bloemendal Naam: Burhan Yildirim Klas: *4a Jaar: *2010/2011 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Mijn stage bij : Het Grotenhuis Naam: Fieke Bloemers Klas: 4b Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Mus verpakkingen bv 2008 Naam: Rafael Klas: A6a Jaar: 2oo8 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij de zon Naam: Joyce S. Klas:5b Jaar: 2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Albert heijn Naam: *jurgen Klas: *5b Jaar: *2005/2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Naam:Ilijse Berends Klas: 5A Jaar: 2006
Naam: *Nathalie van W Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je.
Mijn stage bij hoveniersbedrijf jutten Naam: Kevin de vogel Klas: 4a Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar.
Mijn stage bij Carinova Naam: Matthew Broekman Klas: 4A Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Mijn stage bij Eysink machinefabriek
Mijn stage bij euro master Naam: aytac Klas: 4c Jaar: 2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Naam: Merve Klas: 4c Jaar:
Mijn stage bij Taxi Rietman Deventer
Mijn stage bij; humanitas Naam: nancy Klas: 4b Jaar: 2009/2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ.
Mijn stage bij sikkens Naam:toon voortman Klas:5b Jaar:2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij Fox schildersbedrijf
Mijn stage bij * Naam: *Sabine Balster Klas: *5B Jaar: *2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij *sikkens Naam: * Yasin Klas: * 4a Jaar: * 2010/2011 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Mijn stage bij em-te wijk en aalburg Naam: danny Klas: 4a blauw Jaar: 4 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Wat willen we vandaag doen?
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Mijn stage plek is solis, afdeling Gr.Voorster. Naam: Pinar I Klas: 5a Jaar: 17 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Transcript van de presentatie:

Step up to Saxion. Aantrekkelijk werk voor jonge baanzoekers Jongeren uit het vmbo, mbo en hbo over hun voorkeuren voor werk Stephan Corporaal

Step up to Saxion.

Theoretisch kader (1) Aantrekkelijk werk: De mate waarin een baanzoeker denkt dat zijn voorkeuren voor bepaalde baan en organisatiekenmerken (bijv. uitdaging, autonomie) kunnen worden gerealiseerd in een bepaalde baan en organisatie (Vroom, 1964). Dus: Vergelijking van voorkeuren van jonge baanzoekers met feitelijke baan- en organisatiekenmerken van organisaties.

Step up to Saxion. Chapman et al. (2005) Theoretisch kader (2)

Step up to Saxion. Methode van onderzoek Op basis van eerder, grootschalig, onderzoek is vastgesteld wat de relevante baan en organisatiekenmerken zijn om de aantrekkelijkheid van werk te bepalen. Vervolgens is vastgesteld welke voorkeuren jonge baanzoekers hebben voor deze kenmerken, en met welke taal zij deze voorkeuren verwoorden. We organiseerden groepsdiscussies met 433 laatstejaars vmbo (27%), mbo (39%) en hbo (34%) studenten. Deze voorkeuren zijn gemeten onder 1659 laatstejaars vmbo (11%), mbo (34%) en hbo (55%) studenten met een vragenlijst.

Step up to Saxion. Uitkomsten Aspecten die jongeren associëren met een aantrekkelijke baan: Corporaal, Van Riemsdijk, Kluijtmans & Van Vuuren (2012)

Step up to Saxion. Uitdaging

Step up to Saxion. “als we maar niet in zo’n bedrijf komen waar we de hele dag hetzelfde, simpele werk moeten doen”...”laat ze ons vragen wat we hebben geleerd in de opleiding en soortgelijk werk aanbieden, dan kunnen we pas echt laten zien wat we kunnen” (fragment van mbo’ers)

Step up to Saxion. “”het is pas echt een uitdaging om in teams te werken aan taken en projecten die écht iets opleveren voor het bedrijf of die klanttevredenheid kunnen verbeteren”... “ en dan niet alleen het schrijven van beleid of het maken van plannen, maar daadwerkelijk de organisatie ingaan of met klanten praten”...”samen met collega’s van andere afdelingen”... “het geeft een goed gevoel als we kunnen zien wat er verbeterd wordt dankzij onze taken” (fragment van hbo’ers)

Step up to Saxion. Uitdaging: - nieuwe dingen leren (3 items, α.826) - taken doen die resultaat opleveren (impact) (3 items, α.792) - taken doen die aansluiten op bestaande kennis (4 items, α.739)

Step up to Saxion. Afwisseling

Step up to Saxion. “het is verschrikkelijk om straks de hele dag achter de computer bezig te moeten”... “een baan met veel afwisseling tussen computerwerk, overleggen en klantcontact zou ideaal zijn” (fragment van hbo’ers)

Step up to Saxion. Afwisseling: 1 Afwisseling in ruimten: werken in verschillende soorten ruimten (5 items, α =.816) 2 Afwisseling in sociale contacten (4 items, α =.710)3 Afwisseling in soort taken (4 items, α = 0,694)

Step up to Saxion. Autonomie

Step up to Saxion. “het is erg irritant dat leidinggevenden ons vaak de hele tijd willen controleren”...”laat ze van te voren wat meer duidelijk geven over wat wij precies moeten doen, wat ze van ons verwachten en aan welke regels we ons moeten houden”.. ”en geef ons vertrouwen dat we het goed proberen te doen”... (fragment van vmbo’ers en mbo’ers)

Step up to Saxion. Autonomie: 1 Duidelijkheid over hoe werk moet worden uitgevoerd (6 items, α =.854) 2 Vrijheid in de uitvoering van werk ( α =.852) 3 Vertrouwen krijgen: niet steeds gecontroleerd worden ( α =.772)

Step up to Saxion. Flexibiliteit

Step up to Saxion. “in werktijden mag best wat flexibiliteit zitten. Elke dag van precies 9 tot 5 aanwezig is erg bureaucratisch”... “laat ze ons wat ruimte geven om een uurtje later te kunnen beginnen en dan een uur later door te werken”... “thuiswerken hoeft niet perse. Thuis is teveel afleiding en dan missen we de sociale contacten met collega’s” (fragment van hbo’ers)

Step up to Saxion. Flexibiliteit: 1 Flexibiliteit in plaats van werk: mogelijkheden tot thuiswerken (4 items α =.916) 2 Tijdige / vaste roostering (4 items, α =.804)3 Flexibiliteit in werktijden (4 items, α =.722)4 Flexibiliteit in werkdagen (3 items, α =. 687)

Step up to Saxion. Werkruimte

Step up to Saxion. “het kantoorpersoneel werkt vaak in de meest luxe ruimten, terwijl wij vaak weggestopt worden in oude, slecht onderhouden ruimtes”, “dat is een teken van weinig respect naar ons”... “het moet toch niet veel kosten om te zorgen voor schone en goed geventileerde ruimten?”... “de leidinggevende zou regelmatig moeten checken of we wel de juiste spullen hebben om ons werk te doen” (fragment mbo’ers)

Step up to Saxion. “liefst vooral niet werken in zo’n open ruimte met allerlei rare soorten werkplekken”... ”liever een werkplek met niet teveel mensen op de kamer, waar we rustig kunnen werken en een eigen bureau die we zelf kunnen inrichten” (fragment hbo’ers)

Step up to Saxion. Fysieke werkomgeving: 1 Een schone, veilige, opgeruimde en goed geventileerde werkplek (4 items, α =.861) 2 Beschikbaarheid digitale hulpmiddelen op het werk: , telefoon, social media (5 items, α =.794)

Step up to Saxion. Verschillen vmbo/mbo en hbo Dimensie Gemiddelde (v)mbo Gemiddelde hboMann-Whitney USignificantie Uitdaging nieuw4,27664, ,001 Uitdaging impact4,11593, Afw. ruimten3,54983, Duidelijk. werk4,19294, Duidelijk. aansl4,11183, Duidelijk. tijd4,20773, Flex. ruimten2,99153, ,50 Collega’s vertro.4,07743, Leider respect4,30344, ,050 Werkplek4,30714, ,004 Imago4,15533, ,50

Step up to Saxion. Conclusie (1) Ons onderzoek laat zien dat niet zozeer de voorkeuren voor het type baan- en organisatiekenmerken van jonge baanzoekers verschillend zijn van die van andere groepen baanzoekers, maar dat verschillen voornamelijk te verwachten zijn in de operationalisering van deze kenmerken.

Step up to Saxion. Conclusie (2) Een andere opvallende constatering in de beschrijving van baan- en organisatiekenmerken door jonge baanzoekers is dat ze conservatiever lijken te zijn dan wordt verondersteld in veel publicaties over generatie Y.

Step up to Saxion. Aanbeveling 1: duidelijkheid Deze groep jongeren benadrukten de behoefte aan duidelijkheid. Ze willen precies weten wat van hen verwacht wordt, hoe ze het werk kunnen doen, wat de regels zijn en willen op tijd duidelijkheid over wanneer er gewerkt moet worden. Op deze behoefte kan worden ingespeeld door ze op hun dagelijkse werkzaamheden steeds van feedback te voorzien.

Step up to Saxion. Aanbeveling 2: her-ontwerp uw vacatureteksten Vanuit dit onderzoek is bekend wat u in ieder geval moet communiceren over deze kenmerken: (1) een concrete beschrijving van taken waarin u heel precies duidelijk maakt hoe de afwisseling gedurende een werkdag of werkweek eruit ziet (2) de mogelijkheden tot flexibiliteit in werktijden en thuiswerken (3) een omschrijving van welke nieuwe dingen geleerd kunnen worden in de baan en (4) in welke mate de taken in relatie staan met het verbeteren van bedrijfsprocessen of het verbeteren van klanttevredenheid.

Step up to Saxion. Aanbeveling 3: vergeet het nieuwe werken Laat u niet teveel beïnvloeden door discussies over het ‘nieuwe werken’. Jonge baanzoekers zijn eerder conservatief dan progressief. Ze willen een vaste werkplek waar de ict-voorzieningen goed op orde zijn, niet al teveel thuis werken en vinden sturing op output interessant, maar hechten vooral waarde aan een toegankelijke leider die meedenkt over hoe het werk beter kan worden gedaan.