Bestuurlijke conferentie Den Haag, 5 maart 2014 Martin Heekelaar 1 Beoordeling verdeelmodellen budget inkomensdeel WWB/Participatiewet.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tips en praktijk opstellen businesscase
Advertisements

Omgang met kwaliteitscriteria en beoordelen
CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Gevolgen voor de jonggehandicapten Leon Meijer Hoofd Beleid en Communicatie CNV vakcentrale 7 november 2011.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Inkomenseffecten van woningbouw workshop evaluatieonderzoek 28 maart 2013 Dr. R. Willemse Teamleider beleidsonderzoek Rekenkamer Rotterdam.
Vergelijkbaarheid historische studies
Professionalisering agrarisch natuurbeheer KAN 16 december 2013.
Risico’s en gevaren van techniek
30 mei 2012 Symposium Statistical Auditing Slide 1 Weerstandsvermogen: een model in de praktijk Norbert van Haaften (Deloitte - Data Analytics)
AANVULLENDE UITKERING SOCIALE ZEKERHEID Politiek Beraad 9 oktober 2012.
Structurele aanpak risicobeheersing
Wet Werk en Bijstand Marscha Mehciz.
Loopbaanplein Achterhoek
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
Prestaties Schatten en Managen
GENERATIE Distributie Modal split Toedeling
Betrouwbaarheidstypologie
Herijking gemeentefonds regionale bestuurdersbijeenkomsten VNG
Bestuurlijke bijeenkomst Werken naar vermogen 10 oktober 2011 VNG Den Haag.
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Voorspellende analyse
Planning: Terugblik paragraaf 3.4 Uitleg paragraaf 3.5.
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Verantwoord verdelen & effectief prikkelen Bestuurlijke conferentie WWB-I 5 maart 2014 presentatie Cebeon.
Onderzoek verdeelmodel inkomensdeel Participatiewet 2015
Verbeteringen huidig WWB-model inkomensdeel Bestuurlijke conferentie 5 maart 2014 Leo Aarts en Tom Everhardt.
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
Goede tijden, slechte tijden
Inge van den Borne projectleider 15 december 2011
Klinische les *** Ondervoeding en SNAQ op de (afdeling)
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Implementatie Normblad 8002
Sociale Dienst Drechtsteden Informatieve bijeenkomst gemeenteraad Sliedrecht 19 februari 2013.
Werkagenda budget jeugdhulp vanaf 2015
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Het Trendmodel Presentatie voor: bestuurlijke bijeenkomst verdeelmodel WWB Den Haag, 5 maart 2014 Lucy.
Netwerk voor Cultuur en Natuur Afdrachtensystematiek Afdelingen Voorzittersoverleg 22 oktober 2011.
Transitiearrangement Decentralisatie Jeugdzorg FoodValley
Hoeveelheidsaanpassing II
Duurzaam erfgoed Wassenaar Marinus Stulp
Hoofdstuk 11 Kostenstructuur.
Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten Ine Neefjes
Actualiteiten in de Volkshuisvesting en betaalbaarheid vanuit huurdersperspectief Simone Bovenhorst Consulent Nederlandse Woonbond Zwolle, 20 november.
Optimaliseren BPV keten
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
6 stappen in Risico management
Groot onderhoud gemeentefonds
Parametric release Wat is dat?.
Financieel rekenmodel Participatiewet
Digitale Agenda 2020 Den Haag 14 oktober 2015.
Break-even analyse Hoeveel moet ik minimaal produceren om geen verlies te maken?= p.
VNG Commissie Financiën Ontwikkelingen 2016 Voorzitter: Staf Depla, wethouder Eindoven.
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Techniek in Midden-Limburg Jeroen van den Berg (UWV) Roermond, maart 2015.
Toelichting advies Rfv Verdeling budget Participatiewet Toelichting aan de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid Michiel van Haersma Buma,
NOT Utrecht 27 januari – uur Irene Foyer Hans van der Haar Joris van de Lindeloof.
Presentatie Wet Werken naar Vermogen Gemeente Berkelland 29 maart
Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Presentatie 3 april 2013.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
Informatieavond oud papier Welkom en inleiding programma.
Businesscase Participatiewet Martin Heekelaar Projectleider.
Faculteit economie en bedrijfskunde COELO Financiële verhouding Rijk gemeenten: hoe verder? Inspiratiedag Lokale Democratie in de Steigers Leusden, 5 oktober.
Wijzigingen financiering bijstand Wsw en beschut werk
Heffingsmaatstaf afvalstoffenheffing en reinigingsrecht gemeente Sint Anthonis 12 oktober oktober 2017.
Sturen op ambitie in het sociaal domein
Risicodeling Jeugdzorg ZOU
Analyse en advies toepassen overgangsmaatregel
Voorspellende analyse
Evaluatie Verdeelmodellen Sociaal Domein
Transcript van de presentatie:

Bestuurlijke conferentie Den Haag, 5 maart 2014 Martin Heekelaar 1 Beoordeling verdeelmodellen budget inkomensdeel WWB/Participatiewet

Beoordelingscriteria Prikkelwerking: In hoeverre worden bespaarde uitkeringen afgeroomd? Rechtvaardigheid: In hoeverre kan aannemelijk worden gemaakt dat goed presterende gemeenten een overschot hebben en slecht presterende gemeenten een tekort? Betrouwbaarheid: Is de methodiek transparant en algemeen geaccepteerd? Zijn de verdeelkenmerken logisch en verklaarbaar? Voorspelbaarheid: In hoeverre kan van te voren een goede inschatting gemaakt worden van de hoogte van het budget? (voorspelbaarheid is altijd lastig, alleen goed te krijgen bij vastzetten van het gemeentelijke aandeel) Uitlegbaarheid: Is het verdeelmodel voor SZW goed uitlegbaar richting gemeenten en voor de wethouders richting hun gemeenteraden? Financiële beheersbaarheid: In hoeverre kunnen gemeenten tekorten door verbeteringen in hun beleid wegwerken en anders, hoe worden tekorten voorkomen? Praktische toepasbaarheid: is het model praktisch en tegen acceptabele kosten door SZW toe te passen? 2

Weging van de criteria Zware weging Prikkelwerking Hoge weging Rechtvaardigheid Betrouwbaarheid Uitlegbaarheid Minder hoge weging Voorspelbaarheid Financiële beheersbaarheid Praktische toepasbaarheid 3

4 Prikkelwerking Gemeenten < : bespaarde uitkering na 2 jaar afgeroomd Gemeenten >25.000: 60% bespaarde uitkering na 7 jaar afgeroomd Rechtvaardigheid Nagegaan is in hoeverre HVE zijn terug te voeren op objectieve factoren Toepassing van het historisch aandeel. Betrouwbaarheid Algemeen geaccepteerde methodiek (regressieanalyse) Variabelen en gewichten logisch en verklaarbaar Herschattingen leiden tot flinke veranderingen in de gewichten Voorspelbaarheid Jaarlijkse herschatting Uitlegbaarheid Uitlegbaar systeem, mede door gewenning. Financiële beheersbaarheid 88 gemeenten > IAU-drempel Praktische toepasbaarheid Praktisch toepasbaar door SZW Algemeen Verbeteringen t.o.v. het huidige model. Toets op de herverdeeleffecten APE (Verbeteringen huidig model)

5 Prikkelwerking Historisch aandeel voor alle gemeenten. Na 1 jaar wordt 69% van de bespaarde uitkering afgeroomd. Rechtvaardigheid Claim op rechtvaardige verdeling Maar, groot deel van de verdeling historisch Betrouwbaarheid Onbekend hoe verdeelfactoren en gewichten zijn vastgesteld (niet reproduceerbaar) Groot aantal gemeenten betrokken bij de uitwerking Logische en verklaarbare variabelen en gewichten Voorspelbaarheid Geen jaarlijkse herschattingen Gemeentelijk aandeel verandert door veranderingen in de verdeelmaatstaven. Uitlegbaarheid Onderzoeksmethodiek is slecht uitlegbaar (niet transparant) Het verdeelmodel zelf is goed uitlegbaar. Financiële beheersbaarheid Historisch aandeel t-1. Maar nog steeds substantiële HVE. Praktische toepasbaarheid Historisch aandeel t-1? Algemeen Geen transparante, reproduceerbare methode Groot historisch aandeel Historisch aandeel t-1 CEBEON (Verschillenanalyse)

6 SCP (Multiniveau analyse) Prikkelwerking < : volledige afroming na 2 jr : gemiddelde afroming van 19% na 2 jr > : Geen afroming Rechtvaardigheid: Beleid en uitvoering uitgezuiverd op gemeente- en wijkniveau. Kleinere gemeenten volledig historisch. Middelgrote gemeente deels historisch en deels objectief Betrouwbaarheid Algemeen geaccepteerde methodiek (multiniveau analyse) Variabelen en gewichten logisch en verklaarbaar Stabiele gewichten en variabelen bij herschattingen Voorspelbaarheid Herschattingen beperkt nodig (om 4-5 jr) Herschattingen leiden tot beperkte veranderingen. Uitlegbaarheid: Complexe methodiek Conceptueel goed uit te leggen Financiële beheersbaarheid 95 gem.>IAU-drempel Praktische toepasbaarheid Praktisch toepasbaar Algemeen Methode komt tegemoet aan aantal bezwaren tegen huidige methodiek. Onderzoek SCP toont aan dat een verdeelmodel o.b.v. multiniveau- analyse mogelijk en praktisch toepasbaar is.

7 Prikkelwerking: Bespaarde uitkering volledig afgeroomd na 7 jr Rechtvaardigheid: Beleid en uitvoering dat constant is over de tijd, is uitgezuiverd. Historisch basisjaar maakt substantieel deel uit van het budget. Betrouwbaarheid Paneldata methode is algemeen geaccepteerde methode. Voorspelbaarheid Jaarlijkse herschattingen bij de eerste jaren van de Participatiewet. Structureel is jaarlijkse herschatting niet nodig. Uitlegbaarheid Groot historisch aandeel Slechts vier variabelen bepalen objectief aandeel (LL, AO-uitk, WW) Financiële beheersbaarheid Historisch aandeel, maar ver terug in de tijd Praktische toepasbaarheid Systematiek is praktisch toepasbaar Algemeen Substantieel historisch aandeel Beperkt aantal objectieve variabelen SEO (Trendmodel)

8 APECEBEONSCPSEO PrikkelwerkingGemeenten : 60% afroming na 7 jaar Historisch aandeel voor alle gemeenten; 69% afroming na 1 jr Historisch/objectief afhankelijk van gemeentegrootte. Gemeenten > geen afroming Historisch aandeel voor alle gemeenten. Afroming na 7 jr. RechtvaardigheidNagegaan is in hoeverre HVE zijn terug te voeren op objectieve factoren Claim op rechtvaardige verdeling; Maar, groot deel van de verdeling historisch Beleid en uitvoering zijn uitgezuiverd. Beleid en uitvoering van 7 jaar terug is uitgezuiverd; ontwikkelingen in beleid niet. BetrouwbaarheidAlgemeen geaccepteerde methodiek (regressieanalyse); Variabelen en gewichten logisch en verklaarbaar; Herschattingen leiden tot flinke veranderingen in de gewichten Onbekend hoe verdeelfactoren en gewichten zijn vastgesteld (niet reproduceerbaar); Logische en verklaarbare variabelen en gewichten; gemeenten betrokken bij tot standkoming Betrouwbare methodiek. Algemeen geaccepteerd. De panel-data methode is een algemeen geaccepteerde methode. VoorspelbaarheidJaarlijkse herschattingGeen jaarlijkse herschattingen; HVE wordt elk jaar groter Geen jaarlijkse herschatting nodig; herschattingen leiden tot stabiele gewichten In de eerste jaren van de Participatiewet is er jaarlijkse herschatting nodig, maar structureel niet. UitlegbaarheidUitlegbaar systeem, mede door gewenning. Onderzoeksmethodiek is slecht uitlegbaar (niet transparant); Het verdeelmodel zelf is goed uitlegbaar. Nieuwe, complexe methodiek. Conceptueel goed uitlegbaar. Groot historisch aandeel en beperkt aantal objectieve factoren lastig uitlegbaar. Financiële beheersbaarheid Rechtvaardigheid en historisch aandeel Groot historisch aandeelBeleid en uitvoering zijn uitgezuiverd. Historisch aandeel plus beleid en uitvoering van 7 jr terug uitgezuivderd Praktische toepasbaarheid Praktisch toepasbaarHistorisch aandeel in t-1 is NIET praktisch toepasbaar. Praktisch toepasbaar Algemene conclusie Verbeteringen t.o.v. huidig model; Toets op de herverdeeleffecten Geen transparante, reproduceerbare methode; groot historisch aandeel; historisch aandeel t-1 Methode komt tegemoet aan een aantal bezwaren tegen de huidige methodiek. De methode blijkt toepasbaar. Substantieel historisch aandeel; beperkt aantal objectieve variabelen