Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doe jij ook mee? de samenleving dat ben jij,
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep 4-5.
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 3-4.
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
Door: Karlijn, Amber & Stefani. H23.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep 4-5.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep 7-8.
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Eten zoals je gebekt bent
Eten zoals je gebekt bent
Kleuren om (van) te snoepen
Kleuren om (van) te snoepen
Voorbereiding post 1 ‘n Oogje op kleuren Groep
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 5-6.
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep 4-5. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 4 en 5.
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 7-8.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
Elke paddenstoel zijn eigen plekje
Voorbereiding post 4 Nachtbrakers Groep
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 6, 7.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 5 en 6.
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 5-6. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Even schrikken, voor.
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 3-4.
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 1-2. Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Blij met hei, voor.
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep 4-5.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 7 en 8.
Kleuren om (van) te snoepen
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 1-2.
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 1-2.
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Interpreteren van data
Quiz Start.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Voorbereiding post 5 Mmm ... lekker snoepen Groep 5-6.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
De appel valt niet ver van de boom.
CHEFKE DESIGNS Presents PET-SHOP Dierenwinkel Ga maar snel kijken.
Onze doelen en visie in beeld
Verstoppertje spelen in het bos
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Ik mocht voor plannex een opdracht over de merel doen. Ik vond het gelijk leuk. Maar het was wel moeilijk.
Wegwijs Groep 8 Thema 2Weer en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Ontdekkingen in de zomer
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
Transcript van de presentatie:

Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8

Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Even schrikken, voor groep 7 en 8. Inhoud: Algemeen Verhaal over het infobord Spel Werkvel Opruimen

Algemeen Voor post 3 is voor groep 7-8 één tafel nodig, om het spel aan te spelen. Zorg dat er bij de speltafel genoeg stoelen staan voor de kinderen en voor uzelf. De tuinschildering (meest rechtse bord) wordt door groep 7 en 8 niet gebruikt. Worden er op de post werkvellen gebruikt, zorg dan voor (kleur) potloden.

Achter het tabblad ‘Groep 7-8’ vindt u informatie over de manier waarop u werkt met het infobord, met het spel en met het werkvel. Neem voor het verhaal niet meer dan 10 minuten en de rest van de tijd voor het spel. Het werkblad voor groep 7-8 (met de 4 soorten insecten) wordt gebruikt bij het spel op de post. Ieder kind heeft een kopie nodig.

Het verhaal Op de post willen we de kinderen laten beseffen waarom sommige dieren felle kleuren hebben. Een felle kleur valt immers op, en betekent dat het dier eerder door vijanden wordt gezien. Felle kleuren kunnen gebruikt worden om te waarschuwen, en om te laten schrikken. Bij waarschuwen is de felle kleur een signaal: eet mij niet want ik ben giftig, of ik smaak vies, of ik steek. Sommige dieren gebruiken mimicry: ze lijken alleen maar op een dier dat steekt, of giftig is. Bij schrikken dient de felle kleur om vijanden af te leiden. Eén moment van schrik bij een aanvaller kan voldoende zijn om te ontsnappen. Oogvlekken van vlinders zijn hierbij een goed voorbeeld.

Op de infoborden staan voorbeelden van waar- schuwings- en schrik- kleuren. Geel-zwart Geel-zwart is een waar- schuwing: Pas op, ik ben giftig. Of: ik steek! Een onervaren belager zal na één of twee keer weten dat een wesp steekt. Voortaan laat hij hem links liggen. Rood-zwart Rood-zwart is ook een waarschuwing en betekent bijvoorbeeld: Pas op, ik smaak vies! Een voorbeeld is het lieveheersbeestje.

Mimicry Bij waarschuwen komt ook mimicry aan de orde Mimicry Bij waarschuwen komt ook mimicry aan de orde. Voorbeeld: veel dieren lijken op een wesp en worden daardoor met rust gelaten door vijanden. De dieren profiteren van het waarschuwingssignaal van de wesp: Pas op, ik steek! Ook al steekt een ander zwart-geel dier zelf niet, hij is er toch veiliger door. Schrikkleuren Alle felle kleuren kunnen dienen als schrikkleuren, vooral als zo’n felle kleur plotseling getoond wordt. Hierbij horen ook de oogvlekken.

Oogvlekken Sommige vlinders hebben oog- vlekken Oogvlekken Sommige vlinders hebben oog- vlekken. In rust zijn de vlekken meestal niet te zien. Vogels zijn vaak bang voor grote ogen. Katten en roofvogels hebben zulke ogen, en dat zijn hun vijanden. Als een vlinder plotseling zijn oogvlekken laat zien, slaat een vogel op de vlucht. Laat met de modellen zien hoe oogvlekken een vijand aan het schrikken kunnen maken. Ze zitten in het kratje met dieren bij de tuinschildering. dagvlinder nachtvlinder

Spel groep 7-8 Bij het spel voor groep 7 en 8 is het werkvel voor groep 7 en 8 nodig. Daarnaast hebt u het gele kistje met de schuifdeksel nodig.

De kinderen gaan insecten deter- mineren, ofwel hun juiste naam geven De kinderen gaan insecten deter- mineren, ofwel hun juiste naam geven. Kijk op de deksel van het kistje voor algemene aanwijzingen bij het determineren. Deel de groep op in 3 kleinere groepjes en geef elk van de groep- jes een doorzichtig doosje met insecten uit het kistje. In elk doosje zitten dezelfde in- secten. Het doosje kan niet worden open- gemaakt, bij determineren is het alleen nodig om te kijken.

De kinderen kiezen één insect uit het doosje en gaan daarover de vragen op het werkvel langs, te be- ginnen met vraag 1. Als ze telkens het antwoord geven dat goed is bij dit insect, komen ze uiteindelijk te- recht bij de juiste naam. Deze vullen ze in bij de tekening van dit insect op hun werkvel. Vervolgens kiezen ze een ander insect uit het doosje en gaan op de- zelfde manier te werk om ook hier- van de naam te vinden. Als alle vier insecten een naam heb- ben gekregen kunnen ze controleren of alles klopt. Het antwoordenblad zit in het werkboek. Is soms nodig bij determineren

Extra werkvel Als extra werkvel is er voor groep 7 en 8 een puzzel. Dit werkvel kan op school gemaakt worden. Wilt u het werkvel bij het IVN maken, dan zijn er potloden op de post. De oplossing van het werkvel zit in het werkboek.

Opruimen Na de laatste groep het spelmateriaal opruimen en bij het infobord van de post terugleggen. De stoelen netjes om de tafel zetten. De materialen gaan door veel handen. We nemen aan dat iedereen hiermee voorzichtig is, maar toch kan er iets kapot gaan of kwijt raken. Meld dit s.v.p. meteen bij degene die vanuit het IVN de ochtend/middag begeleidt, of bij de leerkracht. Bedankt voor uw medewerking en veel succes en plezier met het bezoek aan Kleur om te overleven.