Raadsinformatieavond 3 december Regionaal Tramnetwerk
Advies aan AB-BRU is een tussenstap Wat ging er aan vooraf OV Ambitiedocument maart 2008 Beleidsnota OV+++ Wat volgt er nog Diverse onderzoeken Regionaal Tramnetwerk op onderdelen bijstellen Tracé(s) vaststellen Ontwerp en Realisatie
Regionaal tramnetwerk Raadsinformatieavond 3 december Robert van Leusden (Goudappel Coffeng)
Waarom een tramnetwerk? Capaciteitsprobleem Autonome groei OV in regio +23% (excl. effect kilometerheffing) Groei op HOV-corridors % Lijn 12 en binnenstadsas zitten nu al aan maximum Verdergaande stedelijke verdichting (NV Ontwikkelingsvisie) vraagt om schaalsprong OV Groei aantal bussen in OV-terminal van 390 (2009) naar tenminste 450 (2020) +15% OV-terminal kan dit niet verwerken (simulatie)
Waarom een tramnetwerk? Schaalsprong Tram biedt per rit 2 - 2,5x zoveel capaciteit Tram is in de praktijk robuuster en betrouwbaarder Tram is alternatief voor auto en bus Impuls voor ruimtelijk-economische ontwikkelingen ruggengraat/kapstok voor nieuwe ontwikkelingen hoogwaardige inpassing en uitstraling op omgeving
Tram op Utrechtse schaal? Vergelijking met andere West-Europese steden Stadlandinw stadinw./km²inw agglom.studenten# lijnennetlengte (km) Bordeaux F MannheimD GeneveCH AlicanteSP Nantes F BaselCH MurciaSP KarlsruheD Utrecht 2025NL à FlorenceI Utrecht 2009NL Straatsburg F GentB Grenoble F Montpellier F AugsburgD new
TramlijnVervoerwaardeFrequentie* Tram om de Zuid x/u Tram Binnenstadsas x/u Tram naar Zeist x/u (alleen zitten) Tram Leidsche Rijn x/u Tram Nieuwegein/IJsselstein x/u Tram Zuilen/Overvecht x/u Aantal reizigers per (tram)lijn in 2020 * Indien trams 45 m lang zijn > reizigers te veel voor dubbelgelede bussen > kansrijk voor tram
Rail als drager OV-systeem Keuze voor rail als drager gemaakt in OV Ambitiedocument (maart 2008) Randstadspoor van/naar/tussen omliggende plaatsen en tot ver in de regio Tram naar omliggende plaatsen en naar economische kerngebieden zonder Randstadspoor Tram brengt reizigers naar OV-terminal en binnenstad
Rail als drager OV-systeem
Doorkoppeling tramverbindingen (transversale lijnen) Vervoerkundig 20-30% reizigers moet in binnenstad zijn: doorkoppeling trams uit N’gein en Leidsche Rijn (west) naar binnenstad (oost) In toenemende mate willen reizigers uit Oost naar economische kerngebieden langs A12 en A2 (west) 60-70% reizigers moet in OV-terminal zijn (radiaal) Inpasbaarheid Ruimtebeslag in OVT: bij voorkeur geen eindigende trams Exploitatie Doorkoppeling goedkoper in exploitatie
binnenstad Doorkoppeling tramverbindingen (transversale lijnen) A2 A12 OVT Oost Leidsche Rijn Nieuwegein
Knooppunten in het netwerk Langs tramlijnen gaan we knooppunten maken van tram met trein, tram met bus, tram met auto én OV met RO Door bestemmingen langs tramlijnen te organiseren, kan iedereen comfortabel en met zo weinig mogelijk overstappen naar zijn bestemming Belangrijkste knooppunten: Uithof (P+R), Westraven, Nieuwegein Centrum, Driebergen-Zeist, Papendorp/ Hooggelegen (P+R)
Tangenten Economische kerngebieden liggen grotendeels langs ring Bereikbaarheid kerngebieden vraagt om tangenten Bestaande tangentiële stromen te klein voor tram stimulans tangenten als bus Na 2025 mogelijk uitbouw tangenten naar tram
Tangenten en knooppunten
Samenhang tram en bus HOV-buslijnen worden vertramd Regionale buslijnen worden deels vertramd, takken deels aan in knooppunten op tram, integreren deels met stadslijnen, maar blijven ook deels in stand Stadsbuslijnen (blijven) zorgen voor ontsluiting wijken
Samenhang bus en tram Voor vertramming Na vertramming
Stappenplan Zwaarste buslijnen als eerste vertrammen Vertramming OVT – Uithof meest urgente vraagstuk Medio 2010 tracébesluit OdZ Medio 2011 go/no go (mits financiering rond)
20 Tramnetwerk regio Utrecht Raadsinformatieavond
21 Ruimtelijke structuur
22 Tramnetwerk vs. ruimtelijke structuur Aansluiting op Structuurvisie Utrecht! Verknoping met stations en P+R! Ontsluiting kerngebieden! Bijdrage aan heldere structuur! Aansluiting op ontwikkelingen! Effect op stationsgebied en binnenstad! Invulling van knooppunten!
23 Inpassing
24 Beoordeling inpassing tramverbindingen 1.Materieel is geen SUNIJ lijn! 2.Ruimte in stedelijk weefsel en profielen? 3.Doorgangen in het groen? 4.Doortrekken mogelijk? 5.Passage van vaarroutes? 6.Voorstellen voor tracés later!
25 OV-Terminal gebrek aan ruimte
26 Doorkoppeling tram in OV-Terminal 1.Onderzoek naar vervoerkundig gewenste doorkoppelingen 2.Afwegen stedenbouwkundige structuur (huidig en toekomstig) 3.Afwegen hoofdverkeerstructuur 4.Vaststellen (on)mogelijkheden 5.Mogelijke bijstelling koppelingen