Raadsinformatieavond 3 december Regionaal Tramnetwerk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Delft Bouwt vrijdag 18 november Als denkoefening: “Met de Woonvisie als uitgangspunt, hoeveel woningen zijn nodig tot 2020?”
Advertisements

Resultaat 2011 •RAAK-mkb : –ingediend26 voorstellen –goedgekeurd14 voorstellen –bedrag € •RAAK-publiek: –ingediend46 voorstellen –goedgekeurd21.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Stationsgebied West ‘Van droom naar werkelijkheid’ of ‘Tussen actie en interactie…..’
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Programma informatieavond Kromhout
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
Welkom bij de informatiebijeenkomst HOV Noordoost Brabant 29 januari 2014 ‘t Spectrum, Schijndel.
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
Riolering Hoograven fase III
Presentatie buurtvereniging Molenhoek Verkeerssituatie en structuurvisie.
Gedelegeerd bestuurder
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
ONDERWERPEN 23 JANUARI 2013: 1. Netwerkbijeenkomst Regionaal Parkeerbeleid 5 maart 2. Gerealiseerd Ketenmobiliteit Plannen/ Doelen Ketenmobiliteit.
Blok 2 OV-investeringen 2020
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
Expertmeeting DBFM-project A6 Almere Weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere Ingeborg Ligtenberg Projectmanager A6 Almere Havendreef-Almere Buiten-Oost.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Verkenning Dronterringweg Swifterbant Arnoud Turkstra.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
WISKUNDIGE FORMULES.
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
0 Aanvullende maatregelen uit het VERDER-pakket Presentatie in De Bilt, 1 oktober 2009.
Wonen in Nederland Hst 3.2 : Verstopte steden.
Hst 3.2 : Congestievraagstukken
Fietsbeleid in Culemborg
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Verbeterd Ontwerp OV-netwerk 2030 Versie 16 sept.2009 Denk en doe mee
BRU en gemeente(s) werken samen: BRU Integrale netwerkontwikkeling GemeenteIntegrale gebiedsontwikkeling Blok 1: Visie en beleid.
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
Programma 29 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
Programma 22 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Spoorzone, ambitie-niveau
Onderwerp 1 NvR / Schetsontwerp Havenkwartier 8 juli 2009 Informatieve bijeenkomst Deelnemers burgerparticipatie, raadsleden en belangstellenden 8 juli.
Studie hoofdontsluiting Leek-Roden werkatelier 15 oktober 2008 (verkeerskundige aspecten)
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Organisatie Programmabureau VERDER en het UVVB
“Laat het regionaal spoor buiten spelen” Railforum 27 januari 2010 Bas Govers.
Ombouw Amstelveenlijn
Netwerkanalyse Zuidvleugel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
1 Ontwikkelingsvisie Noordvleugel Utrecht Utrecht, 31 oktober 2006.
STRUCTUURVISIE Stand van zaken  Ontwerpvisie 2020: in procedure  Uitwerken deel milieu en duurzaamheid  Communicatietraject  Uitwerkingsvragen mobiliteit.
Kracht van Utrecht 2.0 het duurzame alternatief
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
OV en de Zuidas 4 oktober 2018 Pieter Marijt
Transcript van de presentatie:

Raadsinformatieavond 3 december Regionaal Tramnetwerk

Advies aan AB-BRU is een tussenstap Wat ging er aan vooraf OV Ambitiedocument maart 2008 Beleidsnota OV+++ Wat volgt er nog Diverse onderzoeken Regionaal Tramnetwerk op onderdelen bijstellen Tracé(s) vaststellen Ontwerp en Realisatie

Regionaal tramnetwerk Raadsinformatieavond 3 december Robert van Leusden (Goudappel Coffeng)

Waarom een tramnetwerk? Capaciteitsprobleem Autonome groei OV in regio +23% (excl. effect kilometerheffing) Groei op HOV-corridors % Lijn 12 en binnenstadsas zitten nu al aan maximum Verdergaande stedelijke verdichting (NV Ontwikkelingsvisie) vraagt om schaalsprong OV Groei aantal bussen in OV-terminal van 390 (2009) naar tenminste 450 (2020) +15% OV-terminal kan dit niet verwerken (simulatie)

Waarom een tramnetwerk? Schaalsprong Tram biedt per rit 2 - 2,5x zoveel capaciteit Tram is in de praktijk robuuster en betrouwbaarder Tram is alternatief voor auto en bus Impuls voor ruimtelijk-economische ontwikkelingen ruggengraat/kapstok voor nieuwe ontwikkelingen hoogwaardige inpassing en uitstraling op omgeving

Tram op Utrechtse schaal? Vergelijking met andere West-Europese steden Stadlandinw stadinw./km²inw agglom.studenten# lijnennetlengte (km) Bordeaux F MannheimD GeneveCH AlicanteSP Nantes F BaselCH MurciaSP KarlsruheD Utrecht 2025NL à FlorenceI Utrecht 2009NL Straatsburg F GentB Grenoble F Montpellier F AugsburgD new

TramlijnVervoerwaardeFrequentie* Tram om de Zuid x/u Tram Binnenstadsas x/u Tram naar Zeist x/u (alleen zitten) Tram Leidsche Rijn x/u Tram Nieuwegein/IJsselstein x/u Tram Zuilen/Overvecht x/u Aantal reizigers per (tram)lijn in 2020 * Indien trams 45 m lang zijn > reizigers te veel voor dubbelgelede bussen > kansrijk voor tram

Rail als drager OV-systeem Keuze voor rail als drager gemaakt in OV Ambitiedocument (maart 2008) Randstadspoor van/naar/tussen omliggende plaatsen en tot ver in de regio Tram naar omliggende plaatsen en naar economische kerngebieden zonder Randstadspoor Tram brengt reizigers naar OV-terminal en binnenstad

Rail als drager OV-systeem

Doorkoppeling tramverbindingen (transversale lijnen) Vervoerkundig 20-30% reizigers moet in binnenstad zijn: doorkoppeling trams uit N’gein en Leidsche Rijn (west) naar binnenstad (oost) In toenemende mate willen reizigers uit Oost naar economische kerngebieden langs A12 en A2 (west) 60-70% reizigers moet in OV-terminal zijn (radiaal) Inpasbaarheid Ruimtebeslag in OVT: bij voorkeur geen eindigende trams Exploitatie Doorkoppeling goedkoper in exploitatie

binnenstad Doorkoppeling tramverbindingen (transversale lijnen) A2 A12 OVT Oost Leidsche Rijn Nieuwegein

Knooppunten in het netwerk Langs tramlijnen gaan we knooppunten maken van tram met trein, tram met bus, tram met auto én OV met RO Door bestemmingen langs tramlijnen te organiseren, kan iedereen comfortabel en met zo weinig mogelijk overstappen naar zijn bestemming Belangrijkste knooppunten: Uithof (P+R), Westraven, Nieuwegein Centrum, Driebergen-Zeist, Papendorp/ Hooggelegen (P+R)

Tangenten Economische kerngebieden liggen grotendeels langs ring Bereikbaarheid kerngebieden vraagt om tangenten Bestaande tangentiële stromen te klein voor tram stimulans tangenten als bus Na 2025 mogelijk uitbouw tangenten naar tram

Tangenten en knooppunten

Samenhang tram en bus HOV-buslijnen worden vertramd Regionale buslijnen worden deels vertramd, takken deels aan in knooppunten op tram, integreren deels met stadslijnen, maar blijven ook deels in stand Stadsbuslijnen (blijven) zorgen voor ontsluiting wijken

Samenhang bus en tram Voor vertramming Na vertramming

Stappenplan Zwaarste buslijnen als eerste vertrammen Vertramming OVT – Uithof meest urgente vraagstuk Medio 2010 tracébesluit OdZ Medio 2011 go/no go (mits financiering rond)

20 Tramnetwerk regio Utrecht Raadsinformatieavond

21 Ruimtelijke structuur

22 Tramnetwerk vs. ruimtelijke structuur Aansluiting op Structuurvisie Utrecht! Verknoping met stations en P+R! Ontsluiting kerngebieden! Bijdrage aan heldere structuur! Aansluiting op ontwikkelingen! Effect op stationsgebied en binnenstad! Invulling van knooppunten!

23 Inpassing

24 Beoordeling inpassing tramverbindingen 1.Materieel is geen SUNIJ lijn! 2.Ruimte in stedelijk weefsel en profielen? 3.Doorgangen in het groen? 4.Doortrekken mogelijk? 5.Passage van vaarroutes? 6.Voorstellen voor tracés later!

25 OV-Terminal gebrek aan ruimte

26 Doorkoppeling tram in OV-Terminal 1.Onderzoek naar vervoerkundig gewenste doorkoppelingen 2.Afwegen stedenbouwkundige structuur (huidig en toekomstig) 3.Afwegen hoofdverkeerstructuur 4.Vaststellen (on)mogelijkheden 5.Mogelijke bijstelling koppelingen