Rehabilitatie en autismespectrum-stoornissen (ASS)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Boekpresentatie door Karin van Zon, 30 november 2013.
Advertisements

Informatiebijeenkomst Archipel Kenniscentrum
Gedragsproblemen
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 19 Het bondgenootschap Hoofdstuk 6.
De Individuele Rehabilitatiebenadering (IRB)
Rehabilitatie in beschut, beschermd, begeleid en zelfstandig wonen
Autismespectrumstoornissen
Oorsprong Het competentiemodel ontstond in het Pedagogisch Instituut Amsterdam /Duivendrecht. Oorspronkelijk werd het gebruikt voor delinquente jongeren,
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Ouderschap en psychiatrie Ouders met een psychotische stoornis
Naam: Presentatie over Klik op “Naam”. Vul je naam in .
Naam: Begard Mijn hobby : Irak.. Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Gedragsproblemen en gedragsstoornissen Theoretisch kader: Thema 1A 1.
De plaats van rehabilitatie in de hulpverlening
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 8 Rehabilitatie door educatie: Begeleid Leren Hoofdstuk 12.
Milieurehabilitatie Hoofdstuk 8.
Rehabilitatie: gerichte ondersteuning van activiteiten en participatie
Zorg voor zelfstandigheid: rehabilitatie in de ouderenzorg
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 6 Rehabilitatie en jongeren met een psychische stoornis Hoofdstuk 18.
Sociale contacten en familierelaties
Rehabilitatie en verslaving
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 6 Rehabilitatie en niet-aangeboren hersenletsel (NAH) Hoofdstuk 14.
Gé Haans & Ellen Oude Lenferink
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Is participatie te meten?
Lectoraat Rehabilitatie Groningen Peter van der Ende Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Hanzehogeschool.
Ontwikkeling van de ouderrol als onderdeel van het herstelproces
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
… als voorwaarde voor verantwoordelijkheid (hoofdstuk 2)
Titel Klik hier voor het invoegen van tekst en/of afbeeldingen
Autisme Spectrum Stoornissen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Je herkent het pas als je het kent
Is de vereniging auti-proof?
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Herstelondersteunende zorg in een forensische setting:
De weg naar passende arbeid voor jongeren met autismespectrum- stoornissen Nathalie Cornette.
Het syndroom van Asperger
Communicatie en dementie
Expressie van emoties bij autisme
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Ouderschap en psychiatrie Ouders met een psychotische stoornis.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Psychiatrie : Lesweek 3 Voedings- en eetstoornissen bij jonge kinderen
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Rehabilitatie en kwaliteit van bestaan
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
Doctoraatspresentatie Mieke Dereu – 25 oktober 2006 Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen 1 Vroege signalen van autismespectrumstoornissen.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
St. Rehabilitatie '92 FPK en Rehabilitatie: een onmisbare combinatie !? Assen 28 februari 2011 Lies Korevaar.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
De rehabilitatiewerker moet de wijk in Lies Korevaar.
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Doelen behalen met activiteiten
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Film: Nederland is een democratie
Basisstof 2 In je vrije tijd.
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
Hoofdstuk 5 Communiceren
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Rehabilitatie en autismespectrum-stoornissen (ASS) Hoofdstuk 15

Autismespectrumstoornissen (ASS) Problematiek > vrnl. sociale interactie verbale communicatie non-verbale communicatie verbeelding beperking in repertoire interesses en activiteiten NB: verschillende subtypen!

Handvatten voor de rehabilitatiewerker bij ASS Pas communicatie aan! Band scheppen: focus op functionele relatie Feitelijke vragen stellen i.p.v. open vragen Aanpassingen specifiek per onderdeel IRB

Handvatten voor de rehabilitatiewerker bij ASS Informatie verstrekken, kort en gestructureerd Probeer ‘gebruiksaanwijzing’ met cliënt te maken: aanwijzing hoe cliënt wil dat er met hem/haar in bepaalde situaties wordt omgegaan

Handvatten voor de rehabilitatiewerker bij ASS Bij ernstiger vormen van autisme of combinatie met andere beperkingen ▼ Systematisch rehabilitatiegericht handelen (SRH) = Minder verbaal + meer beïnvloeding milieu (dan IRB)