Zorg voor zelfstandigheid: rehabilitatie in de ouderenzorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitsluiting en discriminatie
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Bedrijfsactiviteiten R.P. de Jong DIV. & B en A Advies, Uw adviseur voor Bibliotheek- en Archiefzaken n Consultancy n Interim-management n Projectmanagement.
Communiceren met ouders
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 19 Het bondgenootschap Hoofdstuk 6.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
De Individuele Rehabilitatiebenadering (IRB)
Rehabilitatie in beschut, beschermd, begeleid en zelfstandig wonen
Voorbeeld uitwerkingen SPBS 2.0
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Hoofdstuk 7 verplicht… Keuze.
ONDERSTEUNEN BIJ OPDRACHTEN Hoe doe je dat als opleider?
De plaats van rehabilitatie in de hulpverlening
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 8 Rehabilitatie door educatie: Begeleid Leren Hoofdstuk 12.
Milieurehabilitatie Hoofdstuk 8.
Rehabilitatie: gerichte ondersteuning van activiteiten en participatie
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 6 Rehabilitatie en jongeren met een psychische stoornis Hoofdstuk 18.
Sociale contacten en familierelaties
Rehabilitatie en verslaving
Rehabilitatie en autismespectrum-stoornissen (ASS)
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 6 Rehabilitatie en niet-aangeboren hersenletsel (NAH) Hoofdstuk 14.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Intersectoraal Klas 3.
Kernprocessen van de Act methodiek
Lectoraat Rehabilitatie Groningen Peter van der Ende Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Senior-onderzoeker Lectoraat Rehabilitatie Hanzehogeschool.
Titel Klik hier voor het invoegen van tekst en/of afbeeldingen
NLT modules en excellentiebevordering
Andere (school)tijden?
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Behandeling (RA) 1. Langdurend intensief bewegingsprogramma is gunstig voor functionele mogelijkheden en emotioneel welbevinden en niet ongunstig voor.
Zorg vernieuwen met uw architect
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Jongeren met een beperking
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Aan klikken. TAB blad favorieten aan klikken Nieuwe verzamel map maken.
Als zelfstandig wonen niet meer kan
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
1 Congres : wat na ons Jij ziet de dingen en zegt: Waarom? Ik droom de dingen en zeg: Waarom niet? B,Shaw.
Het perspectief van de oudere
Oriëntatie op het beroep
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Omgaan met de gevolgen van trombose
Casuïstiek {titel toevoegen} {naam diëtist, ziekenhuis, plaatsnaam} TOP MDL 5 november 2015.
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Leer kracht Workshop over competenties van
Palliatieve zorg voor mensen met een VB Stand van zaken Anke de Veer (NIVEL)
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
Presentatie analyse interviews 4VWO RSG.  Stap 1: Wat is armoede?  Stap 2: Interviews uitwerken & analyseren  Stap 3: Gezamenlijk analyseren  Stap.
1 Presentatie Symposium “”Ketenzorg loont” Ontwikkelingen en resultaten Geriatrische revalidatie Donderdag 6 december 2012 Jocelyn Daris.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Slimme kinderen en dyslexie. Wat is uw associatie?
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Beroepenwerkstuk.
Verhuisadviseur / Wooncoach Senioren
Thuisondersteuning.
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Begeleiden van een zorgvrager
Zelfredzaamheid en zelfmanagement
Communicatie met LVB-ers, maatwerk!
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Van Zorg naar SOCAV.
Wmo beleid in de Drechtsteden
Informatie Inkoop Langdurige Zorg Volwassenen in Rotterdam
SOS Schulden Op School Voorstelling werking
PARTICIPEREN Doorontwikkelen vanuit de dagondersteuning
Transcript van de presentatie:

Zorg voor zelfstandigheid: rehabilitatie in de ouderenzorg Hoofdstuk 19

Problematiek ouderen Onderscheid zelfstandigheid ≠ zelfredzaamheid zelf kiezen en bepalen zelf uitvoeren activiteiten Problematiek combinatie lichamelijke, cognitieve, communicatieve en psychische problemen focus vaak op beperkingen intramurale setting > weinig keuze- vrijheid, weinig variatie activiteiten afhankelijke opstelling

Handvatten rehabilitatiewerker bij ouderen Attentieve en responsieve houding (vergl. verzorgenden) Responsabiliteit > reageren op wensen! Communicatieve competenties: actief luisteren, doorvragen, problemen oplossen en wensen uitwerken

Handvatten rehabilitatiewerker bij ouderen Inschakelen anderen Focus > nooit te oud om te wensen nooit te oud om te leren

Oplossingen voor praktische knelpunten Geen tijd Aanpassingen in tijd integreren in dagelijkse omgang met ouderen praktijkbegeleiding

Oplossingen voor praktische knelpunten Te moeilijk Aanpassing in moeilijkheidsgraad - focus op ‘gewone dingen’

Oplossingen voor praktische knelpunten Rapportage Aanpassing overdracht rehabilitatie-traject - onderscheid info doel lange termijn, doel korte termijn