in de eerste 2 weken na een herseninfarct ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Advertisements

Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
CO2, 1 april CO2, April 1 CO2 uitstoot door; CO2 emissions;
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Order placed Should be Nederland Netherlands can be removed here, just Scancorner Instead of ‘undefined’ -> ‘geen’ New logo should be displayed here. COUNTS.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Niels Chavannes MD PhD Associate Professor
Thursday, 10 July 2014 donderdag 10 juli 2014 Click Klik.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
RHODODENDRON.
WIJ ZIJN ZELFBEDRUIPEND IN ONS HOME WIJ KWEKEN ONZE GROENTEN EN FRUIT WIJ GEBRUIKEN REGENWATER VOOR KOKEN EN BADEN ZONNEPANELEN GEVEN ONS WARMTE EN LICHT.
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
IST Status Gerrit van Nieuwenhuizen IST-MIT meeting BNL, July 24, 2008
Grammar. When : wanneer, op het moment dat : The doctor said I had to take these pills when I wake up. If : als, voorwaarde : The doctor said I had to.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 2002 Thankyou Music 1/10 BLESSED BE YOUR NAME (Matt Redman) 1. Blessed be Your name Gezegend.
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
en ‘If-zinnen’ (klik hier als je meteen naar If-zinnen wilt.)
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 2001 Marty Sampson / Hillsong Publishing 1/4 KING OF MAJESTY (Marty Sampson) 1. You know that.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 2002 Thankyou Music 1/4 EACH BEAT OF MY HEART (Bethan Stevens) 1. I give myself wholly to You.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 City Bible Music 1/10 BELIEVE (Donna Lasit) I say on sunday how much I want revival Op.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
ontwik idee - keling dag 3 goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
CLICK THE END EINDE THE END May peace be with you EINDE Moge de vrede met jou zijn Next time I’ll present you the alphabet Volgende keer bied ik je het.
1 Van Harvard naar MIPS. 2 3 Van Harvard naar MIPS Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages Verschillen met de Harvard machine: - 32 Registers.
Heparine bij AF in acute fase herseninfarct
CAT: Phystrac bij CTS Julie Staals Sept 2007.
Oefentherapie bij ischialgie CAT de Krom
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/007] theme: Can I have my money back… can-do : kan minder routinematige situaties aan © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 En Gesprekken voeren[Edu/003]/ Subvaardigheid lezen thema: Would you be prepared to cut off your arm… can-do : kan overtuigend.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Writing exercise This one goes into your language portfolio!!! You have until the end of the week to hand it in… (So you have a little longer than it says.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
 vertaal:  Ik ga elke dag naar de universiteit  Ik ga naar de universiteit in London.
Kenmerken van een persoonlijke brief
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
Photos do not lie. We are having a wonderful time. Foto’s liegen niet! Wij hebben het heel erg naar ons zin.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1997 Kingsway's Thankyou Music 1/9 THE HEART OF WORSHIP (Matt Redman) When the music fades,
Psalm 63:1-2 Een psalm van David, toen hij in de woestijn van Juda was. O God, Gij zijt mijn God, U zoek ik, mijn ziel dorst naar U, mijn vlees smacht.
Klik op een vlag. Click on a flag Language: Jefken is altijd daar om te helpen ! Jefken is always there to help !
Grammar Unit 5 HD 5.1 t/m 5.9.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Transcript van de presentatie:

in de eerste 2 weken na een herseninfarct ? Waarom Ascal 300 mg in de eerste 2 weken na een herseninfarct ? En heeft het zin om de dosering Ascal 2 weken te verhogen naar 300 mg bij een patiënt die al 100 mg gebruikt ? Julie Staals m.m.v. Miesje v Dooren aug ‘09

Aspirine : secundaire preventie na een TIA / herseninfarct 21 trials ~20000 patienten BMJ 2002, antithrombotic trialists’ collaboration

Dosering aspirine: 80 mg = Ascal 100 mg BMJ 2002, antithrombotic trialists’ collaboration

Aspirine in de acute fase na een herseninfarct Follow-up duur 1 mnd 6 mnd Pre-aspirine gebruik ? 20%

per 1000 behandelde patienten worden 5 events voorkomen NNT 200 Cochrane 2008, Sandercock

per 1000 behandelde patienten worden 13 events voorkomen NNT 79 Death or dependency at end of follow-up per 1000 behandelde patienten worden 13 events voorkomen NNT 79 Cochrane 2008, Sandercock

300 mg aspirine gedurende 2 weken acuut starten Interpretatie ? 300 mg aspirine gedurende 2 weken acuut starten CBO-richtlijn: Bij patiënten die een TIA of beroerte hebben doorgemaakt wordt geadviseerd op de kortst mogelijke termijn te starten met preventieve medicatie. … Na een TIA of niet-invaliderend herseninfarct komen patiënten in aanmerking voor behandeling met de combinatie aspirine (30-100 mg) en dipyridamol (2 dd 200 mg ret).

ESO-richtlijn: Cochrane: It is recommended that aspirin (160–325 mg loading dose) be given within 48 hours after ischaemic stroke (Class I, Level A) Cochrane: The benefits of aspirin in acute stroke are drawn from trials which tested a dose of aspirin between 160mg and 330mg daily. Lower doses of aspirin are effective for long-term secondary stroke prevention, but have not been evaluated in acute stroke.

IST: Immediate use of aspirin (with an initial dose of about 300 mg, though a lower maintenance dose might then suffice) should be considered in all patients with acute ischaemic stroke…. Long-term low-dose aspirin, … will improve the prognosis for many patients, and IST and CAST now show a slight further improvement in the prognosis if aspirin starts at the beginning rather than at the end of the hospital stay.

Peter Sandercock: There was no evidence of a difference of the benefits of aspirin from those already on aspirin from those not on aspirin in the subgroup analyses. There would be sense to to give at least a single 300mg dose on admission, just in case the patient had not actually been taking 100mg every day (patients may often forget).  That single dose would be enough to ensure complete inhibition of platelet cyclo-oxygenase; thereafter – on pharmacotherapy grounds, you could go back to 100mg daily

Conclusie: Er is een duidelijke indicatie voor het zo snel mogelijk starten van aspirine in acute fase na een herseninfarct. Dosering: De dosering van 300 mg is waarschijnlijk in de toenmalige tijdsgeest gekozen, terwijl we uit latere sec.preventie-trials weten dat 100 mg even effectief is. Richtlijn (www.neuromaas.nl) wordt aangepast: geef een eenmalige oplaaddosering van 300 mg, gevolgd door 100 mg 1dd1.