Eerstegraads lerarenopleiding informatica

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verkorten van niveau 4 opleidingen op het ROC van Twente
Advertisements

De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Sanne Tromp Ton van der Valk
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Profiel TI Scholingsdag
domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
VTB Technasium Vakcollege
Voorlichting: Informatica
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Welkom.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Kansrijke combinatiegroepen
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Fundament Informatica
Zorgen rond informatica De Codi omscholing is een project Geen structurele lerarenopleiding Geen onderzoek en ontwikkeling van vakdidactiek Weinig structurele.
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
Belangenbehartiging door de VELON
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
IOIO Jos Tolboom Programmaleider NIOC2004. IOIO?
Doorlopende duale leerweg MBO-HBO ICT bijdrage nummer Hanriette Ruigt Haagse Hogeschool Jan van der Staaij Albeda College.
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
Twee naar Een Platform OA Rotterdam 25 maart 2010 Willem van der Wolk,
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
Welkom.
Studiekeuzes van uw kind
Verkorte vwo-route gericht op de tekortvakken
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
21 maart 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Profielkeuze voorlichting Presentatie : M. Speetjens (Coördinator in-uitstroom/decaan)
Communicatie & Educatie Variant
Project “Eén Groen Lyceum” – 1/10/ /10/2016 (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO): Groen Onderwijsonderzoek; thema “Doorstroom groen vmbo-mbo”)
Startbijeenkomst Welkom Master Science Education and Communication Master Leraar VHO Maatschappijleer en maatschappijwetenschappen Minor Leren Lesgeven.
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Concept examenprogramma
Voorlichtingsavond ILO 13 oktober 2015 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
Natuurkunde in de bovenbouw
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Voorlichtingsavond ILO 16 februari 2016 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
CODI-actiemiddagVSNU, 13 november CODI-actiemiddagVSNU, 13 november CODI: waar staat het voor? Bert Zwaneveld CODI Open Universiteit Nederland.
1 Wie is Frans Peeters?. 2 Frans Peeters Docent informatica en ICT-coördinator St. Willibrordcollege Goes Community Manager Informatica Kennisnet Eigenaar/beheerder.
Turing deel 2 Hoofdstuk 8 Programmeren met Java Objectgeoriënteerd programmeren, klasse Applet, variabelen (primitieve typen en referentie typen), arrays.
Onderzoek Doorlopende Leerlijnen vmbo-mbo Peter den Boer Lector keuzeprocessen/loopbaanleren ROC WB.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Het vakdossier Informatica: aan de slag! Victor Schmidt I&I conferentie Service Pack november 2008.
Communicatie & Educatie Variant AMSTEL Instituut.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
Uitwisselingsdag Meer goed opgeleide leraren in de schooltalen
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Daphne Keller 30 augustus 2017
Informatica Keuzevak in de 2e fase.
Niemand vergeet een goede leraar
Decanaat Ouderavond 4 havo 10 september 2019.
Ouderavond 3 vwo 1 oktober 2019.
Transcript van de presentatie:

Eerstegraads lerarenopleiding informatica Bert Zwaneveld, Open Universiteit Nederland Betsy van Dijk, Universiteit Twente

Inhoud presentatie Stukje geschiedenis Proces Resultaten

Geschiedenis 1997: Informatica wordt keuzevak in bovenbouw havo/vwo Begin 1998: er komt een omscholing voor zittende eerstegraders met een omvang van 32 sp (21 vakinhoud, 4 vakdidactiek, 7 onderwijspraktijk-opdracht) te verzorgen door CODI; dat is een consortium van 12 universiteiten en hogescholen Najaar 1998: start schoolvak én omscholing

Geschiedenis De omscholing leidt tot een eerstegraads bevoegdheid De omscholing is een overbrugging naar een reguliere lerarenopleiding De omscholing biedt de leraren basale informaticakennis: Oriëntatie op informatica Computerarchitectuur en besturingssystemen Visueel programmeren met java Informatiesystemen: modelleren en specificeren

Geschiedenis Gegevensbanken Telematica Software engineering, inclusief projectmanagement Mens-machine-interactie Programmeerparadigma’s en methoden van informatiesysteemontwikkeling Informaticaprojecten Vakdidactiek Onderwijspraktijkopdracht

Geschiedenis 1998: start eerste tranche met 85 cursisten, in 4 groepen verdeeld over 4 regio’s 1989: start tweede tranche met 195 cursisten, in 8 groepen verdeeld over 4 regio’s 2000: afsluiting eerste tranche en start derde tranche met 63 cursisten in 3 groepen, verdeeld over 3 regio’s 2001: afsluiting tweede tranche 2002: afsluiting derde tranche, start vierde tranche met 26 cursisten in 1 groep 2004: afsluiting vierde tranche

Geschiedenis: resultaten Aantal gestarte cursisten Aantal geslaagden na 2 jaar Aantal geslaagden na meer dan 2 jaar Totaal aantal geslaagden Percentage geslaagden Tranche 1 85 65 11 76 89 Tranche 2 195 156 24 180 92 Tranche 3 63 47 6 53 84 Tranche 4: 26 23 88 TOTAAL 369 291 41 332 90

Proces 2000: eerste overleg met OCW over reguliere eerstegraads lerarenopleiding informatica zonder resultaat 2001: vervolgoverleg met OCW met als conclusie dat in het kader van bama de universiteiten kunnen starten 2002: start overleg tussen ‘directeuren’ van informaticaopleidingen en lerarenopleidingen 2003/4: twee werkgroepen ontwikkelen een model voor de lerarenopleiding

Proces Waarom heeft dit zolang geduurd? (Universitaire) informaticaopleidingen bestaan al 25 jaar! Het schoolvak heeft een lastige positie: Imago Status Visie En de vakdidactiek moet nog vrijwel geheel ontwikkeld worden Dat geldt ook voor het schoolvak Met andere woorden: een lastige klus

Proces Ook procedureel lastig: OCW zegt wel de eerstegraads lerarenopleiding informatica te willen, maar werpt in de praktijk veel barrières op: volledige traject nieuwe opleiding doorlopen (NVAO en doelmatigheidstoets) Instellingen willen een eenvoudige procedure: nieuwe track naast bestaande tracks

Resultaten Een model voor de opleiding De vakinhoudelijke competenties De vakdidactische competenties Gezamenlijk optrekken Perspectief op doorlopende samenwerking

Resultaten: opzet lerarenopleiding (Onderwijs)ontwerp- competenties Onderwijsuitvoerings-competententies Meesterproef Onderwijsuitvoerings-competenties beroep vak vakdidactiek persoon schoolvak

Resultaten: vak De eerstegraads leraar informatica is inhoudelijk minstens een bachelor, maar (veel) liever een master of science met competenties op de gebieden: software: programma’s en algoritmiek gegevens: informatie- en kennissystemen hardware: machines en infrastructuur grondslagen (research en) development omgeving informatica als wetenschapsgebied

Resultaten: gemeenschappelijke visie Samenwerking op het gebied van: Visie op de lerarenopleiding Vakdidactiek Schoolvakontwikkeling Te verwoorden in de gelijktijdige aanvraag in december zodat er per 1 september 2005 gestart kan worden

Resultaten: vakdidactiek/schoolvak Schema: vakdidactiek informatica 1 micro en 2 macro (b) algemene didactiek (c) schoolpracticum (d) informatica vakinhoud

Resultaten: vakdidactiek 1 microdidactiek Ondersteuning van leerlingen bij het leren modelleren, bij het leren oplossen van grote problemen en bij het eigen maken van ontwerpstrategieën (technisch ontwerpen) Didactiek van: Programmeren Informatiesysteemontwikkeling Gegevensbanken en SQL Werken met websites als rode draad door het praktische werk

Resultaten: vakdidactiek 1 → 2 overgang van micro- naar macrodidactiek Ontwerpen van informaticalessen Observeren in lessen: docentgedrag en leerling-gedrag Eén op één begeleiding leerlingen Lesvoorbereiding Lessenserie Geleidelijk meer diepgang ICT-gebruik bij informaticalessen; ook de relatie Informaticadidactiek met ICT-didactiek  Voorlichting aan en begeleiding van leerlingen bij het kiezen van het keuze-examenvak informatica in het vrije deel

Resultaten: vakdidactiek 2 → 2 macrodidactiek Visieontwikkeling Doelstellingen en examenprogramma; organisatie van het schoolvak. Onderwijsleerpakketten voor informatica: vergelijking met en oriëntatie op wat er is én ermee werken Leerstofordening rond informaticabegrippen, voorkomen van veel voorkomende leerlingenfouten Verdiepen van eigen kennis en vaardigheden via CODI materiaal Vakdidactische ervaringen en kennis uit Duitsland Onderwerpen uit nascholing Ervaringen in het onderwijs (vooral HBO, WO) Samenwerking met collega-informaticadocenten Ontwikkeling leermaterialen

Resultaten: vakdidactiek 2 → 3 overgang van macrovakdidactiek naar algemene didactiek Uitwisseling ervaringen, met name bij het schoolpracticum Differentiatie Variatie in de les Toetsing Verschillende vormen; ook praktische toetsing Beoordeling door zelfevaluaties op basis van een portfolio Reflectie Samenwerking met de andere schoolvakken

Resultaten: vakdidactiek 1 → 2 → 3 Didactische werkvormen: Studiehuis-didactiek Samenwerkend leren Groepswerk Zelfstandig leren; aansturing zelfwerkzaamheid Formuleren opdrachten Praktische opdrachten; projectwerk; eventueel profielwerkstuk Van praktische opdrachten naar projectwerk

Resultaten: vakdidactiek Computerpractica Organisatie Opbouw (niet steeds achter de computer) Demonstraties (ook elkaar laten zien) Vakspecifieke didactische modellen: leren probleem oplossen vanuit een ontwerpperspectief Probleem oplossen Ontwerpen Modelleren Projectwerk

Ontwikkeling & samenwerking Visieontwikkeling; bijvoorbeeld verhouding tussen het alfa-, bèta- en gammakarakter Curriculumontwikkeling; bijvoorbeeld: wat zijn de ‘relatief constante’ kernbegrippen en kernvaardigheden, en welke nieuwe ontwikkelingen moeten in het curriculum opgenomen worden? Ontwikkeling van de vakdidactiek

Ontwikkeling & samenwerking Samenwerking met de andere schoolvakken; bijvoorbeeld: welke problemen uit andere schoolvakken zijn bruikbaar als context voor het informaticaonderwijs? Samenwerking met informaticadocenten van andere scholen. Er zal per school meestal één leraar zijn, dus geen vaksectie informatica, wellicht wel per groep van scholen. Samenwerking op het gebied van curriculumontwikkeling en vakdidactiek met lerarenopleidingen