“Het is ook nooit goed…”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
Het buitenlands beleid leerdoelen • Weten tegen welke achtergrond de Amerikaanse regering de Monroedoctrine afkondigde; • Kunnen aangeven waaom.
Staatsinrichting 1 Veranderingen herkennen/ beschrijven die in 1848 werden doorgevoerd in het kiesrecht door de liberalen o.l.v. Thorbecke.
Inleveren SO Volgende week responsiecollege, dan doen we de hele stof in vogelvlucht en krijg je je SO terug Niet af?  volgende week op de gang de SO.
4.3 Politieke stromingen.
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Politiek en staatsinrichting in Nederland en Europa.
Geschiedenis en Populisme
QUIZ Katern Politiek.
Hfdst 5: Politieke participatie
Wetenschapswinkelprojecten: Experimenten in Democratie Roel During Environmental Science Group Wageningen University and Research.
Hfdst 5: Politieke participatie
Marc Hooghe (University of Leuven) Burgers en de staat Op zoek naar duurzame verhoudingen.
Onderwijs en democatisch burgerschap
Assistant Professor Comparative Politics
 Geen vertegenwoordigers voor kolonies in Britse parlement  Nieuwe belastingen van de Britse regering op suiker, thee,… ‘No taxation without representation’
Het Politiek Systeem Civitas Hoofdstuk 8
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Politieke stromingen LiNKS RECHTS.
1/9 2/9 INHOUD Wat is een referendum precies? Wie zijn de kandidaten? Wat zijn de voordelen van zo’n burgemeestersreferendum? En wat de nadelen? Conclusie.
Workshop bejegening en informatievoorziening
Racisme Dylan Duck 1BaSW C. Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Tegen racisme voor meer democratie 2.1 Tegen superioriteitsdenken, voor meer gelijkwaardigheid.
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Herhaling Staatsinrichting
Extra van democratie.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
De economische democratie veroveren Intersyndicaal Forum: Samen voor het recht op de stad Welke allianties tussen arbeid en milieu in Brussel?
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Hoofdstuk 3: Parlementaire democratie
§2: politieke stromingen en partijen:
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Tijdvak 7- Tijd van pruiken en revoluties ( ) Achttiende Eeuw
Gert Oostindie. situering Caraïben geografie tussen Europa, de V.S. en Latijns Amerika: altijd in een achtertuin kleinschaligheid (in soorten!) en extreme.
Want een kind wordt geboren, een zoon wordt ons gegeven.
Democratie in Nederland Ja, het werkt, maar zou het (nog) beter kunnen? 6 april 2016, Outger Baron.
Middel Management Martin Doolaard Praat mee via #seminarISBW.
Mogen identiteitsgebonden organisaties een eigen toelatingsbeleid voeren? Jan van der Stoep.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
Complicaties bij de mensenrechten Vandewalle Joyce 1BaO.
VERENIGDE STATEN De weg naar wereldmacht | Het federale bestuur | The Roaring Twenties.
World Understanding and Peace day
Staatsinrichting van Nederland (deel 2)
Democratische rechtsstaat?
Multiple politica Tegendemocratie Vertegenwoordigende democratie
Positie van de gemeenteraad in 2017
Blok 2 Vrijheid in Nederland
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Regels en rechten”.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland; rechts-staat en democratie De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Maatschappij Wetenschappen
Les kiezen, politieke stromingen en partijen
Blok 2 Vrijheid in Nederland
1.1 DE NEDERLANDSE STAATSINRICHTING NU
Democratie in tijden van populisme en technocratie
Hoofdstuk 1 Wat is politiek?
Ugent, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Democratie en Dictatuur
Politieke veranderingen in het bindingsvraagstuk
Europese Unie De Europese pijler van sociale rechten
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Maatschappijwetenschappen
§6.1 Conflicten in de wereld
Transcript van de presentatie:

“Het is ook nooit goed…” Democratie vanuit politiek-filosofisch perspectief [Praktische Politieke Filosofie, Den Bosch 8 april 2014]

Oeteldonk

Democratie?

Cradle of democracy?

Wieg van de democratie?

Δημοκρατία Democratie Democratiaeth Демократия Democracia Démocratie ديمقراطية Demokrasy Demokrasi Demokratio Democracy

Δημοκρατία [Η ετυμολογία της λέξεως βρίσκεται στα συνθετικά «δήμος» (το σύνολο ή η συνέλευση των ανθρώπων που έχουν πολιτικά δικαιώματα) και «κράτος» (δύναμη, εξουσία, κυριαρχία).]

Universele Verklaring van de Rechten van de Mens Article 21. (1) Everyone has the right to take part in the government of his country, directly or through freely chosen representatives. (2) Everyone has the right of equal access to public service in his country. (3) The will of the people shall be the basis of the authority of government; this will shall be expressed in periodic and genuine elections which shall be by universal and equal suffrage and shall be held by secret vote or by equivalent free voting procedures.

Rood: landen die niet claimen democratisch te zijn Groen: landen die wel claimen democratisch te zijn (inmiddels incl. Myanmar)

Tunis, januari 2011

Constateringen 1. het is niet evident wat “democratie” is. 2. “democratie” is het enige a priori legitieme politiek spel in de polis. 3. dat iets “democratie” heet betekent niet dat het dat ook is, en omgekeerd. 4. (bijna) iedereen wil democratie of zegt het te willen.

??? Wat bedoelen we als we “democratie” zeggen, of “democratisch” (en ook: “ondemocratisch”)??

Drie elementen 1. democratie als dat wat “we” allemaal willen terwijl we niet “weten” wat het is [conclusie deel 1] 2. “democratie” van twee kanten benaderd [2A en 2B] 3. macht en democratisch burgerschap

2A: Definitie: “Democratie” is primair een (altijd) mogelijke kwaliteit van iedere sociale situatie waarin politieke macht wordt uitgeoefend door menselijke individuen en/of groepen over menselijke individuen en/of groepen en bestaat erin dat een overwegend deel van hen over wie macht wordt uitgeoefend een substantieel en relatief gelijk aandeel heeft aan de beslissingsmacht die die uitoefening bepaalt.

Voordelen van deze tentatieve definitie: 1. gradatie is mogelijk 2. zwart/wit keuze kan vermeden worden 3. nuancering democratic peace theory mogelijk 4. democratie kan als kwaliteit concreet wel/niet gewild worden 5. kritisch onderscheid tussen kwaliteit en dat waarvan het de kwaliteit is 6. “enten” op lokale omstandigheden is mogelijk

2B: Democratisch “systeem” Democratisch proces speelt zich af in 3 lagen (die systemisch onderscheiden zijn, maar empirisch dooreen kunnen lopen) [ontleend aan Pierre Rosanvallon, Contre-démocratie]: D1: het actieve deel van het systeem (bijv. electoraal-democratisch systeem; meestal “representatief”) D2: het reactieve en correctieve deel van het systeem (contre-démocratie [P. Rosanvallon]): veronderstelt D1 + reageert / controleert [representatie => “argwaan”] D3: het reflexieve deel van het systeem: veronderstelt D1 en D2 en hun onderlinge verhouding [= wat wij hier ennu doen] Rosanvallon: D1 & D2 & D3 ‘font système’

2A + 2B: Democratie, als omschreven in 2A [‘mogelijke kwaliteit van…’] is een kwaliteit die in uiteenlopend en wisselende mate aanwezig kan zijn in D1, D2, D3: Voorbeelden: D1: interne partijstructuur PVV vs. CDA D2: prefiguratie Taḥrīr-plein Caïro 2011 D3: herrschaftsfreie Diskussion [Habermas], bijv. hic & nunc Stelling: D1 & D2 & D3 zijn systemisch met elkaar verbonden [font système], maar ze “zijn” niet “democratie”, want democratie is een kwaliteit van dingen, niet zelf een ding.

3 principes: 1. gelijkheid 2. identiteit van regerenden en geregeerden 3. “demische” soevereiniteit [i.p.v. “volks-”, want iedere d. situatie heeft eigen dèmos] Chantal Mouffe, The Democratic Paradox (2000) NB: democratie ≠ liberale democratie [liberale principes: rule of law (incl. trias politica); mensenrechten (incl. bescherming minderheden); individuele rechten]

3 basisvormen 1. instituties [vooral D1, maar ook D2 en, minder, D3]: vbb.: parlement, raad, bestuur, palaverboom 2. repertoires [vooral D2, maar ook D1 en, minder, D3]: vbb.: demonstratie, bezetting [Occupy! Tahrir, etc.], jury, referendum, verkiezing 3. praktijken [vooral D3, maar ook D2 en, minder, D1]: vbb.: discussie, praatprogramma, boek, lezing…

3 bronnen 1. (her)uitvinding: van schoolplein tot denktank 2. transmissie / traditie & “cultuur” [R. Debray] [belang van verhalen] 3. transfer (impositie, import, enting) [“transfer of democratic repertoires”]

3. Macht en democratisch burgerschap 3.1 Problemen buiten D 1-3 3.2 Problemen van D 1-3 3.3. Huidige “crisis van de democratie”

3.1 Problemen buiten D 1-3 1. Macht ≠ politieke macht: => “scope” bepaalt waar D1t/m3 over gaat. 2. Potentia(e) => “potestas” [autoriteit / gezag]; bundeling krachten multitudo [Spinoza] => vele mogelijke vormen / kwaliteiten, niet per se alleen “democratie” Hamvraag: wie (wat) bepaalt wie wat bepaalt? => democratische macht moet (telkens) v/heroverd worden

3.2 Problemen (binnen of) van D 1-3 1. schaal / “nesting” // veranderingen hierin 2. inclusie / exclusie: “algemeen kiesrecht” 3. verzelfstandiging (staats)macht [bureaucratie, routine, etc.] 4. homogeniteit / heterogeniteit: hoeveel hom. is nodig, hoeveel het. is mogelijk / dragelijk? Radicale homogeniteit [C. Schmitt] vs. radicale heterogeniteit / pluralisme [W. Connolly] 5. kwaliteit / niveau [“elite” vs. massa; expertise; phronèsis] 6. legitimiteit van conflict [Cl. Lefort]: D maakt conflict manifest 7. ideologie [L. Canfora]: “het volk”; “success story”; identificatie dèmos/ethnos [M. Mann]

3.3 HUIDIGE crisis van D 1-3 1. schaal / “nesting” // veranderingen hierin [“globalisering”]: EUROPA!!! => waar moeten we ons op richten? + “neo-nationalisme” als reactie. 2. inclusie / exclusie: “algemeen kiesrecht” 3. verzelfstandiging (staats)macht [bureaucratie, routine, etc.; fixatie van instituties en repertoires; diploma-democratie]: BRUSSEL!!! => scape-goating 4. homogeniteit / heterogeniteit 5. kwaliteit / niveau [“elite” vs. massa; expertise; phronèsis]: geen EUropese publieke sfeer [D3]!!! => taal 6. legitimiteit van conflict [Cl. Lefort] 7. ideologie [L. Canfora] 8. reductie van politieke macht [<= uit problemen buiten D]: DEPOLITISERING => REPOLITISERING

Tot slot * schaal / “nesting” // veranderingen hierin [“globalisering”]: nodig is einde aan eenzijdige fixatie op “Den Haag”, versterking EP, versterking locale democratie (BUDGETTEN!!!); transnationale verbindingen leggen. * verzelfstandiging (staats)macht [bureaucratie, routine, etc.; “kaasstolp”]: nodig is ontwikkelen nieuwe vormen, m.n. binnen D2. * kwaliteit [“elite” vs. massa; expertise; phronèsis]: nodig is acceptatie radicaliteit van compromis / imperfectie + versterking democratisch burgerschap. * reductie van politieke macht: nodig is heroveren van politieke macht op managers, terugdraaien neo-liberale “privatisering” => harde politieke strijd.